Gå til innhold

Hva skal man med Jansen - vaksinen?

Eletrikerfruen

Anbefalte innlegg

FHI anbefaler å ikke bruke jansen vaksinen . At  man gir Oslo og omegn 60 % mer av de trygge vaksinene  og at jansen-vaksinen  beholdes i beredskap .

For meg høres det ut som de sikrer seg og sine innbygger de trygge vaksinene og så kan resten av landet få de utrygge vaksinene om smittetrykket blir svært høyt.. ( ja jeg mener sine innbyggere fordi de bor der og de opptrer ikke som om de er til for hele landet )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For noen som er i situasjoner med høyere smitte og/eller skal reise utenlands så gir det fint mening i å ta Jansen. Man bør holde på de vaksinene man har nå, for vi er slett ikke over kneika ennå selv om det blir fremstilt sånn i mange medier. Vi risikerer fortsatt en ny høst/vinter med tunge nedstengninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (4 minutter siden):

For noen som er i situasjoner med høyere smitte og/eller skal reise utenlands så gir det fint mening i å ta Jansen. Man bør holde på de vaksinene man har nå, for vi er slett ikke over kneika ennå selv om det blir fremstilt sånn i mange medier. Vi risikerer fortsatt en ny høst/vinter med tunge nedstengninger. 

Den «frivillige vaksineringa» er jeg med på- men at man skal ta. 35% av de trygge vaksinene fra kommuner i utkanten og senere måtte benytte jansen vaksinene her syns jeg er ugreit..

Endret av Eletrikerfruen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eletrikerfruen skrev (36 minutter siden):

Den «frivillige vaksineringa» er jeg med på- men at man skal ta. 35% av de trygge vaksinene fra kommuner i utkanten og senere måtte benytte jansen vaksinene her syns jeg er ugreit..

Ikke snakk om å bytte med Jansen, det er ingen som blir tilbudt den med mindre man aktivt deltar i den frivillige ordningen. Det vanlige vaksinasjonsprogrammet baserer seg på mRNA vaksinene.

Og ja, skjevdeling er helt nødvendig for å forsøke å få stoppet dette nå. Det er svært lav smitte i store deler av Norge, og det gir ingen mening i at disse stedene skal være prioritert likt som steder som har hatt høy smitte over lang tid. 

Endret av Capt. Obvious
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (21 timer siden):

Ikke snakk om å bytte med Jansen, det er ingen som blir tilbudt den med mindre man aktivt deltar i den frivillige ordningen. Det vanlige vaksinasjonsprogrammet baserer seg på mRNA vaksinene.

Og ja, skjevdeling er helt nødvendig for å forsøke å få stoppet dette nå. Det er svært lav smitte i store deler av Norge, og det gir ingen mening i at disse stedene skal være prioritert likt som steder som har hatt høy smitte over lang tid. 

Jeg hørte selv på pressekonferansen at jansen vaksinen skulle være i beredskap. Ergo- til steder man ikke har vaksinert; altså de kommunene som blir fratratt vaksine til fordel for de 24 østlandskommunene.

Sånn i forhold til det du skriver om skjevfordeling så vil jeg si at det absolutt har noe for seg å vaksinere likt i hele landet. Utbrudd skjer over hele landet, og har det vært lite smitte i området vil det være MANGE som ikke er beskyttet - mens hvis det har vært stor smitte over tid vil MANGE være naturlig beskytter. Vaksine beskytter FREMOVER I TID -  hvordan smittesituasjonen var i sist måned betyr nada. Derfor vil jo vaksine ha best effekt der det er lite smitte og mange naive innbyggere ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eletrikerfruen skrev (2 timer siden):

Jeg hørte selv på pressekonferansen at jansen vaksinen skulle være i beredskap. Ergo- til steder man ikke har vaksinert; altså de kommunene som blir fratratt vaksine til fordel for de 24 østlandskommunene.

Sånn i forhold til det du skriver om skjevfordeling så vil jeg si at det absolutt har noe for seg å vaksinere likt i hele landet. Utbrudd skjer over hele landet, og har det vært lite smitte i området vil det være MANGE som ikke er beskyttet - mens hvis det har vært stor smitte over tid vil MANGE være naturlig beskytter. Vaksine beskytter FREMOVER I TID -  hvordan smittesituasjonen var i sist måned betyr nada. Derfor vil jo vaksine ha best effekt der det er lite smitte og mange naive innbyggere ..

Beredskapsbruk av Jansen gjelder hele landet.

Dette er fullstendig ulogisk, poenget er at på mindre steder er det typisk mye lavere smitte. Det spiller liten rolle om man ikke er beskyttet, siden sannsynligheten for å bli smittet er ekstremt lav. Nei, mange vil ikke være beskyttet selv der det er mye smitte over tid, ikke før det har gått ekstremt lang tid og man kanskje får flokkimmunitet. Men da snakker vi om mange, mange år for at det skal skje naturlig, og man kan selvsagt ikke holde på å holde samfunnet stengt i ti år fremover. Det er derfor man vaksinerer der det er mest trykk over tid for å slå ned smitten der. 

Enig i at hvordan smittetallene var på et enkelt tidspunkt i forrige måned betyr lite, men nå snakker vi jo om at det er de stedene som har hatt høy smitte over lang tid som blir prioritert. Oslo har f. eks. inntil Onsdag inneværende uke stort sett vært stengt i over et halvt år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Opprett ny...