Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest TheCatLady
Skrevet
skreppamedleppa skrev (4 minutter siden):

Som jeg linker til i # 5483271391_Screenshot_20210528-230430_SamsungInternet.thumb.jpg.1451430ed8a025bbb94c1d6ba9e2436a.jpg

det må kunne gå an å si at krenke kultur har tatt av og at noen (både menn og kvinner er persiilleblader som knekker av et lite vindpust. ) De burde ikke hatt kontakt med andre mennesker. Men greit nok skjønner at vi er uenige tydeligvis. Greit nok det. Men jeg forbeholder meg alltid retten til å si at noen er krenket når det er så enormt tydelig at de er det de er.

Altså, ja, noen er krenket og det er det mange eksempler på. Jeg er ikke uenig i dette, men jeg er uenig i at man skal bruke "du er krenket" i alle slags diskusjoner. Tar noen opp noe som er et problem for dem så synes jeg at det er teit å komme med "å, så krenket du er da". 

Det er en kjensgjerning at folk kommer med sånne ting når de ikke har noe argument å komme med. Akkurat som ab over her skriver om Karen og jeg kan også komme med et annet eksempel og det er å skrive 'boomer' og den type ting kun for å få folk til å holde kjeft. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er det samme med "Karen" utrykket, det har gått inflasjon i det. Først handlet det utrykket om rasistiske damer i Usa, så ble det til "alle damer som ikke bruker maske under covid", så ble det til "alle damer som hauser seg opp for ingenting", så ble det til "alle damer som i det hele tatt står opp for seg selv i offentligheten" og helt til slutt "alle damer vi menn gjerne vil mobbe litt" 

Jeg så helt ærlig en "Karen" video hvor en fyr mente at to unge kvinner med krasjet bil som han tilfeldigvis passerte i fart på veien var "Karens". Han var den som ropte noe slikt som  "that's no way to park ey?" ut av bilen sin, mens de stod å ringte etter hjelp. Wtf? Helt fjernt..

Og selvsagt, det er så godt som null slike viedeoer om menn om dagen, for de oppfører seg jo aaaldri dårlig skal du vite 🙄

Anonymkode: b9a08...a47

Karen er en fantastisk beskrivelse på noen kjæringer sin oppførsel, (menn som kvinner) enten en snevert eller en brei beskrivelse i ordets rette forstand😅 betyr bare at en er en hurpe.. hurpe beskrivelsen strekker seg også langt 

TheCatLady skrev (6 minutter siden):

Altså, ja, noen er krenket og det er det mange eksempler på. Jeg er ikke uenig i dette, men jeg er uenig i at man skal bruke "du er krenket" i alle slags diskusjoner. Tar noen opp noe som er et problem for dem så synes jeg at det er teit å komme med "å, så krenket du er da". 

Det er en kjensgjerning at folk kommer med sånne ting når de ikke har noe argument å komme med. Akkurat som ab over her skriver om Karen og jeg kan også komme med et annet eksempel og det er å skrive 'boomer' og den type ting kun for å få folk til å holde kjeft. 

Igjen om en ikke tåler noe som helst uten å bli såret, verken å bli konfrontert, sagt imot eller små harselert med på et forum eller i en setting med andre som f.eks bonden som blir provosert pga melkekartongen til frokostbordet som viser en ulv etc så er en krenket! Det er en grunn til at det finnes × antall menes om det, det er en grunn til at vi sier at Kari jaquesson er klin koko og ikke tåler noe som helst men blir krenket av alt, det er en grunn til Tomas zeltser sin "stay krenka"  kommentar. Det er en grunn til krenkekrakken.. Folk er blitt små porselen dukker som knapt tåler en naken anderumpe (Donald duck uten bukse) i dagens samfunn.. persilledusker (som jeg har sett noen si her på kg om folk som er skjøre som porselen)  voks opp rett og slett.

AnonymBruker
Skrevet

@skreppamedleppa joda, det var ingenting galt med utrykket i utgangspunktet, det var vel helle vel fortjent. Men ikke når det blir misbrukt, og ikke når det bare blir "Karen" men ingen "Chad"

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

@skreppamedleppa joda, det var ingenting galt med utrykket i utgangspunktet, det var vel helle vel fortjent. Men ikke når det blir misbrukt, og ikke når det bare blir "Karen" men ingen "Chad"

Ser som sagt svært lite misbruk av utrykket "krenket" som jeg skrev i mitt første innlegg her I tråden "av 98% stemmer uttrykket.. de resterende 2 % velger jeg glatt å overse fordi krenket kulturen er så vanvittig høy 😅

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er det samme med "Karen" utrykket, det har gått inflasjon i det. Først handlet det utrykket om rasistiske damer i Usa, så ble det til "alle damer som ikke bruker maske under covid", så ble det til "alle damer som hauser seg opp for ingenting", så ble det til "alle damer som i det hele tatt står opp for seg selv i offentligheten" og helt til slutt "alle damer vi menn gjerne vil mobbe litt" 

Jeg så helt ærlig en "Karen" video hvor en fyr mente at to unge kvinner med krasjet bil som han tilfeldigvis passerte i fart på veien var "Karens". Han var den som ropte noe slikt som  "that's no way to park ey?" ut av bilen sin, mens de stod å ringte etter hjelp. Wtf? Helt fjernt..

Og selvsagt, det er så godt som null slike viedeoer om menn om dagen, for de oppfører seg jo aaaldri dårlig skal du vite 🙄

Sånn bortsett fra at de som oftest bruker begrepet "Karens" her på KG er kvinner

AnonymBruker
Skrevet

Enig med TS - å kalle noen som ytrer meningen sin, eller tørr å si at jeg blir såret av det du sier som at du blir "krenket" er en hersketeknikk. Mottaker velger å avvise meningene og følelsene til den som blir såret av ytringen hans som at hun er hysterisk og "lettkrenkbar". For det er nesten alltid menn som reagerer. 

Har man fulgt med på debatten om Lan Marie Berg så er dette at hun blir "krenket" stadig vekk brukt. Du må tåle at jeg kaller deg hele repertoaret av rasistiske og sjåvinistiske betegnelser fordi du har valgt å stikke deg frem. 

Og som noen andre har nevnt - det er alltid en "Karen" som trekkes frem. Herregud, de fleste mennene jeg kjenner er mye mer hissige og konfronterende i diskusjoner enn kvinner jeg kjenner. Men ingen kaller de "krenket" fordi de sier fra om urett. 

Anonymkode: 8e107...c9c

• Liker 3
Skrevet (endret)

PS her er en nydelig link for krenka folk https://www.tv2.no/a/11820457/

"En kan ikke legge oss flate for alle som blir krenka"

Tenk hvor Platt, flatt, kjedelig, ekkel, og stygg diskusjoner hadde blitt om bare de som hadde blitt krenket over alt og alle hadde blitt.. om de fikk bestemme.. en kunne lagt ned kg for å si det slik🤪

Ingen kunne sagt noe om tynn/tykk, ingen kunne sagt noe humoristisk, ingen kunne skrevet eller ment noe som helst igrunn.. fy faen.. nei sånn vil jeg faktisk ikke leve altså! Og jeg synes oppriktig synd på de som mener dette er et perfekt samfunn.

Endret av skreppamedleppa
AnonymBruker
Skrevet
skreppamedleppa skrev (2 minutter siden):

PS her er en nydelig link for krenka folk https://www.tv2.no/a/11820457/

"En kan ikke legge oss flate for alle som blir krenka"

Tenk hvor Platt, flatt, kjedelig, ekkel, og stygg diskusjoner hadde blitt om bare de som hadde blitt krenket over alt og alle hadde blitt.. om de fikk bestemme.. en kunne lagt ned kg for å si det slik🤪

Ingen kunne sagt noe om tynn/tykk, ingen kunne sagt noe humoristisk, ingen kunne skrevet eller ment noe som helst igrunn.. fy faen.. nei sånn vil jeg faktisk ikke leve altså! Og jeg synes oppriktig synd på de som mener dette er et perfekt samfunn.

Du faller jo inn i det typiske narrativet om at fordi enkelte ting ikke lenger er innafor å si så betyr det knebling av all ytringsfrihet, og ingen har lov til å si noe lenger. Sånn er det jo ikke. Du og jeg er uenige, men vi diskuterer her, ingen sensurer oss.

Du trenger ikke å kjøpe inn i de som forteller deg ag vi lever i en "krenkekultur". Det er ikke sånn. 

Anonymkode: 8e107...c9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
skreppamedleppa skrev (1 time siden):

Tja... Du ser av trådene jeg linker til og ting jeg har skrevet her ijtråden blir folk 'krenket' av de enkleste ting. Eksemplene en mange.. Bli krenket alt du vil, men det er tåpelig og gir ingen rett til å si at det er hersketeknikk 

Søker du #krenket #ktenkekrakk på Instagram finner du noen veldig..... sære eksempler.. som sagt det å 'føle' seg krenket gir ingen rett til særbehandling. En må kunne komme med meninger enten det er ketchup på mat eller en ulv på melkekartongen uten at folk skal truffe gjennom at det er en hersketeknikk og føle seg så veldig krenket av den grunn! Sånne type folk bør sjermes for seg selv og  ikke ha Internett..

Så bare fordi jeg mener at det ofte brukes som en hersketeknikk, i debatter jeg observerer utenfra og analyserer sånn rent objektivt, så burde jeg skjermes for meg selv og ikke ha internett? 

Anonymkode: 2bac5...9c1

AnonymBruker
Skrevet
Tiuren skrev (7 minutter siden):

Sånn bortsett fra at de som oftest bruker begrepet "Karens" her på KG er kvinner

Jeg tenkte nok ikke bare på KG, jeg bruker andre fora også, og på youtube er det spesielt mye av dette -henge ut kvinner, men ikke menn

AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (1 time siden):

Noen ganger har man grunn til å bli krenket, men å bli krenket på andres vegne er bortkastet energi. 

Jeg blir nok ikke krenket på andres vegne. - ts

AnonymBruker
Skrevet
TheCatLady skrev (55 minutter siden):

Jeg er så enig med deg. - ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du faller jo inn i det typiske narrativet om at fordi enkelte ting ikke lenger er innafor å si så betyr det knebling av all ytringsfrihet, og ingen har lov til å si noe lenger. Sånn er det jo ikke. Du og jeg er uenige, men vi diskuterer her, ingen sensurer oss.

Du trenger ikke å kjøpe inn i de som forteller deg ag vi lever i en "krenkekultur". Det er ikke sånn. 

Anonymkode: 

Det eneste som mangler er noen kg diagnoser her så har du innleget ditt perfekt. Ingen sensurerer noen og det er slik det bør være . #krenka 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så bare fordi jeg mener at det ofte brukes som en hersketeknikk, i debatter jeg observerer utenfra og analyserer sånn rent objektivt, så burde jeg skjermes for meg selv og ikke ha internett? 

Tja, godt mulig faktisk om du er et så skjørt persiilleblad, 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenkte nok ikke bare på KG, jeg bruker andre fora også, og på youtube er det spesielt mye av dette -henge ut kvinner, men ikke menn

Jeg driter i kjønnsdebatter i dette temaet så menn/kvinner spiller ingen rolle.ser heller ikke dette på andre forum. 

AnonymBruker
Skrevet
skreppamedleppa skrev (2 minutter siden):

Tja, godt mulig faktisk om du er et så skjørt persiilleblad, 

Så jeg er et skjørt persilleblad fordi jeg mener at et begrep blir misbrukt og ofte brukt som hersketeknikk? Er jeg et skjørt persilleblad fordi jeg har en mening som står i motsetning til din egen, eller hva er greia egentlig? Jeg blir ikke såret eller noe som helst, jeg mener bare at folk bruker et begrep veldig feil. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er en ting å bli krenket personlig, men man skal være særdeles skjør i toppen for å bli krenket på andres vegne.

Anonymkode: a09f0...d24

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en ting å bli krenket personlig, men man skal være særdeles skjør i toppen for å bli krenket på andres vegne.

Anonymkode: a09f0...d24

Hvem blir krenket på andres vegne? 

AnonymBruker
Skrevet

For å ta et eksempel på misbruk av begrepet: 

Person A kommer med et generaliserende uttrykk om en gruppe mennesker med felles mening om noe. person B påpeker at dette var generaliserende. Person A mener at person B ble krenket. 

- ts 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så jeg er et skjørt persilleblad fordi jeg mener at et begrep blir misbrukt og ofte brukt som hersketeknikk? Er jeg et skjørt persilleblad fordi jeg har en mening som står i motsetning til din egen, eller hva er greia egentlig? Jeg blir ikke såret eller noe som helst, jeg mener bare at folk bruker et begrep veldig feil. 

Flott at du ikke blir såret av hva fremmede mennesker skriver på internet. Det er det ingen som bør bli. Men ja.

Folk blir som sagt såret av at folk salter maten på besøk hos andre mennesker har ketchup på maten, føler seg såret av en t skjorte, en meme, en kommentar osv. Sånne type mennesker er persilleblad og har neppe opplevd noe som helst vanskelig i livet. Fatte og begripe og slike mennesker blir 'krenka' og det er helt ok å si at de bør bli litt tøffere i livet og ikke smelte sammen som ost i 25 grader på kjøkkenbenken:tommelopp: Om du er en av de som blir krenka av dette, vet ikke, bryr meg ikke... men krenka folk finnes overalt.. Det er det greit å si åpenlyst, (se linkene mine jeg har kommet med i tråden, først da kan vi faktisk snakkes😉

Å rope hersketeknikk- hersketeknikk blir bare latterlig og ja jeg ler..

Endret av skreppamedleppa
AnonymBruker
Skrevet
skreppamedleppa skrev (1 minutt siden):

Flott at du ikke blir såret av hva fremmede mennesker skriver på internet. Det er det ingen som bør bli. Men ja.

Folk blir som sagt såret av at folk salter maten på besøk hos andre mennesker har ketchup på maten, føler seg såret av en t skjorte, en meme, en kommentar osv. Sånne type mennesker er persilleblad og har neppe opplevd noe som helst vanskelig i livet. Fatte og begripe og slike mennesker blir 'krenka' og det er helt ok å si at de bør bli litt tøffere i livet og ikke smelte sammen som ost i 25 grader på kjøkkenbenken:tommelopp: Om du er en av de som blir krwnka av dette, vet ikke, bryr meg ikke... men krenka folk finnes overalt.. Det er det greit å si åpenlyst, (se linkene mine jeg har kommet med i tråden, først da kan vi faktisk snakkes😉

Å rope hersketeknikk- hersketeknikk blir barenlatyerlig og ja jeg ler..

Jeg snakker ikke om ting jeg selv har reagert på at har blir skrevet. Da misforstår du hva jeg skriver. Jeg skriver at jeg mener at mange misbruker begrepet og bruker det som hersketeknikk. Jeg jobber med språk til daglig, så det er noe jeg naturlig er opptatt av. - ts 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er litt delt.

På én side er jeg veldig lei av spørsmålet "ble du krenket nå?". Ikke at jeg har fått det spørsmålet selv, men jeg ser det i diverse kommentarfelt, også på KG, rettet mot andre brukere igjen.

Samtidig ser jeg hva folk mener i enkelte saker. Det har gått veldig langt når barnefilmer, barnelitteratur og barnesanger sensureres på grunnlag av ting sikkert ingen har tenkt over før.

Fra Snehvit og de syv dvergene til "de syv kortvokste"

Fra negerkonge (Pippi) til "sydhavskonge"

Prinsessefilmer som har blitt sensurert fordi prinsen kysser prinsessen, noe som blir ansett som overgrep fordi hun sover.

Ikke minst koronasangen som ble laget av et barn i fjor som fikk svimlende 140 klager fordi folk mente at den ville bidra til mobbing og fremmedfrykt av kinesere (fordi barnet sang at kineserne spiste en flaggermus fremfor boller og brus). Folk kan ikke ha mye å finne på når de lager så mye rabalder av en uskyldig barnesang.

Så akkurat på samfunnsnivå synes jeg "krenkekrakken" har blitt stor, men på individnivå så tenker jeg at man bør få reagere om man blir behandlet dårlig uten at man skal bli kalt krenket. Man eier sine egne følelser og ingen har rett til å si at det man føler er feil.

Men å bli krenket over en sang, en film, en meme, en plakat, en bok osv., for noe som ikke engang angår en selv, det er litt i det meste laget, etter mitt syn. 

Endret av Gjenferdet
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...