Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For å si det først: jeg skjønner begrepet «krenket» sin verdi i den forstand at vi må ha et åpent samfunn hvor ikke krenkelse skal være en sperre for alminnelige ytringer (altså ikke det som ikke er er omfattet av ytringsfriheten; rasisme, kvinnehat osv). Men blir ikke begrepet «krenket» litt vel mye brukt nå om dagen? Jeg synes jeg hører det begrepet med en gang noen er uenig i noe eller kritiserer noe. Ofte synes jeg også at det blir misbrukt i form av hersketeknikk, hvor den som blir beskyldt for å være krenket nærmest blir latterliggjort til taushet. Ofte kan det kanskje til og med være den som selv beskylder andre for å være krenket, som  er fornærmet for at ikke alle applauderer det utsagn eller den oppførsel vedkommende har. 
Jeg lurer egentlig bare på om det er flere som er enige med meg i dette? Har dette i det hele tatt blitt debattert noe sted eller er det ingen som orker å ta det opp? 

Anonymkode: 2bac5...9c1

• Liker 3
Skrevet

Det er en mer krenke kultur nå enn før, det er det knapt tvil om. F.eks denne tråden, der mener jeg oppriktig at ts var krenket, og det finnes drøssevis av andre eksempler.

Dette blir nesten det samme som foreldrene sa til oss første gangen en hadde drukket eller smugd røykt og blitt tatt "nå ble jeg veldig såret". Jeg ler meg skakk av sånne type ting og ikke minst folkene som sier at de er såret over den minste lille ting.

Såret/krenket/fornærmet, kall det hva du vil men vi er blitt en krenkekultur. Og det er av og til helt greit å si ifra at noen burde ta frem krenkekrakken å ta seg en hvil. Da nissene på låven ble fjernet fordi eckbo hadde tatt litt skopuss i ansiktet er et annet eksempel.

Mennesker blir krenket bare det blåser et vindkast i ansiktet deres som f.eks at andre har ketchup på maten, at de ser en meme de ikke liker, eller gud forby ulv på melkekartonger for de som husker den saken🤣 #krenka

Screenshot_20210528-012301_Instagram.thumb.jpg.f92331dcfaa0020cfe8b1a3dde1a284b.jpg

Du mener det er en hersketeknikk, tja det kan sikkert bli brukt som det, men 98% av gangene jeg har sett uttrykket har det vært på sin plass rett og slett!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Det er ikke mulig å si noe uten å bli kalt for krenket.

Anonymkode: 51e18...71a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Stay krenka ts

Anonymkode: 65ca6...503

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

For å si det først: jeg skjønner begrepet «krenket» sin verdi i den forstand at vi må ha et åpent samfunn hvor ikke krenkelse skal være en sperre for alminnelige ytringer (altså ikke det som ikke er er omfattet av ytringsfriheten; rasisme, kvinnehat osv). Men blir ikke begrepet «krenket» litt vel mye brukt nå om dagen? Jeg synes jeg hører det begrepet med en gang noen er uenig i noe eller kritiserer noe. Ofte synes jeg også at det blir misbrukt i form av hersketeknikk, hvor den som blir beskyldt for å være krenket nærmest blir latterliggjort til taushet. Ofte kan det kanskje til og med være den som selv beskylder andre for å være krenket, som  er fornærmet for at ikke alle applauderer det utsagn eller den oppførsel vedkommende har. 
Jeg lurer egentlig bare på om det er flere som er enige med meg i dette? Har dette i det hele tatt blitt debattert noe sted eller er det ingen som orker å ta det opp? 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helt enig. Det er ikke mulig å si noe uten å bli kalt for krenket.

Anonymkode: 51e18...71a

Come over to the "dark"side 😁

Mange eksempler her på krenke kulturen...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Stay krenka ts

🤦🏽‍♀️

Skrevet

Fornærmet&støtt&såret&opprørt&lei-seg var vi før, nå blir vi krenket. Og er det ikke noe å bli krenket for, så må man lete bedre. Det flotte med å bli krenket er at den som er mest krenket har rett.... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Stay krenka ts

Haha tomas zeltser😅 synes de som føler krenke kultuen har mye å lære av både han, Harald Eia , Atle Antonsen og andre.

1496758944_Screenshot_20210528-214317_SamsungInternet.thumb.jpg.07a5e361648e1fe1a4dc6ffe73938e89.jpg

• Liker 2
Gjest TheCatLady
Skrevet (endret)

Greit nok at jeg synes at enkelte ting er overdrevet i forhold til at folk skal reagere på alt mulig, men jeg synes at krenket er blitt en hersketeknikk folk bruker for å få folk til å holde kjeft. Det synes jeg er en uting, men det viser egentlig at folk ikke har noe argument og må bare komme med "ble du krenket?". 

Det virker som de som kommer med slikt er av typen "alt var bedre før". Jeg tenker at ikke alt folk reagerer på fortjener avisoppslag, men mediene vet jo at slike ting får mye klikk og mye kommentarer. Så derfor fortsetter de å ligge ut slike saker. Akkurat som tabloidavisenenes store overskrifter om "nakensjokk". Det genererer klikk selv om mange klager over slike ting. 

Endret av TheCatLady
AnonymBruker
Skrevet
TheCatLady skrev (1 minutt siden):

Greit nok at jeg synes at enkelte ting er overdrevet i forhold til at folk skal reagere på alt mulig, men jeg synes at krenket er blitt en hersketeknikk folk bruker for å få folk til å holde kjeft. Det synes jeg er en uting, men det viser egentlig at folk ikke har noe argument og må bare komme med "ble du krenket?". 

Det virker som de som kommer med slikt er av typen "alt var bedre før". Jeg tenker at ikke alt folk reagerer på fortjener avisoppslag, men mediene vet jo at slike ting får mye klikk og mye kommentarer. Så derfor fortsetter de å ligge ut slike saker. Akkurat som tabloidavisenenes store overskrifter om "nakensjokk". Det genererer klikk selv om mange klager over slike ting. 

Det er akkurat dette jeg prøver å påpeke. Tror ikke egentlig folk har forandret seg så mye mentalt at man tåler mindre enn man gjorde før, men vi har jo blitt et mer åpent samfunn hvor vi snakker mer om det som faktisk ikke er greit. Så jeg tenker at det er mange som sliter litt med grenseoppgangene for hva som er greit å ytre og ikke, for hvis en MÅ ytre alt så har en kanskje et problem med sosiale antenner? Når det er sagt, jeg er også enig i at det ikke er alt som er nødvendig å lage sak av. Men jeg er litt lei av å høre dette krenkebegrepet hele tiden, det er mye oftere jeg tenker at det blir brukt som hersketeknikk enn at jeg tenker at det er passende å påpeke. Og jeg deltar ikke i de debattene selv engang, og det gjelder både saker hvor jeg er enig og uenig med den som blir beskyldt for å være «krenket». - ts

• Liker 1
Skrevet (endret)
TheCatLady skrev (17 minutter siden):

Det er jo nettopp før folk føler seg krenket av brun sausScreenshot_20210528-221306_Instagram.thumb.jpg.3afa6c2a23ce1b948579c88f180796a9.jpg

En bør tåle et vindkast både i offentlig forum, nett debatt, ytringer, vedrørende egen grense osv.  Om en blir "krenket" over alt bør en ikke ha så mye med andre å gjøre.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje litt på siden av temaet, men er ikke "krenk" også et verktøy? Det føles i hvertfall merkelig naturlig å si noe i retning av om ikke du kan ta å sende meg den derre krenken der, så jeg kan få dradd av den lista her.

Anonymkode: d1e24...859

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2021 den 19.59):

Ja, det blir stadig brukt som hersketeknikk så fort man er uenig med noen. Veldig dumt, for det tilfører debatten ingenting.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kanskje litt på siden av temaet, men er ikke "krenk" også et verktøy? Det føles i hvertfall merkelig naturlig å si noe i retning av om ikke du kan ta å sende meg den derre krenken der, så jeg kan få dradd av den lista her.

Anonymkode: d1e24...859

Ja lol, det hadde jeg nesten håpet på, kanskje vi kunne navngitt noe som «krenk» så vi kunne fått en slutt på at folk er fristet til å bruke ordet hele tiden. «Brekkjern» er jo litt tungvindt å si, passer egentlig bedre å kalle det en krenk! - ts 

Gjest TheCatLady
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er akkurat dette jeg prøver å påpeke. Tror ikke egentlig folk har forandret seg så mye mentalt at man tåler mindre enn man gjorde før, men vi har jo blitt et mer åpent samfunn hvor vi snakker mer om det som faktisk ikke er greit. Så jeg tenker at det er mange som sliter litt med grenseoppgangene for hva som er greit å ytre og ikke, for hvis en MÅ ytre alt så har en kanskje et problem med sosiale antenner? Når det er sagt, jeg er også enig i at det ikke er alt som er nødvendig å lage sak av. Men jeg er litt lei av å høre dette krenkebegrepet hele tiden, det er mye oftere jeg tenker at det blir brukt som hersketeknikk enn at jeg tenker at det er passende å påpeke. Og jeg deltar ikke i de debattene selv engang, og det gjelder både saker hvor jeg er enig og uenig med den som blir beskyldt for å være «krenket». - ts

Ja, og jeg er enig med deg. Blir litt lei av sånne som hisser seg sånn opp av at noen reagerer på diverse. Jeg tenker litt sånn at la de nå bare reagere da. Det er ikke nødvendigvis noe å lage noen sak av at enkelte reagerer på ditt og datt. De er heller ikke nødvendigvis krenket så jeg blir litt irritert av det ofte. 

skreppamedleppa skrev (23 minutter siden):

Det er jo nettopp før folk føler seg krenket av brun sausScreenshot_20210528-221306_Instagram.thumb.jpg.3afa6c2a23ce1b948579c88f180796a9.jpg

En bør tåle et vindkast både i offentlig forum, nett debatt, ytringer, vedrørende egen grense osv.  Om en blir "krenket" over alt bør en ikke ha så mye med andre å gjøre.

Er det virkelig noen som tar dette på alvor? Det virker som en greie som mediene lager en sak av for å irritere og ikke nødvendigvis noe som har så mye med denne diskusjonen å gjøre. 

Jeg tenker egentlig at folk egentlig bare må få lov til å reagere eller "bli krenket". Det er også en del av det at samfunnet nå er blitt mer åpent, men selvfølgelig synes jeg ikke at samfunnet alltid skal innrette seg etter de som er blitt krenket. 

Annonse
Skrevet (endret)
TheCatLady skrev (12 minutter siden):

Ja, og jeg er enig med deg. Blir litt lei av sånne som hisser seg sånn opp av at noen reagerer på diverse. Jeg tenker litt sånn at la de nå bare reagere da. Det er ikke nødvendigvis noe å lage noen sak av at enkelte reagerer på ditt og datt. De er heller ikke nødvendigvis krenket så jeg blir litt irritert av det ofte. 

Er det virkelig noen som tar dette på alvor? Det virker som en greie som mediene lager en sak av for å irritere og ikke nødvendigvis noe som har så mye med denne diskusjonen å gjøre. 

Jeg tenker egentlig at folk egentlig bare må få lov til å reagere eller "bli krenket". Det er også en del av det at samfunnet nå er blitt mer åpent, men selvfølgelig synes jeg ikke at samfunnet alltid skal innrette seg etter de som er blitt krenket. 

Tja... Du ser av trådene jeg linker til og ting jeg har skrevet her ijtråden blir folk 'krenket' av de enkleste ting. Eksemplene en mange.. Bli krenket alt du vil, men det er tåpelig og gir ingen rett til å si at det er hersketeknikk 

Søker du #krenket #ktenkekrakk på Instagram finner du noen veldig..... sære eksempler.. som sagt det å 'føle' seg krenket gir ingen rett til særbehandling. En må kunne komme med meninger enten det er ketchup på mat eller en ulv på melkekartongen uten at folk skal truffe gjennom at det er en hersketeknikk og føle seg så veldig krenket av den grunn! Sånne type folk bør sjermes for seg selv og  ikke ha Internett..

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Gjest TheCatLady
Skrevet
skreppamedleppa skrev (2 minutter siden):

Tja... Du ser av teåden jeg linker til og ting jeg har skrevet her tråden blir folk 'krenket' av de enkleste ting. Eksemplene en mange.. Bli krenket alt du vil, men det er tåpelig og rett til å si det til folk uten noe hersketeknikk 

Søker du #krenket #ktenkekrakk på insts finner du noen veldig..... sære eksempler.. som sagt det å 'føle' seg krenket gir ingen rett til særbehandling. En må kunne komme med meninger enten det er ketchup på mat eller en ulv på melkekartongen uten at folk skal truffe gjennom at det er en hersketeknikk og føle seg så veldig krenket av den grunn! Sånne type folk bør sjermes for seg swlvbog ikke ha Internett..

Jeg synes fortsatt ikke at dette er relevant for denne diskusjonen. Her snakker man om folk som bruker det som hersketeknikk når de mener at folk ikke får reagere. 

Vi må nok bare leve med at folk reagerer eller blir "krenket" av diverse. Sånn er det bare. Man kan ikke forvente at disse skal forsvinne og ha mindre rett til å uttale seg når internett er åpent for alle. 

Jeg gidder ikke å søke opp slike ting siden det er uinteressant at enkeltpersoner reagerer på noe som ingen andre gjør. Deltar sjeldent i slike diskusjoner siden det tross alt ikke er interessant å følge med på obskure meninger enkelte har, men ser i andre diskusjoner at folk bruker 'krenket' som en hersketeknikk. 

Skrevet

Noen ganger har man grunn til å bli krenket, men å bli krenket på andres vegne er bortkastet energi. 

Skrevet
TheCatLady skrev (3 minutter siden):

Jeg synes fortsatt ikke at dette er relevant for denne diskusjonen. Her snakker man om folk som bruker det som hersketeknikk når de mener at folk ikke får reagere. 

Vi må nok bare leve med at folk reagerer eller blir "krenket" av diverse. Sånn er det bare. Man kan ikke forvente at disse skal forsvinne og ha mindre rett til å uttale seg når internett er åpent for alle. 

Jeg gidder ikke å søke opp slike ting siden det er uinteressant at enkeltpersoner reagerer på noe som ingen andre gjør. Deltar sjeldent i slike diskusjoner siden det tross alt ikke er interessant å følge med på obskure meninger enkelte har, men ser i andre diskusjoner at folk bruker 'krenket' som en hersketeknikk. 

Som jeg linker til i # 5483271391_Screenshot_20210528-230430_SamsungInternet.thumb.jpg.1451430ed8a025bbb94c1d6ba9e2436a.jpg

det må kunne gå an å si at krenke kultur har tatt av og at noen (både menn og kvinner er persiilleblader som knekker av et lite vindpust. ) De burde ikke hatt kontakt med andre mennesker. Men greit nok skjønner at vi er uenige tydeligvis. Greit nok det. Men jeg forbeholder meg alltid retten til å si at noen er krenket når det er så enormt tydelig at de er det de er.

AnonymBruker
Skrevet

Det er det samme med "Karen" utrykket, det har gått inflasjon i det. Først handlet det utrykket om rasistiske damer i Usa, så ble det til "alle damer som ikke bruker maske under covid", så ble det til "alle damer som hauser seg opp for ingenting", så ble det til "alle damer som i det hele tatt står opp for seg selv i offentligheten" og helt til slutt "alle damer vi menn gjerne vil mobbe litt" 

Jeg så helt ærlig en "Karen" video hvor en fyr mente at to unge kvinner med krasjet bil som han tilfeldigvis passerte i fart på veien var "Karens". Han var den som ropte noe slikt som  "that's no way to park ey?" ut av bilen sin, mens de stod å ringte etter hjelp. Wtf? Helt fjernt..

Og selvsagt, det er så godt som null slike viedeoer om menn om dagen, for de oppfører seg jo aaaldri dårlig skal du vite 🙄

Anonymkode: b9a08...a47

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...