Gå til innhold

Hvor mange timer sover du om natten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg (29-åring) sover i gjennomsnitt 7,5 time, men burde sovet en halvtimes tid lenger.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan får dere til å sove 8-10 timer? Det blir jo ikke noe kveld igjen da? Hvis man må opp på jobb? Legge seg 21 og stå opp 7?

Anonymkode: 3effd...380

Før dagvakt sover jeg 7,5 timer når jeg legger meg 22:30 og står opp 06. Før seinvakt sover jeg som regel mellom ca 23-00 og 09-10. 

Anonymkode: ef34c...61a

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg må tidlig opp som kl.6-7-8, blir det ofte bare 4-5-6 t søvn. Det er veldig tøft for meg. 

8 t hver natt er det beste for meg. Pleier å våkne av meg selv etter 8 t. 

Om jeg er veldig sliten kan jeg sover 10 t i strekk. 

Anonymkode: f9543...4ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

29 år. Sover i gj.snitt 6 timer. Skulle gjerne hatt 1-2 timer mer, men jeg har for mye å gjøre når jeg er våken 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 52d74...674

Skrevet

6- 7 timer, våkner av meg selv. Jeg sover sjelden 8 timer på en natt.

AnonymBruker
Skrevet

Sover vanligvis 4 timer. Har insomnia, så bruker en evighet på å sovne, selv om jeg har søvnmangel. Skulle gjerne sovet 8 timer. 

Anonymkode: 14fdf...27a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sover vanligvis 4 timer. Har insomnia, så bruker en evighet på å sovne, selv om jeg har søvnmangel. Skulle gjerne sovet 8 timer. 

Glemte å si at jeg er 30 år. 

AnonymBruker
Skrevet
Level01 skrev (10 timer siden):

Blir 20 den 17 neste måna og jobber som bil skade reparatør lærling, jeg kan legge meg på sofaen etter middag 18 på ettermiddagen, sove til 00.00, gå å legge meg å sove til 06.30, trøtt og kan ha vondt i huet inni mellom

Du får vondt i hodet fordi du sover for mye. 

Anonymkode: faacf...029

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

45 år, sover som regel 3-6 timer. 

har store søvnvansker. de 6 timene er egentlig mindre pga ekstremt mange oppvåkninger.

Anonymkode: 13d45...d0f

AnonymBruker
Skrevet

Legger meg veldig sjelden senere enn klokka 21. Har små barn og søvnen blir avbrutt flere ganger hver natt, dagen starter 05.30-06.00. Sover så mye jeg kan mellom 21 og når jeg må opp. 

Anonymkode: 9c16b...808

Skrevet

Jeg er i femtiårene da, men da jeg var i tjue og tredveårene, sov jeg veldig ulikt. I tjueårene kunne jeg sove 12 timer i strekk om ikke vekkerklokka vekket meg, f.eks i helgene. Var ofte sent i seng og sov lite, men taklet det bra pga ungdommelig energi i tjueårene. Men ved fridager tok jeg igjen og sov MYE.

I tredveårene fikk jeg barn, og da ble søvnen tatt fra meg noen år. Herregud for et mareritt. Sov kanskje 2-4 timer pr natt, og var som et spøkelse på dagtid. Helt forferdelig. Når barnet ble større og begynte å sove natten gjennom, sov jeg stort sett 6 timer pr natt før jobb, klarte ikke sovne før. Søvnrytmen min var helt fucket opp etter årene med våkenetter med barnet.

Nå er jeg i femtiårene, og har fått endret søvnmønster igjen pga overgangsalder. Det står at mange kvinner i overgangsalderen og etterpå får annerledes søvnmønster. Jeg sover nå på hverdagene helst ca 7 timer pr natt. Legger meg tidlig, står opp tidlig. Men rett som det er, altfor ofte, våkner jeg av meg selv midt på natten, kanskje klokka 03, og klarer ikke sovne igjen. Det pussige er at selv om jeg kjenner på kroppen påfølgende dag at "nå har jeg sovet mindre enn jeg burde", så blir jeg ikke så trøtt at jeg klarer å ta en lur på sofaen. Sovner bare ikke på dagtid, det er nærmest umulig.

AnonymBruker
Skrevet

9-10 timer ca. Har økt behov for søvn pga sykdom så prøver å prioritere det. 

Anonymkode: 5d770...04f

Skrevet (endret)
Oxytenis skrev (13 timer siden):

4,5 timer, burde hatt 7,5. Men er i småbarnsperioden. Off.

Jeg også 🥴 Småbarn og fulltidsjobb. 

Kikket på alarmen på telefonen like før jeg sovnet i natt - den viste ganske nøyaktig 4 timer og 30 minutter.

Trenger ca. 9 timer søvn for å kjenne meg uthvilt.

K, 29.

Endret av Sjokoladepenge
AnonymBruker
Skrevet

Søvn avler søvn. Har man lagt seg til en uvane med å sove 10 timer per natt så vil man aldri føle seg uthvilt. (Snakker om friske folk, da). 

Jeg har vekkeklokke på selv i helgen, sånn at jeg ikke er fristet til å sove mer enn 8 timer. Gjør jeg det blir jeg dorsk og kan få vondt i hodet. Noen ganger får jeg mindre søvn, rundt 6 timer i perioder. Og da kan jeg bli småtrøtt på dagen, men likevel mye mer skjerpet i hodet enn de gangene jeg har sovet for mye. 

Anonymkode: d9b14...cea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så mange interessante svar! Vet ikke hvor grundig denne forskingen er, men har lest at mennesker i alderen 20-30 år trenger alt mellom 6 og 10 timer søvn per natt. Dette varierer fra person til person, men eksperter mener at under 4 timer er skadelig i lengden. Husk at det er mange faktorer som avgjør dette, og det kan også endre seg med tid. 

Anonymkode: 15c43...8d4

AnonymBruker
Skrevet

Alt for mye 😅 Går å legger meg stort sett 21.30 i ukedagene, står opp ca 07.00. Har prøvd tidligere å legge meg senere, da man i teorien skal klare seg med mindre søvn. Men da er jeg ofte så trøtt at jeg føler jeg har skikkelig influensa, pågår det over flere dager med mindre en 7-8 timer søvn så blir jeg faktisk fysisk syk med feber og kroppsverk🙄 Når samboeren er hjemme (han jobber 4/4) så sover jeg ut ved første mulighet, sover da glatt 14-15 timer 🙂 Er også veldig heldig med barn som liker å sove frempå i helgene, så i helgene legger jeg meg stort sett 23.00 og sover til 09.00/10.00 🙂 

Skal sies at jeg ble slik etter jeg hadde kyssesyken for 6 år siden. Første årene etter jeg hadde det var jeg mye dårligere, å sov glatt 20 timer i døgnet 😴😴 

Anonymkode: 8ebd6...6d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Oxytenis skrev (På 27.5.2021 den 19.21):

4,5 timer, burde hatt 7,5. Men er i småbarnsperioden. Off.

AnonymBruker skrev (På 27.5.2021 den 19.46):

Samme her. Overlykkelig for 6 timer 😅

Anonymkode: c1912...2da

Dere er begge heldige! Jeg er heldig hvis jeg får 3. Babyen min hater å sove. Jeg trenger egentlig minst 8 timer. 

Anonymkode: aac3e...6b7

AnonymBruker
Skrevet

Ca 5 timer i snitt. Klarer ikke legge meg tidlig nok og har småbarn. Før jeg ble 30 kunne jeg godt sove 10 timer men nå synes jeg at kaster bort dagen da uansett om jeg kan sove. 

Så vanligvis 4-5 timer og 7-8 timer om jeg har fri pluss samboer tar ungene om morgenen. 

Anonymkode: ae966...7ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dere er begge heldige! Jeg er heldig hvis jeg får 3. Babyen min hater å sove. Jeg trenger egentlig minst 8 timer. 

Anonymkode: aac3e...6b7

Off. Han som er 3 år nå sov nesten aldri mer enn 25 min. Lei inn hjelp! Besteforeldre, venner, naboer. Skaff trillepiker. Krev hjelp! Denne mangelen på søvn er jo helt ødeleggende. 

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å få til 6 timer. Trenger sikkert mer, men sliter mye med søvn. Har ikke noe problem med å sovne, men kommer ikke inn i den dype søvnen og våkner alltid etter 3-4 timer og sliter med å sovne ordentlig igjen. Har begynt med sovemedisiner med vekslende resultat

Anonymkode: 5fb2e...eae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...