Gå til innhold

Betaler nav vaskehjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uføre med sosialstønad. Får de støtte av nav til å vaske huset sitt? Ei påstår dette.  Hun orker ikke vaske selv og vil søke kommunen om hjelp. Er nav villig til å betale?

Anonymkode: fc499...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare hvis du har en diagnose som tilsier at du kan få vaskehjelp fra det offentlige. 

Anonymkode: 1c36f...023

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få dekket hjemmehjelp, men da ligger det noe bak, som at helsen ikke holder til. Ikke pga man ikke gidder nei

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg aldri tenke meg at de gjør.

Anonymkode: 278f5...a7e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på bakgrunn av at de ikke gidder, nei.

Som alle andre kan de søke om hjelp i hjemmet dersom de ikke er i stand til å gjøre det selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun kan få hjemmehjelp som vasker hver 14. dag, hvis hun ikke klarer selv. I min kommune er det 2 timer hver 14. dag. I tillegg får man momsfradrag hvis man leier inn noen private til å ta rundvask, vindusvask etc. Men hun må selvfølgelig ha et kommunalt vedtak som sier at hun er kvalifisert for å få denne hjelpen. 

Anonymkode: 7e296...8f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hun kan få hjemmehjelp som vasker hver 14. dag, hvis hun ikke klarer selv. I min kommune er det 2 timer hver 14. dag. I tillegg får man momsfradrag hvis man leier inn noen private til å ta rundvask, vindusvask etc. Men hun må selvfølgelig ha et kommunalt vedtak som sier at hun er kvalifisert for å få denne hjelpen. 

Anonymkode: 7e296...8f7

Men det er det ikke nav som betaler. Her er det Tildelingskontoret som fatter slike vedtak. 
i de fleste tilfeller er det også egenandel på dette.

Anonymkode: 2acab...aac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få hjemmehjelp, men dette er et tiltak som går via kommunen, ikke NAV, og som det er en egenandel på (basert på inntekt). 

Anonymkode: feb65...b9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men det er det ikke nav som betaler. Her er det Tildelingskontoret som fatter slike vedtak. 
i de fleste tilfeller er det også egenandel på dette.

Anonymkode: 2acab...aac

Det er et kommunalt vedtak

Anonymkode: 7e296...8f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.5.2021 den 20.44):

Bare hvis du har en diagnose som tilsier at du kan få vaskehjelp fra det offentlige. 

Anonymkode: 1c36f...023

Hvis du har en diagnose som tilsier at du kan få vaskehjelp fra det offentlig (som du forøvrig også må betale for), er det fordi du ikke har evne til å vaske. Ergo kan du ikke gjøre jobben selv...

Anonymkode: 3d46a...e2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker/gidder ikke, dekker ikke denslags nei. Har man derimot såpass nedsatt funksjon at man ikke kan vaske selv, kan man kanskje få en bpa. Men de har begrenset med timer, og vask8ng blir nok ikke hovedprioritet da.

Anonymkode: 3e531...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vaskehjelp hver 14.dag, men måtte betale en egenandel pr gang. Husker ikke hvor mye det var, var ikke så mange hundrelappene, men det ble for mye for oss. Er ufør grunnet fysisk sykdom, har to barn og mann som gikk på dagpenger på den tiden, fikk hjelp til min del av husarbeidet. 

Anonymkode: b2771...0b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha Nei, det får man virkelig ikke. Jeg er ufør rullestolbruker på minstesats. Har hjemmehjelp (fra kommunen) en gang hver tredje uke, men det vasker kun deler av leiligheten og kun midt på gulvet eller midt på kjøkkenbenken. De vasker ikke under/bak, flytter ikke på noe, og vasker ikke i høyden. Så jeg må selv betale fullpris for hvit vaskehjelp for å få vasket oppå kjøkkenskapene, inni skap, vaske vinduer, støvsuge under sengen, vaske bak sofaen og slike ting. Det er kjempedyrt å være syk, jeg hadde veldig mye lavere utgifter før jeg ble syk og ufør (før gjorde jeg alt selv, men nå må jeg betale for hjelp til alt), men man får ingen ekstra stønad for disse utgiftene.

Anonymkode: 30dfd...0d0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Haha Nei, det får man virkelig ikke. Jeg er ufør rullestolbruker på minstesats. Har hjemmehjelp (fra kommunen) en gang hver tredje uke, men det vasker kun deler av leiligheten og kun midt på gulvet eller midt på kjøkkenbenken. De vasker ikke under/bak, flytter ikke på noe, og vasker ikke i høyden. Så jeg må selv betale fullpris for hvit vaskehjelp for å få vasket oppå kjøkkenskapene, inni skap, vaske vinduer, støvsuge under sengen, vaske bak sofaen og slike ting. Det er kjempedyrt å være syk, jeg hadde veldig mye lavere utgifter før jeg ble syk og ufør (før gjorde jeg alt selv, men nå må jeg betale for hjelp til alt), men man får ingen ekstra stønad for disse utgiftene.

Anonymkode: 30dfd...0d0

Trist, men sant. Det du kan gjøre er å søke grunnstønad og hjelpestønad. 

Anonymkode: ba22a...3a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Trist, men sant. Det du kan gjøre er å søke grunnstønad og hjelpestønad. 

Anonymkode: ba22a...3a8

Tror ikke man kan få grunnstønad for vaskehjelp? Det er vel kun en håndfull årsaker som kan gi grunnstønad (bl.a. førerhund, glutenfri kost for de som har cøliaki, slitasje på klær m.m. for de med ADHD). Jeg har prøvd å søke grunnstønad med begrunnelsen "drift av tekniske hjelpemidler" (rullestol), men har fått avslag fordi de mente jeg ikke har høye nok utgifter. Det har vært flere innstramminger av grunnstønaden de siste årene, så det blir vanskeligere og vanskeligere å få. Nå får heller ikke de som har diagnosen NCGS grunnstønad lenger enda de er nødt til å spise akkurat den samme glutenfrie kosten som de med cøliaki, og det er nok heller ikke mange årene til grunnstønaden forsvinner for voksne med cøliaki. Så tror nok ikke regjeringen har planer om å innføre grunnstønad for vaskehjelp. 

Hjelpestønad har jeg også fått avslag på, da med begrunnelsen "det forventes at pårørende stiller opp gratis". 
 

Vi er absolutt veldig heldige i Norge og vi har et godt velferdssystem, men jeg må innrømme at da jeg først ble syk og avhengig av hjelp ble jeg litt overrasket. Jeg hadde forventet mye mer hjelp, og jeg hadde forventninger om at det bare var å sende inn en enkel søknad og så fikk man all den hjelpen man behøvde. Hehe Ganske naivt. Men vi har det tross alt mye bedre enn de fleste andre land. Og så skal det bli spennende å se hvilke endringer som skjer i fremtiden, den sittende regjeringen har jo allerede innført en del innstramminger, og flere skal det vel bli i fremtiden. 

Anonymkode: 30dfd...0d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...