Gå til innhold

«Nye uttrykk» som irriterer og ikke gir mening på norsk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes det er irriterende at folk stort sett beskriver deres opplevelse av noe, deres mening om noe, deres oppfatning av noe - som at de føler det slik. 

Du føler ikke at jeg sa noe stygt, du opplever eller oppfatter eller synes at det jeg sa var stygt. Det er så utrolig mange som hele tiden snakker om hva de «føler», når det de beskriver slettes ikke er en følelse, men en oppfatning eller opplevelse.

Grunnen til at det irriterer meg er nok at det gjør det vanskelig å skulle snakke om reelle følelser dersom alt blir omtalt som en følelse. Det blir vanskelig å vite hva man faktisk føler når politiske meninger og sorg likestilles som «følelser». Dessuten synes jeg at diskusjoner fort blir forkludret ved at man urettmessig begynner å snakke om hva man «føler», når det i realiteten er ulike oppfatninger eller synspunkter man prøver å gi uttrykk for. Det er lettere å bli enig om at her opplever vi situasjonen forskjellig, enn at man diskrediterer hverandres «følelser» i en bestem situasjon.

Endret av AntiBullshit
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et utrykk jeg ser hyppig brukt her. Hvem er du til å (...)?

Det fungerer greit på engelsk, men ser klønete og oppstyltet ut på norsk.

Anonymkode: c6ca6...a0c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catalina Culès skrev (24 minutter siden):

Hater 

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (På 27.5.2021 den 20.02):

Synes hele dette " sykt" og "sinnsykt" i alle slags settninger blir så forbanna dumt.

Enig. Samme med bruken av «liksom». Noen bruker «liksom» bokstavlig talt i hver eneste setning.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange ord og uttrykk som kan irritere. Men språket er i alltid i bevegelse, jeg har ex brukt ordet «sorry» de siste 10-15 årene, og er blitt et helt normalt ord for meg å bruke, selv om det ikke er norsk.

Det vil være enda mer utvikling mot det engelske språket i fremtiden, denne artikkelen her viser jo bare hvor påvirka av engelsk ungdommen er i dag:

https://www.nrk.no/mr/xl/marta-aspehaug-snakkar-engelsk-med-norske-vener_-laerarar-er-bekymra-for-det-norske-spraket-1.15479901

Tror alle generasjoner har hatt problemer med at ungdommen utvikler nye ord og uttrykk. Men dette er en del av det å bevege seg fremover i tid 😄 Mener det er bra ungdommen blir gode i engelsk, men samtidig trist at vi kanskje mister det norske språket i utviklingen. 

Forøvrig hater jeg ordet «bae». Får meg nesten til å spy.

Men ord som «sorry, omg» er en del av språket mitt. Sammen med mer gaming ord som trade, evolve og sikker mange flere jeg ikke kommer på i farten.

Anonymkode: 330ec...cfd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
sicario skrev (3 minutter siden):

Enig. Samme med bruken av «liksom». Noen bruker «liksom» bokstavlig talt i hver eneste setning.

Er ikke bare i Norge slike ord brukes 😂

Anonymkode: 330ec...cfd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (På 27.5.2021 den 20.04):

Kaste under bussen.

Jævlig uttrykk. 

Ikke helt nytt, men liker heller ikke «fresh».   Betydningen er jo noe annet på engelsk. Sykt fresh kjole 🤪

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

''Det er øynene man først blir blind på'' 

(Jeg jobber i butikk)

Anonymkode: 10524...6e7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

''Det er øynene man først blir blind på'' 

(Jeg jobber i butikk)

Anonymkode: 10524...6e7

Da får jeg bare lyst til å svare «ja, hva annet skulle det være?»

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"RIP in peace" er noe av det dummeste jeg ser/hører. Siden RIP står for rest in peace er det unødvendig å henge på en ekstra in peace.

Blir heller aldri vant til "stelle seg bak" når man egentlig mener "stille seg bak".

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cassio skrev (7 timer siden):

Blir heller aldri vant til "stelle seg bak" når man egentlig mener "stille seg bak".

Spør om de trenger en ekstra våtserviett neste gang du hører den ?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
cassio skrev (7 timer siden):

"RIP in peace" er noe av det dummeste jeg ser/hører. Siden RIP står for rest in peace er det unødvendig å henge på en ekstra in peace.

R.I.P. er en forkortelse for det latinske uttrykket requiescat in pace («måtte han/hun hvile i fred»), som er avslutningsordene i det katolske begravelsesritualet. 

Anonymkode: 586d3...844

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

‘Gjøre en forskjell’. Anglisisme. Det heter ‘utgjøre en forskjell’.

Men ‘hate på’ synes jeg er greit. Uttrykket brukes fordi det ikke finnes tilstrekkelige begrep på norsk som kan uttrykke det samme. Da blir det slik. Hva ville du byttet ut ‘hate på’ med, f.eks. i denne sammenhengen - uten at meningsdybden faller bort:

‘Folk elsker å hate på nordmenn som er vaksinemotstandere’

Nei, du kan ikke bare fjerne ‘på’. ‘Å hate på’ er en aktiv, utadvendt handling som uttrykkes i ord og skrift (typisk i SoMe), mens ‘hate’ uttrykker en mer passiv, innadvent holdning som ikke nødvendigvis kommer verbalt til uttrykk noe sted.

Anonymkode: 4e65c...08e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men ‘hate på’ synes jeg er greit. Uttrykket brukes fordi det ikke finnes tilstrekkelige begrep på norsk som kan uttrykke det samme. Da blir det slik. Hva ville du byttet ut ‘hate på’ med, f.eks. i denne sammenhengen - uten at meningsdybden faller bort:

Nei, du kan ikke bare fjerne ‘på’. ‘Å hate på’ er en aktiv, utadvendt handling som uttrykkes i ord og skrift (typisk i SoMe), mens ‘hate’ uttrykker en mer passiv, innadvent holdning som ikke nødvendigvis kommer verbalt til uttrykk noe sted.

Skjønner ikke funksjonen til «på»?

Anonymkode: 27960...ca6

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei ærlig talt. Setningen du kommer med her er jo bare grusom.

Folk elsker å hate nordmenn som er vaksinere motstandere

Vaksineremotstandere - folket elsker å hate de/hatet av folket

Aldri noengang behøver du skrive hate på. Man sier ikke hate on på engelsk.

Anonymkode: 33e8d...78b

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei ærlig talt. Setningen du kommer med her er jo bare grusom.

Folk elsker å hate nordmenn som er vaksinere motstandere

Vaksineremotstandere - folket elsker å hate de/hatet av folket

Aldri noengang behøver du skrive hate på. Man sier ikke hate on på engelsk.

Skulle stå vaksinemotstandere i ett ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
parmanoia skrev (8 timer siden):

Da får jeg bare lyst til å svare «ja, hva annet skulle det være?»

Du skjønner ikke ironien?

Anonymkode: 833f5...dcb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...