AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #21 Skrevet 26. mai 2021 Det varierer. I perioder alt med melk i, alt med hvetemel, alt med kjøtt alt med egg og sånn endrer det seg hele tiden. Chips er vel det eneste jeg helt sikkert kan spise uten at det påvirker. Men ja, stress virker inn men det er også trøbbel i rolige perioder. Jeg har også en galleblære som i perioder blåser seg opp, kjennes iallefall ut som om jeg har en stor appelsin der. Når den begynner slik får jeg også diaré så hele greia er litt som vinden...den snur. Hos meg er det de første fire timene etter at jeg har stått opp som er verst. Jeg jobber ikke så kan heldigvis styre dagen etter det. Anonymkode: 2b40e...661
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #22 Skrevet 26. mai 2021 Jeg har blitt symptomfri etter at jeg gikk over til carnivore! Jeg spiser bare rent kjøtt stekt i animalsk fett, salter etter smak og drikker rent vann. En gang i blant farris, men da rister jeg ut mye av kullsyren først fordi jeg takler ikke så mye kullsyre. Tåler melkeprodukter helt fint, så det spiser jeg av og til. Etter to-tre uker med ekstrem diaré i overgangsfasen har jeg nå perfekt avføring hver eneste gang så lenge jeg holder meg til det jeg tåler. Jeg merker også at jeg tåler stadig mer fordi kroppen leges på dette fine kostholdet. Det som trigger diaré hos meg er: Fiber De aller fleste grønnsaker De aller fleste frukter Alt av korn De fleste nøtter, belgfrukter osv Varm drikke Koffein Mye kullsyre Det meste av søtning (rent sukker tåler magen, og stevia. Men nesten alt annet gir buldrende mage og vondt) Krydder utenom salt Vegetabilske oljer (jeg merker det om noen steker biffen min i soyaolje i stedet for animalsk fett for å si det sånn...) Anonymkode: 60e88...181 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #23 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere som har IBS med løs mage, hva er deres triggere? Hvilke matvarer må dere holde dere unna? Har dere funnet noe som hjelper? Anonymkode: 88d9d...f44 Gluten er viktig å holde seg helt unna. Melkeprodukter også. Så trenger du gode vitaminer og mineraler. Og mye væske. Anonymkode: f2d97...583
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #24 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har blitt symptomfri etter at jeg gikk over til carnivore! Jeg spiser bare rent kjøtt stekt i animalsk fett, salter etter smak og drikker rent vann. En gang i blant farris, men da rister jeg ut mye av kullsyren først fordi jeg takler ikke så mye kullsyre. Tåler melkeprodukter helt fint, så det spiser jeg av og til. Etter to-tre uker med ekstrem diaré i overgangsfasen har jeg nå perfekt avføring hver eneste gang så lenge jeg holder meg til det jeg tåler. Jeg merker også at jeg tåler stadig mer fordi kroppen leges på dette fine kostholdet. Det som trigger diaré hos meg er: Fiber De aller fleste grønnsaker De aller fleste frukter Alt av korn De fleste nøtter, belgfrukter osv Varm drikke Koffein Mye kullsyre Det meste av søtning (rent sukker tåler magen, og stevia. Men nesten alt annet gir buldrende mage og vondt) Krydder utenom salt Vegetabilske oljer (jeg merker det om noen steker biffen min i soyaolje i stedet for animalsk fett for å si det sånn...) Anonymkode: 60e88...181 Denne lista stemmer bra for meg også. Carnivore var redningen her også. 👍 Har fått mye bedre helse etter overgang til carnivore. Ikke bare fordøyelsen, men en drøss med andre ting også. 😀 Anonymkode: 6f2e3...284 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #25 Skrevet 26. mai 2021 Man må vel få mangelsykdommer av å spise kun kjøtt? Hva annet spiser dere da? Anonymkode: 8f93a...306
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #26 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man må vel få mangelsykdommer av å spise kun kjøtt? Hva annet spiser dere da? Anonymkode: 8f93a...306 Hvorfor skulle man få mangelsykdommer av å spise det våre forfedre har levd av i de siste 4 millioner år, bortsett fra de siste 10.000 årene da de plutselig ble kortere, feitere og syke? Jordbruksrevolusjonen gjorde dette... Før jordbruksrevolusjonen spiste våre forfedre nesten ikke planter på 4 millioner år. Bare i nøden. De spiste animalsk hvis de fikk tak i. Det var foretrukket. Og derfor skjøt også hjernestørrelsen i været. Helt til jordbruksrevolusjonen... Faktisk har den krympet igjen etterpå... Fra ca 1500 cc til 1400 cc. Det er gjort en liten studie hvor 2 menn levde carnivore i over ett år under oppsyn, og de første månedene på sykehus fordi forskerne ikke trodde på at det gikk an. De to mennene som spiste carnivore i studien var antropologer som hadde levd med inuittene og hadde spist carnivore med dem. De kom tilbake til den vestlige verden og fortalte hvor friske inuittene var. Dette trodde ikke folk gikk an, så derfor ble de med på studien. De hadde perfekt helse, ingen mangler, perfekt fordøyelse. En vitamin C-mangel ville vist seg etter bare noen uker hvis ikke kjøtt inneholdt nok. Det finnes forskjellige grader av carnivore alt etter hva man tåler. Noen autoimmune sykdommer krever ekstra strengt kosthold for å være symptomfri. Noen tåler bare biff (inkludert innmat fra ku), salt og vann. Ting som kan legges til hvis man tåler det er kjøtt fra andre dyr, sjømat, egg, meieriprodukter, honning. Mange velger å bruke litt krydder og de fleste velger å drikke kaffe. Jeg spiser bare rene kjøttprodukter. Nesten bare biff fordi det er det jeg liker best smaken av og det jeg får kjøpt av en bonde nær meg som driver regenerativt. Det går mye i kjøttdeig eller biff. Stekt i smør og talg. Jeg spiser også en del egg stekt i smør. Jeg lagde nylig baconnaise av baconfett, eggeplomme og salt. "Saus" over kjøttet mitt er ofte bare stekefettet eller rå eggeplomme. Middagen min i dag var 500g kjøttdeig med 2 rå eggeplommer som "saus". Frokosten var nesten det samme, men uten eggeplommene. Ja, det koster mer når jeg velger gode råvarer. Jeg er villig til å investere i min egen helse, dyrevelferd og klima fordi jeg har råd til det. Jeg har regnet på det og hvis man kjøper billig kjøtt og lever, og egg fra bonde, så er det ikke vanskelig å komme ned i ca 1500 kr per måned. Anonymkode: 6f2e3...284 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #27 Skrevet 22. januar 2022 Lacuna skrev (På 26.5.2021 den 14.38): Jeg har nylig gått gjennom fodmap-dietten i samråd med ernæringsfysiolog, og det har endret livet mitt totalt. Fra å måtte løpe på do etter nesten hvert måltid har jeg kun løs mage en sjelden gang, og nå er det faktisk så lenge siden sist at jeg ikke husker nøyaktig når. Jeg trigges av stress, så i stressende perioder må jeg være ekstra nøye med kostholdet, men fodmap-dietten avdekket at jeg reagerer særlig på mannitol og sorbitol, så når jeg nå har kuttet blomkål, avokado, pære, eple, fersken, kunstig søtning osv, så har jeg fått et helt nytt liv. Jeg har også kuttet ned på pasta, og bruker heller fullkornsris som tilbehør til mat. Det tåler magen min bedre. Jeg velger også magre meieri og kjøttprodukter. Denne eksamensperioden er første eksamenperiode hvor jeg ikke måtte på do under eksamen. Tusen takk for at du deler! Kan du spise flere matvarer i perioder du ikke opplever like mye stress? Eller må du unngå de du ramser opp uansett? Anonymkode: 88d9d...f44
powerpuffen Skrevet 22. januar 2022 #28 Skrevet 22. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for at du deler! Kan du spise flere matvarer i perioder du ikke opplever like mye stress? Eller må du unngå de du ramser opp uansett? Anonymkode: 88d9d...f44 Unngår det jeg ramser opp uansett Men nøyaktig hvilke fodmaps du reagerer på vil være forskjellig. Mange reagerer på fruktaner for eksempel, det gjør ikke jeg. Jeg kutter for øvrig gluten også, men det er ikke pga IBS, men fordi jeg har cøliaki. Endret 22. januar 2022 av Lacuna
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #29 Skrevet 23. januar 2022 Virker ikke som jeg reagerer på mat, bare stress. Synd jeg er stresset hele tiden 😅 Anonymkode: 25f13...f2c 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #30 Skrevet 23. januar 2022 Lacuna skrev (2 timer siden): Unngår det jeg ramser opp uansett Men nøyaktig hvilke fodmaps du reagerer på vil være forskjellig. Mange reagerer på fruktaner for eksempel, det gjør ikke jeg. Jeg kutter for øvrig gluten også, men det er ikke pga IBS, men fordi jeg har cøliaki. Tusen takk💕 hvor lenge måtte du spise lav-fodmap for å merke bedring? Hvordan var plagene dine før det? Anonymkode: 88d9d...f44
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #31 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Virker ikke som jeg reagerer på mat, bare stress. Synd jeg er stresset hele tiden 😅 Anonymkode: 25f13...f2c Her og, stress og smerter. Hva jeg spiser betyr lite. Anonymkode: 2b40e...661
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #32 Skrevet 23. januar 2022 Løk er den verste. Anonymkode: fb4cb...5f4 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #33 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Virker ikke som jeg reagerer på mat, bare stress. Synd jeg er stresset hele tiden 😅 Anonymkode: 25f13...f2c AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Her og, stress og smerter. Hva jeg spiser betyr lite. Anonymkode: 2b40e...661 Hvilke plager får dere da? Er det kun i bestemte situasjoner som skaper stress eller over lengre perioder? Anonymkode: 88d9d...f44
powerpuffen Skrevet 23. januar 2022 #34 Skrevet 23. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tusen takk💕 hvor lenge måtte du spise lav-fodmap for å merke bedring? Hvordan var plagene dine før det? Anonymkode: 88d9d...f44 Grunnen til at du bør gjøre dette i samråd med ernæringsfysiolog er nettopp for å sikre at du gjør det riktig og for å finne ut av hva som plager nettopp DEG. IBS er så forskjellig fra menneske til menneske. Du skal spise lav fodmap i noen uker, før du etterhvert tar inn 1 og 1 matvare for å teste de ulike fodmap-gruppene. Anbefaler deg derfor å oppsøke ernæringsrådgiver slik at det blir korrekt utført. Det er ikke slik at du skal kutte ut alle matvarer som inneholder fodmaps for alltid. Endret 23. januar 2022 av Lacuna
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #35 Skrevet 23. januar 2022 Det vet jeg aldri. Ingen sammenheng. I dag reagerte jeg plutselig på ryper. Det har jeg pleid å tåle. Anonymkode: 1ee8e...a49
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå