Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har IBS med løs mage, hva er deres triggere? Hvilke matvarer må dere holde dere unna? Har dere funnet noe som hjelper?

Anonymkode: 88d9d...f44

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt denne sykdommen i tredve år nå. Det som har vært utfordringen er at det er ingen spesielle mønster i hva som har trigget diareen i mitt tilfelle. Har vært mere sånn at jeg har vært dårlig noen uker eller måneder uavhengig av hva jeg spiste, gode perioder innimellom for så å bli dårlig igjen.

Har lært meg å leve med det, men dessverre greier jeg ikke lenger å jobbe fullt så har endt opp med høy grad av ufør.

For meg er det veldig viktig å leve regelmessig - nok mosjon og nok hvile. Starter alltid dagen med et stort glass vann og litt yoghurt med müsli, det har vist seg å stabilisere noe.

Ikke meningen å ta motet fra deg, det kan jo være at du får et enklere løp enn meg, man blir sliten av denne kroniske tilstanden så for meg har uføretrygd vært redningen. Men ser jo bl.a på dette forumet at mange mener dette er en diagnose man får slengt etter seg når man ønsker å ha lang ferie fra arbeidslivet. Om du har dette kronisk vil heldigvis fastlege og nav være mer løsningsorientert og forståelsesfulle.

Anonymkode: fd3a0...3f7

AnonymBruker
Skrevet

Mine triggere:
Enkelt type mat
Hormoner (2-3 dager før mensen kommer)
Stress (både min egen, og mine barns. Ex løs mage da datteren tok oppkjøring og når hun har eksamener)

Anonymkode: a25f1...237

AnonymBruker
Skrevet

For meg er Toro lasagne, gryteretter og supper det verste jeg kan få i meg, i tillegg til blandingskrydder som Piffi, grillkrydder o.l.

Anonymkode: bbab3...1a4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke diagnose fra lege så jeg vet ikke om det er IBS jeg har men har ikke noen andre diagnoser heller og har perioder med alle symptomer. For meg er det mer periodevis enn spesifik mat da men synes det verste er om jeg spiser stort måltid og spiser for fort. Fet mat er ille for meg, smeltet ost, oljete mat, sauser osv - slike ting. Samme med veldig sterk mat. Leste et tips om å ikke drikke til maten og det synes jeg hjelper litt.. pluss at jeg forsøker å spise rolig og ikke for fort og for mye. 

Anonymkode: 8f93a...306

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har hatt denne sykdommen i tredve år nå. Det som har vært utfordringen er at det er ingen spesielle mønster i hva som har trigget diareen i mitt tilfelle. Har vært mere sånn at jeg har vært dårlig noen uker eller måneder uavhengig av hva jeg spiste, gode perioder innimellom for så å bli dårlig igjen.

Har lært meg å leve med det, men dessverre greier jeg ikke lenger å jobbe fullt så har endt opp med høy grad av ufør.

For meg er det veldig viktig å leve regelmessig - nok mosjon og nok hvile. Starter alltid dagen med et stort glass vann og litt yoghurt med müsli, det har vist seg å stabilisere noe.

Ikke meningen å ta motet fra deg, det kan jo være at du får et enklere løp enn meg, man blir sliten av denne kroniske tilstanden så for meg har uføretrygd vært redningen. Men ser jo bl.a på dette forumet at mange mener dette er en diagnose man får slengt etter seg når man ønsker å ha lang ferie fra arbeidslivet. Om du har dette kronisk vil heldigvis fastlege og nav være mer løsningsorientert og forståelsesfulle.

Jeg har hatt det i fem og år og det ødelegger absolutt hele livet mitt.. et forferdelig mareritt, min verste frykt er at det ikke skal ta slutt.. jeg tenker det sannsynligvis har å gjøre med den psykiske tilstanden min, jeg sliter mye med angst, depresjon og spiseforstyrrelser.. så selv om det er grusomt så gir det meg jo håp om at jeg kan bli bedre dersom jeg blir bedre på andre områder. Ser du noen sammenheng med psyken? Har du dårligere perioder i disse periodene du er dårlig i magen?

AnonymBruker
Skrevet

Tar 4 imodium om morgenen og krysser fingrene 😥🤞.

Anonymkode: 215b1...0d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har hatt det i fem og år og det ødelegger absolutt hele livet mitt.. et forferdelig mareritt, min verste frykt er at det ikke skal ta slutt.. jeg tenker det sannsynligvis har å gjøre med den psykiske tilstanden min, jeg sliter mye med angst, depresjon og spiseforstyrrelser.. så selv om det er grusomt så gir det meg jo håp om at jeg kan bli bedre dersom jeg blir bedre på andre områder. Ser du noen sammenheng med psyken? Har du dårligere perioder i disse periodene du er dårlig i magen?

Jeg ser nok en sammenheng med psyken, viktig å leve regelmessig og «rydde» på alle nivå slik at ting ikke gnager. Men samtidig er det jo dårlige perioder med magen selv om alt annet er greit også.

En krevende tilstand, det er sikkert, men du finner etterhvert en måte å holde ut på. Med de problemene du nevner at du har så er det klart at magen vil slå seg ekstra vrang. Du vil nok merke stor bedring hvis du greier å løse noen av disse. 
Jeg har greid etterhvert å akseptere dårlig økonomi pga jeg ikke greier å jobbe fullt, og redusert sosialt liv og heller finne aktiviteter som lar seg utføre selv om kroppen hangler. Har også valgt å kutte ned kontakt med venner og familiemedlemmer jeg merket at det ble mye drama og konflikter rundt.

Kjenner meg igjen i det du skriver, da jeg hadde hatt dette i noen få år var min største frykt også at det ikke skulle gå over. Synes jeg har et fint liv i dag selv om tilstanden vedvarer, trøsteklem til deg og håper du greier å finne noe som hjelper deg med utfordringene!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ser nok en sammenheng med psyken, viktig å leve regelmessig og «rydde» på alle nivå slik at ting ikke gnager. Men samtidig er det jo dårlige perioder med magen selv om alt annet er greit også.

En krevende tilstand, det er sikkert, men du finner etterhvert en måte å holde ut på. Med de problemene du nevner at du har så er det klart at magen vil slå seg ekstra vrang. Du vil nok merke stor bedring hvis du greier å løse noen av disse. 
Jeg har greid etterhvert å akseptere dårlig økonomi pga jeg ikke greier å jobbe fullt, og redusert sosialt liv og heller finne aktiviteter som lar seg utføre selv om kroppen hangler. Har også valgt å kutte ned kontakt med venner og familiemedlemmer jeg merket at det ble mye drama og konflikter rundt.

Kjenner meg igjen i det du skriver, da jeg hadde hatt dette i noen få år var min største frykt også at det ikke skulle gå over. Synes jeg har et fint liv i dag selv om tilstanden vedvarer, trøsteklem til deg og håper du greier å finne noe som hjelper deg med utfordringene!

Tusen takk❤🤗

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som er ufør/delvis ufør pga dette, kan jeg spørre litt om hvorfor eller om omfanget? Jeg synes jo selv jeg er ganske dårlig i perioder men føler ikke det påvirker evnen min til å gjøre jobben min ut over at jeg iblant er sliten, føler det mer påvirker sosialt liv (siden jeg alltid må på toalettet etter måltider osv). Ikke ment som kritikk bare lurer om jeg bør ta dette mer alvorlig, om det kan bli verre på sikt osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som er ufør/delvis ufør pga dette, kan jeg spørre litt om hvorfor eller om omfanget? Jeg synes jo selv jeg er ganske dårlig i perioder men føler ikke det påvirker evnen min til å gjøre jobben min ut over at jeg iblant er sliten, føler det mer påvirker sosialt liv (siden jeg alltid må på toalettet etter måltider osv). Ikke ment som kritikk bare lurer om jeg bør ta dette mer alvorlig, om det kan bli verre på sikt osv. 

Hei, jeg jobbet fullt i mange år med denne diagnosen, var først etter tjue-pluss år at jeg ikke greide mer. Hvis du har en jobb du synes ikke blir påvirket av dette er det jo kjempebra. Jeg startet etterhvert egen business fordi jeg ikke lenger greide å ha faste tider og forholde meg til, du blir også veldig sliten etter som årene går og denne sykdommen vedvarer. Etter ca ti år som selvstendig kjente jeg at jeg ikke hadde sjanse til å greie mer, møtte da full forståelse av nav ettersom jeg hadde forsøkt alle muligheter i yrkeslivet på egen hånd.

Er i dag 70% ufør, jobber svært lite. Håper det går bra med deg fremover, hvis du har en jobb du fungerer i ville jeg blåholdt på den😊👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

For meg er det i stor grad gjær, hvetemel, ferdiggryter som andre nevner og brus. Jeg har kuttet ut nesten all gjær (baker brød selv), minimerer mengden hvete og laktose og lager all mat fra bunnen av. Nå er livet så mye bedre. Fremdeles litt plaget, men senere årene har det gått mye bedre at jeg faktisk kan spise hvitløk igjen. Jeg husker alltid hva jeg spiser dagene før, slik at jeg kan "jevne det ut litt". Eksempel kan jeg ikke spise is to dager på rad, da går det galt. 

Anonymkode: 58616...ef2

AnonymBruker
Skrevet

Den absolutt verste synderen er stress! 

Eller blir jeg for dårlig av for mye laktose og/eller gluten. Kan tåle to brødskiver men det holder for noen dager. Kan også tåle litt melk, men fløte f.eks eller mye melk, det går rett igjennom. 

Anonymkode: 159ee...c7a

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, jeg jobbet fullt i mange år med denne diagnosen, var først etter tjue-pluss år at jeg ikke greide mer. Hvis du har en jobb du synes ikke blir påvirket av dette er det jo kjempebra. Jeg startet etterhvert egen business fordi jeg ikke lenger greide å ha faste tider og forholde meg til, du blir også veldig sliten etter som årene går og denne sykdommen vedvarer. Etter ca ti år som selvstendig kjente jeg at jeg ikke hadde sjanse til å greie mer, møtte da full forståelse av nav ettersom jeg hadde forsøkt alle muligheter i yrkeslivet på egen hånd.

Er i dag 70% ufør, jobber svært lite. Håper det går bra med deg fremover, hvis du har en jobb du fungerer i ville jeg blåholdt på den😊👍

Takk for svar :) Så bra at Nav og leger tok deg på alvor ❤️ 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Reagerer på nesten alt unntatt sjømat, rent kjøtt og enkelte grønnsaker. Jeg spiser selvsagt andre ting, men passer på å ha kort vei og klar bane til wc.  Upraktisk, men man venner seg til mye.

AnonymBruker
Skrevet

Reagerer på det meste av frukt og grønt og fiber, søtningsstoffer, alt med koffein og kullsyre, fet mat, sterk mat, å gå for lenge mellom måltider, drikke under måltider, sex, stress og for lite søvn. 

Anonymkode: 31be5...911

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har nylig gått gjennom fodmap-dietten i samråd med ernæringsfysiolog, og det har endret livet mitt totalt. Fra å måtte løpe på do etter nesten hvert måltid har jeg kun løs mage en sjelden gang, og nå er det faktisk så lenge siden sist at jeg ikke husker nøyaktig når. 

Jeg trigges av stress, så i stressende perioder må jeg være ekstra nøye med kostholdet, men fodmap-dietten avdekket at jeg reagerer særlig på mannitol og sorbitol, så når jeg nå har kuttet blomkål, avokado, pære, eple, fersken, kunstig søtning osv, så har jeg fått et helt nytt liv. Jeg har også kuttet ned på pasta, og bruker heller fullkornsris som tilbehør til mat. Det tåler magen min bedre. Jeg velger også magre meieri og kjøttprodukter. 

Denne eksamensperioden er første eksamenperiode hvor jeg ikke måtte på do under eksamen. :duskedame:

Endret av Sprinkle
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sorbitol, manitol, løkpulver/hvitløkspulver og laktose. Lav fodmap var en fin redning.

Anonymkode: 4555e...320

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fet mat, søtmelk, stress

Anonymkode: fe8a1...8ed

AnonymBruker
Skrevet

Ingen triggere. Reagerer på mat så fort det kommer i kjeften nesten 🤯

Anonymkode: d5dc8...400

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...