Gå til innhold

Husky vs bordercollie

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde ikke valgt disse to rasene siden de er altfor krevende for meg. Border collie trenger masse mental trening og husky trenger å løpe masse og å trekke på ski og kickbike. Husky har mye jaktinstinkt og jeg har hørt at en aldri kan ha de løse selv om det ikke er båndtvang.🙂

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Othea skrev (25 minutter siden):

Jeg hadde ikke valgt disse to rasene siden de er altfor krevende for meg. Border collie trenger masse mental trening og husky trenger å løpe masse og å trekke på ski og kickbike. Husky har mye jaktinstinkt og jeg har hørt at en aldri kan ha de løse selv om det ikke er båndtvang.🙂

Det har du rett i. De fleste huskyer bør holdes i bånd hele tiden. Jeg kjenner noen som har hatt enkelthuskyer de har latt gå uten bånd når vi er på tur, men det har vært unntaket fremfor regelen. 

• Liker 1
Skrevet
Durinur skrev (5 timer siden):

Nå er jeg kanskje litt frekk, men jeg tenker jo at du kanskje ikke har satt deg godt nok inn i rasene hvis valget står mellom disse to. 

Disse to hunderasene er ekstremt ulike, og den eneste fellesnevneren jeg kan komme på i farten er at både huskyer og border collie er ekstremt krevende. 

Dette var min første tanke også...

AnonymBruker
Skrevet
Othea skrev (39 minutter siden):

Det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjenner en som har 12 huskyer og driver aktivt med hundekjøring. Han bor i tettbygd strøk, i et hus med hage uten inngjerding. Alle hundene slippes løs, men går ALDRI utenfor tomtegrensen hvor de bor. Ikke en gang om det kommer andre dyr forbi. Dette har selvsagt krevd mye trening fra de var små, men er fullt mulig å få til.

Misforstå meg rett, jeg oppfordrer ingen til å verken bryte båndtvang eller ha huskyer løse til en hver tid, men bare ønsket å illustrere at huskyer kan trenes til å gå løse.

Ut over det, så er jeg enig med resten her om at TS bør sette seg mer inn i hva de to hunderasene hun vurderer kommer til å kreve.

Anonymkode: 6eadd...c85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har BC selv, kun til familiehund. Hun krever ikke så ekstremt mye, men det er kanskje fordi hun er nesten skapt inn i vår familie. Hun går løs hele dagen, og vi løper på fjelltur flere ganger i uka. Vi kan gå 12-14 timer i fjellet og hun er fremdeles full i energi når vi kommer hjem. Og hun elsker å jobbe, så vi driver litt med hobbyagilty og lydighet, pluss mye aktiv lek. Hun elsker det. Hadde lett valgt BC igjen. 
Min erfaring er at BC kan være litt...moody. Min blir lett irritert over andre hunder, dette ser jeg hos mange BCer(ser for meg at de ser på andre hunder som idioter siden de er så smarte selv😂)

Anonymkode: 1c099...0ac

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt tenker jeg at dere ikke bør velge noen av dem.

Som alle andre også nevner, dette er vidt forskjellige hunderaser.

Har dere ikke såpass kjennskap til dette, at dere selv vet hva som passer med deres livsstil - så er ingen av disse to hunder dere bør velge.

Velg en enklere rase.

Tør jeg spørre om hvorfor valget står mellom akkurat disse to?

Og - har dere hatt hund før?

Anonymkode: 9ea6c...681

• Liker 4
Skrevet

Til TS - er det du den samme som holdt en knapp på Samojed,men også vurderte/hadde vurdert Border Collie bl.a? Ref. annen,fersk tråd her inne. Må spørre siden det postes anonymt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Beklager, har helt glemt hele tråden gitt.

Jeg forstår reaksjonen deres. Det var ikke sånn at disse to rasene kan sammenlignes siden det er to vidt forskjellige raser. Border collie har vi nå slått i fra oss. Jeg vil ha border collie, mannen vil ha husky 😅

Er for mye arbeid med begge rasene ja. Men vi er en aktiv familie som går mye i fjellet + springing ute. Bor landlig til og har stor hage. Hunden skal brukes til kløv, trekk og løping. Huskyer er flotte hunder. At de krever mye mosjon- ja. Men ikke mer enn det vi klarer å gi hunden. Og ikke mer enn det vi har lyst å gi hunden. Ser jeg blir frarådet å skaffe husky. Hvorfor? Jaktinstinktet, ja. Den kan aldri gå løs. Selv om noen skriver her at dette kan trenes opp. Min tanke er at man kan aldri stole på en husky. Det er ikke så lett å trene vekk jaktinstinktet. Når det er sagt, vi har lest oss opp på rasen. Den passer oss godt. Og så er de flotte familiehunder. Jeg liker ikke de andre rasene. Jeg vil ha en hund som går an å bruke. Beklager hvis tråden virket dum og ikke godt gjennomtenkt.

Anonymkode: 460d0...df8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke så lett å trene vekk jaktinstinktet. Når det er sagt, vi har lest oss opp på rasen. Den passer oss godt. Og så er de flotte familiehunder. Jeg liker ikke de andre rasene. Jeg vil ha en hund som går an å bruke. Beklager hvis tråden virket dum og ikke godt gjennomtenkt.

For det første. Det går ikke an å trene bort jaktinstinkt i en AH. Jaktinstinktet dens er genetisk. Uansett hvor mye du strømmer de, vil det alltid ligge latent. Derfor må du alltid sikre den. 

For det andre så er det ikke en rase. AH er en blanding kombinert for oppgaven den skal utføre. 

For det tredje så finnes det andre familievennlige, godkjente raser som passer godt til kløv, trekk og løping. Bare i gruppe 1 finnes det vel omlag 47 godkjente raser. Jeg finner det derfor merkelig at dere ikke finner en eneste rase som passer bedre enn en blandingshund. 

Dere har bestemt dere uansett. Ønsker dere lykke til med hund og håper dere får mange gode år sammen 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (2 timer siden):

For det første. Det går ikke an å trene bort jaktinstinkt i en AH. Jaktinstinktet dens er genetisk. Uansett hvor mye du strømmer de, vil det alltid ligge latent. Derfor må du alltid sikre den. 

For det andre så er det ikke en rase. AH er en blanding kombinert for oppgaven den skal utføre. 

For det tredje så finnes det andre familievennlige, godkjente raser som passer godt til kløv, trekk og løping. Bare i gruppe 1 finnes det vel omlag 47 godkjente raser. Jeg finner det derfor merkelig at dere ikke finner en eneste rase som passer bedre enn en blandingshund. 

Dere har bestemt dere uansett. Ønsker dere lykke til med hund og håper dere får mange gode år sammen 😊

Var ikke Alaska husky jeg tenkte på. Det var en Sibirian Husky.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er for mye arbeid med begge rasene ja. Men vi er en aktiv familie som går mye i fjellet + springing ute. Bor landlig til og har stor hage. Hunden skal brukes til kløv, trekk og løping. Huskyer er flotte hunder. At de krever mye mosjon- ja. Men ikke mer enn det vi klarer å gi hunden. Og ikke mer enn det vi har lyst å gi hunden. Ser jeg blir frarådet å skaffe husky. Hvorfor? Jaktinstinktet, ja. Den kan aldri gå løs. Selv om noen skriver her at dette kan trenes opp. Min tanke er at man kan aldri stole på en husky. Det er ikke så lett å trene vekk jaktinstinktet. Når det er sagt, vi har lest oss opp på rasen. Den passer oss godt. Og så er de flotte familiehunder. Jeg liker ikke de andre rasene. Jeg vil ha en hund som går an å bruke. Beklager hvis tråden virket dum og ikke godt gjennomtenkt.

Jeg anbefaler husky hvis du kan gi den hva den trenger og det høres jo ut som dere har tenkt over dette. Men det du må tenke på er at ikke alle huskyer er like. Dette er blandingshunder med mye rart. 

Hvis ikke du tenker på Sibirsk Husky (SH) som er en renraset hund. Er det SH dere vurderer må dere sette dere ekstra godt inn i jaktinstinktet til denne hundetypen. Det er en grunn til at det ikke er lov å legge ut bilde av løs hund uten bånd på Sibirsk Husky Norge på Facebook!

Disse hundene har ekstremt jaktinstinkt fordi urbefolkningen som opprinnelig avlet disse hundene slapp de løs i naturen om sommeren og lot de overleve selv. Det vil si at det var kun de hundene som klarte å jakte, drepe og spise sin egen mat som overlevde og ble avlet videre på.

Vil anbefale boka til Gisle Uren til deg også! Den tar for seg alt du trenger å vite med friluftsliv med hund (bygge flokk, trekk, tur, kløv osv).

Anonymkode: a4229...4b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Kult! Da anbefaler jeg deg å kjøpe valp fra en oppdretter som driver aktiv kjøring. Hold deg unna oppdrettere som kun driver med utstilling! Eventuelt kan dere ta en pensjonert trekkhund som allerede er ferdig utlært.

Jeg anskaffet meg valp av annen renraset polar rase og angrer litt på at jeg ikke tok en pensjonert trekkhund som senere kunne lære opp en valp. Det tar tid og krefter å lære bort trekk, tur og friluftsliv og tid før du virkelig kan få brukt bikkja:

Trekk: 1-2 år

Kløv: 1,5-2 år

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kult! Da anbefaler jeg deg å kjøpe valp fra en oppdretter som driver aktiv kjøring. Hold deg unna oppdrettere som kun driver med utstilling! Eventuelt kan dere ta en pensjonert trekkhund som allerede er ferdig utlært.

Jeg anskaffet meg valp av annen renraset polar rase og angrer litt på at jeg ikke tok en pensjonert trekkhund som senere kunne lære opp en valp. Det tar tid og krefter å lære bort trekk, tur og friluftsliv og tid før du virkelig kan få brukt bikkja:

Trekk: 1-2 år

Kløv: 1,5-2 år

Takk, det skal jeg ta til meg :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Ok. Uansett må du ha lykke til!😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kastrert mix mellom Alaska husky og bordercollie. Han er 2,5 nå. Han er ekstremt rolig, elsker å ligge ute, spise gress, ligge å leke med andre hunder, liker å kaste ball, trene lydighet / triks og jogge innimellom. Han hater å trekke, kløv ect og gjør dette kun om han er overgira og noe er foran. Han trekker aldri som en jobb, ikke på ski, jogging eller sykkel. Selv om jeg har prøvd å motivere han, dette kommando på det og øve. Så min er mest bc. Han er ikke veldig krevende. Jeg er hjemmeværende så han har selskap hele døgnet, vi leker ca 1 time om dagen, fordelt på sessions, også trener vi noe hjernetrim minst 15 min hver dag, han får fire turer, hvor morgentur er 20-40min,neste tur er 1-3 t, neste tur er ca 40-90min,og siste tur er ca 40 min. Han er rolig, veloppdragen utenom at passering er vanskelig pga høyt ønske om å hilse, han gjeter ingenting, jakter ikke på folk som løper, Sykler fordi, er nesten 100% på innkalling men litt vanskelig med rådyr og hest (vi øver). Han har maaassse personlighet men også veldig klare grenser og respekterer oss bra. Han kan masse kommandoer og er utrolig snill. Men igjen, mtp at du står i valget mellom disse to tror jeg ikke du har tenkt igjennom hva slags hund du vil ha, men min utseende. Velg en hund som skal passe til det du driver med/har som hobby. Vil påstå av ingen av de rasene er gode for familier med barn, mtp at barn tar sykt mye tid så hundene ender omtrent alltid opp med å få for lite 😊

Anonymkode: d1103...5c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har en kastrert mix mellom Alaska husky og bordercollie. Han er 2,5 nå. Han er ekstremt rolig, elsker å ligge ute, spise gress, ligge å leke med andre hunder, liker å kaste ball, trene lydighet / triks og jogge innimellom. Han hater å trekke, kløv ect og gjør dette kun om han er overgira og noe er foran. Han trekker aldri som en jobb, ikke på ski, jogging eller sykkel. Selv om jeg har prøvd å motivere han, dette kommando på det og øve. Så min er mest bc. Han er ikke veldig krevende. Jeg er hjemmeværende så han har selskap hele døgnet, vi leker ca 1 time om dagen, fordelt på sessions, også trener vi noe hjernetrim minst 15 min hver dag, han får fire turer, hvor morgentur er 20-40min,neste tur er 1-3 t, neste tur er ca 40-90min,og siste tur er ca 40 min. Han er rolig, veloppdragen utenom at passering er vanskelig pga høyt ønske om å hilse, han gjeter ingenting, jakter ikke på folk som løper, Sykler fordi, er nesten 100% på innkalling men litt vanskelig med rådyr og hest (vi øver). Han har maaassse personlighet men også veldig klare grenser og respekterer oss bra. Han kan masse kommandoer og er utrolig snill. Men igjen, mtp at du står i valget mellom disse to tror jeg ikke du har tenkt igjennom hva slags hund du vil ha, men min utseende. Velg en hund som skal passe til det du driver med/har som hobby. Vil påstå av ingen av de rasene er gode for familier med barn, mtp at barn tar sykt mye tid så hundene ender omtrent alltid opp med å få for lite 😊

Hæ? Passer ikke for familier med barn? Nei gi deg. Du har sikkert ikke barn selv du? Det er ikke noe som heter at noen hunder passer ikke i familier med barn. Hvilken som helst hund kan være kjempeflott familiehund så lenge den får det den trenger. Og tid har vi nok av ;) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vi har baby på 3 måneder og polarhund. Syns det går veldig bra. Man må såklart dele seg opp der den ene tar babyen og den andre tar hunden. 

Hunden er dog ikke veldig happy for å ha noen å dele oppmerksomheten med. Men tror det bare er godt for a å ikke være så bortskjemt :) 

AnonymBruker
Skrevet

I motsetning til alle andre som har svart, tenker jeg at en border collie ville passe helt fint til dere. I hvert fall ville min to år gamle bc fra rene gjeterlinjer trivdes helt utmerket med et slikt liv!

Ja, en bc er aktiv. Veldig aktiv. Men de MÅ ikke ha store mengder mental trening til stadighet for å trives. Min trenes litt i gjeting og agility, men pga korona osv har vi sjelden trent mer enn en gang i uka i snitt. Resten av tida blir det bare tur eller annen fysisk trening. I lange perioder har det bare blitt fysisk trening, og jeg merker ikke noe forskjell på ham om vi har trent mentalt kontra bare fysisk.

De fleste bc-eierne jeg kjenner driver med agility, men trener sjelden mer enn en eller to ganger i uka, det er det vi har mulighet til gjennom klubben. Tror ingen av de hundene er spesielt understimulert av den grunn. 

Så vil nok folk si at det er forskjell på å få trent mentalt et par ganger i uka og ikke noe i det hele tatt. Tja, for min hund tror jeg ikke det spiller noen rolle. Han elsker alt han får av aktivitet, han. Trekke på ski, joggeturer, svømming, sykling, løpe etter ball, han er like fornøyd uansett så lenge det er litt action. Takler fint litt roligere dager også.

Han var riktignok et mareritt som valp/unghund og skulle gjete alt, så det måtte vi jobbe en del med. Men så fort vi fikk kontroll på det, ble han den enkleste hunden jeg noensinne har hatt. Veldig deilig med en hund som kan gå løs "overalt" og har fokus på meg i stedet for å stikke av på jakt.

Nei, rasen passer ikke for hvem som helst, og jeg tenker vel at man like gjerne kan velge en annen rase om man ikke skal bruke den til noe. Men hunden selv kan ha det like fint som aktiv tur- og friluftshund som konkurransehund innen gjeting eller agility bare den får nok aktivitet.

Anonymkode: 0e01f...e58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...