AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Begge rasene er svært energiske. Og vi står mellom de to. Hva ville du valgt? Anonymkode: 460d0...df8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 BC, uten tvil. Men samtidig vært forberedt på MASSE arbeid med hunden. Anonymkode: bfd86...fce 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 Husky er alt for stor til meg, og ønsker en hund som kan gå løs på tunet, så BC. Jeg vil si de to rasene er energisk på forskjellige måter, så det kommer veldig an på hvordan man foretrekker å trene hunden og tilbringe tid med den. Anonymkode: d6d40...a55 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 BC er langt mer trenbar og har ikke det samme jaktinstinktet. Hvorfor står det mellom disse to? Anonymkode: 22f20...19f 2
Gjest Wilma89 Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 Ja det er energiske hunder, men to raser som krever relativt forskjellig stimulering. En husky er happy så lenge den får gå på LANGE turer og gjerne trekke. En bordercollie er fullstendig avhengig av mental stimuli for å være tilfreds. En bordercollie som ikke får nok mental stimuli blir destruktiv og begynner å gjete alt mulig. Så kommer jo an på hva dere ønsker? og ikke minst hva dere skal bruke hunden til? Dette er jo raser på hver sin måte er brukshunder som må brukes aktivt for å være lykkelige.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 Border Collien krever mer mental stimulering for å være en god og glad hund å ha i hus. Huskyen krever mer fysisk trening for å være en glad og god hund å ha i hus. Bordercollien ville jeg valgt. Jeg elsker at de er så sinnsykt smarte og eierorienterte. De to hundene i verden som har lært seg flest menneskeord, er begge bordercollier. Den ene kan rundt 1000 ord for ting og kommandoer, hvis jeg ikke husker feil. Anonymkode: 17840...59a 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 Hadde valgt husky. Siberian dog. Kan ikke fordra border collier. Anonymkode: a4439...8e9
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #9 Skrevet 25. mai 2021 Hva planlegger du å bruke hunden til er hva du egentlig må spørre deg. Dette er jo to vidt forskjellige hunder! Dette er jo brukshunder begge to selv om BC ofte ikke brukes til gjeting.Planlegger du å bruke masse tid på lydighetstrening og konkurranser? Kommer du til å drive med agility? Husky er en trekkhund som vil og bør få lov til å trekke på ski, trekke kjetting, sykkel, pulk, bære kløv. Så hva planlegger du å bruke denne brukshunden til? Å anskaffe seg en hund å ikke bruke den til hva den er avlet opp til å gjøre er veldig dårlig gjort. Anonymkode: a4229...4b1 4
sicario Skrevet 25. mai 2021 #10 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Begge rasene er svært energiske. Og vi står mellom de to. Hva ville du valgt? Anonymkode: 460d0...df8 Har hatt begge rasene. Veldig forskjellige hunder da.. hva er bruksområder egentlig? 2
Sigyn Skrevet 25. mai 2021 #11 Skrevet 25. mai 2021 Det er veldig merkelig å stå mellom disse to rasene, indikerer at dette ikke er særlig gjennomtenkt. Selv elsker jeg border collier og en del andre gjeterhunder, kunne aldri hatt husky, men det har jo ikke noe å si for din del. 9
Rotemor Skrevet 25. mai 2021 #12 Skrevet 25. mai 2021 Sigyn skrev (1 minutt siden): Det er veldig merkelig å stå mellom disse to rasene, indikerer at dette ikke er særlig gjennomtenkt. Selv elsker jeg border collier og en del andre gjeterhunder, kunne aldri hatt husky, men det har jo ikke noe å si for din del. Enig. Jeg tenker dette er to forskjellige tilværelser som hundeeier. 5
Troyamin Skrevet 26. mai 2021 #13 Skrevet 26. mai 2021 (endret) Vel, skal du ha hund som gjeter sau eller skal du ha hund som jager sau, og som må løpe x antall mil hver dag? Eller er du, som mange andre under corona hverdagen, kun ute etter den billigste hunden på finn.no? Endret 26. mai 2021 av Troyamin Endret grunnet staveleifer. 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #14 Skrevet 26. mai 2021 Border collie om jeg skal gjete sauer, Husky om jeg skal ha en sterk trekkhund og fjellhund. Ingen av de om jeg skal ha noe mellom det. Anonymkode: bcda7...3e0 1
Durinur Skrevet 26. mai 2021 #15 Skrevet 26. mai 2021 Nå er jeg kanskje litt frekk, men jeg tenker jo at du kanskje ikke har satt deg godt nok inn i rasene hvis valget står mellom disse to. Disse to hunderasene er ekstremt ulike, og den eneste fellesnevneren jeg kan komme på i farten er at både huskyer og border collie er ekstremt krevende. Begge disse rasene er typiske raser som folk gir opp fordi de blir for krevende! Border collie trenger enorme menger med mental aktivisering, langt over det typiske nivået folk er på. Også huskyer trenger litt mental aktivisering (som alle hunder), men hos disse er det ofte den fysiske mosjonen folk sliter med å tilfredsstille. Det finnes så utrolig mange hunderaser, og med mindre dere har en stor saueflokk, driver med agility på høyt nivå, eller tilbringer flere timer i skogen daglig vill jeg tenkt på andre raser. Merk også at alaska husky ikke er en godkjent rasehund, men en blandingsrase. Siberian husky er derimot en renraset husky, men den er ikke like vanlig. Det finnes heldigvis raser som er langt mindre krevende enn disse to, og jeg vil virkelig anbefale å se etter noen andre raser. Jeg skjønner at disse to er fine, men det finnes langt enklere gjeterhunder, samt enklere polarhunder. 8
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #16 Skrevet 26. mai 2021 Durinur skrev (2 timer siden): Nå er jeg kanskje litt frekk, men jeg tenker jo at du kanskje ikke har satt deg godt nok inn i rasene hvis valget står mellom disse to. Enig. Om det er disse to rasene det står mellom, virker det som TS ikke har tenkt noe gjennom hva hen vil med hundeholdet, hva hunden skal brukes til eller hvordan hverdagen med hunden vil se ut. Anonymkode: 5308f...d7f 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #17 Skrevet 26. mai 2021 Veldig merkelig å stå mellom disse to rasene. Eneste fellesnevneren er at de begge er svært energiske og blir trøblete å ha med å gjøre om de ikke blir aktivisert riktig. Husky må få bruke kroppen. Trekk på ski, pulk, kickbike, kjetting etc etc. Border collie derimot, trenger å bli mentalt stimulert. Vanlige turer (selv lange turer) vil ikke gjøre stort for de. De trenger å bruke hjernen, og de må få brukt hjernen mye. Anonymkode: 44aa7...ffb 2
norw Skrevet 26. mai 2021 #18 Skrevet 26. mai 2021 Durinur skrev (3 timer siden): Nå er jeg kanskje litt frekk, men jeg tenker jo at du kanskje ikke har satt deg godt nok inn i rasene hvis valget står mellom disse to. Disse to hunderasene er ekstremt ulike, og den eneste fellesnevneren jeg kan komme på i farten er at både huskyer og border collie er ekstremt krevende. Begge disse rasene er typiske raser som folk gir opp fordi de blir for krevende! Border collie trenger enorme menger med mental aktivisering, langt over det typiske nivået folk er på. Også huskyer trenger litt mental aktivisering (som alle hunder), men hos disse er det ofte den fysiske mosjonen folk sliter med å tilfredsstille. Det finnes så utrolig mange hunderaser, og med mindre dere har en stor saueflokk, driver med agility på høyt nivå, eller tilbringer flere timer i skogen daglig vill jeg tenkt på andre raser. Merk også at alaska husky ikke er en godkjent rasehund, men en blandingsrase. Siberian husky er derimot en renraset husky, men den er ikke like vanlig. Det finnes heldigvis raser som er langt mindre krevende enn disse to, og jeg vil virkelig anbefale å se etter noen andre raser. Jeg skjønner at disse to er fine, men det finnes langt enklere gjeterhunder, samt enklere polarhunder. 👌 Tenkte det samme. Helt merkelig at det står mellom to såpass ulike raser. 1
bambyb82 Skrevet 26. mai 2021 #19 Skrevet 26. mai 2021 Vi har akkurat kjøpt en sibirsk husky hann på ett år pga eier ikke klarte å tilfredsstille hans behov. Han var sterkt ønsket av de som familiehund. Men de skjønte nå at de ikke kunne klare å håndtere han. Han åpner dører for å komme seg ut og er strengt tatt ganske uoppdragen. Men et godt lynne, så vi tok utfordringen. Vi går lange turer og prøver å aktivisere han så mye som mulig. Han er veldig rolig her i buset😊 vi har hatt med på turer med el sparkesykkel der han får jogge rolig ved siden av i 10 km/t. Ikke lange turer om gangen pga alder. Og nå kjøpte vi nylig en kickbike og trekksele. Han trekker mye. Så. VI håper å lære han at sele betyr trekk og halsbånd betyr gå fint😅 brukte den for første gang i går. Så er mye som må læres, pga alder blir det korte turer. Men saken er at da vi bestemte oss for å ta valget med å kjøpe en husky. Tok vi også på oss ansvaret for at han blir brukt og får dekket sine behov. Så nå må vi bare sette igang og lære😊 gleder meg til å ha han med på ski til vinteren , forutsatt at han har lært Venstre og Høyre og ikke minst stopp 🤪ellers må mannen ta han på ski 😂 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #20 Skrevet 26. mai 2021 bambyb82 skrev (2 minutter siden): Vi har akkurat kjøpt en sibirsk husky hann på ett år pga eier ikke klarte å tilfredsstille hans behov. Han var sterkt ønsket av de som familiehund. Men de skjønte nå at de ikke kunne klare å håndtere han. Han åpner dører for å komme seg ut og er strengt tatt ganske uoppdragen. Men et godt lynne, så vi tok utfordringen. Vi går lange turer og prøver å aktivisere han så mye som mulig. Han er veldig rolig her i buset😊 vi har hatt med på turer med el sparkesykkel der han får jogge rolig ved siden av i 10 km/t. Ikke lange turer om gangen pga alder. Og nå kjøpte vi nylig en kickbike og trekksele. Han trekker mye. Så. VI håper å lære han at sele betyr trekk og halsbånd betyr gå fint😅 brukte den for første gang i går. Så er mye som må læres, pga alder blir det korte turer. Men saken er at da vi bestemte oss for å ta valget med å kjøpe en husky. Tok vi også på oss ansvaret for at han blir brukt og får dekket sine behov. Så nå må vi bare sette igang og lære😊 gleder meg til å ha han med på ski til vinteren , forutsatt at han har lært Venstre og Høyre og ikke minst stopp 🤪ellers må mannen ta han på ski 😂 Gratulerer! :D Anbefaler boka Frossen Frihet av Gisle Uren på det sterkeste!! https://www.fjellforum.no/topic/50493-ny-bok-frossen-frihet-h%C3%A5ndbok-i-friluftsliv-med-polarhund/ a Anonymkode: a4229...4b1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå