AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #1 Skrevet 24. mai 2021 Noen her som har hatt cyste på eggstokken? Måtte du fjerne den ved kikkhull? I såfall, hvordan var smertene dine før en operasjon ble vurdert? Merket du noe til den før du fikk vite at du hadde cyste?🤔 Anonymkode: ef65a...d93
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #2 Skrevet 24. mai 2021 Jeg har visstnok det. En relativt stor en også. Ikke så stor at de vil ta den enda, skal vurderes igjen over sommeren. Merker det ved at jeg har menssmerter fra eggløsning og til mensen. Det er visst fordi livmor fylles med blod og da vokser litt og presser mot eggstokk som så presser på cysten. Visste ikke denne sammenhengen. Oppdaget det tilfeldig ved ultralyd grunnet spiral. Anonymkode: af377...9da
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #3 Skrevet 24. mai 2021 Har hatt det mange ganger, helt ufarlig og stort sett noe man ikke merker noe til. Har ikke måttet fjerne noen, de forsvinner av seg selv. Anonymkode: 64c2c...897
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #4 Skrevet 24. mai 2021 Hadde en «ball» på 5 cm på en eggstokk i fjor, var sykt vondt, kom i sånne smertetak på 15 minutter etter jeg gjorde noe på do. De så den an og bare et par dager etter sprakk den (antar det siden smertene forsvant). Var på kontroll 3 mnd etterpå og borte. Så tror den må være stor. Ellers hvis den har twerket seg rundt eggstokken og den står i fare for å dø, da operere de med en gang. Mamma hadde en på størrelse med en appelsin, ble hasteoperert Anonymkode: 1b931...1ff
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #5 Skrevet 24. mai 2021 Ts her..Takk for at dere deler ☺️ Jeg fikk vite for noen uker siden at jeg har en cyste på 3*3 cm, den hadde jeg ikke merket noe til. Men den siste uka/siste 10 dagene har jeg hatt mer ubehag i nedre del av magen, litt sånn sting på en måte..og må ofte tisse 😆 Føler meg litt sånn konstant oppblåst. Er det noe vits å ta kontakt med gyn igjen eller bare se det an tro? Anonymkode: ef65a...d93
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #6 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har hatt det mange ganger, helt ufarlig og stort sett noe man ikke merker noe til. Har ikke måttet fjerne noen, de forsvinner av seg selv. Anonymkode: 64c2c...897 Men når man merker noe til de må man kanskje gjøre noe? Håper min også går bort av seg selv 🤞🏻 Anonymkode: ef65a...d93
Klott Skrevet 24. mai 2021 #7 Skrevet 24. mai 2021 Jeg hadde en for over 20 år siden. Det gjorde plutselig skikkelig vondt. Da hadde den begynt å vri på seg. Ble operert da de etterhvert fant ut hva det var.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #8 Skrevet 24. mai 2021 Hadde alltid cyster på eggstokkene og merket mye til det. Begynte på p-piller og da slapp jeg heldigvis å slite med det lenger. De ble aldri alvorlige nok til å måtte opereres men vonde nok til at det var en plage. Anonymkode: 0c136...b4f
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #9 Skrevet 24. mai 2021 kan slike cyster føre til hormonkrøll ? usabil mens osv , kviser ol Anonymkode: c4a95...d9b
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #10 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her..Takk for at dere deler ☺️ Jeg fikk vite for noen uker siden at jeg har en cyste på 3*3 cm, den hadde jeg ikke merket noe til. Men den siste uka/siste 10 dagene har jeg hatt mer ubehag i nedre del av magen, litt sånn sting på en måte..og må ofte tisse 😆 Føler meg litt sånn konstant oppblåst. Er det noe vits å ta kontakt med gyn igjen eller bare se det an tro? Anonymkode: ef65a...d93 Min stikker også litt tidvis. Etter eggløsning og frem til mens. Fordi livmor presser på den. I følge gynekologen min er det ufarlig. Anonymkode: af377...9da
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #11 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): kan slike cyster føre til hormonkrøll ? usabil mens osv , kviser ol Anonymkode: c4a95...d9b Pcos kan føre til cyster, kviser, ustabil mens ol Anonymkode: 0c136...b4f 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #12 Skrevet 24. mai 2021 har fått usabil mens og et stort mystisk kviseutbrudd så jeg måtte på tablett kur. skal til gynekolog . Anonymkode: c4a95...d9b
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #13 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min stikker også litt tidvis. Etter eggløsning og frem til mens. Fordi livmor presser på den. I følge gynekologen min er det ufarlig. Anonymkode: af377...9da Hmm..min stikker litt «hele» tiden og spesielt når jeg gjør enkelte bevegelser så merkes det veldig godt..tenkte mest at det er plagsomt og lurer på om man kan gjøre noe, evnt om cysten har vokst..ts Anonymkode: ef65a...d93
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #14 Skrevet 24. mai 2021 Har et par ganger i året. Smertene eskalerer opp til de sprekker. Så går det greit. Anonymkode: b8f95...da5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #15 Skrevet 24. mai 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Har hatt det mange ganger, helt ufarlig og stort sett noe man ikke merker noe til. Har ikke måttet fjerne noen, de forsvinner av seg selv. Anonymkode: 64c2c...897 Mange cyster er helt ufarlige, s.k. vanncyster som gjerne forsvinner av seg selv. Jeg har fått operert bort en slik pga. sterke smerter som gjorde det umulig å fungere normalt. Noen år senere fikk jeg gradvis nye og stadig sterkere smerter i samme område, ultralyd viste en stor cyste, og hele eggstokken ble operert bort. Den ble undersøkt og viste seg å inneholde en ondartet svulst, noe som absolutt er sjeldent i forhold til antallet som får cyster, spesielt gjelder dette kvinner i fertil alder. Anonymkode: 37dfe...964
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #16 Skrevet 24. mai 2021 Hadde økende smerter hver syklus i ca 4 mnd, de to syklusene før jeg måtte ringe ambulanse var veldig vonde - type tidlig fødselvondt. Ante ikke jeg hadde cyste, men den vred sannsynligvis eggstokken noe når vi ringte ambulanse (skjedde etter trening, mulig det trigget ekstra). Da var det som siste del av fødselvondt. Helt jævlig. Ble gående med den 2 mnd ekstra før operasjon, og fikk skader på eggleder - noe som var uheldig da vi holdt på med IVF. Men, under kikhullsoperasjonen fant de masse betent endometriosevev også, noe som forklarte hvorfor det «brant» så mye 🤷♀️ Anonymkode: 68cfe...432
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #17 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har et par ganger i året. Smertene eskalerer opp til de sprekker. Så går det greit. Anonymkode: b8f95...da5 Oi har de sprukket flere ganger?😳 Det er vel ganske smertefullt eller? Anonymkode: ef65a...d93
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #18 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk vite for noen uker siden at jeg har en cyste på 3*3 cm, Sa de noe om hvilken type cyste det var? Vanncyster er vanlige og helt ufarlige, de forsvinner av seg selv. Jeg hadde en cyste på 4x5 cm, og de var usikker på om det var et teratom eller et endometriom. Jeg hadde ingen plager og den ble oppdaget tilfeldig på UL ved sjekk av spiral. Den ble fjernet med kikhullsoperasjon, og det viste seg at det var et endometriom (også kalt sjokoladecyste). Anonymkode: d9a16...721
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #19 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her..Takk for at dere deler ☺️ Jeg fikk vite for noen uker siden at jeg har en cyste på 3*3 cm, den hadde jeg ikke merket noe til. Men den siste uka/siste 10 dagene har jeg hatt mer ubehag i nedre del av magen, litt sånn sting på en måte..og må ofte tisse 😆 Føler meg litt sånn konstant oppblåst. Er det noe vits å ta kontakt med gyn igjen eller bare se det an tro? Anonymkode: ef65a...d93 Jeg fikk beskjed om at hadde en cyste. Etter at Gyn fortalte det, så merket jeg den. Fikk operasjon relativt raskt fordi hadde vanvittige menssmerter og ganske store plager rundt eggløsning. Smerter i urinblæren etter vannlating. Men har endometriose. Ikke sikkert cysten i seg selv skapte trøbbel. Har du plager, så si fra. Skader ikke. Anonymkode: 0d26e...dad 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #20 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sa de noe om hvilken type cyste det var? Vanncyster er vanlige og helt ufarlige, de forsvinner av seg selv. Jeg hadde en cyste på 4x5 cm, og de var usikker på om det var et teratom eller et endometriom. Jeg hadde ingen plager og den ble oppdaget tilfeldig på UL ved sjekk av spiral. Den ble fjernet med kikhullsoperasjon, og det viste seg at det var et endometriom (også kalt sjokoladecyste). Anonymkode: d9a16...721 Nei kan ikke huske at hun sa hva slags cyste det var, bare at jeg fikk ny time for å følge med på den...Oi hvordan var det å få den fjernet? Var du sengeliggende lenge etter operasjon?😊 Anonymkode: ef65a...d93
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå