Gå til innhold

Innekatte?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere

Jeg bor alene og ønsker meg katte. Jeg er oppvokst med katte og har ønsket meg egen pus helt siden min forrige døde. Dessverre er boligmarkedet vanskelig og som aleneboer har jeg bare råd til blokkleilighet. Jeg bor nå i blokkleilighet i byen, men planlegger å flytte utenfor byen. I den sammenheng har jeg lyst til å skaffe meg en katt. 

Jeg får umiddelbart dårlig samvittighet for jeg mener katter må ha mulighet til å være ute. Det blir vanskelig med blokk. Dessuten har mange nabolag forbud for husdyr. Det gjør at jeg i såfall må belage katten på å være "innekatt".. 

Hvilke erfaringer har dere med innekatter? Jeg vil det beste for katten, men syns det er litt drøyt at jeg må ha rekkehus/enebolig for å kunne ha katte også.. 

Anonymkode: 6990c...aa0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange katter hos Dyrebeskyttelsen og lignende organisasjoner må være innekatter resten av livet av diverse grunner. Da er det noen andre som har tatt avgjørelsen så du redder en katt og får bedre samvittighet. Rasekatter er ofte innekatter også. Ville ikke tatt til meg en utekatt for å gjøre den til innekatt. Det er ofte best med to innekatter samtidig, så de får selskap i hverandre.

Du må ikke ha rekkehus eller enebolig for å ha utekatt, kjenner noen som bor i kjeller eller nederste leilighet i blokk med liten hageflekk og dør rett ut som katten kan slippes ut og inn gjennom. Ikke alle nabolag har forbud mot husdyr.

Anonymkode: 8ae2c...08b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i blokk i utkanten av Oslo, og har dyr. Kjøpte bevisst i første etasje, med en liten gressflekk utafor og i enden av en blindvei (lite trafikk). Nettopp så det ikke skulle være noe problem med dyrehold. 

Ikke alltid ideelt å bo i første etasje, men verdt det for dyrene sin del. Og leiligheten var billigere enn etasjene høyere opp 😁

Anonymkode: 5f9dc...6ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

katte? 😳😳 En katt eller flere katter? 

Anonymkode: e82b9...cec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

katte? 😳😳 En katt eller flere katter? 

Anonymkode: e82b9...cec

Vanlig talemåte for å si «katt» mange steder 

Anonymkode: d4d23...728

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en katt som nekter å gå ut. Den rotet seg bort en gang den var ute og etter dette har han nektet å gå ut. Tror han har et fint liv innendørs, liker å ligge i vinduskarmen og se på livet - men ut vil han ikke😂

Anonymkode: a5d2a...447

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sparer også store dødsfall blant småfugler med innekatt. Er katten fra den var liten vandt til å være innekatt, så vet den ikke om noe alternativ. Men kanskje lurt å ha 2 katter som kan holde hverandre med selskap. 

Anonymkode: 02bc7...2e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Innekatter krever mer en utekatter da de må lekes med, aktiviseres, du må ha to katter, tåler å være alene i kortere perioder enn utekatter, må ha litt hyller og diverse slik at de får litt større «areal» å boltre seg på, du må sikre vinduer, burde ha kattegress og muligheter for at de får luftet seg, du kan gå i bånd med de++ 

Jeg er kjempe for innekatter og mener absolutt at de kan ha like gode liv som utekatter, om ikke bedre, så lenge de får det de trenger. 

Les deg opp på jackson galaxy, han har mye tips og informasjon om utekatter. 

Som en her skriver, dyrebeskyttelser har som regel mange innekatter, hør med de så kan de velge ut to katter som passer til deg. Noen katter som feks har FIV, MÅ være inne for å ikke smitte andre katter, så det er en mulighet og. 

Anonymkode: efb9f...ac4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Innekatter har også mindre stresshormoner enn utekatter (såfremt de får det de trenger av stimuli, viktig å være obs da innekatter har lett for å kjede seg) og de lever generelt myeeee lengre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du sparer også store dødsfall blant småfugler med innekatt. Er katten fra den var liten vandt til å være innekatt, så vet den ikke om noe alternativ. Men kanskje lurt å ha 2 katter som kan holde hverandre med selskap. 

Anonymkode: 02bc7...2e8

Dette er helt sant. Jeg har to innekatter og er uenig med TS i at katter må være ute for å ha det bra. Følger med på mange kattekanaler på YouTube, samtlige er innekatter og har veldig fine liv. 

Trikset med å gjøre en katt som er kun innendørs lykkelig, er stimuli. De trenger å jakte, springe, klatre og det alle andre katter gjør ute. Derfor krever det mye planlegging skal man ha innekatt. Som nevnt er det lurt med to slik at de kan boltre seg sammen når du ikke er hjemme. Ellers er det klatretrær, hyller (dog vanskelig å få til når man leier), masse leker (de trenger variasjon) og ikke minst riktig kosthold. Det er viktig å ha måltider og ikke free feeding når en har innekatt, slik at de ikke legger på seg. 

Noen nevnte Dyrebeskyttelsen og selv om jeg er enig i at det å adoptere er et godt valg, har jeg selv dårlige erfaringer med å prøve å få innekatt av dem. De mente katter må få være ute. Men det er verdt å prøve, kan jo være annerledes der du bor. Så absolutt mulig å ha innekatt i blokk, så sant det er tillatt i leiligheten. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere. Jeg har også tenkt å høre med dyrebeskyttelsen dersom jeg går inn for å skaffe meg katt(e). Jeg noterer meg det dere skriver om stimuli. Min tidligere katt fikk mye ut av å være ute, og ville som regel kose, sove, være med oss da den var inne. Den raste liksom fra seg ute, og jeg tenkte at alle katter har det slik. 

Du som spør; vi sier "katte" her hvor jeg bor og jeg liker det. Syns det er unødvendig avsporing å henge seg opp i slikt. 

TS. 

• Liker 1
Skrevet

Først og fremst: Les deg opp angående det å ha innekatt. Jeg ser du skriver at du har hatt katt tidligere, og en innekatt trenger det en utekatt trenger når det kommer til alt av dyrlegebesøk (vaksiner og helsekontroll), gjerne kastrering og chip, forsikring/en bufferkonto osv.

Annet enn det mest åpenbare, dvs. kattedo og møbler samt annet utstyr så har innekatter som flere skriver her, behov for aktivisering og stimuli. Gjerne i flere omganger per dag, det krever en liten innsats av deg som eier. 

Jeg ser at noen skriver at innekatter har mindre stresshormoner enn utekatter, jeg fant ikke noe ved et raskt søk angående dette, men jeg har motsatt erfaring da jeg har hatt utekatt tidligere, så det er nok veldig individuelt i forhold til katten. 

Ellers har kattene mine alltid blitt lært opp til å bruke sele, og de går mye ute i bånd og stortrives med det :) På denne måten får de også ulike typer aktivisering og stimuli i løpet av dagen😊

AnonymBruker
Skrevet
Matas skrev (13 minutter siden):

Først og fremst: Les deg opp angående det å ha innekatt. Jeg ser du skriver at du har hatt katt tidligere, og en innekatt trenger det en utekatt trenger når det kommer til alt av dyrlegebesøk (vaksiner og helsekontroll), gjerne kastrering og chip, forsikring/en bufferkonto osv.

Annet enn det mest åpenbare, dvs. kattedo og møbler samt annet utstyr så har innekatter som flere skriver her, behov for aktivisering og stimuli. Gjerne i flere omganger per dag, det krever en liten innsats av deg som eier. 

Jeg ser at noen skriver at innekatter har mindre stresshormoner enn utekatter, jeg fant ikke noe ved et raskt søk angående dette, men jeg har motsatt erfaring da jeg har hatt utekatt tidligere, så det er nok veldig individuelt i forhold til katten. 

Ellers har kattene mine alltid blitt lært opp til å bruke sele, og de går mye ute i bånd og stortrives med det :) På denne måten får de også ulike typer aktivisering og stimuli i løpet av dagen😊

Det var meg som skrev det med stresshormoner og jeg finner det ikke igjen jeg heller, har lett mange ganger til min store fortvilelse. Men det var en studie der de forsket på både innekatter og utekatter som viste at utekattene hadde langt flere stresshormoner. Hvor stor studien var og om det var andre faktorer som spilte inn ol husker jeg ikke, jeg kom bare over den på let etter noe annet. 
Det var kun katter med eiere som var med i studien om jeg husker riktig, antar forskjellene ville vært enda større om man tok med hjemløse.

For meg så er det logisk da utekatter alltid må være på jakt for både rovdyr, andre katter, evt mennesker om katten ikke er trygg på de. Selv om katten har et hjem så blir mange katter stengt ute uten mulighet til å komme seg inn igjen(ikke katteluke og eier sover eller er på jobb) slik at katten ikke har noen muligheter til å trekke seg vekk, katter sover jo også mye gjennom dagen og må da sove enda mer på vakt enn inne, det tar også på å skal holde styr på både terretoriet hele dagen lang, konstant på vakt og konstant på «terretorie passing» og diverse. Så en gang på tv at det var noen som hadde plassert et kamera på katten sin, og det var slosskamper hele natten igjennom omtrent, og mye kattemøter som ikke endte med slossing men mye uling og fresing ol, det skjedde mye for å si det sånn.

Men jeg er enig i at det kommer an på katten. Spørs hva katten er vandt med og hvor mye aktivisering han får og hvor mye som er tilrettelagt. 

Jeg har og hatt innekatter og utekatter og jeg foretrekker innekatter selv om det er mer jobb. Hadde aldri hatt samvittighet til å ha utekatt igjen. Men jeg hadde heller ikke hatt en innekatt som BARE var inne, uten luftemuligheter. Helst kattegård og/eller tur i sele.  Det går jo og ant å lage et utemiljø inne. Så mange muligheter 😍

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Glemte og å si at ja, innekatter har veldig lett for å bli stresset av kjedsomhet (og seperasjonsangst) så skaffer man seg innekatt bør man ha en viss inkling om at katten kommer til å trives inne, man må legge ned innsatsen det kreves og man må følge med på tegn til om katten er stresset. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var meg som skrev det med stresshormoner og jeg finner det ikke igjen jeg heller, har lett mange ganger til min store fortvilelse. Men det var en studie der de forsket på både innekatter og utekatter som viste at utekattene hadde langt flere stresshormoner. Hvor stor studien var og om det var andre faktorer som spilte inn ol husker jeg ikke, jeg kom bare over den på let etter noe annet. 
Det var kun katter med eiere som var med i studien om jeg husker riktig, antar forskjellene ville vært enda større om man tok med hjemløse.

For meg så er det logisk da utekatter alltid må være på jakt for både rovdyr, andre katter, evt mennesker om katten ikke er trygg på de. Selv om katten har et hjem så blir mange katter stengt ute uten mulighet til å komme seg inn igjen(ikke katteluke og eier sover eller er på jobb) slik at katten ikke har noen muligheter til å trekke seg vekk, katter sover jo også mye gjennom dagen og må da sove enda mer på vakt enn inne, det tar også på å skal holde styr på både terretoriet hele dagen lang, konstant på vakt og konstant på «terretorie passing» og diverse. Så en gang på tv at det var noen som hadde plassert et kamera på katten sin, og det var slosskamper hele natten igjennom omtrent, og mye kattemøter som ikke endte med slossing men mye uling og fresing ol, det skjedde mye for å si det sånn.

Men jeg er enig i at det kommer an på katten. Spørs hva katten er vandt med og hvor mye aktivisering han får og hvor mye som er tilrettelagt. 

Jeg har og hatt innekatter og utekatter og jeg foretrekker innekatter selv om det er mer jobb. Hadde aldri hatt samvittighet til å ha utekatt igjen. Men jeg hadde heller ikke hatt en innekatt som BARE var inne, uten luftemuligheter. Helst kattegård og/eller tur i sele.  Det går jo og ant å lage et utemiljø inne. Så mange muligheter 😍

Jeg er helt klart enig i at utekatter blir stresset av mange faktorer. Det blir også innekatter, derfor hadde det vært interessant å de studiene, så skal Google litt ikveld tenkte jeg, for det er jo kjempe interessant. Det er dessverre ikke kun kjedsomhet og separasjon som stresser en innekatt, og det var sikkert ikke det du mente heller, men de blir blant annet stresset av dyr rundt i uteområdet utenfor, katter i andre leiligheter, ommøblering eller andre endringer i hjemmet osv. Katter oppfatter jo mye mer enn oss, så det er viktig å tenke på når en har katt, og da spesielt en katt som kun er inne. Jeg er veldig enig i at det er viktig at innekatter får utemuligheter så lenge de trives med det😊 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte meg en perser når jeg bodde i blokk. Dette er en rase som ofte blir holdt som innekatter også hos oppdrettere, så det er mindre sjanse for at den har gått ute i luftegårder eller bånd.

Pus hadde omkring 30 leker som jeg rullerte på, 1 klorestativ, 1 kattedo og så fikk han godbiter 2-3 ganger i uka. Han har bestandig vært en utrolig chill bamse av en katt (uten å være helt amøbe, altså fortsatt ganske aktiv). Virker ikke som han savnet en lekekamerat når jeg bodde der. Dyrelegen sa alltid at han virket som en sunn og fin katt. Prøvde å ha han sammen med en nabokatt en gang, men han kastet opp både på hjemmebane og på bortebane. Når jeg flyttet mere landlig til fikk han etterhvert lov til å gå ut, og da fikk vi en katt til. Han er fortsatt en veldig chill bamse :) . Jeg tror ikke den nye katten vi fikk hadde trivdes som innekatt. I alle fall ikke alene selv om hun er kjempehissig og bare liker «storebror».

Hadde jeg vært deg ville jeg gått for en som må være innekatt av medisinske grunner eller en rase hos en seriøs oppdretter som kan egne seg som innekatt (en som ofte blir holdt som innekatt, perser, devon rex, sphynx, ragdoll, singapura.. ikke Bengal, egyptisk mau eller for eksempel main coon).

Du bør også sjekke om du har tillatelse for å ha dyr. Der jeg bodde måtte jeg søke først. Har du ikke tillatelse så gjelder det også dyr som ikke går ute.

Anonymkode: 2c5b3...051

Skrevet

Jeg glemte å nevne at rutiner er veldig viktig for katter og skal man ha de inne må man selv sørge for rutinene deres. Katter er ekstreme vanedyr så faste rutiner rundt mat, jakt, søvn og stell er viktig. Jeg har leketid to ganger for dag, og to måltider per dag. Nå er kattene mine ganske små (fullvaksne men små i størrelse) så de trenger kanskje ikke like mye mat som andre. Senere vil jeg også gå med den ene i sele (den andre er redd alt og alle så tror ikke hun vil trives ute) og ta henne med på fjellturer en gang i fremtiden for hun har veldig mye energi og tror hun hadde likt det. Men alle er forskjellige, så det er viktig å se det behovene til det enkelte dyr an. 

AnonymBruker
Skrevet
Matas skrev (47 minutter siden):

Jeg er helt klart enig i at utekatter blir stresset av mange faktorer. Det blir også innekatter, derfor hadde det vært interessant å de studiene, så skal Google litt ikveld tenkte jeg, for det er jo kjempe interessant. Det er dessverre ikke kun kjedsomhet og separasjon som stresser en innekatt, og det var sikkert ikke det du mente heller, men de blir blant annet stresset av dyr rundt i uteområdet utenfor, katter i andre leiligheter, ommøblering eller andre endringer i hjemmet osv. Katter oppfatter jo mye mer enn oss, så det er viktig å tenke på når en har katt, og da spesielt en katt som kun er inne. Jeg er veldig enig i at det er viktig at innekatter får utemuligheter så lenge de trives med det😊 

Du får legge den ut her om du finner den, jeg har gitt opp, tror jeg har googlet alle mulige kombinasjoner av det😂 Så jeg bare satser på at den dukker opp med en tilfeldighet igjen. Kanskje jeg skal prøve igjen.. 

Ja helt klart, grunnen til at jeg nevnte kjedsomhet og separasjonsangst spesifikt er at det påvirker innekatter i mye større grad en utekatter, de andre tingene du nevner gjelder for både utekatt og innekatt (ikke at utekatter ikke kan kjede seg eller få separasjonsangst men det er ikke så vanlig som utekatter) iom at dette var litt innekatt vs utekatt. 

Så ja, ts, du har litt å sitte deg inn i, det er jo ikke bare det at katten kan bli stresset (både ute og innekatt) men å se tegnene på at katten er stresset og finne ut hvorfor kan ofte være en vanskelig jobb😅 Derfor er jeg alltid i forkant og tilrettelegger for alt mulig selv om det ikke har vært et problem, som feks å ha tre kattedoer til mine to katter, selv om det har fungert fint med bare to kattedoer før.

Skrevet

En skal alltid ha et mer kattetoalett enn man har katter; altså to toalett til én katt, tre til to osv. Nøyaktig hvorfor det er slik vet jeg ikke men har lest det overalt, så det må være noe i det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar dere. Jeg har også tenkt å høre med dyrebeskyttelsen dersom jeg går inn for å skaffe meg katt(e). Jeg noterer meg det dere skriver om stimuli. Min tidligere katt fikk mye ut av å være ute, og ville som regel kose, sove, være med oss da den var inne. Den raste liksom fra seg ute, og jeg tenkte at alle katter har det slik. 

Du som spør; vi sier "katte" her hvor jeg bor og jeg liker det. Syns det er unødvendig avsporing å henge seg opp i slikt. 

TS. 

Men dialekt er ikke lov her på kg :) og «katte» er vel dialekt? 

Innekatt er 0 problem. Men skaff helst 2, lek mye med dem, lær dem å gå ute i bånd og om du har veranda, kan de vel være der ute?

Anonymkode: 39333...4a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...