AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #21 Del Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva mener du med det du sa om forskjell på vondter og skader? AB som skrev om vondt i hofta her. Jeg tolket det som en overbelastning og ble litt skremt og irritert på meg selv.. det kom etter ca 3 km, og kjente det godt ubehagelig for hver gang foten traff bakken. Nå fortsatte jeg en stund, men det skulle jeg sikkert ikke gjort? Så usikker på om jeg burde ta en jogge-pause og evt hvor lenge? Vil jo gjerne ut igjen.. gikk tur 2 dager etterpå, og da fikk jeg samme smerte etter ca 5 km - men mye mildere. 🤷♀️ Anonymkode: d8586...802 Det er ikke så lett å skille, og jeg er ingen lege. Det jeg har pleid å gjøre når jeg har hatt vondter som vedvarer i løpet av turen er å ta en uke fri, kjøre styrkeøvelser og strekk for området som er vondt (fant mange gode videoer på youtube). Og bruke foam roller Og så trene opp forsiktig igjen. Det har alltid gått over hos meg, men ville tatt en lengre pause enn bare noen dager. Anonymkode: 62d60...48c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #22 Del Skrevet 23. mai 2021 Er det sunnere for kroppen og heller bare gå raskt? Mindre belastende for ledd sikkert? Anonymkode: e1086...dd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #23 Del Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er det sunnere for kroppen og heller bare gå raskt? Mindre belastende for ledd sikkert? Anonymkode: e1086...dd9 Dersom du er overvektig - ja, muligens. Men det som skjer med trening, ikke bare styrke, men også løping i terreng, er at du bygger stabiliseringsmuskler rundt ledd som beskytter leddene. Jeg hadde mer problemer med knærne før jeg begynte å løpe, og i starten. Følte knærne var mer "lealause" på en måte. Med løping så har knærne blitt beskyttet fordi jeg har bygget quadricepsene som tar belastninger fra løpesteget. Anonymkode: 62d60...48c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #24 Del Skrevet 23. mai 2021 Tok meg rundt 4-6 uker Anonymkode: a687f...de9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #25 Del Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dersom du er overvektig - ja, muligens. Men det som skjer med trening, ikke bare styrke, men også løping i terreng, er at du bygger stabiliseringsmuskler rundt ledd som beskytter leddene. Jeg hadde mer problemer med knærne før jeg begynte å løpe, og i starten. Følte knærne var mer "lealause" på en måte. Med løping så har knærne blitt beskyttet fordi jeg har bygget quadricepsene som tar belastninger fra løpesteget. Anonymkode: 62d60...48c Ok, nei har bmi på 19, så ingen vektproblemer. Men er jo mer skånsomt å gå liksom. Er helsegevinsten mye økt om man går fra rask gange over til jogging? Har ingen problemer med knær eller andre ledd, så har ikke behov for å styrke leddene egentlig. Vil bare ha en sunn og frisk livsstil:) Anonymkode: e1086...dd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #26 Del Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ok, nei har bmi på 19, så ingen vektproblemer. Men er jo mer skånsomt å gå liksom. Er helsegevinsten mye økt om man går fra rask gange over til jogging? Har ingen problemer med knær eller andre ledd, så har ikke behov for å styrke leddene egentlig. Vil bare ha en sunn og frisk livsstil:) Anonymkode: e1086...dd9 Når du er så slank så er faktisk vektbærende kardio som løping, dans ect bra fordi tynne er mer utsatt for beinskjørhet. Å bare gå tur vil ikke gi den samme gunstige effekten på skjelettet. https://dinside.dagbladet.no/okonomi/et-hopp-for-beina/61963681 Anonymkode: 62d60...48c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #27 Del Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 22.5.2021 den 22.13): Jeg tror det! Jeg har løpt i flere år, men henger fast på 5-7 km. Kroppen vil ikke lengre. Samtidig løper jeg likevel for disse 6-7km er tross alt god trening i seg selv. Men jeg forstår ikke hvordan folk får til å løpe 10-20 km i det heletatt. Anonymkode: ed109...660 Helt lik! Ender ofte på mellom 3-5 km på en god dag max 6 km. Og ikke super bra pace heller. Jogga i 2 år. Anonymkode: 3fbb7...7d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #28 Del Skrevet 25. mai 2021 Jeg ønsker å henge meg på denne tråden, Hvordan unngikk dere skader i starten? jeg har kjempelyst til å jogge regelmessig med jeg løper på meg vondt i foten, ankel eller kne på tre løpeøkter på 2km som gjør vondt i 6mnd etterpå. Anonymkode: 38da4...151 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #29 Del Skrevet 28. mai 2021 On 5/25/2021 at 7:01 PM, AnonymBruker said: Jeg ønsker å henge meg på denne tråden, Hvordan unngikk dere skader i starten? jeg har kjempelyst til å jogge regelmessig med jeg løper på meg vondt i foten, ankel eller kne på tre løpeøkter på 2km som gjør vondt i 6mnd etterpå. Anonymkode: 38da4...151 Anbefaler veldig å følge et nybegynnerprogram. Det er vanlig å gå for hardt ut i starten fordi kondismessig kjennes det bra ut, men muskler, sener og ledd trenger tid til å venne seg til belastningen. Ville også kanskje investert i nye løpesko - ta turen til Løplabbet eller et annet sted der de kan analysere løpesteget ditt og finne sko som gir best mulig støtte utifra måten du løper på. Jeg fulgte 5K nybegynnerprogrammet til Zombies, Run! appen (fordi hvem vil ikke være helten i et immersive zombieapokalypse-drama samtidig som de kommer i form 😄), der var det lagt inn både enkle styrkeøvelser som tåhev og kneløft, samt pauser til å tøye, i flere av treningene. Anonymkode: 861b6...12e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #30 Del Skrevet 28. mai 2021 Jeg har aldri fulgt noe spesielt opplegg, jeg har bare løpt det jeg klarer og etter hvert ble formen bedre. Gikk fra å ikke kunne jogge i det hele tatt til å jogge 5 km etter ca. 1 mnd. Etter hvert klarte jeg å jogge halvmaraton på 2 timer. Pass på at du ikke lander på hælen når du løper. Det er bedre å løpe ute enn inne. Anonymkode: 2f272...84a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XaoS Skrevet 28. mai 2021 #31 Del Skrevet 28. mai 2021 Dessverre så er holdninger til løping preget av ide om at det alltid fører til skader og at all smerte er en påbegynnende skade, og at det er for hardt for kroppen. Det er veldig synd. Anbefaler denne artikkelen om emnet: https://www.runnersworld.no/lop-vekk-smerten/ "Det er ikke så lett å akseptere tanken på at smerten ikke nødvendigvis er i direkte sammenheng med skader, men det finnes faktisk mange studier som viser at smerte kan eksistere der det ikke finnes noen skade – og at en fysisk skade kan eksistere der det ikke finnes smerte." Jeg har løpt i 10 år. Noen skader har jeg hatt, men ingenting alvorlig. Jeg har derimot hatt en del smerte, men nesten utelukkende i oppkjøringsfasen etter uker uten løping. Dagens erfaring var typisk: Jeg hadde små smertestikk i kneet på jobb. Hadde planlagt en løpetur etterpå, og tenkte at jeg skulle prøve og se. Valgte å kjøre bakkeintervaller på grus fordi det er mer skånsomt for knærne. Etter en 40 minutters økt er jeg helt kvitt alle de små stikkene i kneet. Sannsynligvis var det rett og slett ingenting, bare skurringer i smertesenteret. Dette har jeg opplevd igjen og igjen. Når flere her sier at "kroppen vil ikke lenger" etter så og så mange km, så er det ikke kroppen som ikke vil, men hjernen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #32 Del Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 22.5.2021 den 22.13): Jeg tror det! Jeg har løpt i flere år, men henger fast på 5-7 km. Kroppen vil ikke lengre. Samtidig løper jeg likevel for disse 6-7km er tross alt god trening i seg selv. Men jeg forstår ikke hvordan folk får til å løpe 10-20 km i det heletatt. Anonymkode: ed109...660 20 km krever i de fleste tilfeller ganske målrettet trening. De som løper disse distansene følger ofte en plan hvor de både trener teknikk, styrke, intervall og kortere økter etter en viss plan hvor restitusjon er en viktig del av opplegget. 10 km kan de fleste løpe såfremt de er i form uten skreddersydd opplegg, men mange gjør den feilen at de antar at de kan holde samme tempo som de de gjør på 5 km eller andre kortere distanser. Den letteste måten å trene opp kroppen til 10 km er å venne seg til distansen først, altså ta turer på 10 km, uten å nødvendigvis jogge hele ruten i starten og så gradvis øke tempoet til man klarer å holde seg joggende hele veien. Var slik jeg klarte 10 km til slutt i alle fall. Anonymkode: 6d225...2a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #33 Del Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 20 km krever i de fleste tilfeller ganske målrettet trening. De som løper disse distansene følger ofte en plan hvor de både trener teknikk, styrke, intervall og kortere økter etter en viss plan hvor restitusjon er en viktig del av opplegget. 10 km kan de fleste løpe såfremt de er i form uten skreddersydd opplegg, men mange gjør den feilen at de antar at de kan holde samme tempo som de de gjør på 5 km eller andre kortere distanser. Den letteste måten å trene opp kroppen til 10 km er å venne seg til distansen først, altså ta turer på 10 km, uten å nødvendigvis jogge hele ruten i starten og så gradvis øke tempoet til man klarer å holde seg joggende hele veien. Var slik jeg klarte 10 km til slutt i alle fall. Anonymkode: 6d225...2a3 Jeg jogger lett 20 km og har ikke fulgt noe annet opplegg enn min egen form. Jeg begynte å jogge som utrent ca mai 2020, da var det fra en lyktestolpe til den neste. Så har jeg bare fortsatt. Anonymkode: 2a898...a20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 7. juni 2021 #34 Del Skrevet 7. juni 2021 Jeg har alltid fulgt egne tanker om hva som er bra trening. Har variert mellom lengre distanser (6-14 km) og intervaller, 3000-metere og Nordlie-tester. Jeg har spilt en del fotball, så hovedfokuset mitt har vært på anaerob trening, men jeg var ganske god på aerobe distanser i en periode. Da trente jeg variert. Tenker at intervaller er det som gir raskest og best progresjon. 4x4 minutter er den klassiske varianten, men mange mener 8x2 minutter er bedre. Jeg har nettopp begynt med sistnevnte. Nordlie-testen er også noe jeg sverger til. Der løper du mellom to kjegler på 30 meters mellomrom i 7 minutter. Frem og tilbake (altså 60 meter) er èn runde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå