AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #21 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Betaler jo til andre om man kjøper også. Betaler til banken og de som eide før. Anonymkode: ba52d...f72 Man betaler tidenes laveste rente til banken for lånet (hvis man må låne) og når du selger blir det du som "eide før" og får betalt, det kan ikke sammenlignes med den evige leie. At du kan skrive dette uten ironi og få mange stemmer tror jeg sier alt. Folk her inne mangler fornuft. Søk råd andre steder. Anonymkode: 73891...47f 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #22 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ja det er såklart veldig digg å kaste penger ut av vinduet 😊 Anonymkode: 28d9f...8d4 Flere jeg kjenner som har kjøpt seg leilighet betaler nesten like mye i fellesutgifter i måneden som jeg betaler i leie. Og så kommer strømmen, og diverse kommunale utgifter i tillegg. Jeg har alt inkludert, og ikke en eneste uforutsett utgift som kan komme. Anonymkode: 79dca...94f 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #23 Skrevet 22. mai 2021 31 minutter siden, Tone83 said: Ikke om 30 år når du skulle eid ein bolig til flere millioner. Du kan betale mange lekkasjer for den verdien. Verdien av å eie er ikke her og nå, det er at man til slutt sitter med en nedbetalt bolig. Er det så forskjellig å ha en usikker million i fortjeneste på boligsalg om tjue år og en usikker million i fortjeneste på fond? Man må se på tallene og vurdere risiko ut fra egen situasjon for å vite om leie eller eie er best. Eie er ikke alltid automatisk best uannsett, slik mange ser ut til å tro. Anonymkode: ba52d...f72
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #24 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Flere jeg kjenner som har kjøpt seg leilighet betaler nesten like mye i fellesutgifter i måneden som jeg betaler i leie. Og så kommer strømmen, og diverse kommunale utgifter i tillegg. Jeg har alt inkludert, og ikke en eneste uforutsett utgift som kan komme. Anonymkode: 79dca...94f Det som kan komme er jo at utleier trenger leiligheten selv.... Anonymkode: d0e1c...662
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #25 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det som kan komme er jo at utleier trenger leiligheten selv.... Anonymkode: d0e1c...662 Jepp. Det skjedde med meg...Han trenger eller familien trenger, eller han skal selge, og da er det ingenting man kan gjøre. Anonymkode: 51bf6...d2d 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #26 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Flere jeg kjenner som har kjøpt seg leilighet betaler nesten like mye i fellesutgifter i måneden som jeg betaler i leie. Og så kommer strømmen, og diverse kommunale utgifter i tillegg. Jeg har alt inkludert, og ikke en eneste uforutsett utgift som kan komme. Anonymkode: 79dca...94f De betaler til seg selv da... Anonymkode: 51bf6...d2d 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #27 Skrevet 22. mai 2021 Jeg har leid i mange år, men har kjøpt hus nå. For meg var det usikkerheten med å leie som var belastende, kan aldri helt vite om utleier ønsker å si opp leiekontrakten. Siste utleier solgte huset og de nye eierene ville ha leiligheten under selv. Det er mye arbeid med hus, men for meg er det verdt det . Anonymkode: de82c...36a 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #28 Skrevet 22. mai 2021 Nå har jeg eid i mange år. Økonomisk har det jo vært en gullgruve, med vanvittig prisutvikling, og lav rente. Men samtidig med store forpliktelser og kostnader, organisere snekkere, 600 000 for nytt tak, 5 000 til en lås som ryker en fredag kveld. Så er det eiendomsskatt, vann/renovasjon, forsikringer, og alt annet man ikke tenker på som leitaker. For ikke å snakke om vedlikehold, hage, og alt. Det er også lett å glemme at megler+avgifter kommer på over 200 000 om man bytter bolig, så er langt fra alle som tjener på å være i boligmarkedet om man ikke bor sentralt, og har et langsiktig perspektiv. Så må si jeg innimellom savner årene jeg leide. Da det var forutsigbart, enkelt, og uten alle forpliktelsene. Og man enkelt kunne flytte når man følte for det. Anonymkode: f9c4c...f75 1
jabx Skrevet 22. mai 2021 #29 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er en godt voksen dame som har eid bolig stort sett hele livet, helt fra jeg kjøpte min første leilighet da jeg var 23. Nå leier jeg et lite hus etter samlivsbrudd. «Alle» tar det som en selvfølge at jeg enten eier nå eller at jeg ønsker å gjøre det så fort som mulig. Men jeg har ikke lyst til å eie akkurat nå. Jeg vet ikke hvor jeg egentlig vil bo - her jeg bor nå er pga barnas skole og venner. Jeg har hatt «naboen fra helvete» og er ærlig talt redd for å oppleve det igjen. Jeg er redd for å bli «låst» et sted pga lån. Nå som jeg leier føler jeg meg tryggere. Andre som har det på samme måte? Anonymkode: aed7f...2de Hvis du har råd til det, så er det bare å leie. Man er mye mer fleksibel, og det følger mye ansvar ved å eie. Og hvis man ikke vet hvor lenge man vil bli på hvert sted så går det uansett mye penger i kostnader til kjøp og salg av bolig når man gjør det så ofte at man ikke har fått med seg en solid prisstigning. Dessuten kan boligmarkedet krakke (ikke at jeg sier det kommer til å skje med det første), og da kan man som "flytefugl" tape mye penger der også.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #30 Skrevet 22. mai 2021 jabx skrev (1 minutt siden): Hvis du har råd til det, så er det bare å leie. Ja. Jeg har egenkapital og finansieringsbevis klart i tilfelle det dukker opp noe bra Anonymkode: aed7f...2de
jabx Skrevet 22. mai 2021 #31 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det er såklart veldig digg å kaste penger ut av vinduet 😊 Anonymkode: 28d9f...8d4 Men hva skjer ...hvis boligmarkedet krakker på et ubeleilig tidspunkt? ...hvis det oppstår uforutsette problemer med boligens tilstand som medfører store utgifter? ...hvis livssituasjonen endres og man ikke lenger kan bo et sted? ...hvis man finner ut at man har en jævlig nabo? ...hvis man finner ut at det er ekstra bråkete eller andre ting? ...osv... Ja, det koster antakelig mer å leie, men da må man vurdere om friheten og lavere risiko ved å leie er verdt det. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #32 Skrevet 22. mai 2021 Selv leier vi leilighet. Den er veldig utdatert og alt av hvitevarer o.l. er gammelt. For det økonomiske er det jo gunstig da vi har lav inntekt, men herremin så irriterende det er å ikke kunne bestemme over «sitt eget» hjem. Man kan ikke male eller gjøre andre endringer, man skal ikke henge for mye på veggene for da blir det hull og merker, og om man har kjæledyr er det et helvete å finne noen som lar deg ha dyr i «ditt» eget hjem. Anonymkode: d4ad3...e5c 2
jabx Skrevet 22. mai 2021 #33 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har eid både sammen med eks og alene. Nå leier jeg og syntes det er fantastisk. Sist uke røk varmepumpe og vasken lakk. Ingen utgifter på meg, bare ga beskjed til huseier så ble det fikset. Kapitalen min har jeg lagt inn i en hytte. Jeg føler ikke jeg sløser bort pengene mine, betaler 9000 for en 3 roms med hage. Slipper kommunale utgifter og vedlikehold. Det å eie er oppskrytt. Anonymkode: b84e3...0e5 Dette med frigjort kapital tror jeg er undervurdert. Hvis man binder opp en del kapital i boligen som man kunne investert i noe som gir god avkastning, så vil man sitte igjen med mer penger over tid. Jeg kjenner en som solgte boligen sin for noen år siden og satte pengene i aksjer og fond, med en stor overvekt i Tesla-aksjen. I dag har investeringen hans bare i Tesla mer enn tidoblet seg, så han sitter med nok gevinst til å kunne kjøpe seg en meget romslig og pen bolig uten å måtte ta opp lån (og fortsatt sitte igjen med nok penger til å leve meget komfortabelt). Men han velger å fortsette å leie.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #34 Skrevet 22. mai 2021 Jeg vil fortsette å leie. Mine foreldre måtte må ut med 300 000 for å bytte tak, de må grave opp eller fylle en gammel oljetank i hagen. Det kommer på over 100 000. De bruker også mye tid året igjennom for å vedlike holde huset så det ser bra ut. Jeg har aldri hvert bundet av å bo på fast sted. Så å leie for meg fungerer ypperlig. Å vite det at jeg ikke vil ha noen kostnader der jeg bor og jeg kan prioritere reiser og hygge fremfor å pusse opp hus. Jeg sparer mye på pensjonen og taper ikke noe der. Jeg bor rimelig forskjell for andre og har en stor og fin hage. Så klart kan det forandre seg, men nå er det å vite at jeg ikke sitter fast med et hus og lån veldig deilig. Anonymkode: 6c575...2f3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #35 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Selv leier vi leilighet. Den er veldig utdatert og alt av hvitevarer o.l. er gammelt. For det økonomiske er det jo gunstig da vi har lav inntekt, men herremin så irriterende det er å ikke kunne bestemme over «sitt eget» hjem. Man kan ikke male eller gjøre andre endringer, man skal ikke henge for mye på veggene for da blir det hull og merker, og om man har kjæledyr er det et helvete å finne noen som lar deg ha dyr i «ditt» eget hjem. Anonymkode: d4ad3...e5c Vi leier et hus, til en fornuftig pris i dette området. Vi står fritt til å gjøre nesten hva vi vil ang oppussing og den slags. Vi kjøper og fikser, og huseier betaler tilbake pengene som er brukt på utstyr. Det er jo vinn-vinn for begge parter. Vi får det slik vi vil, og huseier får nyte av oppgraderingen også. Svær hage har vi, som vi gjør akkurat som vi vil i. Store prosjekter, som koster mer enn litt, avtaler vi med eier. Dyr har vi også, det var null problem. Jeg vet at vi er heldige med eier, hus og pris, og vi ser for oss å bo her lenge. Anonymkode: cdbb3...ab9
jabx Skrevet 22. mai 2021 #36 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Flere jeg kjenner som har kjøpt seg leilighet betaler nesten like mye i fellesutgifter i måneden som jeg betaler i leie. Og så kommer strømmen, og diverse kommunale utgifter i tillegg. Jeg har alt inkludert, og ikke en eneste uforutsett utgift som kan komme. Anonymkode: 79dca...94f Da tror jeg neppe boligene er direkte sammenlignbare. Du har sannsynligvis mye mindre leilighet, bor i et mye mindre attraktivt område, eller lignende. Hvis det er slik at leien knapt dekker fellesutgifter så lønner det seg jo ikke å leie ut. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #37 Skrevet 22. mai 2021 Noe ganger tenker jeg det ville være behagelig å slippe forpliktelser med å eie. Men når jeg ser prisene, her jeg bor kr 16 000 for noenlunde standard og ett soverom,så tenker jeg nei. Men det er pga prisen, ikke fordi jeg ikke kunne tenkt meg. Anonymkode: bc34c...69d
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #38 Skrevet 22. mai 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er en godt voksen dame som har eid bolig stort sett hele livet, helt fra jeg kjøpte min første leilighet da jeg var 23. Nå leier jeg et lite hus etter samlivsbrudd. «Alle» tar det som en selvfølge at jeg enten eier nå eller at jeg ønsker å gjøre det så fort som mulig. Men jeg har ikke lyst til å eie akkurat nå. Jeg vet ikke hvor jeg egentlig vil bo - her jeg bor nå er pga barnas skole og venner. Jeg har hatt «naboen fra helvete» og er ærlig talt redd for å oppleve det igjen. Jeg er redd for å bli «låst» et sted pga lån. Nå som jeg leier føler jeg meg tryggere. Andre som har det på samme måte? Anonymkode: aed7f...2de Den de eneste fordele ved å eie er at man kan tjene penger ved salg (et inverstingsobjekt som gir avkastning) og at man er friere ift til hvordan man vil ha det hos seg og dermed kan foreta endringer på boligen uten å spørre så mange. En tredje faktor er hvis man skal eller planlegger å bo på samme sted lenge så betaler man på noe som blir/er ens eget. Man beholder mao egenkapitalen og kaster den ikke ut vinduet til en utleier. Eier man boligen selv flytter man pengene (omløpsmidlene) rundt på egne poster og de forsvinner ikke ut som utbetalinger. Anonymkode: fef5f...82e
Ella-2 Skrevet 22. mai 2021 #39 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette stemmer jo ikke. Alle må betale for å bo, jeg kaster ikke penger når jeg betaler for huset mitt. Når du eier kan boligen synke i verdi. Du må betale mer for oppussing og i tillegg betale for vedlikehold og avgifter (eiendomsskatt, kommunale avgifter, forsikring) som jeg ikke trenger. Anonymkode: aed7f...2de I dagens boligmarked er det mye større sjangse for at en eid bolig stiger i verdi enn den synker. Det er faktisk slik i dag at invistering i en bolig nesten er den eneste måten å spare penger på. Om du ikke skulle være heldig i aksjemarkedet da. Med lav rente vil ikke beholdningen av penger i banken øke særlig mye. Men f. eks. i Oslo eller kommunene rundt Oslo, vil verdien av boligen din stige 1 million på få år. Derfor lønner det seg på sikt å kjøpe en knøtt-liten leilighet fremfor å leie en større. Etter noen år kan man selge, og så ha råd til en større. Men, og ja det er et stort Men: dagens unge og andre som skal kjøpe sin første bolig har vanskeligheter med å greie å komme seg inn på boligmarkedet fordi det er såpass dyre boliger. Man er nødt til å ha en ganske stor egenkapital fordi bankene ikke er villige til å låne ut 100% lån uten at det finnes en sikkerhet. Da må man f. eks. få foreldre eller andre å kausjonere for seg. Mange har ikke mulighet til dette. Og så må man leie isteden. Og svært mange som leier må ut med like mye penger i måneden, ja ofte mer enn de som holder på å betale ned et boliglån. Så har du mulighet, så kjøp heller enn å leie! 1
*Lila* Skrevet 22. mai 2021 #40 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eier du borettslagsleilighet så slipper du ansvaret med det du nevner. Anonymkode: 1a993...fdb Det kan nok være, men det er uaktuelt av andre grunner. Det kan være mye som spiller inn på om leie eller eie er best. Hadde jeg bodd i by og leid et sted med større usikkerhet i leieforhold og høyere leiekostnader, hadde jeg kanskje tenkt annerledes. Dessuten, har man råd til å leie og trives med det ser jeg ingen grunn til å endre på det. Jeg vet argumentet "kaste penger ut av vinduet" er mye brukt og har hørt det mange ganger selv. Jeg ser det som at jeg betaler for en tjeneste, litt på samme måte som f.eks maling. De fleste klarer å male huset eller montere møbler selv, om de først går inn for det, men noen velger å heller betale andre for jobben.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå