AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #1 Skrevet 22. mai 2021 Jeg er en godt voksen dame som har eid bolig stort sett hele livet, helt fra jeg kjøpte min første leilighet da jeg var 23. Nå leier jeg et lite hus etter samlivsbrudd. «Alle» tar det som en selvfølge at jeg enten eier nå eller at jeg ønsker å gjøre det så fort som mulig. Men jeg har ikke lyst til å eie akkurat nå. Jeg vet ikke hvor jeg egentlig vil bo - her jeg bor nå er pga barnas skole og venner. Jeg har hatt «naboen fra helvete» og er ærlig talt redd for å oppleve det igjen. Jeg er redd for å bli «låst» et sted pga lån. Nå som jeg leier føler jeg meg tryggere. Andre som har det på samme måte? Anonymkode: aed7f...2de 7
Prøver18 Skrevet 22. mai 2021 #2 Skrevet 22. mai 2021 Ja har egentlig alltid tenkt det mtp at jeg ikke ønsker ansvaret med å eie, men nå har jeg en veldig stabil samboer så tror jeg kjøper neste år.
*Lila* Skrevet 22. mai 2021 #3 Skrevet 22. mai 2021 Jeg har ingen planer om å kjøpe med det første, kanskje aldri. Jeg liker å leie, og det å vite at jeg ikke har ansvar for vedlikehold av bygget og området rundt. Nå trives jeg best med å bo alene, og eie føler jeg hadde blitt et for stort økonomisk ansvar. Er i tillegg veldig heldig med steder jeg leier nå, så har ingen planer om å flytte herfra! Blir nok heller til at jeg, om noen år, investerer i en liten hytte i nærheten. 9
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #4 Skrevet 22. mai 2021 Ja det er såklart veldig digg å kaste penger ut av vinduet 😊 Anonymkode: 28d9f...8d4 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #5 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja det er såklart veldig digg å kaste penger ut av vinduet 😊 Anonymkode: 28d9f...8d4 Mange bruker dette argumentet, ja. Problemet er at å leie gir frihet som å eie ikke gir. Jeg kjenner to stk. som har kjøpt, men fått naboer fra helvete. En måtte selge med en gang, den andre bor der fortsatt, men mistrives. Anonymkode: 51bf6...d2d 12
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #6 Skrevet 22. mai 2021 Nei, ikke med dagens leiepriser, det ville spist opp halve inntekten. Ønsker heller ikke å betale ned på noen andres lån, eller at pengene går til et grådig utleieselskap, eller å bo i noens kjeller. Skulle jeg leid noe nå måtte det vært en kommunal bolig hvor pengene gikk til fellesskapet. Man kan komme rundt mange av ulempene ved å eie som nevnes i tråden ved å kjøpe i et veldrevet borettslag med vaktmestertjeneste. Da blir man også kvitt plagsomme naboer relativt lett. Anonymkode: 73891...47f 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #7 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja det er såklart veldig digg å kaste penger ut av vinduet 😊 Anonymkode: 28d9f...8d4 Dette stemmer jo ikke. Alle må betale for å bo, jeg kaster ikke penger når jeg betaler for huset mitt. Når du eier kan boligen synke i verdi. Du må betale mer for oppussing og i tillegg betale for vedlikehold og avgifter (eiendomsskatt, kommunale avgifter, forsikring) som jeg ikke trenger. Anonymkode: aed7f...2de 11
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #8 Skrevet 22. mai 2021 Selv vurderer jeg å kjøpe en liten utleieenhet jeg kan leie ut mens jeg selv leier, så kan jeg ev flytte dit selv om jeg ikke vil leie mer. 😊 Anonymkode: aed7f...2de 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #9 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, ikke med dagens leiepriser, det ville spist opp halve inntekten. Jeg kommer billigere ut av å leie enn eie om jeg tar med alle utgiftene jeg slipper. Anonymkode: aed7f...2de 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #10 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kommer billigere ut av å leie enn eie om jeg tar med alle utgiftene jeg slipper. Anonymkode: aed7f...2de Jeg betaler ca 4000 i fellesutgifter til borettslaget og ca 2000 i renter på lånet. Skulle jeg leid tilsvarende leilighet hadde det kostet fra 10-15000 i måneden. Anonymkode: 73891...47f 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #11 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg betaler ca 4000 i fellesutgifter til borettslaget og ca 2000 i renter på lånet. Skulle jeg leid tilsvarende leilighet hadde det kostet fra 10-15000 i måneden. Anonymkode: 73891...47f Ja, det kommer selvsagt an på hvor man bor og hvilken type bolig det er. Anonymkode: aed7f...2de 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #12 Skrevet 22. mai 2021 Jeg har eid både sammen med eks og alene. Nå leier jeg og syntes det er fantastisk. Sist uke røk varmepumpe og vasken lakk. Ingen utgifter på meg, bare ga beskjed til huseier så ble det fikset. Kapitalen min har jeg lagt inn i en hytte. Jeg føler ikke jeg sløser bort pengene mine, betaler 9000 for en 3 roms med hage. Slipper kommunale utgifter og vedlikehold. Det å eie er oppskrytt. Anonymkode: b84e3...0e5 6
Tone83 Skrevet 22. mai 2021 #13 Skrevet 22. mai 2021 Det lønner seg ikke å eie hvis du ikke skal bo der over lengre tid, nettopp fordi det koster å kjøpe og selge. Men dersom du vet du blir der lenge pga for eks barna så er det penger ut vinduet å betale til andre i stedet for å betale ditt eget lån. Det er i vertfall en dyr pris å betale for å unngå en marerittnabo (som kanskje ikke engang finnes). 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #14 Skrevet 22. mai 2021 Prøver18 skrev (44 minutter siden): Ja har egentlig alltid tenkt det mtp at jeg ikke ønsker ansvaret med å eie, men nå har jeg en veldig stabil samboer så tror jeg kjøper neste år. Hvorfor skal du kjøpe og flytte (?) hvis du har en stabil samboer? Er det ikke bedre å kjøpe noe sammen med han da? Anonymkode: f1e36...91d
Tone83 Skrevet 22. mai 2021 #15 Skrevet 22. mai 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har eid både sammen med eks og alene. Nå leier jeg og syntes det er fantastisk. Sist uke røk varmepumpe og vasken lakk. Ingen utgifter på meg, bare ga beskjed til huseier så ble det fikset. Kapitalen min har jeg lagt inn i en hytte. Jeg føler ikke jeg sløser bort pengene mine, betaler 9000 for en 3 roms med hage. Slipper kommunale utgifter og vedlikehold. Det å eie er oppskrytt. Anonymkode: b84e3...0e5 Ikke om 30 år når du skulle eid ein bolig til flere millioner. Du kan betale mange lekkasjer for den verdien. Verdien av å eie er ikke her og nå, det er at man til slutt sitter med en nedbetalt bolig. 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #16 Skrevet 22. mai 2021 Tone83 skrev (23 minutter siden): Det lønner seg ikke å eie hvis du ikke skal bo der over lengre tid, nettopp fordi det koster å kjøpe og selge. Men dersom du vet du blir der lenge pga for eks barna så er det penger ut vinduet å betale til andre i stedet for å betale ditt eget lån. Det er i vertfall en dyr pris å betale for å unngå en marerittnabo (som kanskje ikke engang finnes). Men det er det...Ingen VET hvor lenge de blir der. Anonymkode: 51bf6...d2d 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #17 Skrevet 22. mai 2021 4 minutter siden, Tone83 said: Det lønner seg ikke å eie hvis du ikke skal bo der over lengre tid, nettopp fordi det koster å kjøpe og selge. Men dersom du vet du blir der lenge pga for eks barna så er det penger ut vinduet å betale til andre i stedet for å betale ditt eget lån. Det er i vertfall en dyr pris å betale for å unngå en marerittnabo (som kanskje ikke engang finnes). Betaler jo til andre om man kjøper også. Betaler til banken og de som eide før. Anonymkode: ba52d...f72 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #18 Skrevet 22. mai 2021 *Lila* skrev (47 minutter siden): Jeg har ingen planer om å kjøpe med det første, kanskje aldri. Jeg liker å leie, og det å vite at jeg ikke har ansvar for vedlikehold av bygget og området rundt. Nå trives jeg best med å bo alene, og eie føler jeg hadde blitt et for stort økonomisk ansvar. Er i tillegg veldig heldig med steder jeg leier nå, så har ingen planer om å flytte herfra! Blir nok heller til at jeg, om noen år, investerer i en liten hytte i nærheten. Eier du borettslagsleilighet så slipper du ansvaret med det du nevner. Anonymkode: 1a993...fdb 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #19 Skrevet 22. mai 2021 Jeg leier fordi da kan jeg bo 200 meter unna jobb som nå, da slipper jeg å ha bil, skal jeg eie må jeg bo utenfor sentrum og ha bil, så for min del var det å bo sentralt viktigere enn å eie og være avhengig av bil hvor enn jeg skal. Anonymkode: fce08...e87 5
Jegerikkeminskyld Skrevet 22. mai 2021 #20 Skrevet 22. mai 2021 Jeg leier og er pt svært fornøyd med det. Jeg kjenner ikke at jeg har ork til alt arbeidet med å eie, been there, done that. Nå har jeg vært heldig, både med utleier og beliggenhet ifht mine ønsker i tillegg til at prisen er fornuftig sammenlignet med markedet her i byen og det har mye å si. Å kjøpe ville vært mer aktuelt i annet fall. I og med at jeg vurderer å flytte på meg om et år eller tre er leie også mer praktisk. Hva som er best valg av kjøpe eller leie avhenger av mer enn verdi på bolig over tid og at man "betaler andres lån". Jeg tenker at for de som er sist i 20-åra og 30-åringer kan kjøp være best valg, for yngre eller mange i min aldersgruppe er leie et helt greit alternativ dersom man ikke har en bolig som man absolutt vil, skal og må beholde. Som det sies over her, det er en frihet i å leie som man ikke har når man eier. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå