Gå til innhold

Føler du deg komfortabel med å snakke engelsk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Huff, nei. Jeg er veldig dårlig i engelsk og sliter også med å forstå hva som blir sagt 🙈

Anonymkode: ccbe1...85b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hater å snakke engelsk. Klarer meg når jeg må snakke. Vært mange turer til England. Hadde en engelsklærer som gjorde at jeg valgte bort engelsk. I dag ville det blitt kalt mobbing, det som han gjorde mot noen av oss som slet litt i engelsk. 

Anonymkode: 3d123...e18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Har bodd i utlandet. Og jobben min er dels internasjonal, så snakker med folk fra hele verden ukentlig. Så er nesten like komfortabel med engelsk, som norsk. 

Anonymkode: 65b50...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tittelen=spørsmålet.

Jeg liker å snakke engelsk (og andre språk for den slags skyld) og synes det er kjempegøy å få praktisert det man har lært, og ikke minst snakke med folk fra andre land. De fleste av mine venner har det på samme måten, men noen få synes det er "ubehagelig" og "ekkelt", og det føler seg som idioter (selv om de er flinke i språket).

Hva med deg/dere??

Anonymkode: c7228...da8

Ja, folk på min alder har vokst opp med engelsk på tv, film, nett, i musikk, og i tillegg har vi lært det gjennom hele skolegangen. Skjønner at ikke alle er lile flinke med språk, men blir alltid litt forundret om jeg møter folk på min alder(30-åra) som er født og oppvokst i Norge, og som ikke er komfortable med å snakke engelsk...🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Jeg er langt over snittet god i engelsk, og snakker og forstår det nesten like godt som norsk. 

Anonymkode: 441a0...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er ikke komfortabel med det. Og jeg syns det er flaut både at engelsken min er dårlig og at jeg ikke tør å praktisere den mer. Som ung voksen snakket jeg godt engelsk. Men det var fordi jeg øvde mye og praktiserte det en del på fritiden da. Jeg er litt sjenert, blir lett flau og har skikkelig vanskelig for å bare kaste meg ut i det og prate når jeg vet at det ikke blir helt bra. Når jeg må, blir det gjerne slik at ordene stokker seg litt og det blir enda verre enn det kunne vært. 

Anonymkode: 17de4...5f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (På 21.5.2021 den 22.40):

Eh nei. Ja noen er gode men nordmenn generelt er dårlige i engelsk. Prøv en gang til! 

Anonymkode: c8a61...72e

Sammenlignet med engelskmenn og amerikanere, ja. Sammenlignet med andre som ikke har engelsk som morsmål, er nordmenn generelt gode i engelsk. Ta deg en tur til Frankrike og hør hvor gode de er der ;) Typisk norsk å alltid skulle tro de er dårlige i alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Født i USA vokste opp i California men Norsk er faktisk morsmålet mitt siden foreldrene mine er Norske, men er mer stødig på Engelsk ja og tenker faktisk på Engelsk når jeg prater det.

Ifølge skolepapirene mine er jeg en native speaker så slipper faktisk unda noen Engelsk kvalifikasjoner som andre må ha når det gjelder studier å sånn.

Anonymkode: 89830...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og mannen min bor i NZ nå, han er herfra. Hver gang vi er i Norge så er det nesten ingen som vil snakke med han fordi alle er så redde for å snakke engelsk. 
De som snakker det bryr seg ikke om vi nordmenn er flinke eller ikke. Og øvelse gjør mester! 

Anonymkode: 05355...04a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg føler meg så ukomfortabel med å snakke engelsk at jeg ikke gjør det i det hele tatt. Har ikke noe problem med å forstå engelsk, men vil bare ikke snakke engelsk selv.

Anonymkode: d722e...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatet å snakke engelsk før. Synes det var verst å snakke engelsk i norge, eller sammen med mange nordmenn. Helt OK å snakke engelsk på ferie. 

Så traff jeg en kjekk fyr som viste seg å snakke engelsk. De første datene måtte jeg ta meg et glass vin før vi traff hverandre for å senke skuldrene :ler:  Men nå har vi vært sammen i 7(?) år, så nå er jeg veldig komfortabel med å snakke engelsk. Gjør det jo hver dag og hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke problemer med å snakke dagligdags engelsk. Men det er noe helt annet å skulle snakke jobb-engelsk. Snakker i utgangspunktet norsk på jobb, men må av og til bruke engelsk. Fagbegreper er noe helt annet enn å måtte snikksnakke med noen på fest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, helt komfortabel med det. Tenker iblant på engelsk og merker av og til ikke at jeg skifter språk. Jobber i et firma der mye kommunikasjon går på engelsk og bruker også engelsk en del i en hobby jeg har. 

Kan bli litt pinlig av og til når jeg stokker språk. Hadde tilbragt en dag med kommunikasjon på engelsk med utenlandske kolleger da det plutselig dukket opp en melding på communicator fra en kollega som opprinnelig kommer fra et annet europeisk land. Hjernen min var i engelskmodus fremdeles så jeg svarte på det språket uten å tenke over det. Dermed kom en litt betuttet melding: "Du, jeg snakker norsk altså." (Hvilket var helt sant. Kollega snakker norsk meget godt.)

Jeg måtte selvsagt sende unnskyldmelding og forklarte at jeg ikke hadde tenkt over hvilket språk jeg svarte på for jeg hadde sittet med engelsk kommunikasjon hele dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2021 den 22.32):

Tittelen=spørsmålet.

Jeg liker å snakke engelsk (og andre språk for den slags skyld) og synes det er kjempegøy å få praktisert det man har lært, og ikke minst snakke med folk fra andre land. De fleste av mine venner har det på samme måten, men noen få synes det er "ubehagelig" og "ekkelt", og det føler seg som idioter (selv om de er flinke i språket).

Hva med deg/dere??

Anonymkode: c7228...da8

Trives godt med å snakke engelsk. Har vært mye i England og USA. Har både Engelske og Amerikanske venner/bekjente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forholdsvis, bruker Engelsk mye i jobb sammenheng og leser mye på Engelsk, men er samtidig klar over hvor begrenset ordforrådet mitt er i forhold til på Norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Snakker helst ikke engelsk med andre nordmenn i nærheten.

Skjønner det meste og kan vel gjøre meg greit forstått også, men det er er så mange jålete nordmenn som rynker på nesa av dårlig uttale, så etter flere «latterliggjøringer» igjennom jobbreiser så sier jeg minst mulig på engelsk hvis jeg er sammen med andre nordmenn. Er det bare engelskspråklige der, funker det ok , og de kommenterer ikke på uttalen heller. (Det gjør forøvrig ikke jeg på utlendinger som prøver å snakke på norsk heller...)

Jeg tenker vel det viktigste er å gjøre seg forstått, og ikke at du MÅ prate som en innfødt. Men nordmenn er verdensmestere i å være nedlatende på andres uttale. Det kommer tydelig frem i tråden her også 😔

Anonymkode: 39588...4d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt ukomfortabel, prøver å tenke engelsk av å til. Bare for å ikkje glømme det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...