AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #21 Del Skrevet 21. mai 2021 Bodde i statene i flere år av oppveksten, og selv om det begynner å bli rimelig mange år siden liker jeg det godt når jeg får prate engelsk. Det tar gjerne noen minutter før det virkelig flyter lett, men da er jeg også veldig komfortabel med det. Anonymkode: add3b...54c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #22 Del Skrevet 21. mai 2021 100% komfortabel, det koster meg absolutt ingenting å slå over til engelsk. På skolen var det langt fra slik, men nå som jeg har passert 30 med god margin synes jeg det er lekende lett. Det hjelper å bli eldre og få litt praktisk erfaring. Anonymkode: 6fe09...db1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #23 Del Skrevet 22. mai 2021 Ja. Bruker engelsk daglig i jobben Anonymkode: cdef1...176 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #24 Del Skrevet 22. mai 2021 Ja, veldig komfortabel. Til hverdags bruker jeg det mer enn norsk. Arbeidsgiveren min er et kanadisk firma, og jeg jobber fra hjemmekontor. Anonymkode: 5d47d...a89 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #25 Del Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg er så heldig å kunne i det minste skrive engelsk hver dag, men ikke alltid prate engelsk lenger. Har blitt tatt for å være amerikaner av andre europeere så synes engelsk er gøy... Skulle fortsatt ønske at engelsken min var enda litt bedre. Jeg er mer av typen at jeg blir flau på andres vegne hvis de prater dårlig engelsk. Er det dårlig norwenglish på tv skrur jeg av lyden. Er sjokkert hvor dårlige i engelsk mange nordmenn er. Anonymkode: 58eab...4cd Jeg synes at du skal være flau over deg selv for å ha en slik holdning som du har. Hva så at ikke alle snakker et fremmedspråk perfekt? Anonymkode: cbcd5...7ae 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #26 Del Skrevet 22. mai 2021 Nei. Er veldig dårlig. Klarer ikke å formulere meg. God forståelse da. Anonymkode: 590d3...b10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #27 Del Skrevet 22. mai 2021 Jeg bor i USA, så har ikke problemer med å snakke engelsk. Men har fremdeles en liten norsk aksent, og håper jeg aldri mister den ☺️ Anonymkode: 07bc6...cb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 22. mai 2021 #28 Del Skrevet 22. mai 2021 Født i statene. Foretrekker å lese amerikansk engelsk. Er komfortabel med å snakke på AE, ukomfortabel med BE. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 22. mai 2021 #29 Del Skrevet 22. mai 2021 Det kommer litt an på hvem jeg snakker engelsk med, må innrømme det. I enkelte situasjoner kan jeg være komfortabel, i andre situasjoner vil jeg helst unngå det. Men det er jo forskjell på å uttale et språk riktig og skrive det grammatisk korrekt. Jeg har hørt fra amerikanere at de har regnet nordmenn de har møtt som svært gode i engelsk helt til de så hvordan de samme nordmennene skrev engelsk. Og det tror jeg på, for det er de aller færreste nordmenn som skriver grammatisk riktig norsk, så det ville være rart om de klarte å skrive riktig engelsk ... Dessuten har de fleste nordmenn fått språkferdighetene sine fra filmer, musikk og spill, så uttalen blir gjerne god, men ordforrådet blir ganske begrenset hvis de ikke får språket inn via andre kanaler. Jeg synes forresten ikke Jens Stoltenberg er spesielt dårlig i engelsk. Han snakker med norsk aksent, men både ordforråd og grammatisk korrekthet er nok betydelig bedre enn hos gjennomsnittsnordmannen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 22. mai 2021 #30 Del Skrevet 22. mai 2021 Jeg har dysleksi men det kommer langt mer frem når jeg skal skrive engelsk enn prate. Jeg elsker å snakke engelsk og er kanskje en av de tingene jeg føler meg mest komfortabel med i livet. Mestringsevnen min blir styrket av å snakke engelsk, for jeg er flink og får mye skryt av engelske turister i jobben min. Allerede i 2-3 klassen husker jeg at jeg fikk gode tilbakemeldinger på engelsk uttalen min. Men kom igjen når det gjelder skriving, her er jeg ræva for å si det sånn, men pytt pytt, sjeldent jeg leverer inn engelsk stil til turister og som turist selv😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #31 Del Skrevet 22. mai 2021 Ja, veldig:) Drevet med kulturutveksling og brevvenner i 25 år. Skrev også litteratur på engelsk (wannabe forfatter). Tror mange er redd for aksenten, men de fleste utlendinger hører jo ikke aksenten slik vi gjør, og cringer over den:p Mange av dem jeg har snakket med som har bodd rundt i Europa, også Norge, fortalte at nordmenn(skandinaver generelt) snakket veldig god engelsk. Litt for god, for når de forsøkte å lære seg norsk og snakket gebrokkent, så slo nordmenn om til engelsk. Var helt håpløst:p Anonymkode: 63060...aa3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 22. mai 2021 #32 Del Skrevet 22. mai 2021 Ja, føler meg komfortabel med å snakke engelsk. Liker språk og liker å snakke med folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #33 Del Skrevet 22. mai 2021 jeg kan engelsk flytende men syns fortsatt det er litt kleint å snakke det, pga jeg får en salig blanding av dialekter og rare uttalelser. Anonymkode: f8f18...622 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #34 Del Skrevet 22. mai 2021 Jeg liker godt å snakke engelsk, men ikke til folk, da jeg ofte ikke blir forstått av norske før jeg bruker norsk/engelsk aksent😅 Når jeg sier noen ord som har en litt mer skikkelig engelsk-britisk aksent, så får jeg alltid «hæ?» 😐 Anonymkode: 1e94c...bf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #35 Del Skrevet 22. mai 2021 Jeg er stødig i å snakke engelsk og trives i det, selv om jeg kan blande med tysk eller ikke husker det engelske ordet så har jeg ingen problem i å måtte dra fram mobilen og google ordet. Er så utadvendt at jeg kan ikke la være å ikke snakke. hahaha ( er en Bergenser) Sliter mer med å skrive engelsk, var i en ulykke for mange år siden, der jeg måtte lære å skrive og snakke igjen, Etter det falt engelsk skriftlig litt ut. Men begynte på en høyere utdanning for 2 år siden og har blitt flinkere å skrive. Men får panikk om jeg må skrive engelsk foran andre. Anonymkode: 4a038...470 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 22. mai 2021 #36 Del Skrevet 22. mai 2021 Tja, jeg blir komfortabel etterhvert i samtalen, men er ukomfortabel når jeg må snakke engelsk dersom min mann hører på..fordi han er så sinnsykt flink 🤪 Men, er jeg feks alene i en taxi så babler jeg i vei..og får ofte skryt. Jeg tror ikke det handler så mye om at man er flink eller ikke, jeg tror det handler mer om å våge. Bare å kaste seg ut i det 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #37 Del Skrevet 22. mai 2021 Ja, jeg er veldig komfortabel med det. Har snakket mye engelsk fra 15 års alderen, med folk fra mange forskjellige land. Jeg har også mann som er engelskspråklig, så har snakket det daglig i 17 år nå. Anonymkode: 69416...c7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #38 Del Skrevet 22. mai 2021 Ganske komfortabel, engelsk er arbeidsspråket i mange sammenhenger på jobb, og har også bodd/studert utenlands. Anonymkode: 999ad...4a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #39 Del Skrevet 22. mai 2021 Har hatt engelsk som arbeidsspråk de siste årene, og trives veldig godt med det. Tok en test for ca et år siden som viste at språkforståelse, uttale, grammatikk og rettskriving er på morsmålsnivå. Jeg leser mye engelsk og hører på engelske lydbøker. Jeg pleier å si at jeg «tenker på engelsk» når jeg er på jobb. Jeg tenker ikke over hva jeg skal si for så å oversette fra norsk til engelsk. Slik har jeg alltid gjort. Mens andre i klassen skrev stil på norsk og oversatte til engelsk gikk jeg inn i «engelsk-modus» og skrev på engelsk. Anonymkode: 1c06e...7d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 22. mai 2021 #40 Del Skrevet 22. mai 2021 Ryddet for avsporinger. Edie, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå