Gå til innhold

Føler du deg komfortabel med å snakke engelsk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tittelen=spørsmålet.

Jeg liker å snakke engelsk (og andre språk for den slags skyld) og synes det er kjempegøy å få praktisert det man har lært, og ikke minst snakke med folk fra andre land. De fleste av mine venner har det på samme måten, men noen få synes det er "ubehagelig" og "ekkelt", og det føler seg som idioter (selv om de er flinke i språket).

Hva med deg/dere??

Anonymkode: c7228...da8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, er komfortabel. Bodde fem år utenlands i forbindelse med studier, og har en svoger som er engelsk. 

Anonymkode: 83367...69c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ja snakker med irsk dialekt. Dublin i 5 år her.

Anonymkode: 3ad02...74d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går nå greit. Men er mer komfortabel når jeg er i miljøet og bare prater engelsk enn når jeg er på jobb og plutselig får en telefon eller møte der det må over på engelsk uten at jeg er forberedt, da blir det engelsk som Jens Stoltenberg. 😄 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Jeg har høyere utdanning og mastergrad, selvom jeg ikke er særlig stødig i engelsk. Deler av pensumet har vært på engelsk, men jeg klarte meg.

Anonymkode: d40a0...71c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hater å måtte snakke engelsk, er ikke noe god i språk så stotrer i vei som et lite barn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en britisk mann. Engelsk er nesten som norsk for min del. 

Anonymkode: db86a...588

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er like komfortabel på engelsk, som norsk, selv om jeg alltid har bodd i Norge. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor noen vegrer seg. Vi nordmenn er gode i engelsk og hører det hele tiden i serier, filmer osv.

Anonymkode: 7369a...383

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er så heldig å kunne i det minste skrive engelsk hver dag, men ikke alltid prate engelsk lenger. Har blitt tatt for å være amerikaner av andre europeere så synes engelsk er gøy...  Skulle fortsatt ønske at engelsken min var enda litt bedre.  Jeg er mer av typen at jeg blir flau på andres vegne hvis de prater dårlig engelsk. Er det dårlig norwenglish på tv skrur jeg av lyden. Er sjokkert hvor dårlige i engelsk mange nordmenn er.

Anonymkode: 58eab...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komisk hvor elendige mange av våre landsledere og journalister som er på TV er til å snakke engelsk

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi

Nei. Og det verste er om vi er en gjeng norske, og én ikke. Så når jeg skal si noe over bordet, i utgangspunktet til en norsk kompis så må jeg si det på engelsk. Det får jeg nesten ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Null problem å snakke engelsk. Men har reist mye, og lenge i mine unge år 😄 . Sliter mer på spansk og fransk, men det går da det også, på et vis 😛 

Anonymkode: 4cc33...5a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er like komfortabel på engelsk, som norsk, selv om jeg alltid har bodd i Norge. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor noen vegrer seg. Vi nordmenn er gode i engelsk og hører det hele tiden i serier, filmer osv.

Anonymkode: 7369a...383

Eh nei. Ja noen er gode men nordmenn generelt er dårlige i engelsk. Prøv en gang til! 

Anonymkode: c8a61...72e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er komfortabel og ikke veldig flink. Fin kombinasjon egentlig. Jeg har pratet med mange på engelsk og i forbindelse med studier i utlandet. Jeg liker å prate andre språk, nå lærer jeg meg arabisk, persisk, spansk, urdu, koreansk og rumensk😊 vil veldig gjerne lære pashto også. 

Anonymkode: 47037...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg bor i utlandet, og engelsk er førstespråket mitt i det daglige. Jeg prøver etter beste evne å lære det lokale språket, og snakker lite norsk. 

Anonymkode: 5bf0e...f12

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakker engelsk med min mann, og er komfortabel. Syns det var rart å snakke engelsk til mine norske venner når han var der i starten men nå går det greit. I tillegg har vi mange ikke-norsktalende ansatte, så det går i engelsk der og. Vet ikke om jeg er spesielt god da 😂

Anonymkode: 56adf...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange nordmenn er nok bedre i engelsk enn de tror. De kan ha dårlig uttale og tonefall, men fortsatt et et ganske godt ordforråd, og god forståelse.

Min mor er i sekstiårene, og da hun fikk en engelsk svigersønn vegret hun seg veldig for å snakke engelsk med ham og hans familie. Men han korrigerte det mange ganger (ikke bare for å være snill), og sa at hun snakket godt engelsk. Hun snakket grammatisk korrekt og hadde godt ordforråd, og forsto alt andre sa. Tonefallet var mer norsk, men det har jo ingenting å si for dem.

Så spørsmålet er kanskje om målet er å holde en god samtale, eller om du kan passere for innfødt. Det er jo en helt annen sak.

Det er mye identitet i dialekt og aksent. Jeg har studert i England og har mer britisk aksent, min søster har studert i USA og har amerikansk aksent. Mannen min har også studert og jobbet i USA, og har en amerikansk aksent som omtrent er som en innfødt. Han kan gremmes veldig over nordmenns "dårlige engelsk", men det det egentlig betyr for ham er at det merkes at de ikke har studert, jobbet og sosialisert utenlands, og at det irriterer ham ved det norske arbeidsliv. Det er en form for snobberi, fordi folk umiddelbart blir litt mer "bondske" når du skjønner at de kun har hatt engelsk i grunnskolen og gjennom film/TV. Men i realiteten snakker mange mer enn godt nok engelsk, og aksenten er bare sjarmerende.

Anonymkode: 83367...69c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...