Gå til innhold

Nå når vi endelig har klart å få ned smitten åpnes det opp.


Gjest Ludmilla

Anbefalte innlegg

Capt. Obvious skrev (4 minutter siden):

den annen side kan man heller ikke stole på alt av tallmateriale som kommer fra de kantene, for Kina er det viktig å fremstå sterkt utad, o

Mulig det. Men vi har kontakt med folk direkte i Kina, og de er tilbake til normalen. Ikke tro på alt som særlig kommer fra USA om Kina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stan skrev (Akkurat nå):

Mulig det. Men vi har kontakt med folk direkte i Kina, og de er tilbake til normalen. Ikke tro på alt som særlig kommer fra USA om Kina. 

Det gjør jeg ikke heller, og det du sier stemmer nok om deres region/provins. Men Kina er stort, og det er ikke alt som beskrives som nødvendigvis er sannheten. Særlig om forholdene som oppleves av de som er blant de fattigere i Kina. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludmilla skrev (17 timer siden):

Og hvor er de vaksinert? Mange har jo så vidt begynt å risikogruppene. Likevel hevder du og mange andre at risikogruppene er vaksinerte.  Eller snakker du kun om Oslo nå?

Hvor de er? Med 2,4 millioner satte doser i et land med 5,4 millioner innbyggere er det klart at de aller fleste i risikogruppen nå er vaksinert. Det er jo medieopphauset mas at Oslo får alle dosene. De får bare en litt større andel enn resten av landet (hvilket er fornuftig med tanke på hvordan de har hatt det det siste året). 
 

Det finnes andre problemer enn korona. Problemer som eksploderer som følge av tiltakene: psykisk sykdom, fedme, arbeidsledighet og fattigdom feks. Smittevernloven krever at man ser på helheten. Så jeg spør igjen: men hvilken hjemmel i lov kan man fortsette å delvis stenge ned samfunnet nå? Hvordan kan man nekte breddeidrett som er viktig for både psykisk og fysisk helse? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnesirup01 skrev (På 21.5.2021 den 19.52):

Du blir aldri kvitt dette viruset, på samme måte som vi ikke på global basis får utryddet alle smittsomme sykdommer. Vi vil uansett ikke få vaksinert hele befolkningen - enten fordi de grunnet helseårsaker ikke kan, eller fordi de ikke vil. Disse menneskene vil bli smittet, enten av dette eller av en ny, mutert variant. 

Ved et punkt må vi si at nok er nok - de sosiale og økonomiske kostnadene er for store, og risikoen er liten. De eldre og de i risikosonen er i stor grad vaksinert, og de unge dør ikke av dette.

Ja, for varende nerveskade og astma er noe vi vil at de unge skal ha. Tenk litt før du snakker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludmilla
Ukjent. skrev (2 timer siden):

Hvor de er? Med 2,4 millioner satte doser i et land med 5,4 millioner innbyggere er det klart at de aller fleste i risikogruppen nå er vaksinert. Det er jo medieopphauset mas at Oslo får alle dosene. De får bare en litt større andel enn resten av landet (hvilket er fornuftig med tanke på hvordan de har hatt det det siste året). 
 

Det finnes andre problemer enn korona. Problemer som eksploderer som følge av tiltakene: psykisk sykdom, fedme, arbeidsledighet og fattigdom feks. Smittevernloven krever at man ser på helheten. Så jeg spør igjen: men hvilken hjemmel i lov kan man fortsette å delvis stenge ned samfunnet nå? Hvordan kan man nekte breddeidrett som er viktig for både psykisk og fysisk helse? 

2,4 doser. Og hvor mange av disse er andre dose? Så regnestykket ser ikke så bra ut som du ser ut til å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/22/2021 at 10:39 AM, Lunarstone said:

Trondheim, Kristiansand, Hammerfest, Ålesund og til og med lille Kristiansund, opplever nå store og plutselige smitteutbrudd, med påfølgende nedstengning. 

Vaksinene har blitt omfordelt til Oslo - regionen, det settes få eller ingen førstedoser mange steder. I Oslo kryper smitten nå nedover, og i avisene kan vi lese om "gladnyheter" og "lettelser på vei!" 

Umusikalsk, spør du meg. 

Mange mindre steder/byer har hatt utbrudd som har blitt slått ned gang på gang og de fleste smittede i dagene etterpå har allerede vært i karantene. Dette er bra jobbet av smittesporerne og en samarbeidsvillig befolkning. Men i Oslo og kommunene rundt har det vært vedvarende villsmitte. Uavhengig av hva det skyldes (bør forskes på det senere) så er det slik det har vært og sikkert fortsatt vil være uten vaksiner. Hele landet tjener på å slå ned smitten der den etter all sannsynlighet også vil vært verst om tre uker. Siden det tar ca tre uker før første dose får skikkelig effekt er det bedre å vaksinere der vi er ganske sikre på også vil ha problemer om tre uker, enn på steder der smitten etter all sannsynlighet vil være slått ned om tre uker. Hvis tall fra det siste året skal lære oss noe. Dødelig distriktspolitikk er feil. Vi bruker ikke mange millioner på rassikring i Oslo heller, de pengene må gå til steder som er utsatt for ras, feks på vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/22/2021 at 1:24 PM, Apollonia said:

Den eneste virussykdommen vi har greid å utrydde er kopper, og det var ganske sensasjonelt. De andre du nevner behandles med antibiotika, og det kan ta brått slutt, i en verden med stadig flere multiresistente bakterier. I likhet med aids har vi nå mer effektiv behandling mot utbrutt covid på trappene. Covid er nært beslektet med forkjølelsesvirus, som vi aldri har greid å forhindre, og influensa må vi holde i sjakk med oppdaterte vaksiner årlig. Jeg tror covid vil bli en endemi, på lik linje med disse, hvor vi tar en årlig vaksine, så lenge den truer sykehuskapasiteten. Dette er langt fra å greie å utrydde viruset, noe jeg ser som svært urealistisk i en verden hvor bare 10% er vaksinert, og viruset dermed har enorme globale lekeplasser å mutere, selv om vi her i Norge/vesten når en høy vaksinasjonsgrad. 

Ok, men smitten har falt raskt i UK, USA, Israel som har høy vaksinering nå. Derfor er det håp.

Største bekymring er vaksineresistente mutasjoner.

Så den største feilen verden gjør nå er å ikke tenke global vaksinestrategi.

Vi skjevfordeler jo i Norge. Alder, sykdomstilstander, helseyrke og nå også endelig ørlitegranne geografisk skjevfordeling. Mellom landene er det også geografisk skjevfordeling, men der går det etter penger/avtaler/politikk og dessverre ikke etter hvor det er mest smitte og lurest å bruke vaksinene først.

Farlige mutasjoner vil sannsynligvis dukke opp der millioner er smittet. Er det da riktig at Norge med relativt gode tiltak skal ligge foran i verdens vaksinering? Er det riktig at jeg skal få dose nr to som bare øker min beskyttelse med fattige fem prosentpoeng fra 90% til 95%, før feks en indisk helsearbeider får dose nr en og øker sin beskyttelse fra 0 til 90%? Kanskje er det denne ene inderen den farligste mutasjonen oppstår i. Dette er iallfall veldig mye mer sannsynlig enn at den oppstår i meg som allerede har første dose og dessuten bor et sted med lav smitte. Også rent egoistisk, gitt lang nok tid, vil det for nordmenn lønne seg at land med mye høyere smitte prioriteres hvis vi antar at enda farligere mutasjoner vil dukke opp. På samme måte som det lønner seg (på sikt) for alle nordmenn at Oslo prioriteres innad i Norge.

Rart at global vaksinestrategi har vært nesten et ikke-tema i norske nyheter.

Endret av Charlie Amberson
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludmilla skrev (På 22.5.2021 den 15.52):

Jeg er forvirret over dette. Har virkelig Oslo skjevfordelt så mye at enkelte bydeler gir vaksiner til friske 26 åringer, mens andre bydeler fremdeles ikke har vaksinert risikogruppene?

Det spriker så voldsomt i informasjon om hvor langt vi faktisk har kommer. Mange hevder at hele Norge bort i mot har vaksinert alle over 45... Nei de er langt unna. I min kommune har vi nettopp begynt med gruppe 5. Kjenner også til andre byer som er der. Noen har så vidt begynt på gruppe 8. Men 9 har jeg bare hørt om i Oslo. Og Under det, kanskje Hvaler med sine 1500 innbyggere eller hva det er. 

Hvorfor tror så mange at vi har kommet så langt i vaksineringen?

Jeg vet ikke om friske 26-åringer i Oslo har fått vaksine, men jeg vet om  både friske 50 -45 åringer og syke trettiåringer som ikke har fått noe tilbud enda. Tror det er mange som har helt feil oppfatning av Oslos vaksinasjon. Det er bare noen uker siden en syk slektning på 76 ble fullvaksinert i Oslo så bydelene har stor skjevfordeling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...