AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #1 Skrevet 21. mai 2021 Jeg er 32 år uten barn. Har en krevende jobb hvor jeg må bruke meg selv mye emosjonelt. Er generelt MYE sliten. Blir lett stressa og i dårlig fysisk og psykisk form av noe «ekstra». Til tross for dette har jeg alltid bare pressa meg gjennom og så heller blitt litt «deppa» eller blitt liggende å gråte en kveld eller to 😂😅 har ofte tenkt at jeg er «lat» eller at jeg må ta meg sammen og greie like mye som alle andre. Sliter mye med tankekjør, plukker opp andres følelser og stemning i rommet osv. Er ofte utslitt. Jeg har lest om høysensitivitet og ser at jeg gjenkjenner meg i ALT som står skrevet… jeg forstår at jeg må gjøre noen endringer for hvordan jeg kan takle hverdagen bedre uten at jeg hver eneste dag får en «knekk» og sitter i sofaen som en zombie, eller blir gråtelabil i ei uke 😂😅 Hvilke tips har dere som er høysensitive? Lurer også på hvordan jeg kan få andre til å forstå hvordan/hvorfor jeg reagerer og er. Anonymkode: 1a8c5...1bf 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #2 Skrevet 21. mai 2021 Jeg er, selvdiagnostisert, høysensitiv. Jeg har en psykisk slitsom jobb, jeg har et støynivå langt over normalen på jobb. Jeg jobber som lærer. Før var jeg totalt utslitt etter et besøk hos familien. Jeg måtte ofte ligg under dyna for å lade. Hodet mitt var stappfullt og jeg var utrolig sliten. Det hang i i flere dager. Den siste tiden har jeg begynt å gå tur. Turen hjelper meg å sortere tanker, tømmer hodet, og å bedre min psykiske helse noe enormt!! Jeg anbefaler deg å finne noe som er "ditt". Noe som gir deg egentid. Jeg var sikker på at jeg måtte leve slik resten av livet, men så begynte jeg altså med turer. Anonymkode: b78d1...164 4
Rosatoast Skrevet 21. mai 2021 #3 Skrevet 21. mai 2021 Har lært meg å skille mellom hva som er mitt, og hva som er andres. Det hjalp veldig, og klarer nå å kjenne på andre sine følelser og stemninger, uten å "ta dem til meg". Dem henger altså ikke igjen, på samme måte som før. Det må altså du også øve på, ellers kommer du til å bli helt utbrent... Foruten det, så lever jeg som akkurat alle andre - siden jeg har lært meg disse tingene. og det kan alle andre høysensitive/empater også gjøre. 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #4 Skrevet 21. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg anbefaler deg å finne noe som er "ditt". Noe som gir deg egentid. Signerer denne. Dette er noe alle høysensitive må være oppmerksomme på, og sørge for å ha i livet sitt. Anonymkode: f671c...325
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #5 Skrevet 21. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Signerer denne. Dette er noe alle høysensitive må være oppmerksomme på, og sørge for å ha i livet sitt. Anonymkode: f671c...325 Dere er ikke så spesielle selv om dere tror det selv. Alle har behov for egentid. Anonymkode: 8fdc6...27c 7
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #6 Skrevet 21. mai 2021 Det som var «mitt» før var trening, men jeg har slitt så mye med kroppslige plager etter overtrening at jeg nå kun kan gjennomføre fysioøvelser.. på gode dager kan jeg gå turer 👍🏻 TS Anonymkode: 1a8c5...1bf
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #7 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere er ikke så spesielle selv om dere tror det selv. Alle har behov for egentid. Anonymkode: 8fdc6...27c Det er vel ingen her som sier vi er spesielle. Det er ikke så uvanlig å være høysensitiv, er bare å google det. God helg 😊 Anonymkode: 1a8c5...1bf 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #8 Skrevet 21. mai 2021 Rosatoast skrev (4 minutter siden): Har lært meg å skille mellom hva som er mitt, og hva som er andres. Det hjalp veldig, og klarer nå å kjenne på andre sine følelser og stemninger, uten å "ta dem til meg". Dem henger altså ikke igjen, på samme måte som før. Det må altså du også øve på, ellers kommer du til å bli helt utbrent... Foruten det, så lever jeg som akkurat alle andre - siden jeg har lært meg disse tingene. og det kan alle andre høysensitive/empater også gjøre. Utrolig vanskelig dersom andre er sure, sinte osv. Tar det så innover meg at jeg går på tå hev 😅 kommer inn i et rom og merker stemninga umiddelbart. Kan få dagen ødelagt dersom en tilfeldig person er sur på meg 😂 selv om jeg ikke VIL ha det sånn. Og i tillegg så føler jeg og gråter for alle 😂 så hvordan kan jeg avlære meg dette? 😅 Anonymkode: 1a8c5...1bf
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #9 Skrevet 21. mai 2021 Men for å svare på HI. Har du mulighet til å ta noen pauser i løpet av arbeidsdagen? Det krever jo litt når man er så "på" hele dagen og ikke får tid til å fordøye det før du er hjemme på kvelden. Anonymkode: 60765...a6c
Svartfugl Skrevet 21. mai 2021 #10 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er 32 år uten barn. Har en krevende jobb hvor jeg må bruke meg selv mye emosjonelt. Er generelt MYE sliten. Blir lett stressa og i dårlig fysisk og psykisk form av noe «ekstra». Til tross for dette har jeg alltid bare pressa meg gjennom og så heller blitt litt «deppa» eller blitt liggende å gråte en kveld eller to 😂😅 har ofte tenkt at jeg er «lat» eller at jeg må ta meg sammen og greie like mye som alle andre. Sliter mye med tankekjør, plukker opp andres følelser og stemning i rommet osv. Er ofte utslitt. Jeg har lest om høysensitivitet og ser at jeg gjenkjenner meg i ALT som står skrevet… jeg forstår at jeg må gjøre noen endringer for hvordan jeg kan takle hverdagen bedre uten at jeg hver eneste dag får en «knekk» og sitter i sofaen som en zombie, eller blir gråtelabil i ei uke 😂😅 Hvilke tips har dere som er høysensitive? Lurer også på hvordan jeg kan få andre til å forstå hvordan/hvorfor jeg reagerer og er. Anonymkode: 1a8c5...1bf Vurdert å sjekke om du har ADHD? 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #11 Skrevet 21. mai 2021 20% av befolkningen er født høyreaktive. Dvs de reagerer sterkere enn de resterende 80% på lyder, lukt, relasjoner m.m. Dette er nokså ukontroversiell viten, og godt dokumentert. Anonymkode: a55e7...f01 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #12 Skrevet 21. mai 2021 Svartfugl skrev (9 minutter siden): Vurdert å sjekke om du har ADHD? Gikk til psykolog for et par år siden som mente jeg hadde ADHD. Ble enige om at det ikke var nødvendig med videre utredning da jeg uansett ikke ville medisineres. Spilte ikke så stor rolle for meg om jeg ble diagnostisert eller ikke med det. Anonymkode: 1a8c5...1bf
Svartfugl Skrevet 21. mai 2021 #13 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Gikk til psykolog for et par år siden som mente jeg hadde ADHD. Ble enige om at det ikke var nødvendig med videre utredning da jeg uansett ikke ville medisineres. Spilte ikke så stor rolle for meg om jeg ble diagnostisert eller ikke med det. Anonymkode: 1a8c5...1bf Jeg fikk et nytt liv etter medisinering da,men det må jo være opp til hver enkelt, så klart. Klarer å ha en jobb uten å ligge utslitt i alle fall.😊
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #14 Skrevet 21. mai 2021 fikk ikke inntrykk av at ts har adhd, uten at jeg har kompetanse. jeg er selv veldig sensitiv og orker ikke bli kjent med nye folk i frykt for mer emosjonelle ting å ta hensyn til🤭 alt går inn på meg. kan gruble ukevis på en hendelse. jævla slitsomt🥲 Anonymkode: 594ef...391
Djungelvrål Skrevet 21. mai 2021 #15 Skrevet 21. mai 2021 1/4 av befolkningen er høysensitive. De må leve slik alle andre, det er ikke en sykdomsdiagnose. 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #16 Skrevet 21. mai 2021 Peonjenta skrev (13 minutter siden): 1/4 av befolkningen er høysensitive. De må leve slik alle andre, det er ikke en sykdomsdiagnose. ja, det er et personlighetstrekk. nevrotisisme i «big 5» personlighetsgalleriet😊er dødsmisunnelig på 3/4 som slipper å være nevrotikere😄jeg blir verre og verre(er mye fysisk syk, som kan trigge mye). hva skal man gjøre for å gi litt mer fan?🤷♀️ Anonymkode: 594ef...391
Rosatoast Skrevet 21. mai 2021 #17 Skrevet 21. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Utrolig vanskelig dersom andre er sure, sinte osv. Tar det så innover meg at jeg går på tå hev 😅 kommer inn i et rom og merker stemninga umiddelbart. Kan få dagen ødelagt dersom en tilfeldig person er sur på meg 😂 selv om jeg ikke VIL ha det sånn. Og i tillegg så føler jeg og gråter for alle 😂 så hvordan kan jeg avlære meg dette? 😅 Anonymkode: 1a8c5...1bf Ja jeg er sånn jeg også, men har heldigvis lært meg å ikke tiltrekke meg det, slik at jeg går rundt å blir sånn selv. Utrolig viktig å øve på å kunne "beskytte" seg selv. Du burde prøve å meditere litt hver dag, det er det jeg har gjort - og det er den mest effektive måten å kunne beskytte energien sin på Endret 21. mai 2021 av Rosatoast
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #18 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dere er ikke så spesielle selv om dere tror det selv. Alle har behov for egentid. Anonymkode: 8fdc6...27c jeg håper du har rett. For jeg har syntes det har vært ekstremt negativt å bære dette stempelet. Men fikk alltid høre at det var en gave og at jeg ville sette pris på det når jeg så betydningen av det, at det er en sånn ekstra styrke man får i livet. Sa bare at jeg ikke ville ha gaven og spurte hvordan man kaster den. Kan det kalles en gave når det ikke er mulig å kaste den liksom? høysensitiv dritt. høysensitiv faenskap. og så er det bare damer jeg har hørt gnåle om det. Anonymkode: ea577...317
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #19 Skrevet 21. mai 2021 Jeg er også høysensitiv, og på noen måter er det vel en "gave" fordi jeg fanger opp andres følelser og er veldig empatisk og en god "psykolog". Men for min del er det veldig slitsomt også, for jeg analyserer alle situasjoner og meg selv så mye! Blir så mye tankespinn, særlig hvis det er noe ubalanse i relasjoner. Det er det verste jeg vet. Jeg har etterhvert lært meg noen teknikker, som jeg er flink å bruke i varierende grad: 1. Tenker at alt går over, og at folk bryr seg egentlig kun om seg selv og tenker ikke masse over at jeg har "gjort/sagt noe feil/dumt". 2. Meditasjon, i perioder mediterer jeg daglig og dette har god effekt. 3. Gå tur alene i naturen, og virkelig ta inn sanseinntrykkene fra omgivelsene. Har funnet en skogsløype der det veldig sjeldent er andre folk. Bruker å legge meg ned på bakken og bare se opp på himmelen. Det er ren terapi. Anonymkode: 54292...a9f 1
Gjest Skrevet 22. mai 2021 #20 Skrevet 22. mai 2021 Tråden er ryddet for nedsettende innhold og svar til dette. Anki, mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå