AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #1 Skrevet 21. mai 2021 Det er mange fordommer mot slankeoperasjoner / slankeopererte / overvektige. Jeg veide over 150 kilo på det meste. Her i tråden kan du spørre om alt så lenge du spør på en skikkelig måte - du vil få et ærlig og skikkelig svar uten filter. Håper med dette at vi kan legge bort en del fordommer mot slankeopererte og overvektige. Anonymkode: bfa12...33f 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #2 Skrevet 21. mai 2021 Hei. Du skriver vekt og den var ganske høy. Hvor gammel var du og hadde du dårlig helse pga dette? Om du har hatt effekt av operasjon, har dette ført til at du har fått et enklere liv? Har du ettervirkninger som er ubehagelig, og om så er det verd det? Hvordan ble du så tung i første omgang? Hadde du prøvd alt annet først (dietter, medisin, psykolog, frisklivs kurs)? Anonymkode: 324a4...670
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #3 Skrevet 21. mai 2021 Hvordan er det med spising etterpå? Føler du deg mett med mindre mengder mat? Anonymkode: ef840...1e2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #4 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. Du skriver vekt og den var ganske høy. Hvor gammel var du og hadde du dårlig helse pga dette? Om du har hatt effekt av operasjon, har dette ført til at du har fått et enklere liv? Har du ettervirkninger som er ubehagelig, og om så er det verd det? Hvordan ble du så tung i første omgang? Hadde du prøvd alt annet først (dietter, medisin, psykolog, frisklivs kurs)? Anonymkode: 324a4...670 Hei. Jeg skal svare så godt jeg kan på alle spørsmål: 1. Jeg ble operert like før jeg fylte 45 år. 2. Jeg syns selv jeg hadde dårlig helse og var i dårlig form. For å være så overvektig som jeg var kan jeg i forhold til andre konkludere med at jeg var i god form for å være så tung. Dette er også dokumentert i et legenotat. Foruten selve overvekten kan jeg nevne at jeg har/hadde høyt blodtrykk, søvnapne, ryggproblemer, smerter/betennelser i kroppen, angst og depresjon. Ikke alt er vektrelatert men flere av disse er "bestevenner" med overvekt. 3. Jeg tror jeg har hatt god hjelp av operasjonen og har fått et bedre liv. Operasjonen er et verktøy som jeg kan velge å bruke daglig. Ettersom vekten har gått ned har jeg fått mindre vondt i ryggen, lettere å bevege seg, redusert søvnapne. Jeg må jobbe ganske hardt med kosthold for å fortsette å gå ned i vekt. Ingenting skjer automatisk bortsett fra helt i starten når man er nyoperert, for da kan man kun ta til seg flytende føde (drikke/supper). 4. Det har vært relativt få bivirkninger. Det har vært noen ganger jeg har spist for fort eller feile ting, som har gjort at jeg har kastet opp. Det er ubehagelig men god lærdom. 5. Om det er verdt det? Jeg har i mange år hatt problemer med overvekt. For min del var operasjonen et godt verktøy for å gå ned i vekt. Det er egentlig bare en langvarig slankekur. Man må endre livsstil og det positive er at livsstilsendringen skjer over lang tid - den begynner før operasjonen og fortsetter videre etter. Jeg vil si at det er verdt det. 6. Jeg har brukt mange år av mitt liv til å bli overvektig. Først har jeg vært uoppmerksom på hva jeg har spist og kiloene har sneket seg på. Så har det vært mange tiltak for å gå ned i vekt-med suksess - men ikke varig suksess. Det har alltid endt med at jeg har gått opp mer enn jeg har gått ned. I tillegg har det vært angst og depresjon i bildet. Som nevnt så er angst/depresjon/overvekt alle gode venner. 7. Litt klisjeaktig men jeg føler jeg har prøvd nesten "alt". Lest bøker, diverse psykologer, frisklivskurs, egentrening, kaloritelling, en mengde grete roede kurs, opphold på institusjon type livsstil, medisin, poliklinikk for overvektige, sulte meg ned, osv osv. Dette har foregått over mange år. Hilsen Ts Anonymkode: bfa12...33f 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #5 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvordan er det med spising etterpå? Føler du deg mett med mindre mengder mat? Anonymkode: ef840...1e2 Etter operasjon begynner man å drikke med t-skje. Små slurker hele tiden. Det er flere faser hvor man først kun drikker næring, så litt tykkere næring som supper osv, så most mat, og så går man gradvis over på "normal kost". Jeg får ikke tilbake den gamle metthetsfølelsen, men man får spist og så kjenner jeg en nøytral følelse av at man ikke trenger mat, eller at jeg vet at jeg ikke trenger mer. Den psykiske biten er at man likevel har lyst på mer mat. Så der er tilvenningen. Jeg føler ikke at jeg er sulten dersom jeg spiser regelmessig. Om jeg blir litt sulten så er det fort gjort å få i seg litt næring. Anonymkode: bfa12...33f 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #6 Skrevet 21. mai 2021 Ikke akkurat spørsmål, men syns det er synd at det er så mange fordommer mot slankeoperasjoner. Mange som mener at da har man ikke prøvd hardt nok å gå ned i vekt, og så fokuseres det mer på bivirkninger enn de positive effektene. Kjenner to som har tatt bypass. En tante og en kollega. Begge hadde en rekke alvorlige helseutfordringer grunnet fedmen som i stor grad er borte nå, og begge har hatt noen bivirkninger av operasjonen. Men hos tante så har hun blitt kvitt diabetesen, er blitt mye mer bevegelig og sprek, har ikke de hyppige sykehusoppholdene grunnet bl.a blodpropp og skifte ut ledd etter ledd. Hun ble operert da hun var 57, og legen har sagt at hun ikke ville leve til pensjonistalder med fedmen, nå er forventet levealder innen normalen for kvinner. Hun har gått fra 120 kg til å være stabil på rundt 70 kg. Hun har noen issues med at hun blir dårlig av å spise for mye og blir kvalm, men disse veies opp mot muligheten for å være der for barnebarna og ikke være syk og pleietrengende til hun dør prematurt. Håper som deg, TS, at vi kan legge bort disse fordommene. Folk som velger slankeoperasjon har prøvd det meste, og det er et aktivt grep for å ta tak i egen helse, og ikke en quick fix. Anonymkode: fa73e...1de 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #7 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ikke akkurat spørsmål, men syns det er synd at det er så mange fordommer mot slankeoperasjoner. Mange som mener at da har man ikke prøvd hardt nok å gå ned i vekt, og så fokuseres det mer på bivirkninger enn de positive effektene. Kjenner to som har tatt bypass. En tante og en kollega. Begge hadde en rekke alvorlige helseutfordringer grunnet fedmen som i stor grad er borte nå, og begge har hatt noen bivirkninger av operasjonen. Men hos tante så har hun blitt kvitt diabetesen, er blitt mye mer bevegelig og sprek, har ikke de hyppige sykehusoppholdene grunnet bl.a blodpropp og skifte ut ledd etter ledd. Hun ble operert da hun var 57, og legen har sagt at hun ikke ville leve til pensjonistalder med fedmen, nå er forventet levealder innen normalen for kvinner. Hun har gått fra 120 kg til å være stabil på rundt 70 kg. Hun har noen issues med at hun blir dårlig av å spise for mye og blir kvalm, men disse veies opp mot muligheten for å være der for barnebarna og ikke være syk og pleietrengende til hun dør prematurt. Håper som deg, TS, at vi kan legge bort disse fordommene. Folk som velger slankeoperasjon har prøvd det meste, og det er et aktivt grep for å ta tak i egen helse, og ikke en quick fix. Anonymkode: fa73e...1de Takk for fint innlegg. Jeg skal ikke promoterer "slankeoperasjoner" som den eneste løsningen. Det er en av mange løsninger. Og til de som tror at kiloene bare renner av pga. en slankeoperasjon kan tro om igjen. Det er arbeid hver eneste dag for å oppnå vektreduksjonen. Slutter man å gjøre jobben går man ikke ned i vekt. Vi vet mye mer om overvekt enn bare for noen år siden. Tanken om late tjukkaser som ikke har viljestyrke til å slanke seg uten operasjon eller "det er bare til å spise mindre og trene mer" er to myter som vi kan avlive med en gang. I 1997 klassifiserte Verdenshelseorganisasjon (WHO) fedme som en kronisk sykdom. Likevel eksisterer fordommene i samfunnet vårt i dag. Det er liksom den siste sykdommen som vi fortsatt av en eller annen grunn skal skamme oss over å ha. Anonymkode: bfa12...33f 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #8 Skrevet 21. mai 2021 Må du ta vitaminer resten av livet? Anonymkode: dc974...10e
MiaHI Skrevet 21. mai 2021 #9 Skrevet 21. mai 2021 Påvirkes du av alkohol raskere/ulikt etter operasjonen?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #10 Skrevet 21. mai 2021 Kan en slik operasjon hjelpe på om man sliter med spisetanker /føler ikke skikkelig metthet? Har ti kg for mye og vet de tilbyr lettvarianten av slike operasjoner i utlandet.. Anonymkode: 77feb...4ce
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #11 Skrevet 21. mai 2021 MiaHI skrev (1 minutt siden): Påvirkes du av alkohol raskere/ulikt etter operasjonen? Det kan jeg ikke svare på. Jeg drikker ikke alkohol. Anonymkode: bfa12...33f 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #12 Skrevet 21. mai 2021 Hvor lenge er det siden du ble operert? Er 10 år siden min egen operasjon, interessant med forskjellige perspektiver 😊 Anonymkode: f6bba...04d
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #13 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan en slik operasjon hjelpe på om man sliter med spisetanker /føler ikke skikkelig metthet? Har ti kg for mye og vet de tilbyr lettvarianten av slike operasjoner i utlandet.. Anonymkode: 77feb...4ce Min mening er at en operasjon ikke kan endre tankene dine. Dersom du har ti kilo for mye er du absolutt ingen kandidat til fedmekirugi. Alt kan kjøpes for penger, men det betyr ikke at den løsningen er en bra løsning. Skal du ned 10 kilo i vekt finnes det bedre verktøy en slankeoperasjon. Hilsen Ts Anonymkode: bfa12...33f 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #14 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor lenge er det siden du ble operert? Er 10 år siden min egen operasjon, interessant med forskjellige perspektiver 😊 Anonymkode: f6bba...04d Jeg ble operert snart for to måneder siden. Hilsen Ts Anonymkode: bfa12...33f
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #15 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Må du ta vitaminer resten av livet? Anonymkode: dc974...10e Ja det må jeg gjøre. Jeg må ta en del vitaminer og kostilskudd resten av livet. I tillegg må jeg sørge for at jeg spiser nok protein i kostholdet mitt. Det vil si at jeg må holde regnskap med hvor mye protein jeg spiser hver dag. Hilsen Ts. Anonymkode: bfa12...33f 1
Nathea Skrevet 21. mai 2021 #16 Skrevet 21. mai 2021 Jeg tok slankeoperasjon for noen år siden og jeg angrer veldig. Jeg blir veldig fort kvalm og klarte ikke å kaste opp. Helt forferdelig opplevelse. Jeg bare brakk meg. Jeg gikk ned mye i vekt men har gått opp masse igjen.😔 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #18 Skrevet 22. mai 2021 Kattekusken skrev (5 timer siden): Hvorfor hater du brokkoli? Jeg hater ikke brokkoli. Brokkoli er en "supergrønnsak" som inneholder A og K vitamin som hjelper til å opprettholde D vitamin balansen. Den passer veldig godt i wok, sammen med biff og er fin til mange andre ting. Jeg liker den. Hilsen Ts Anonymkode: bfa12...33f
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #19 Skrevet 22. mai 2021 Nathea skrev (6 timer siden): Jeg tok slankeoperasjon for noen år siden og jeg angrer veldig. Jeg blir veldig fort kvalm og klarte ikke å kaste opp. Helt forferdelig opplevelse. Jeg bare brakk meg. Jeg gikk ned mye i vekt men har gått opp masse igjen.😔 Ha skjedde som gjorde at du gikk opp igjen? - Selvfølgelig spiste du for mye men hva skjedde sånn egentlig? Hilsen Ts. Anonymkode: bfa12...33f
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #20 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg ble operert snart for to måneder siden. Hilsen Ts Anonymkode: bfa12...33f Åja, så du kan faktisk ikke representere en faktisk slankeoperert person enda fordi du ikke har fått prøvd ut å faktisk gå ned (og opp igjen forøvrig). Anonymkode: 558db...6d4 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå