AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #41 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 23.14): Så jeg googlet litt, og ser at omtrent 50% vokser av seg de fleste symptomer. Men mer usikker på det med depresjonen. Som jeg forstår det kan man miste trekkene til aspergers når man har mye overskudd og frihet til å styre eget liv, men at de kommer mer fram under press, og da også ting som angst og depresjoner. Han har også sagt han sleit med spiseforstyrrelse på den tiden. Anonymkode: a3781...b85 Han har vært dønn ærlig med deg, noe det er et fåtall som er der ute i datingverdenen. Drømmemannen din finnes trolig ikke hvis dette ødelegger inntrykket du hadde av han. Du sier du ikke tenkte over noe før han fortalte deg dette. Hva hvis han faktisk fungerer optimalt nå fordi han kan begrense og tilpasse ut fra at han er gradert ufør? Hvordan kan du mene han er trygdesnylter dersom han faktisk trenger å være gradert ufør for å fungere som han gjør? Du sier også at han jobber mye, men at han nå dropper foredrag og annet som han før hadde store inntekter av. Hvem vil gå så mye ned i lønn om det ikke er nødvendig? Samtidig beskriver du også en velfungerende mann uten store symptomer, men som muligens trenger å justere noe for å ha kontroll og orden på livet. Så flott at han evner dette i dag og dermed ikke lenger sliter med stress og depresjoner som han gjorde tidligere!!! Jeg har selv jobbet innen psykiatrien, også med høytfungerende autister som Aspergers syndrom er. Jeg må innrømme jeg er skeptisk og neppe ville inngått denne type relasjoner med noen som var preget av psykiske lidelser i den grad at det fremkommer tydelig av funksjonsevnen. Ut fra alt du beskriver i innlegg ville jeg derimot heller blitt positivt overrasket over en som evner å ta ansvar og kontroll over situasjonen og karre seg tilbake til verden og fungere på et tilsynelatende normalt nivå. Ut fra mennene jeg møter er det ytterst få som fremstår så nært drømmemannen som du beskriver her. Tenker dessuten du må regne med at alle har noe i bagasjen etter et levd liv. Jeg er imponert over ærligheten hans og tenker du ihvertfall bør se an nøye før du vurderer å avslutte. Jeg forstår skepsisen din, men slik jeg ser det synes det som at han har motbevist tingene du bekymrer deg for allerede. Hev hodet og nyt hverandre og vær stolt og glad for å ha funnet kjærligheten. At han informerer deg betyr ikke at dere må involvere hele verden i dette. La for guds skyld denne mannen få opprettholde sin normalitet i aller høyeste grad til tross for at han har en veldokumentert gradert ufør til bånn. Hadde han utnyttet systemet hadde han vært 100% ufør for lenge siden, men han fungerer godt nettopp fordi han har tatt grep. Jeg er imponert!!! Anonymkode: d9043...9b6 3
Antiviruset Skrevet 26. mai 2021 #42 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 21.5.2021 den 0.02): Jeg bryr meg ikke om fasade, om hva slags jobb, stilling, lønn e.l. han måtte ha. Det eneste jeg bryr meg om hos en potensiell livspartner er at han er en jeg liker å tilbringe tid sammen med, som jeg kommuniserer godt med, at han er snill mot meg og at vi har noenlunde likt verdisyn. Så det eneste feltet jeg kanskje kan tenke noe liknende som deg er hvis en potensiell partner har veldig annerledes ambisjonsnivå enn meg, men din kjæreste jobber og virker da nokså aktiv? Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dette er noe du reagerer på først nå som du har fått vite hvor han får halvparten av inntekten sin fra, men ikke reagerte over aktivitetsnivået eller ambisjonene hans før dette. Synes du bør spørre deg selv hvorfor du har slike idéer som at du er verdt lite og at andre mennesker er verdt mer enn deg. Og hvorfor du tenker at fasaden, stillingstittelen og slikt er så viktig? Og hvordan tenker du egentlig at en kjærestes stillingstittel avspeiles på deg, og hvorfor er det viktig for deg? Anonymkode: 034cc...ca0 For noe vås! Ærlig talt dette er et alvorlig syndrom som man ikke kan kimse av angående det å leve i et forhold sammen. Det handler ikke om hva man er verdt som menneske. Det har ingenting med saken å gjøre. Det samme med mange andre psykiske lidelser. Det hele handler om hva kamp, innsats, tid og forsakelser man er villig til å ta i et forhold. Starte et forhold med dette kan gå bra, det kan gå skikkelig dårlig over tid. At man tenker seg om er helt naturlig, og det har ikke noe med "verdi" på en som er syk. Det er hva man er villig til å legge ned av "strafferunder" som garantert vil komme i et slik forhold og om man kan stå det igjennom. Noen har den evnen, andre ikke. Det er ikke noe galt i og ikke ha den evnen.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #43 Skrevet 26. mai 2021 Asberger er vel den psykiske sykdommen som det er lettest å leve med vil jeg påstå. Ville ikke dumpet en fin potensiell kjæreste for det. Anonymkode: 802a6...061 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #44 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Asberger er vel den psykiske sykdommen som det er lettest å leve med vil jeg påstå. Ville ikke dumpet en fin potensiell kjæreste for det. Anonymkode: 802a6...061 Absolutt en påstand du kommer med her, ja. Jeg lurer på hva du mener med at aspergers er "lettest å leve med"? Mener du for personen selv eller for personen som lever med vedkommende med aspergers syndrom? Det kan nok være mange utfordringer både for personen selv og folk rundt, men når TS forteller at hun ikke har tenkt over noe før mannen fortalte dette er det tydelig at funksjonsnivået er høyt og at han nok har mest utfordringer selv i dette tilfellet. Funksjonshemmingen virker såpass skjult at til og med TS later til ikke helt å tro at eventuelle utfordringer er reelle. Da tenker selv jeg at her er det en oppegående fyr som virkelig fungerer på høyere nivå enn mange andre "friske" individer 😉 Mener likevel at mannen nok fungerer godt forbi han har tatt grep, noe det står stor respekt av. Det vitner også om selvinnsikt, noe folk med aspergers ofte ikke har i den grad vi hører om her. Anonymkode: d9043...9b6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #45 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Absolutt en påstand du kommer med her, ja. Jeg lurer på hva du mener med at aspergers er "lettest å leve med"? Mener du for personen selv eller for personen som lever med vedkommende med aspergers syndrom? Det kan nok være mange utfordringer både for personen selv og folk rundt, men når TS forteller at hun ikke har tenkt over noe før mannen fortalte dette er det tydelig at funksjonsnivået er høyt og at han nok har mest utfordringer selv i dette tilfellet. Funksjonshemmingen virker såpass skjult at til og med TS later til ikke helt å tro at eventuelle utfordringer er reelle. Da tenker selv jeg at her er det en oppegående fyr som virkelig fungerer på høyere nivå enn mange andre "friske" individer 😉 Mener likevel at mannen nok fungerer godt forbi han har tatt grep, noe det står stor respekt av. Det vitner også om selvinnsikt, noe folk med aspergers ofte ikke har i den grad vi hører om her. Anonymkode: d9043...9b6 Basert på egne erfaringer er det lettere med folk med aspberger som er en veldig mild autisme diagnose enn folk med spiseforstyrrelser eller depresjon. Anonymkode: 802a6...061 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #46 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Basert på egne erfaringer er det lettere med folk med aspberger som er en veldig mild autisme diagnose enn folk med spiseforstyrrelser eller depresjon. Anonymkode: 802a6...061 Skjønner. Da tenker du for den som skal leve med personen med aspergers. Tenker dette selvsagt varierer, men det er helt klart mange med diagnosen som ikke er nevneverdig til bry for andre. På den annen side er det mange som byr på store utfordringer, både for seg selv og andre. Ser poenget ditt og er enig ift det TS skriver om denne mannen. Synd om hun dropper ut pga betenkeligheter som har bydd på direkte utfordringer for henne per dags dato. Anonymkode: d9043...9b6
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. mai 2021 #47 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 23.28): Gro Dahle og Elin Musk har aspberger, muligvis Mark Zuckerberg og, de er gifte, jobber og har barn. Han virker som en ærlig fyr med ting på stell, hvis du ønsker deg barn kan du jo spørre hva han tenker om det. At han har halv ufør er jo positivt, da tar han hensyn til helsen sin og kan muligvis være lenger hjemme med barn før det må i bhg, det er et privilegium for barnet. Hvis han er en god far, da. Anonymkode: 3ece5...c89 Synes det er urettferdig å sammenligne med Elon Musk o.l. De aller fleste med Asperger syndrom er IKKE som Elon Musk eller andre ekstraordinære folk. De har jo blitt uføre av en grunn, nemlig store utfordringer i hverdagen, og det blir nok ikke lettere av at folk gnåler om at "jamen Elon Musk har Asperger, og han klarer jo xyz". At den mannen har Asperger er totalt irrelevant for andre med samme diagnose.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #48 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 23.47): Har ingen av dere sånne følelser selv? Jeg forteller jo ikke dette til ham. Jeg ville aldri gjort det. Jeg kan føle det samme over meg selv. Jeg er jo klar over å bry seg om kjærestens jobb og fasade er tabu, men føler ikke andre noen gang på det samme? Jeg er tross alt anonym her også. Fordi jeg vet dette er ting jeg ikke burde føle på... Og så er det også kontrasten. Han så på ham som så uoppnålig. Jeg tenkte at han var så mye mer vellykket enn meg. Jeg forsto ikke hva han så i meg. Og så er vel dette det første jeg har sett av en negativ side hos ham. Og det er jo ikke en helt ubetydelig ting heller. Anonymkode: a3781...b85 Jeg er i en lignende situasjon, og føler ikke på noe av dette i det hele tatt. For det første synes jeg du utleverer han alt for mye her, ser at noe til og med har blitt slettet, men det som står igjen er ting jeg hadde følt meg veldig illojal over å skrive på nett, og jeg kan aldri tenke meg at han synes det er ok heller. Han jeg dater går dels på aap, og har litt tyngre diagnoser enn du skriver om, og da han fortalte det var det tydelig at dette hadde han gruet seg litt for. Jeg syntes ikke det var noe stress, vi er voksne mennesker, ingen av oss er perfekte og så lenge vi greier å forsørge oss selv, og eier våre egne utfordringer er dette irrelevant. Det viktigste er at vi har det trivelig sammen, og når du ikke en gang har merket noe til det kan det da umulig bli et problem, bare fordi du får informasjon om diagnosen? Synes du fremstå litt i overkant overfladisk og fokusert på fasade. Anonymkode: 24ddc...49d 3
Gjest Mysticgirl Skrevet 27. mai 2021 #49 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 23.33): Takk for alle svarene. Jeg ble litt paff. Og følte meg først rett og slett litt lurt. Han har et så bra ytre. Dette er kanskje ikke så farlig. Helt ærlig var jeg også litt flau. Her har jeg gått rundt og vært stolt av forfatterkjæreste med livet på stell, og så er det ikke så på stell likevel. Anonymkode: a3781...b85 Han har jo livet på stell? For mye jobb gjør jo at symptomene kommer fram, men med 50% ufør så klarer han seg bra.
Perelandra Skrevet 27. mai 2021 #50 Skrevet 27. mai 2021 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #51 Skrevet 27. mai 2021 Mysticgirl skrev (10 timer siden): Han har jo livet på stell? For mye jobb gjør jo at symptomene kommer fram, men med 50% ufør så klarer han seg bra. Ikke alle som skjønner at det der er mulig. Jeg er selv 100% ufør (på andre året) og er for alle praktiske formål helt frisk og velfungerende nå. Sosialt, fysisk, psykisk, parforhold, frivillig arbeid ... livet er faktisk ganske godt og ingen som ikke kjenner meg vil være i nærheten av å tenke at jeg ikke er i stand til å jobbe. Sett meg i arbeid og i løpet av et år eller to ligger jeg totalt utslitt, alvorlig deprimert innlagt på sykehus i påvente av elektrosjokkbehandling... Prøvd det i 25 år nå - ferdig med det (men har et håp om å kunne jobbe opp mot 40% på litt sikt). Anonymkode: 1d9ad...468 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #52 Skrevet 28. mai 2021 Man kan ikke vokse av seg Asperger... men man kan lære seg å leve med det, lære seg metoder for å håndtere de tingene som er vanskelig. så lenge vedkommende har selvinnsikt og er bevisst på sine vansker, så ser jeg ikke problemet. Anonymkode: 55c62...249 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #53 Skrevet 28. mai 2021 AnyonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 23.09): Virker jo som en bra fyr og positivt at han er åpen om diagnosen. Nå vet jeg ingenting om det å være forfatter, men føler det er den jobben hvor man er minst påvirket av å være 50% ufør? Når man først er i siget så glemmer man vel av arbeidstiden og skriver så mye man kan. Mitt søsken er forfatter og jobber mer enn de aller fleste jeg har møtt. Men nå er hn en av Norges bestselgende og har deadlines som skal nåes, kan godt hende det ikke er like omfattende om ingen egentlig bryr seg om når neste bok kommer ut. Hn sitter ihvertfall med enorme arbeidsmengder og press. Anonymkode: 4d102...acc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå