Gå til innhold

Hva var greia med sånne ur i gamle dager som ga beskjed om hvor mye klokken var?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sånne klokkeur som dingte så så mange ganger som klokka var? Regner med at folk klarte å se at klokka var tre uten at klokken trengte å slå tre ganger. Hva var greia med det? 

Anonymkode: 7eb89...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror du alle så på klokka hele tida den gangen? Det er såklart så man kan høre hva klokka er selv uten å se på den. Det er mulig med dagens smarttelefoner også, jeg elsker å våkne til å høre hva klokka er, for jeg er så forvirret om morgenen ellers.

Anonymkode: 779be...20d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du alle så på klokka hele tida den gangen? Det er såklart så man kan høre hva klokka er selv uten å se på den. Det er mulig med dagens smarttelefoner også, jeg elsker å våkne til å høre hva klokka er, for jeg er så forvirret om morgenen ellers.

Anonymkode: 779be...20d

De så vel ikke på den så ofte som vi gjør i dag, i og med at vi bruker telefonen hele tiden. Men regner jo med at de så på klokka fra tid til annen før også. De hadde ikke telefoner, så de så jo selvfølgelig på klokka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Armbåndsur var kjempedyrt og ikke noe alle hadde råd til. Hvis man kom fra en velstående middelklassefamilie fikk man kanskje armbåndsur til konfirmasjonen og da brukte man den klokken til man ble så gammel at man kanskje fikk gullklokke fra arbeidsgiver. 

Barn under konfirmasjonsalder hadde sjelden egen klokke. Husmødre la gjerne fra seg armbåndsuret mens de vasket tøy eller gjorde annet husarbeid, for å sørge for at ikke klokken ble ødelagt. Da var det praktisk å kunne høre klokkeslagene slik at man visste hvor mye klokken var. 

Går man enda litt lenger tilbake hadde ingen armbåndsur, og kun noen rike menn hadde et ur i vestlommen sin, og folk var avhengig av klokkeslag fra kirken e.l. offentlig bygning. Den gang fantes heller ikke radiostasjoner som kunne fortelle deg hva klokken er.

Anonymkode: 4fc99...665

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du har én klokke i hele huset så er det selvsagt praktisk at den sier i fra hva klokka er med jevne mellomrom.

Anonymkode: abc57...dcb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var praktisk og det var en overføring av tradisjonen fra tidligere når ingen hadde egne klokker og sjekket kirkeklokkenes slag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Frøkensina skrev (23 minutter siden):

Det var praktisk og det var en overføring av tradisjonen fra tidligere når ingen hadde egne klokker og sjekket kirkeklokkenes slag. 

Ok, så det var egentlig tradisjon? Jeg snakker om den tiden da alle hadde klokker hjemme. Tiden da folk ikke hadde råd til klokker blir noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, så det var egentlig tradisjon? Jeg snakker om den tiden da alle hadde klokker hjemme. Tiden da folk ikke hadde råd til klokker blir noe annet. 

Ja men jeg tenkte bare at forløperen til de store bestefarsklokkene og lignende i hjemmet var kirkeklokkene med lyd, så det er jo ikke så rart at de også ville ha lyd som forteller tiden når man fikk egne klokker i hjemmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Altså sånn på 1970-, 1980- og 1990-tallet, du tenker på? Det var nok fremdeles mange som hadde dårlig råd disse tiårene også selvom folk flest hadde fått det mye bedre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså sånn på 1970-, 1980- og 1990-tallet, du tenker på? Det var nok fremdeles mange som hadde dårlig råd disse tiårene også selvom folk flest hadde fått det mye bedre.

Ja. Dårlig råd og dårlig råd... Det har jo folk i dag og det. Det var ikke så anderledes på den tiden enn i dag egentlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi hadde et slikt veggur.

Så vidt jeg husker fikk mamma og pappa det som innflyttingsgave av bestefar da de flyttet inn i nytt hus.

Det var på 70-tallet, og jeg syntes det var veldig kjekt å kunne høre hva klokka var før jeg fikk mitt første armbåndsur første skoledag et par år senere.  (Det å få armbåndsur første skoledag var en tradisjon i vår familie, men det var mange i klassen min som ikke fikk klokke før de ble 10 år)

50 år senere henger det vegguret fremdeles på mammas vegg, og når hun går bort kommer den sikkert opp enten på min, eller ett av mine søskens vegg fordi den har en sentimental verdi.  (Men jeg mistenker at den som arver den kommer til å "glemme" å trekke den ganske ofte :ler:  )

Anonymkode: 5b130...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Som ikke hadde råd til klokke da, mener du?

Nå lurer jeg virkelig på alderen din.

Anonymkode: ae595...abc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, alle hadde jo ur på veggen på 1970-tallet. Det var svært uvanlig å ikke ha det på den tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tror vedkommende mente armbåndsur?

Anonymkode: f3538...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...