Gå til innhold

Omfordeling av vaksinen, noen sutrer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

laus skrev (15 timer siden):

Jeg har aldri sagt det ikke skjedde andre steder. De har også holdt stengt av og på siden da - tilsammen i fler måneder. Og mesteparten av tiden har vert fordi de måtte. 

Jeg prøvde bare i det opprinnelige innlegget å poengtere at det faktisk ikke bare er Oslo og omegn som har hatt restriksjoner å forholde seg til. 

Poenget er vel heller det at det ikke er realistisk. Munnbindpåbud for eksempel var noe man begynte med på senvinteren/våren i byområder på Østlandet, bortsett fra Oslo og omegn. Hvilken bygdekommuner er det som har hatt påbud om dette lenger? De regionale tiltakene i Viken stengte ikke butikkene i grisgrendte strøk i flere måneder, så her snakker vi om en kommune som har kjørt eget regime over tid, samtidig som de har hatt så lite smitte at de må gi fra seg doser.

Enten har kommunen din hatt unødvendig strenge tiltak, eller så overdriver du/husker feil.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diamant20 skrev (9 timer siden):

For øvrig vil jeg si at sist jeg så familie var i jula, da hadde jeg 10 dager selvpålagt karantene først. Munnbind har jeg brukt siden slutten av november, utelivsbransjen har vært mye stengt her også, flere cafeer har vært stengt og karantener har vært gjennomført. Skolene her har stadig hatt smittetilfeller, men likevel fortsetter de på gult nivå som gjør at elevene føler seg utrygge. De ungdommene jeg kjenner sier at de synes det var bedre i fjor da det var litt forutsigbarhet, fremfor sånn som det har vært i år med smitte på skolen og fortsatt skole som vanlig, rødt nivå frem til en uke før ferie, etc. Sånn sett har Osloelvene vært heldigere, som har hatt det ganske likt over tid, med hovedsakelig rødt nivå og de samme reglene. 

Jeg er litt enig og litt uenig i det du skriver. 
Jeg tror også det kommer litt an på alderen på barna det er snakk om. (Og sånn sett har det jo vært en del forskjeller mellom aldersgruppene i Oslo også.) 

Jeg opplever ikke at barn under ungdomsskolealder bekymrer seg så mye for smitte. De er mest fornøyde med sin skoledag når det er litt normalitet, og foretrekker å være fysisk på skolen. (Og det tror jeg lærerne foretrekker også. 
Ungdomsskolen og oppover har smittebekymringer, og er også de som frustrerer seg mest over den evige åpne-stenge-åpne-stenge greia. De har brukt høsten og våren på gult nivå- rødt nivå- hjemmeskole- rødt nivå - gult nivå- hjemmeskole. 
Det er ekstremt uforutsigbart, og det er gjerne ikke de samme "kohortene" når de har rødt nivå, men forskjellige hver gang. 
Skolene har i Oslo også såpass liten plass, at for å overholde rødt nivå, så må halvparten av elevene være hjemme. 
Så i realiteten har det gått mellom ren hjemmeskole - halvtid hjemmeskole og skole i små grupper- heltidskole i klasser. Og så har det vekslet frem og tilbake. 

Det er mulig det har vært mer uforutsigbart for andre enn Oslo-elevene,  men for foreldre og barn i Oslo har vi opplevd det siste året som ekstremt uforutsigbart, og elevene har ikke visst hvordan skoledagen kom til å se ut mer enn maksimalt 2 uker frem. (Forutsatt at det da ikke ble smitte i "kohorten", for da endres jo alt umiddelbart.) 

Vår skole har heldigvis hatt få smittetilfeller og dermed hatt relativt stabil hverdag på rødt nivå for barneskolebarna. 
Men for barnas del har nok de flest av oss voksne heller ønsket oss litt høyere smitterisiko og mer normalitet for barna. 

Ungdomsskolen har hatt mindre stabilitet siden det har vekslet mer mellom rødt nivå og hjemmeskole. 

Men vi er nok alle enige i at stabilitet over tid, med samme regler som er forutsigbare, er viktigere enn å få kommet på skolen i korte perioder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/20/2021 at 9:33 AM, Commander said:

Inntrykket man sitter igjen med, til tross for at mange kommer med alternative grunner, er at dårlig etterlevelse belønnes med prioritering i vaksinekøen.

Når trangboddehet og yrke ikke er hovedårsaken så er det ikke mange årsakforklaringer igjen som fører til økt smitte. Så nå kan de som har overlatt covid "til skjebnen". Belønnes med covid sertifikat og fly smilende til syden. Mens andre som har isolert seg mister vaksinen kan glemme ferie et år til.

Det er ikke rart det fører til misnøye hos enkelte.

Jeg bor i en såkalt prioritert kommune  (Ikke Oslo) , men vil ikke bli vaksinert før august, og kan reise utenlands i september..kanskje.

Så nok en hjemme sommer på meg. Hadde jeg derimot bodd på Stovner kunne jeg reist utenlands.

Dette stemmer ikke. Jeg bor på Stovner og jeg får ikke vaksine slik at jeg får reist utenlands i år (er mellom 30 og 39 år).

Ikke får barna mine reist heller, og datteren min har knapt vært på skolen hele sitt år på ungdomsskolen.

Det stemmer ikke at man isolerer seg på bygda og i utkantsstrøk, jeg vet ikke om noen som er så strenge på smitteverntiltak som her i Oslo. Mens på bygda (kjenner flere både utenfor Bergen og utenfor Trondheim), der har de hatt dugnad (!), de arrangerer barnebursdag (!), åpne restauranter og kafeer.

Mens her i Oslo har jeg ikke vært på kaffebesøk en gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liljerød skrev (47 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Jeg bor på Stovner og jeg får ikke vaksine slik at jeg får reist utenlands i år (er mellom 30 og 39 år).

Ikke får barna mine reist heller, og datteren min har knapt vært på skolen hele sitt år på ungdomsskolen.

Det stemmer ikke at man isolerer seg på bygda og i utkantsstrøk, jeg vet ikke om noen som er så strenge på smitteverntiltak som her i Oslo. Mens på bygda (kjenner flere både utenfor Bergen og utenfor Trondheim), der har de hatt dugnad (!), de arrangerer barnebursdag (!), åpne restauranter og kafeer.

Mens her i Oslo har jeg ikke vært på kaffebesøk en gang.

I min alder hadde jeg vært vaksinert på Stovner men ikke her jeg bor. Har sjekket kommunens hjemmesider. Idag vaksinerer min kommune innbyggere født mellom 1959 og 1961. Altså man må minst være 60 år får å få første sprøyta. Oslo har vaksinert alle over 45 i løpet av 14 dager. Så hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg kunnet reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Commander skrev (3 minutter siden):

I min alder hadde jeg vært vaksinert på Stovner men ikke her jeg bor. Har sjekket kommunens hjemmesider. Idag vaksinerer min kommune innbyggere født mellom 1959 og 1961. Altså man må minst være 60 år får å få første sprøyta. Oslo har vaksinert alle over 45 i løpet av 14 dager. Så hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg kunnet reise.

Nei, alle over 45 er ikke vaksinert i Oslo... Hvis du sjekker de forskjellige bydelene vaksinestatus ser du det...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss Marble skrev (3 minutter siden):

Nei, alle over 45 er ikke vaksinert i Oslo... Hvis du sjekker de forskjellige bydelene vaksinestatus ser du det...

Jeg skrev: Oslo har vaksinert alle over 45 i løpet av 14 dager.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/x3albR/vil-ikke-oedelegge-ferien-til-oslo-folk-under-45-aar-skal-faa-velge-vaks

Sitat: Oslo vil etter kommunens beregninger nå denne milepælen 13. juni. Om tre uker vil altså alle over 45 år ha fått første vaksinedose. 

 

13 Juni er 15 dager til. De vil jo ikke ødelegge ferien til oslofolk står det. Så bra da at Oslofolk kan ta seg en tur til London  eller Barcelona i sommer. Resten av oss får dra til Lofoten. Fint der...:ironi:

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Commander skrev (Akkurat nå):

Jeg skrev: Oslo har vaksinert alle over 45 i løpet av 14 dager.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/x3albR/vil-ikke-oedelegge-ferien-til-oslo-folk-under-45-aar-skal-faa-velge-vaks

Sitat: Oslo vil etter kommunens beregninger nå denne milepælen 13. juni. Om tre uker vil altså alle over 45 år ha fått første vaksinedose. 

 

13 Juni er 15 dager til. De vil jo ikke ødelegge ferien til oslofolk står det. Så bra da at Oslofolk kan ta seg en tur til London  eller Barcelona i sommer. Resten av oss får dra til Lofoten. Fint der...:ironi:

 

 

Tvilsomt om folk kan gjøre det uten begrensninger. For EU ser det ut til at det vil kreves begge doser for mRNA vaksinene for å slippe begrensninger, og det vil jo også kunne gjelde ved retur til Norge. 

Det er jo også mange av oss som er under 45, så det gjelder jo absolutt ikke alle. De fleste av oss må nok vente en god stund til før man kan ta seg en tur til London eller Barcelona. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Commander said:

Jeg skrev: Oslo har vaksinert alle over 45 i løpet av 14 dager.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/x3albR/vil-ikke-oedelegge-ferien-til-oslo-folk-under-45-aar-skal-faa-velge-vaks

Sitat: Oslo vil etter kommunens beregninger nå denne milepælen 13. juni. Om tre uker vil altså alle over 45 år ha fått første vaksinedose. 

 

13 Juni er 15 dager til. De vil jo ikke ødelegge ferien til oslofolk står det. Så bra da at Oslofolk kan ta seg en tur til London  eller Barcelona i sommer. Resten av oss får dra til Lofoten. Fint der...:ironi:

 

 

Når du skal skrive sånn så kan du i det minste skrive Oslofolk over 45 år? Jeg er i en alder der jeg kommer aller sist i køen, i en bydel som har en av de laveste smittetrykkene i Oslo. :enig:

Endret av Blått
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått skrev (Akkurat nå):

Når du skal skrive sånn så kan du i det minste skrive Oslofolk over 45 år? 

Det kommer rimelig bra frem i teksten uten at jeg skriver det en gang til. I mitt innlegg, som noen svarte på, står det at jeg  kunne reist utenlads om jeg var fra Oslo. Så svarer en 39 åring at ikke alle fra Oslo var vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Commander said:

Det kommer rimelig bra frem i teksten uten at jeg skriver det en gang til. I mitt innlegg, som noen svarte på, står det at jeg  kunne reist utenlads om jeg var fra Oslo. Så svarer en 39 åring at ikke alle fra Oslo var vaksinert.

Ja, men vi er flere som ikke kan.  Det er ikke bare deg. :P :enig:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Commander skrev (14 minutter siden):

Jeg skrev: Oslo har vaksinert alle over 45 i løpet av 14 dager.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/x3albR/vil-ikke-oedelegge-ferien-til-oslo-folk-under-45-aar-skal-faa-velge-vaks

Sitat: Oslo vil etter kommunens beregninger nå denne milepælen 13. juni. Om tre uker vil altså alle over 45 år ha fått første vaksinedose. 

 

13 Juni er 15 dager til. De vil jo ikke ødelegge ferien til oslofolk står det. Så bra da at Oslofolk kan ta seg en tur til London  eller Barcelona i sommer. Resten av oss får dra til Lofoten. Fint der...:ironi:

 

 

Jeg tror egentlig ikke på dette. Det var nok under forutsetning av at det ble 60% skjevfordeling til Oslo, og det blir det jo ikke. 
I tillegg er det nok ikke "har fått første dose", men "har fått tilbud om første dose", som i praksis er at du har fått satt opp en time, som kan være 2 uker etter dette igjen. Min bydel kontakter nå de som er 59-60år, og ser ut som om de klarer 1-2 årskull i uken. 

I andre sammenhenger har de vært ute og påstått at alle over 18 i Oslo skal ha fått første dose i løpet av juni, men det tror jeg heller ikke helt på før jeg ser det. Da må det i så fall komme en betydelig økning i antall vaksiner som leveres i Oslo. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...