Gå til innhold

Omfordeling av vaksinen, noen sutrer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gagaen skrev (27 minutter siden):

Jeg er så drittlei av å høre at vi i distriktet har levd " tilnærmet normalt" for det er ikke sant. Vi har hatt tiltak vi og. Og enda verre ; vi har familie og slekt i smitteutsatte steder som vi nesten ikke har sett disse to årene! For vi vil ikke være den som tar sjansen og kanskje bringer smitten til bygda! 

Og vi har hatt våre foreldre/besteforeldre på sykehjem som ikke har fått ha besøk av bare et par av barn eller barnebar, syns dere det er normalt? 

Vi har ikke hatt det så galt som Oslo men tilnærmet normalt? NEI! Vi har lov å ytre oss om skjeivfordeling av vaksine, vi har lov å klage og være lei av dette. 

Men eg ting er sikkert ; vi fullfører dugnaden uansett , fordi vi bryr oss om hverandre. 

Helt enig i at det har vært unormalt overalt! Samtidig er det ikke overalt at butikkene har vært stengt siden februar og barn har flere dager hjemmeskole enn fysisk skole, med oppdelte klasser og avstand både i timene og friminuttene de dagene barna kan være fysisk på skolen.

Jeg håper familien din i de smitteutsatte områdene får vaksine slik at de rekker å være beskyttede før ferien og kan komme på besøk til dere uten smitterisiko. ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gagaen skrev (38 minutter siden):

Jeg er så drittlei av å høre at vi i distriktet har levd " tilnærmet normalt" for det er ikke sant. Vi har hatt tiltak vi og. Og enda verre ; vi har familie og slekt i smitteutsatte steder som vi nesten ikke har sett disse to årene! For vi vil ikke være den som tar sjansen og kanskje bringer smitten til bygda! 

Og vi har hatt våre foreldre/besteforeldre på sykehjem som ikke har fått ha besøk av bare et par av barn eller barnebar, syns dere det er normalt? 

Vi har ikke hatt det så galt som Oslo men tilnærmet normalt? NEI! Vi har lov å ytre oss om skjeivfordeling av vaksine, vi har lov å klage og være lei av dette. 

Men eg ting er sikkert ; vi fullfører dugnaden uansett , fordi vi bryr oss om hverandre. 

To år? Litt overdrevent, to år blir det ikke før mars neste år.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (På 20.5.2021 den 8.04):

Dere som klager:

- Hvor lenge har dere hatt påbud ol munnbind når dere handler?

Ca 6 månder

- Hvor mange ganger har barna deres vært hjemme i karantene på grunn av smitte på skolen?

Har ikke barn, men naboens barn3 ganger som jeg vet om

- Hvor mange uker har barna har hatt rødt nivå på skolen det siste året?

- Hvor lenge har butikker vært stengt I deres kommune?

Flere måneder av og på

- Hvor lenge har restauranter og utesteder vært pålagt å stenge?

Husker ikke eksakt, men flere måneder 

- Hvor mange kjenner du som har vært smittet?

Ganske mange, har mista tellinga for lengst. 

- Hvor mange ganger tok du til orde for at hele landet skulle ha samme tiltaksbyrde som Oslo av ren rettferdighet?

Faktisk flere ganger, har ment hele vegen at vi burde kjørt lockdown i hele landet for å slå ned smitte

- Hvor mange kvadratmeter har du til rådighet i din bolig, som jeg regner med at du har sittet inne i stort sett hele året av smottevernshensyn?

CA 50

Jeg er i starten av 30åra og bor ikke i by, men byfolk kryr det av her i alle helger og ferier, oslofolk og bergensere for det meste... Og vi må gi fra oss vaksinedoser, jeg er selv i risikogruppe og ser ikke litt lyset i tunnellen en gang for når jeg får mitt første stikk. Om jeg er forbanna fordi unge friske folk går foran meg? Egentlig ikke, småirritert er jeg, men det er ikke så farlig med meg, men en ting er sikkert jeg er hvertfall forbanna fordi de går foran min far som også er i risikogruppa!  Jeg bor alene, sliter(og har alltid slitt) med angst og periodisk depresjon og har omtrent ikke vert med mennesker siden mars i fjor, fordi vi har fått beskjed om å holde avstand. Jeg har møtt min nærmeste familie 2 ganger i løpet av siste året, fordi jeg jobber med mennesker og vil ikke risikere å dra med meg smitte rundt. Jeg har vasket hender og brukt munnbind, butikker har vert stengt og livet har blitt begrenset javisst, men ikke så mye som i Oslo og omegn. Jeg vet det. 

Gang på gang så skal vi i distriktene måtte tåle å bli Bortprioritert , Nedprioritert.. Jeg skjønner greia med at man bor tettere i byen, men jeg mener helt ærlig at om vaksinedose skal skjevfordeles så burde dosene gå til skole og barnehage personell! Da hadde jeg kanskje ikke blitt så provosert.  Slik det er nå kjenner jeg på en følelse av å være annenrangs og mindre viktig bare fordi jeg bor på bygda. Og det er ikke greit 

Endret av laus
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessa12 skrev (2 minutter siden):

To år? Litt overdrevent, to år blir det ikke før mars neste år.

Med de to årene mener jeg 2020 og hittil i 2021. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om det er noen tråd om politikerne og at de prioriterer seg selv? Prøvde å lete. Det stikker jo kjepper i hjulene enda mer 😬

Endret av Blått
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eletrikerfruen skrev (1 time siden):

Logikken er at man får ned smitten når utbruddet er et faktum «på de andre stedene» mens der det er vedvarende - så vitner dette om folk der driter i smittevern..

Jaha? Men hvordan kan det ha seg at det blir store utbrudd i disse områdene som er såååå gode på smittevern, da? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes denne omfordelingen av vaksiner burde ventet til alle i risikogruppene i hele landet var vaksinert. 
Denne omfordelingen like før sommerferien (og evt vaksinepass) kommer bare svært uheldig ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laus skrev (1 time siden):

Jeg er i starten av 30åra og bor ikke i by, men byfolk kryr det av her i alle helger og ferier, oslofolk og bergensere for det meste... Og vi må gi fra oss vaksinedoser, jeg er selv i risikogruppe og ser ikke litt lyset i tunnellen en gang for når jeg får mitt første stikk. Om jeg er forbanna fordi unge friske folk går foran meg? Egentlig ikke, småirritert er jeg, men det er ikke så farlig med meg, men en ting er sikkert jeg er hvertfall forbanna fordi de går foran min far som også er i risikogruppa!  Jeg bor alene, sliter(og har alltid slitt) med angst og periodisk depresjon og har omtrent ikke vert med mennesker siden mars i fjor, fordi vi har fått beskjed om å holde avstand. Jeg har møtt min nærmeste familie 2 ganger i løpet av siste året, fordi jeg jobber med mennesker og vil ikke risikere å dra med meg smitte rundt. Jeg har vasket hender og brukt munnbind, butikker har vert stengt og livet har blitt begrenset javisst, men ikke så mye som i Oslo og omegn. Jeg vet det. 

Gang på gang så skal vi i distriktene måtte tåle å bli Bortprioritert , Nedprioritert.. Jeg skjønner greia med at man bor tettere i byen, men jeg mener helt ærlig at om vaksinedose skal skjevfordeles så burde dosene gå til skole og barnehage personell! Da hadde jeg kanskje ikke blitt så provosert.  Slik det er nå kjenner jeg på en følelse av å være annenrangs og mindre viktig bare fordi jeg bor på bygda. Og det er ikke greit 

Da må jeg nesten spørre hvilken kommune dette gjelder. Hvilke distriktskommuner har hatt munnbindpåbud i seks måneder og hatt stengte butikker i flere måneder, men samtidig så lite smitte at de må gi fra seg doser?

Høres ut som kommunen din har dratt litt vel hardt i med tiltakene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (58 minutter siden):

Det vitner først og fremst om at det er mye lettere å få ned smitten på små steder. 

Jeg synes utbruddet i Hammerfest viser hvordan enkelte steder har tatt litt lett på det en stund nå, og kanskje med god grunn.

Det er ikke lettere..Forskjellen er at folk hører på rådene- de har ledere som handler - i motsetning til i Oslo hvor byrådslederen står på riksdekkende tv å forteller obsternasig at han har ingen intensjon om å ta grep- for så å skrike etter «alle» vaksinene.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eletrikerfruen skrev (6 timer siden):

Det er ikke lettere..Forskjellen er at folk hører på rådene- de har ledere som handler - i motsetning til i Oslo hvor byrådslederen står på riksdekkende tv å forteller obsternasig at han har ingen intensjon om å ta grep- for så å skrike etter «alle» vaksinene.. 

Dette er bare tull, selv om jeg ikke er Johansens største fan. Slike utbrudd som som små kommuner slår ned, er også utbrudd som Oslo og andre store byer slår ned mange av.  Problemet er tilsiget av ny smitte hele veien.

At folk hører på rådene, kan diskuteres. Det store utbruddet i Hammerfest nå er vel et tegn på en befolkning som har tatt lett på smitte, og at de har handlet på en måte som ville vært utenkelig for de fleste i Oslo. Resultatet er megautbrudd som ikke oppdages før det har spredd seg til enormt mange mennesker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (21 timer siden):

Da må jeg nesten spørre hvilken kommune dette gjelder. Hvilke distriktskommuner har hatt munnbindpåbud i seks måneder og hatt stengte butikker i flere måneder, men samtidig så lite smitte at de må gi fra seg doser?

Høres ut som kommunen din har dratt litt vel hardt i med tiltakene.

Jeg bor i en av de kommunene som var hardest rammet i starten av pandemien. Om kommunen har dratt litt vel hardt i tiltakene? Nei det vil jeg ikke si, men jeg kan si såpass at storfylket Viken har ikke skilt mellom bygd og by i sine restriksjoner. 

Endret av laus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laus skrev (6 minutter siden):

Jeg bor i en av de kommunene som var hardest rammet i starten av pandemien. Om kommunen har dratt litt vel hardt i tiltakene? Nei det vil jeg ikke si, men jeg kan si såpass at storfylket Viken har ikke skilt mellom bygd og by i sine restriksjoner. 

Men i starten av pandemien var det verken påbud om munnbind eller stenging av butikker som gjaldt.

En bygdekommune som har dratt på med dette, samtidig som at de har hatt så lite smitte at de må gi fra seg vaksiner, har dratt på litt hardt, spør du meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Men i starten av pandemien var det verken påbud om munnbind eller stenging av butikker som gjaldt.

En bygdekommune som har dratt på med dette, samtidig som at de har hatt så lite smitte at de må gi fra seg vaksiner, har dratt på litt hardt, spør du meg.

Riktig at det ikke var munnbindpåbud i starten, butikker derimot ble stengt her jeg bor. Som jeg sa er det Viken fylke som har kommet med anbefalinger og kommunen har valgt å kjøre på med disse tingene. Fordi som jeg skrev i første innlegg, det kryr av byfolk her i helger og ferier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, laus said:

Riktig at det ikke var munnbindpåbud i starten, butikker derimot ble stengt her jeg bor. Som jeg sa er det Viken fylke som har kommet med anbefalinger og kommunen har valgt å kjøre på med disse tingene. Fordi som jeg skrev i første innlegg, det kryr av byfolk her i helger og ferier. 

Butikkene stengte hos dere i starten av pandemien i fjor? Jeg kan da bare opplyse deg at det skjedde utallige steder rundtomkring i Norge. Ikke fordi at de måtte, men fordi at det var ikke noe poeng for dem å holde åpent. Når kundene uteble... ja, hvorfor holde åpent? Bare et stort minusprosjekt.

Endret av Blått
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (På 24.5.2021 den 21.02):

Jeg er så drittlei av å høre at vi i distriktet har levd " tilnærmet normalt" for det er ikke sant. Vi har hatt tiltak vi og. Og enda verre ; vi har familie og slekt i smitteutsatte steder som vi nesten ikke har sett disse to årene! For vi vil ikke være den som tar sjansen og kanskje bringer smitten til bygda! 

Og vi har hatt våre foreldre/besteforeldre på sykehjem som ikke har fått ha besøk av bare et par av barn eller barnebar, syns dere det er normalt? 

Vi har ikke hatt det så galt som Oslo men tilnærmet normalt? NEI! Vi har lov å ytre oss om skjeivfordeling av vaksine, vi har lov å klage og være lei av dette. 

Men eg ting er sikkert ; vi fullfører dugnaden uansett , fordi vi bryr oss om hverandre. 

Her var det mange rare argumenter å ta tak i.

Oslo er en by som er i stor grad er preget av tilflyttere. Med andre ord er Osloboere i stor grad fra nettopp bygda. De fleste jeg kjenner, inkludert meg selv, har ikke vært hjemme og besøkt hverken foreldre eller besteforeldre på sykehjem - nettopp fordi vi ikke vil ta med smitten til bygda. 

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil.

Det er naturlig å slukke brann der det brenner, ikke sprute vann på huset nede i gata i "tilfelle". Slik fungerer det ikke på noe som helst, og alle andre tilfeller er jeg sikker på at du er helt enig i det. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuttery skrev (8 timer siden):

Her var det mange rare argumenter å ta tak i.

Oslo er en by som er i stor grad er preget av tilflyttere. Med andre ord er Osloboere i stor grad fra nettopp bygda. De fleste jeg kjenner, inkludert meg selv, har ikke vært hjemme og besøkt hverken foreldre eller besteforeldre på sykehjem - nettopp fordi vi ikke vil ta med smitten til bygda. 

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil.

Det er naturlig å slukke brann der det brenner, ikke sprute vann på huset nede i gata i "tilfelle". Slik fungerer det ikke på noe som helst, og alle andre tilfeller er jeg sikker på at du er helt enig i det. 

 

Jeg forstår hva du mener og setter pris på at dere oppfører dere fornuftig. Problemet er at brannen ikke er slukket og mange ikke tenker slik som dere. Det brenner med lavere intensitet, men gnister har startet branner rundt om kring i hele landet. Korona er stigende på landsbasis. Nå åpner Oslo opp mens store deler av befolkningen ikke er vaksinert og det gamles om at dette ikke øker smitten i Oslo. Når det er så mange som ikke er vaksinert som trenger vaksinen er det skummel strategi. Det er ikke lov nå å hindre bevegelse innenfor landegrensene. Så korona kan spre seg til utsatte og dette kan føre til sykdom og lidelse. 

Hadde Oslo venter lengre med å åpne til flere var vaksinert eller tydeligere regler om reise hadde det kanskje fungert, men nå har jeg ikke tro på strategien. Jeg er bekymret. Folk jeg er glad i er måneder under satt grense for aldrer, et par kilo under for bmi og blir alltid skikkelig syk om den får luftveisinfeksjoner. Men nå må vente til slutten av sommeren trolig for vaksine. Dette mens smitten sprer seg og et økende i området. Får vi slått ned smitten kommer det garantert nye pga reise... Slik er det hele tiden. Hadde folk holdt seg til reiseråd hadde dette ikke skjedd. De kan i det minste teste seg før de reiser på norgesturne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blått skrev (18 timer siden):

Butikkene stengte hos dere i starten av pandemien i fjor? Jeg kan da bare opplyse deg at det skjedde utallige steder rundtomkring i Norge. Ikke fordi at de måtte, men fordi at det var ikke noe poeng for dem å holde åpent. Når kundene uteble... ja, hvorfor holde åpent? Bare et stort minusprosjekt.

Jeg har aldri sagt det ikke skjedde andre steder. De har også holdt stengt av og på siden da - tilsammen i fler måneder. Og mesteparten av tiden har vert fordi de måtte. 

Jeg prøvde bare i det opprinnelige innlegget å poengtere at det faktisk ikke bare er Oslo og omegn som har hatt restriksjoner å forholde seg til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var Joker Nord-regjeringa i gang igjen. Plutselig så har det gått fra 60 % til 45 % skjevfordeling på ei ukes tid. Fantastisk. Tydelig at sutrete (utkants)ordførere over hele landet har fått vilja si. Hva med å ha litt perspektiv lenger enn sin egen nese i denne såkalte "dugnaden" som landet liksom er i. I min kommune på sentrale østlandet er det ca 12 000 personer i aldersgruppen 18-44 år. Hva er det i kommuner på ethvert sutrete nes rundt omkring i landet?Gud bedre. Norge i et nøtteskall. "Dugnaden" gjelder bare det sentrale østlandet tror jeg nok vi sier. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss-Grey skrev (På 20.5.2021 den 17.13):

Det er veldig leit at mannen din har vært syk, og at dere opplever det som en belastning å vente på vaksine.

Men jeg forstår ikke helt at timen deres ble avlyst som en konsekvens av den nye skjevfordelingen? Dersom vaksinetimen skulle ha vært i morgen? Skjevfordelingen trår jo ikke i kraft før om flere uker?

Og er dere begge i risikogruppe, ettersom dere skulle vaksineres samtidig?

Timen ble nok avlyst fordi kommunen fikk færre vaksiner og måtte prioritere å gi dose 2 til de som allerede hadde fått dose 1, fremfor å gi flere dose 1 og så ende opp med å ikke kunne gi dose 2. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig vil jeg si at sist jeg så familie var i jula, da hadde jeg 10 dager selvpålagt karantene først. Munnbind har jeg brukt siden slutten av november, utelivsbransjen har vært mye stengt her også, flere cafeer har vært stengt og karantener har vært gjennomført. Skolene her har stadig hatt smittetilfeller, men likevel fortsetter de på gult nivå som gjør at elevene føler seg utrygge. De ungdommene jeg kjenner sier at de synes det var bedre i fjor da det var litt forutsigbarhet, fremfor sånn som det har vært i år med smitte på skolen og fortsatt skole som vanlig, rødt nivå frem til en uke før ferie, etc. Sånn sett har Osloelvene vært heldigere, som har hatt det ganske likt over tid, med hovedsakelig rødt nivå og de samme reglene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...