Gå til innhold

Omfordeling av vaksinen, noen sutrer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

J.E skrev (4 minutter siden):

Geir Bukholm i FHI hevdet på pressekonferansen at risikogrupper er ferdig vaksinert eller vil bli ferdig før mer skjevfordeling er i gang. Får tro FHI holder orden i statistikken sin. 

Tja, jeg er i risikogruppe 4, bare fått en dose foreløpig. Neste er satt til begynnelsen av juni.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tessa12 skrev (17 minutter siden):

Tja, jeg er i risikogruppe 4, bare fått en dose foreløpig. Neste er satt til begynnelsen av juni.

Med andre ord påvirkes ikke du av skjevfordelingen. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (54 minutter siden):

Geir Bukholm i FHI hevdet på pressekonferansen at risikogrupper er ferdig vaksinert eller vil bli ferdig før mer skjevfordeling er i gang. Får tro FHI holder orden i statistikken sin. 

Det tenker jeg også.

Det virker som mange forestiller seg at skjevfordelingen skal skje umiddelbart, men det ligger jo frem i tid. Man rekker å vaksinere enda flere før man begynner å omfordele.

Endret av Miss-Grey
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihønepøne skrev (På 21.5.2021 den 17.01):

Noe av problemet er vel at omfordelingen skjer før man har sikret de mest sårbare gruppene med utgangspunkt i alder og risikotilstander. 

Det er flere uker med vaksinering igjen før omfordelingen begynner. FHI har tatt høyde for den problemstillingen du skisserer, de mest sårbare skal være vaksinert før omfordelingen begynner.

Marihønepøne skrev (På 21.5.2021 den 17.01):

Det kan vel tenkes det føles litt spesielt å være i en høyrisikogruppe og enda ikke ha blitt tilbudt noen vaksine og så se den blir sendt til en annen del av landet for å gis til en frisk 20-åring som har lyst til å feste... 

Tror du intensjonen til FHI er å tilrettelegge for festing hos friske 20-åringer? Kan ikke huske at det har blitt sagt på pressekonferansene.

Det som derimot har blitt sagt er at vaksinering av 19-24 åringer får ned smitten på et nasjonalt nivå. Pga. at denne aldersgruppen ofte har skole, studier og fritidsaktiviteter som innebærer mange nærkontakter.

Jeg tror at du både undervurderer FHI og 20-åringer i Oslo her. Skjønner hvis ungdommer i Oslo savner å gå på fest, men for de fleste er nok skole, fritidsaktiviteter og mulighet til å treffe venner viktigere enn festing. Vaksinen kan gi dem mulighet for dette, disse ungdommene har allerede mistet masse undervisning. Og mange sliter med isolasjon og en langvarig mangel på fritidsaktiviteter.

Når det også gavner resten av landet (bidrar til mindre smitte og færre dødsfall på landsbasis), skjønner jeg ikke at det er så provoserende.

Det er kjipt å bli satt på vent. Men den følelsen har mange i de hardest rammede områdene hatt lenge, og nå tilsier situasjonen at det er vår tur. At det i enkelte tilfeller vil ha uheldige utslag tror jeg nok, men slik blir det når man må sette ulike grupper opp mot hverandre. Myndighetene har jo ikke kapasitet til å vurdere alle innbyggere på individnivå. De har gitt fastlegene beskjed om å identifisere risikopasienter, men selv det var veldig krevende. 

Endret av Miss-Grey
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 1.06):

Rimelig naivt å tro at disse over 300 kommunene som nå må gi fra seg vaksiner fram til alle over 18 i noen kommuner på Østlandet har fått tilbud skal klare å ta igjen etterslepet i løpet av 3 uker i fellesferien. En ting er å sikre personell til å sette vaksinen, en annen ting er alle barnefamilier som må sitte hjemme i ferien mens de venter på innkalling til vaksinasjon. Mens innbyggerne i noen kommuner på Østlandet kan reise på Norgesferie og kanskje til utlandet.

Dette vil forlenge tiden det tar før alle har fått første dose betraktelig. FHI, Høie og andre befinner seg åpenbart i et parallelt univers hvor de tror at en familie fint kan avbryte en rorbuferie i Lofoten og kjøpe nye flybilletter på kort varsel for å reise hjem til Ørsta slik at mor får satt vaksinen sin.

Anonymkode: 03dac...180

Vet du. Det er ikke alle barnefamilier i Oslo heller som rekker å bli vaksinert før ferien. Kan ikke bestille billetter enda vi heller. Er 38 år, flerbarnsmor i Oslo - aner ikke når jeg får vaksinen. Men sikkert er det at jeg ikke får den innen skoleslutt i juni.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (53 minutter siden):

Med andre ord påvirkes ikke du av skjevfordelingen. 

Nei, antagelig ikke, men stoler vel ikke helt på at jeg får 2.dose før jeg faktisk har fått den. Og svaret var til at det var påstått at risikogruppe var ferdig vaksinert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deterbaremeg skrev (5 minutter siden):

Vet du. Det er ikke alle barnefamilier i Oslo heller som rekker å bli vaksinert før ferien. Kan ikke bestille billetter enda vi heller. Er 38 år, flerbarnsmor i Oslo - aner ikke når jeg får vaksinen. Men sikkert er det at jeg ikke får den innen skoleslutt i juni.

Godt poeng.

Jeg tror at vi som bor i Oslo har levd med unntakstilstand så lenge at vi har blitt vant med det. Tanken på at vi har «krav på» en fellesferie der vi kan reise ubegrenset rundt i Norge har blitt ganske fjern for mange av oss. Dette er nok et større sjokk for dem som har vært mer skjermet under pandemien.

Jeg håper at du og barna får en fin sommer, uavhengig av vaksineringstidspunkt. 🌼

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessa12 skrev (6 minutter siden):

Nei, antagelig ikke, men stoler vel ikke helt på at jeg får 2.dose før jeg faktisk har fått den. Og svaret var til at det var påstått at risikogruppe var ferdig vaksinert.

Buhu. De fleste av oss har ikke fått første dose enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss-Grey skrev (14 minutter siden):

Det er flere uker med vaksinering igjen før omfordelingen begynner. FHI har tatt høyde for den problemstillingen du skisserer, de mest sårbare skal være vaksinert før omfordelingen begynner.

Tror du intensjonen til FHI er å tilrettelegge for festing hos friske 20-åringer? Kan ikke huske at det har blitt sagt på pressekonferansene.

Det som derimot har blitt sagt er at vaksinering av 19-24 åringer får ned smitten på et nasjonalt nivå. Pga. at denne aldersgruppen ofte har skole, studier og fritidsaktiviteter som innebærer mange nærkontakter.

Jeg tror at du både undervurderer FHI og 20-åringer i Oslo her. Skjønner hvis ungdommer i Oslo savner å gå på fest, men for de fleste er nok skole, fritidsaktiviteter og mulighet til å treffe venner viktigere enn festing. Vaksinen kan gi dem mulighet for dette, disse ungdommene har allerede mistet masse undervisning. Og mange sliter med isolasjon og en langvarig mangel på fritidsaktiviteter.

Når det også gavner resten av landet (bidrar til mindre smitte og færre dødsfall på landsbasis), skjønner jeg ikke at det er så provoserende.

Det er kjipt å bli satt på vent. Men den følelsen har mange i de hardest rammede områdene hatt lenge, og nå tilsier situasjonen at det er vår tur. At det i enkelte tilfeller vil ha uheldige utslag tror jeg nok, men slik blir det når man må sette ulike grupper opp mot hverandre. Myndighetene har jo ikke kapasitet til å vurdere alle innbyggere på individnivå. De har gitt fastlegene beskjed om å identifisere risikopasienter, men selv det var veldig krevende. 

Omfordelingen skal begynne i uke 23. Du snakker som om det er utrolig lenge til, men det er ikke det. Det er to uker til. I min kommune (og minst tre andre kommuner jeg fant i løpet av 5 minutter) er de på ingen måte ferdig med gruppe 4 innen uke 23. 

Jeg er ikke provosert, jeg har derimot hele to ganger sagt at jeg er for en viss omfordeling til Oslo og mener det burde vært gjort allerede, men i motsetning til deg ser jeg at Oslo-folk ikke er de eneste som rammes av denne pandemien og at omfordelingen faktisk  vil ramme de aller, aller svakeste her i landet. Jeg skjønner godt at unge mennesker har lyst til å komme i gang med studier og fritidsaktiviteter igjen (hvilket i mange tilfeller innebærer nettopp festing, det har da også myndighetene vært klare på at er en av grunnene til at de yngste skal prioriteres) og at mange sliter med isolasjon, men unge Oslo-borgere er faktisk ikke de eneste som er isolert. De som virkelig er isolert er de aller sykeste, hvorav mange ikke har møtt ett eneste menneske siden mars i fjor med mindre de er heldige nok til å bo med noen. De har ikke vært på butikken, de har ikke møtt familie, ikke møtt venner, de har mista behandlingstilbudene sine og mange av de har i praksis mista muligheten til å få legetimer og kontroller til tross for at de er nettopp veldig syke. At du og andre ikke greier å se at dette er en gruppe som bør prioriteres høyt for vaksiner (slik myndighetene hele veien har bestemt helt fram til denne snuoperasjonen) og i det minste at det er dypt tragisk når de ikke blir det, finner jeg litt spesielt. 

Det blir også litt merkelig å hele tiden gjenta at disse Oslo-studentene har mistet undervisning. Tror du ikke studenter andre steder også har det? Og ikke minst, elever? Min 10 år gamle nevø har vært på skolen i 16 dager fram til nå dette skoleåret. All annen tid har han vært hjemme i karantene sammen med hele resten av klassen. Dette er i en kommune som er blitt hardt rammet av covid-19 hele dette året, men nå mister de altså 35% av vaksinene sine, og antagelig resten av skoleåret. Synes du ikke det er det minste betenkelig...?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (58 minutter siden):

Buhu. De fleste av oss har ikke fått første dose enda.

Det var ikke ment som klage, jeg hadde fint klart å vente jeg, men tok i mot da jeg fikk tilbudet. Er forøvrig kronisk syk, men ikke redd for å bli smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihønepøne skrev (28 minutter siden):

Omfordelingen skal begynne i uke 23. Du snakker som om det er utrolig lenge til, men det er ikke det. Det er to uker til. I min kommune (og minst tre andre kommuner jeg fant i løpet av 5 minutter) er de på ingen måte ferdig med gruppe 4 innen uke 23. 

Jeg er ikke provosert, jeg har derimot hele to ganger sagt at jeg er for en viss omfordeling til Oslo og mener det burde vært gjort allerede, men i motsetning til deg ser jeg at Oslo-folk ikke er de eneste som rammes av denne pandemien og at omfordelingen faktisk  vil ramme de aller, aller svakeste her i landet. Jeg skjønner godt at unge mennesker har lyst til å komme i gang med studier og fritidsaktiviteter igjen (hvilket i mange tilfeller innebærer nettopp festing, det har da også myndighetene vært klare på at er en av grunnene til at de yngste skal prioriteres) og at mange sliter med isolasjon, men unge Oslo-borgere er faktisk ikke de eneste som er isolert. De som virkelig er isolert er de aller sykeste, hvorav mange ikke har møtt ett eneste menneske siden mars i fjor med mindre de er heldige nok til å bo med noen. De har ikke vært på butikken, de har ikke møtt familie, ikke møtt venner, de har mista behandlingstilbudene sine og mange av de har i praksis mista muligheten til å få legetimer og kontroller til tross for at de er nettopp veldig syke. At du og andre ikke greier å se at dette er en gruppe som bør prioriteres høyt for vaksiner (slik myndighetene hele veien har bestemt helt fram til denne snuoperasjonen) og i det minste at det er dypt tragisk når de ikke blir det, finner jeg litt spesielt. 

Det blir også litt merkelig å hele tiden gjenta at disse Oslo-studentene har mistet undervisning. Tror du ikke studenter andre steder også har det? Og ikke minst, elever? Min 10 år gamle nevø har vært på skolen i 16 dager fram til nå dette skoleåret. All annen tid har han vært hjemme i karantene sammen med hele resten av klassen. Dette er i en kommune som er blitt hardt rammet av covid-19 hele dette året, men nå mister de altså 35% av vaksinene sine, og antagelig resten av skoleåret. Synes du ikke det er det minste betenkelig...?

Nå tillegger du meg meninger jeg ikke har. Jeg har flere ganger uttrykt sympati med de som må vente. Men jeg har tillit til FHI’s vurderinger. De mener at risikogruppene kommer til å være tilstrekkelig ivaretatt når omfordelingen inntreffer, til at det er forsvarlig.

Folk i risikogruppe har blitt prioritert høyt, og vil fortsatt bli prioritert høyt. Husk at det tar tid før omfordelingen trer i kraft, og at vi også får mange flere vaksiner på landsbasis i tiden som kommer.

Man kan ikke prioritere alle samtidig, og folk i områder med høyt smittetrykk har vært betydelig nedprioritert frem til nå. Det er mye større risiko for å bli akuttinnlagt eller dø av Covid i visse deler av landet.

Den opprinnelige fordelingen bidro til at sårbare eldre og folk i risikogruppen i f.eks. Groruddalen og Søndre Nordstrand har blitt prioritert likt med personer i Verøy og på Koppang. Selv om førstnevnte har mange ganger så stor risiko for å bli smittet. Denne strategien er ganske unik for Norge, og gar medført tap av menneskeliv og tung belastning på akuttpostene på norske sykehus. I andre land i Europa har man valgt å prioritert å vaksinere store byer, nettopp fordi man har vurdert risikoen som mye høyere i byene.

Jeg stoler på vurderingene til WHO, Ekspertgruppa og FHI. Og de har alle konkludert med at en slik omfordeling burde gjøres (noen av dem ga disse rådene for flere måneder siden). Strategien skal også gi lavere eksportsmitte til resten av landet.

Vi har også et juridisk rammeverk som tilsier at man har lik rett til helsehjelp uansett hvor man bor i landet. Det betyr i dette tilfellet at man prioriterer de som har høyest risiko for smitte og død. Og da er Rælingen, Oslo, Rakkestad og Lillestrøm faktisk høyt på lista. Vi har levd med en vedvarende høy risiko siden i fjor vår.

Jeg sier ikke at det er en enkel vurdering, men jeg mener den er riktig. Når både Verdens Helseorganisasjon, Folkehelseinstituttet og regjeringens ekspertgruppe har pekt på dette, gjør at det ville være helt uforsvarlig av regjeringen å ikke følge opp.

Folk i risikogruppene er vaksinert innen kort tid. Du trenger ikke å fremstille det som om vaksiner «tas fra risikogrupper i distriktene og gis til friske 20-åringer i Oslo». Det stemmer ikke. Risikogruppene er allerede sikret nok vaksiner. Og det er vel ca. 130 000 innbyggere i Oslo som skal vaksineres før vi kommer til 20-åringene...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laffatus
Miss-Grey skrev (6 minutter siden):

Nå tillegger du meg meninger jeg ikke har. Jeg har flere ganger uttrykt sympati med de som må vente. Men jeg har tillit til FHI’s vurderinger. De mener at risikogruppene kommer til å være tilstrekkelig ivaretatt når omfordelingen inntreffer, til at det er forsvarlig.

Folk i risikogruppe har blitt prioritert høyt, og vil fortsatt bli prioritert høyt. Husk at det tar tid før omfordelingen trer i kraft, og at vi også får mange flere vaksiner på landsbasis i tiden som kommer.

Man kan ikke prioritere alle samtidig, og folk i områder med høyt smittetrykk har vært betydelig nedprioritert frem til nå. Det er mye større risiko for å bli akuttinnlagt eller dø av Covid i visse deler av landet.

Den opprinnelige fordelingen bidro til at sårbare eldre og folk i risikogruppen i f.eks. Groruddalen og Søndre Nordstrand har blitt prioritert likt med personer i Verøy og på Koppang. Selv om førstnevnte har mange ganger så stor risiko for å bli smittet. Denne strategien er ganske unik for Norge, og gar medført tap av menneskeliv og tung belastning på akuttpostene på norske sykehus. I andre land i Europa har man valgt å prioritert å vaksinere store byer, nettopp fordi man har vurdert risikoen som mye høyere i byene.

Jeg stoler på vurderingene til WHO, Ekspertgruppa og FHI. Og de har alle konkludert med at en slik omfordeling burde gjøres (noen av dem ga disse rådene for flere måneder siden). Strategien skal også gi lavere eksportsmitte til resten av landet.

Vi har også et juridisk rammeverk som tilsier at man har lik rett til helsehjelp uansett hvor man bor i landet. Det betyr i dette tilfellet at man prioriterer de som har høyest risiko for smitte og død. Og da er Rælingen, Oslo, Rakkestad og Lillestrøm faktisk høyt på lista. Vi har levd med en vedvarende høy risiko siden i fjor vår.

Jeg sier ikke at det er en enkel vurdering, men jeg mener den er riktig. Når både Verdens Helseorganisasjon, Folkehelseinstituttet og regjeringens ekspertgruppe har pekt på dette, gjør at det ville være helt uforsvarlig av regjeringen å ikke følge opp.

Folk i risikogruppene er vaksinert innen kort tid. Du trenger ikke å fremstille det som om vaksiner «tas fra risikogrupper i distriktene og gis til friske 20-åringer i Oslo». Det stemmer ikke. Risikogruppene er allerede sikret nok vaksiner. Og det er vel ca. 130 000 innbyggere i Oslo som skal vaksineres før vi kommer til 20-åringene...

De som bor i gjøvik er ikke vaksinert og de er i risiko gruppa synes ikke det er riktig at unge friske skal få først. Men de som skriker får først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tessa12 skrev (1 time siden):

Nei, antagelig ikke, men stoler vel ikke helt på at jeg får 2.dose før jeg faktisk har fått den. Og svaret var til at det var påstått at risikogruppe var ferdig vaksinert.

Det gjør du. Det er nye vaksinasjoner dette går utover. Jeg regner med at kommunene har kontroll på hvem som skal ha dose to når.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laffatus skrev (7 minutter siden):

De som bor i gjøvik er ikke vaksinert og de er i risiko gruppa synes ikke det er riktig at unge friske skal få først. Men de som skriker får først.

Så Gjøvik hopper over risikogruppene? Neppe.

Risikogruppene er de siste som bør klage. De som eventuelt har noe grunnlag for å klage er unge, friske folk i kommuner som må gi fra seg doser. Det er disse som vil merke effekten av skjevfordelingen.

Folk prøver å konstruere et problem som ikke er der. Russ i Oslo vil ikke ta vaksinene til mennesker med høy risiko i Tolga, Alta eller Stranda.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihønepøne skrev (1 time siden):

Det blir også litt merkelig å hele tiden gjenta at disse Oslo-studentene har mistet undervisning. Tror du ikke studenter andre steder også har det? Og ikke minst, elever? Min 10 år gamle nevø har vært på skolen i 16 dager fram til nå dette skoleåret. All annen tid har han vært hjemme i karantene sammen med hele resten av klassen. Dette er i en kommune som er blitt hardt rammet av covid-19 hele dette året, men nå mister de altså 35% av vaksinene sine, og antagelig resten av skoleåret. Synes du ikke det er det minste betenkelig...?

Men det er jo ikke gjort noe vedtak om vaksinasjon av 10-åringer. Det gir ikke mening å sette dem opp mot universitetsstudenter i 20-åra. 🤷‍♀️

Det er jo ikke slik at 10-åringer i Oslo, Lillestrøm og Rælingen har hatt normal skolegang det siste året, heller. Og når smitten på landsbasis går ned, blir det jo mulig for stadig flere med normal undervisning igjen.

Og det er selvfølgelig leit at kommuner som har vært rammet av Korona må vente, men vi må prioritere. Og nå tar man hensyn til hvilke områder som har hatt høyest smittetrykk. De som må gi fra seg vaksiner (slik som din kommune) er de som er de som har kommet «best ut» med hensyn til smitte i utgangspunktet. 

Slik situasjonen er nå må man prioritere Rælingen foran Ringebu, Oslo foran Osterøy og Lillestrøm foran Lindesnes. Jeg skjønner at det føles kjipt for dem som må vente lenger på vaksine, men dersom man ser på helheten mener jeg at det er riktig beslutning.

 

Endret av Miss-Grey
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Laffatus

Nei gjøvik  hopper ikke over, men vi får ikke nok vaksine  folk skriker og de tar vaksiner vår slik vi mår holde oss unna folk   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 minutter siden):

Folk prøver å konstruere et problem som ikke er der. Russ i Oslo vil ikke ta vaksinene til mennesker med høy risiko i Tolga, Alta eller Stranda.

Nettopp. Dette medfører ikke riktighet.

I Groruddalen vaksinerer de fortsatt folk i 50- og 60-åra. Det er mange som venter på vaksinasjon før vi kommer til 20-åringene...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laffatus skrev (6 minutter siden):

Nei gjøvik  hopper ikke over, men vi får ikke nok vaksine  folk skriker og de tar vaksiner vår slik vi mår holde oss unna folk   

Dere får vaksine. Det er bare ikke nok til at alle i Norge skal få vaksine samtidig. Områder som er hardere rammet enn Gjøvik blir høyere prioritert i tiden fremover.

Når myndighetene vaksinerer flere i de hardest rammede områdene kan vi få ned smitten på landsbasis. Det blir sannsynligvis mindre eksportstøtte fra Oslo til andre byer på Østlandet. Hvis man vaksinerer folk i Oslo blir det mindre risiko for at smitte brer seg videre til f.eks. Gjøvik, Hamar, Drammen, Halden, osv. 

I tillegg er det mange pasienter som er alvorlig syke (med andre sykdommer enn Covid), som må vente på hjelp fordi Korona-pasienter tar opp så mye av kapasiteten på sykehusene i Oslo. Så en person fra Gjøvik som for eksempel trenger en hjerteoperasjon hos spesialister på Ullevål eller Rikshospitalet, må ofte vente veldig lenge. Sykehusene i Oslo har ikke kapasitet til å ta imot alle som trenger hjelp av dem nå, på grunn av alle Korona-pasientene. Når færre blir syke av Korona, blir det lettere for dem å hjelpe pasienter fra hele landet som venter på andre operasjoner og helsebehandlinger.

Det er slike hensyn som er årsaken til at myndighetene prioriterer å gi vaksiner til Oslo. Ikke fordi de ikke bryr seg om folk i Gjøvik, men fordi de tror at dette er den beste måten å spare menneskeliv på dersom man ser hele Norge under ett. Skjønner du hva jeg mener?

Folk i Gjøvik får også vaksinene sine i løpet av sommeren, men de må vente noen uker lenger enn Oslo.

Jeg skjønner hvis noen synes at det er trist, men helsemyndighetene har blitt nødt til å gjøre mange vanskelige valg under pandemien. Og noen blir uansett skuffet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (13 timer siden):

Men hvis dere har hatt rødt nivå på skolen så har vell barna hatt mye hjemmeskole. 
 

Ungdomskoleelever i Oslo har hatt hjemmeskole siden starten av november frem til for 2 uker siden. Barneskolen har hatt rødt nivå siden mars og frem til for et par uker siden.  5-7 klasse fikk være på skolen 5-8 timer i uken og i de utsatte bydelene fikk ikke være på skolen i det hele tatt. Kun 1-4 klasse og barnehagen har vært prioritert for mest mulig oppmøte på rødt nivå. Så det har for det meste gått i hjemmeskole. 
 

Videregående har knapt fått være på skolen siden mars 2020.

 

Nei, vi hadde rødt nivå hele vinteren, men ikke noe hjemmeskole. Tror det bare er de store skolene med alt for mange elever og alt for store klasser som har trengt å ha hjemmeskole? Hos oss har de bare delt av skolegården og så har alle, 1.-10.  klasse, vært på skolen som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...