Gå til innhold

Vedr. assistert befruktning og bmi krav

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De har en øvre grense på bmi/overvektige, men kan man få avslag hvis man ligger akkurat under normalen slik at man er lett undervektig?

Anonymkode: 7abd6...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kan man sikkert. Da vi gikk igjennom ivf, hadde jeg bmi rett under 18.

Anonymkode: 2ee79...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det kan man sikkert. Da vi gikk igjennom ivf, hadde jeg bmi rett under 18.

Det kan man sikkert, men dere gjorde ikke det?

Betyr ikke det heller at man ikke gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Jeg fikk beskjed om å gå opp i vekt før jeg fikk sette i gang. Bmi på 17. de ba meg få den opp til 19-20

Anonymkode: 2684a...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Jeg fikk beskjed om å gå opp i vekt før jeg fikk sette i gang. Bmi på 17. de ba meg få den opp til 19-20

Ok takk, så du fikk ikke avslag men kun beskjed om å gå opp, det er jo bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen får permanent avslag, men et «nei, ikke før vektendring». 

Anonymkode: e00b9...83d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

jeg leste at de hjelper deg hvis du har mellom 19 og 35, men at de også gjør individuell vurdering. Du kan få beskjed om å legge på deg litt. 

Anonymkode: 83c91...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De holder henvisningen åpen og jeg skulle ta kontakt når jeg hadde gått opp. Så nå er det mye fettholdig middag framover😂 fikk ikke avslag nei. Ble satt på vent til jeg når 55kg😊 (veier 47 nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

De har en øvre grense på bmi/overvektige, men kan man få avslag hvis man ligger akkurat under normalen slik at man er lett undervektig?

Tror de vurderer hvert tilfelle, både over og under. Selv om de har øvre grense synes jeg å huske at de ved private klinikker fortsatt kunne vurdere om noen er over. Mens mer svart/hvitt offentlig (suprise, suprise).

Anonymkode: c92aa...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror de vurderer hvert tilfelle, både over og under. Selv om de har øvre grense synes jeg å huske at de ved private klinikker fortsatt kunne vurdere om noen er over. Mens mer svart/hvitt offentlig (suprise, suprise).

Blir litt provosert av sånt. Dette er dyr behandling. Det offentlige har begrenset med ressurser.  35 i bmi er MYE. Det påvirker muligheten for vellykket resultat,  og det vanskeliggjør naturlig befruktning. Skal virkelig det offentlige punge ut for at noen som er sykelig overvektig skal få barn? Nei sier jeg, da får man vær så god ta regningen selv.

Anonymkode: 75612...ef4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ingen får permanent avslag, men et «nei, ikke før vektendring». 

Anonymkode: e00b9...83d

Beholder man plassen i køen?

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De holder henvisningen åpen og jeg skulle ta kontakt når jeg hadde gått opp. Så nå er det mye fettholdig middag framover😂 fikk ikke avslag nei. Ble satt på vent til jeg når 55kg😊 (veier 47 nå)

Aha skjønner, beholder man plassen i køen?

Kan jeg spørre hvor høy du er? Fra 47 til 55 er ganske mye for de som sliter med å gå opp🙁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Blir litt provosert av sånt. Dette er dyr behandling. Det offentlige har begrenset med ressurser.  35 i bmi er MYE. Det påvirker muligheten for vellykket resultat,  og det vanskeliggjør naturlig befruktning. Skal virkelig det offentlige punge ut for at noen som er sykelig overvektig skal få barn? Nei sier jeg, da får man vær så god ta regningen selv.

Anonymkode: 75612...ef4

Man betaler selv i det private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skal virkelig det offentlige punge ut for at noen som er sykelig overvektig skal få barn?

Man må ha 40 i BMI for å falle inn under kategorien sykelig overvekltig.

Anonymkode: 61039...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vet om flere overvektige som har fått innvilga assistert befruktning fra det offentlige. Disse tilfellene er bmi over 35. Det er vanskeligere å få resultater, høyere risiko for komplikasjoner under et svangerskap, og også høyere risiko for spontanabort.. eller andre farer, listen er lang. Men ivf får de innvilga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det kan man sikkert, men dere gjorde ikke det?

Betyr ikke det heller at man ikke gjør det?

Mente at man sikkert kan få avslag. Vi fikk ikke avslag, vekten ble ikke kommentert 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk beskjed om at de gjorde en individuell vurdering. Jeg ble bare spurt om vekt, ikke veid på forsamtale, var usikker på hva jeg egentlig, og svarte sånn omtrentlig. Siden jeg hadde stabil syklus og hormonprøvene var fine, sa de ikke noe mer på det. Jeg har ligget litt under normalområdet for vekt siden barndommen, og spurte selv om det kunne være en del av problemet. Legen mente det ikke var det i mitt tilfelle (fordi jeg hadde regelmessig syklus, og ingen underliggende sykdom som årsak til vekten). Jeg veide meg da jeg ble gravid, og hadde BMI på 18 da, så den var nok noe sånt da vi startet med IVF også. 

Anonymkode: b1531...d3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...