AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Del Skrevet 18. mai 2021 For meg er trening fysisk aktivitet som gir meg puls på lik linje som en gåtur i kjapp gange, eller mer. Dette blir også registrert av Apple watch slik at jeg ser hvor mange treningminutter jeg har hver dag. Jeg ligger i gjennomsnitt på 55 minutter hver dag. Minuttene kommer fra treningsøkter på YouTube, styrketrening fra ei bok, en joggetur i ny og ne, turer i raskt tempo eller med tung last, husarbeid og hagearbeid hvor jeg er bevisst på bevegelse osv. Hva er trening for deg? Anonymkode: 4aa30...0bc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #2 Del Skrevet 18. mai 2021 Å gå turer på flat mark, husarbeid eller løping i trapper på jobb feks er mer i kategorien hverdagsaktivitet enn trening for meg. Trening er når jeg tar på meg treningstøy for å trene styrke på senteret eller løpe ute. Fjellturer er også trening selv om det mest er sosialt kos. Men all aktivitet er bra, så sjangerkategorisering er gjerne ikke så viktig. Anonymkode: a5817...f9e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #3 Del Skrevet 18. mai 2021 Jeg har hest, og det meste på stallen teller som trening tenker jeg. Anonymkode: 3426b...006 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #4 Del Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å gå turer på flat mark, husarbeid eller løping i trapper på jobb feks er mer i kategorien hverdagsaktivitet enn trening for meg. Trening er når jeg tar på meg treningstøy for å trene styrke på senteret eller løpe ute. Fjellturer er også trening selv om det mest er sosialt kos. Men all aktivitet er bra, så sjangerkategorisering er gjerne ikke så viktig. Anonymkode: a5817...f9e Helt enig i at all aktivitet er bra. Jeg blir bare så overrasket over trådene hvor noen skriver at de aldri har tid til å trene, og andre igjen blir oppgitt over de som trener hver dag. Kanskje fordi man da definerer trening for"strengt" i forhold til hva for eksempel jeg gjør. Anonymkode: 4aa30...0bc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bingeline Skrevet 20. mai 2021 #5 Del Skrevet 20. mai 2021 Eg reknar med gåturar når totalbelastninga av dei er i ferd med å bli stor. Eg har 95 timar tur hittil i år, og over 400km, då reknar eg gåturar. Men som oftast er det trening for meg når eg har treningstøy på, sjølv om to timar med innlæring av nye teknikkar på jujutsu ikkje er i nærleiken av like hardt som å gå tur i ulendt terreng. Men i dojoen har eg jo gi på meg, så då er det trening... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aktiv Kverulant Skrevet 21. mai 2021 #6 Del Skrevet 21. mai 2021 Jeg skiller mellom trim og trening. Trim er noe man gjør for å holde seg ved like, altså noe man gjør for å unngå å bli i dårligere form. Trening er derimot noe man gjør for å forbedre seg. Det innebærer da å løfte tyngre vekter, eller løpe fortere/lenger, eller annet som gir en progresjon. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #7 Del Skrevet 22. mai 2021 Trening for meg er når jeg blir svett og må dusje etterpå. Annen fysisk aktivitet kalle jeg trim, hverdagsaktivitet eller lignende. Synes forøvrig at begge deler er like viktig, om noe så setter jeg hverdagsaktivitet litt høyere. Anonymkode: bc619...22d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scoops Skrevet 22. mai 2021 #8 Del Skrevet 22. mai 2021 Trening for meg er når jeg tar på meg treningsklær og enten løper eller trener styrke. Jeg går mye på tur og, da går jeg fort så pulsen stiger og jeg blir varm men det regner jeg ikke som trening, det er hverdagsaktivitet på lik linje med husarbeid og gressklipping og slike ting. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 22. mai 2021 #9 Del Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 18.5.2021 den 18.03): For meg er trening fysisk aktivitet som gir meg puls på lik linje som en gåtur i kjapp gange, eller mer. Dette blir også registrert av Apple watch slik at jeg ser hvor mange treningminutter jeg har hver dag. Jeg ligger i gjennomsnitt på 55 minutter hver dag. Minuttene kommer fra treningsøkter på YouTube, styrketrening fra ei bok, en joggetur i ny og ne, turer i raskt tempo eller med tung last, husarbeid og hagearbeid hvor jeg er bevisst på bevegelse osv. Hva er trening for deg? Anonymkode: 4aa30...0bc Begrepet trening i daglig tale betyr "fysisk systematisk trening rettet mot å utbedre eller vedlikeholde en utøvers prestasjonsevne." Hva som er trening er ulikt fra menneske til menneske da vi alle har ulikt utgangspunkt, form og fysikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #10 Del Skrevet 22. mai 2021 Som aktivitet må det være løping eller styrke, eller en topptur. Er aktiviteten under 30 minutter ville jeg uansett ikke kalt det en fullført treningsøkt, med mindre det var snakk om en høyintensitet intervalløkt. Jeg gikk en time i rask gange i går, noe motbakke, men snakket i telefonen. Spør noen meg om jeg trente i går vil svaret være nei. Enig i definisjonen over, trening er når jeg må ta meg en dusj etterpå. Anonymkode: b7149...7b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 22. mai 2021 #11 Del Skrevet 22. mai 2021 Jeg er godt trent, så for meg er ikke en kjapp gåtur trening da det ikke krever stort av meg og heller ikke innebærer restitusjonstid. innen faget treningslære defineres det som planlagt eller målrettet aktivitet utført for å forbedre en konkret fysisk egenskap. (Løping for utholdenhet , styrketrening for styrke, eller muskelmasse osv). Det er egentlig en ganske grei definisjon, men,for også å inkludere mosjonister kan den strekkes litt. Feks til å omfatte vekttap; all aktivitet so, bidrar til dette. Eller om du er i dårlig kondisjonsform: aktiviteter som får pulsen opp nok og lenge nok til å påvirke kondisjonen din. selv tenker jeg at treningen min består av styrketrening, vektløfting, og utholdenhetsøkter (løping, ellipse, skiErg osv). Fjellturer tenker jeg ikke på som trening, med mindre det er snakk om 2 timer + i høyt tempo tror ellers at mange er litt for opptatte av å definiere aktiviteter, og at dette kan hindre dem i å være,mer,aktiv. Man dropper liksom den lille rusleturen på 15 min fordi den ikke kan skrives opp i «treningskvota» og dermed «ikke teller» 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #12 Del Skrevet 22. mai 2021 Lill3My skrev (4 minutter siden): tror ellers at mange er litt for opptatte av å definiere aktiviteter, og at dette kan hindre dem i å være,mer,aktiv. Man dropper liksom den lille rusleturen på 15 min fordi den ikke kan skrives opp i «treningskvota» og dermed «ikke teller» Det er et veldig godt poeng, selv om jeg var klar på min personlige definisjon over. Jeg har gått på noen smeller opp gjennom. Da jeg tvangsmessig tenkte jeg måtte trene splitt styrke 4 ganger i uka. Eller fulgte et krevende intervallprogram. Det igjen førte til at en gåtur ikke var verdt det, samtidig som at treningen ikke ble lystbetont. Nå trener jeg 1-6 ganger i uka, og er ellers aktiv. Alt etter infallsmetoden. Føler jeg for gåtur, så gjør jeg det. Enkelte uker trener jeg ikke styrke i det hele tatt. Andre uker løper jeg samme runden hver dag. Jeg kommer aldri til å få veldig definerte magemuskler, eller makse formen inn mot maraton. Men jeg er slank, sprek og lykkelig, og har et avslappet forhold til trening. Anonymkode: b7149...7b4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bingeline Skrevet 22. mai 2021 #13 Del Skrevet 22. mai 2021 Tja, det er ikkje alltid nødvendig, strengt tatt, å dusje etter halvannan time jujutsu, men sidan eg trener for å lære inn teknikkar, så reknar eg det likevel som trening, i og med at det er trening for å bli betre i noko. Eg brukar gjerne å gå etter om eg må skifte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #14 Del Skrevet 23. mai 2021 Trening er for meg når jeg tar på meg treningsklær og er målbevisst på å gjøre noe som gjør meg bedre (eller vedlikeholder) i aktiviteten jeg holder på med. Trening er synonymt med øving på en måte. (Jeg er tidligere idrettsutøver.) Å gå tur er mer trim. Å gå på fjellet gir høyere puls og man blir svett (ikke "gå tur i marka, men på ordentlig fjell), men for min egen del ser jeg ikke på det som trening. Det må i tilfelle være en litt tyngre løpeøkt (motbakke f.eks) hvor jeg ikke tar pause for å se på utsikten eller koseprater med en venn. Anonymkode: 509e0...adb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #15 Del Skrevet 23. mai 2021 Å gå tur i kjapp gange er trening?? Takk, ts! Jeg som pleier å si at jeg ikke trener (og mislike meg selv for det), kan nå slutte å ha dårlig samvittighet 😁 Anonymkode: 60dab...6f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 23. mai 2021 #16 Del Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å gå tur i kjapp gange er trening?? Takk, ts! Jeg som pleier å si at jeg ikke trener (og mislike meg selv for det), kan nå slutte å ha dårlig samvittighet 😁 Anonymkode: 60dab...6f5 Det kommer an på hvor fort du går, hvor høy pulsen blir og hvordan formen din er. Er du en som kan løpe en mil så er ikke en gåtur "trening" (likevel en veldig fin og sunn aktivitet/mosjonsform). Alt er relativt. Trening kan også tenkes å være en aktivitet hvor du har kontinuerlig progresjon, så slik er det enkelt å skille aktivitet/mosjon fra trening Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #17 Del Skrevet 23. mai 2021 For at det skal telle som trening for min del, må jeg få opp pulsen en del og bli litt svett, i alle fall. Vanlige gåturer pleier jeg å regne som mosjon, selv om jeg går hardt nok til å trene noen PAI-poeng. De dagene jeg går i marka over seks-åtte-ti timer, regner jeg vel for så vidt også som treningsdager, men da går jeg jo opp pulsen min greit innimellom. Anonymkode: c56a8...2d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #18 Del Skrevet 23. mai 2021 Det hjelper å ha en aktivitetsklokke hvor man kan følge med på pulsen. Gikk en times tur med en venninne for litt siden. Hun er overvektig, og trener ikke noe særlig, men er glad i å gå tur. Vi sammenlignet pulsen og min var rundt 90-100 mesteparten av tiden, og gikk opp til 130 når det ble brattere (sone 1 for meg). Hennes var høyere og hun fikk faktisk over 160 i puls i noen av bakkene. Uten at vi vet makspulsen, så er det nok i de anaerobe kondisjonssonene hennes. Så det ble jo en treningsøkt for henne. Anonymkode: a5817...f9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #19 Del Skrevet 23. mai 2021 Trening er tiden jeg setter av til meg selv. Da er pulsen høy og jeg må alltid dusje etter. Trim og hverdagsaktiviteter er minst like viktig, men personlig anser jeg ikke det som trening. Prøver å ligge på minst 10,000 steg om dagen i tillegg til eventuell trening. Anonymkode: cb516...66f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #20 Del Skrevet 18. juni 2021 Trening er vel egentlig ikke ordentlig "trening" med mindre man blir litt andpusten og svett etterpå. Anonymkode: 9c03f...2fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå