Gå til innhold

Fontenehuset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Per dags dato er jeg arbeidsledig og jeg trenger derfor et sted å være på dagtid. Jeg savner å ha et nettverk å gå til som er tilgjengelig og åpent. Det MÅ ikke være retta mot arbeid eller skole, men det er ikke sånn at jeg har noe motstand mot det heller. Derfor tenker jeg at Fontenehuset kan være alternativ. 

Likevel er jeg skeptisk til Fontenehuset, kommunale dagsenter og lignende plasser. Jeg har dessverre vært inne i ulike miljøer hvor både rus og psykiske lidelser er sterkt framtredende. På disse stedene har det til tider vært mye useriøs klaging, personkonflikter, bekymringer og løgn. Derfor bør jeg kanskje heller finne meg en arena hvor de fleste menneskene har en positiv og sunn livsstil? Gjerne mennesker som har mange gode ressurser og som foretrekker en viss orden på livet sitt. Jeg har svært mange ulike hobbyer, blant annet politikk, musikk, fotografering, skriving, lesing, psykologi, markedsføring, spill og reiseliv.

Når jeg leser ulike diskusjonsforum virker det som at menneskene på Fontenehuset og andre slike dagsenter ikke er særlig selvstendige, engasjerte og ryddige. Det er mulig jeg tar feil her, men jeg vil jo helst være sammen med mennesker som gir glede, trivsel og positiv utvikling. Jeg ser veldig opptil ressursterke mennesker med orden i livet sitt 🙂

Anonymkode: 70554...98b

Nå kan jeg kun snakke om det ene fontenehuset jeg var på i Oslo, men jeg opplevde det som at folka der var ganske ressurssvake, det var mye konflikter og det var også nærmest en intern konkuranse i hvem som var sykest, mest innlagt og hadde flest diagnoser osv. Fikk følelsen av at jeg var på psykiatrisk, noe jeg har fått hver gang jeg har prøvd meg på dagsenter og ligende for folk med psykiske lidelser.

Om du ikke har noen psykiske problemer så tror jeg heller jeg ville valg noe annet frivillig arbeid fremfor fontenehus. Jeg sliter såpass mye psykisk at jeg er ufør, men følte meg sykere etter å ha vært på fontenehuset og valgte å bryte ut og heller starte opp med frivillig arbeid hvor det å slite og være utafor ikke var noe de satte fokus på. Mye bedre.

Anonymkode: 44c20...a1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville heller møtt opp på jordbæråkrer  (uten lønn), enn at nav skulle dratt meg til fontenehuset

Anonymkode: ab2e2...79f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo som et bra sted da, spesielt om man er langt nede og trenger noen å snakke med. Og så gjør det jo godt å hjelpe andre og. Men om man ikke har det så vondt at man ikke greier å søke jobber og dra på intervjuer så er det kanskje ikke helt rett sted. Da greier man kanskje å stå støtt på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der med skolen en gang. Makan til tiltakløs gjeng skal du lete lenge etter. Både de som jobbet der og de som bruker huset. Ville funnet meg et annet sted.

Anonymkode: 2629d...73b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Nå kan jeg kun snakke om det ene fontenehuset jeg var på i Oslo, men jeg opplevde det som at folka der var ganske ressurssvake, det var mye konflikter og det var også nærmest en intern konkuranse i hvem som var sykest, mest innlagt og hadde flest diagnoser osv. Fikk følelsen av at jeg var på psykiatrisk, noe jeg har fått hver gang jeg har prøvd meg på dagsenter og ligende for folk med psykiske lidelser.

Om du ikke har noen psykiske problemer så tror jeg heller jeg ville valg noe annet frivillig arbeid fremfor fontenehus. Jeg sliter såpass mye psykisk at jeg er ufør, men følte meg sykere etter å ha vært på fontenehuset og valgte å bryte ut og heller starte opp med frivillig arbeid hvor det å slite og være utafor ikke var noe de satte fokus på. Mye bedre.

Anonymkode: 44c20...a1d

Tilbudet er for mennesker har eller har hatt psykiske problemer, ja, så om ikke det er tilfelle så finnes det nok steder som passer bedre. :) Forskjellen fra dagsentrene er at fontenehusene har fokus på små og større arbeidoppgaver som medlemmene kan gjøre, pluss at man får støtte til å komme seg inn ordinært arbeid eller studier om det er noe man vil. Ta gjerne kontakt for mer info: havard(at)fontenehus.no, eller se @fontenehusnorge på insta, facebook og youtube, evt hjemmesida www.fontenehus.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nå kan jeg kun snakke om det ene fontenehuset jeg var på i Oslo, men jeg opplevde det som at folka der var ganske ressurssvake, det var mye konflikter og det var også nærmest en intern konkuranse i hvem som var sykest, mest innlagt og hadde flest diagnoser osv. Fikk følelsen av at jeg var på psykiatrisk, noe jeg har fått hver gang jeg har prøvd meg på dagsenter og ligende for folk med psykiske lidelser.

Om du ikke har noen psykiske problemer så tror jeg heller jeg ville valg noe annet frivillig arbeid fremfor fontenehus. Jeg sliter såpass mye psykisk at jeg er ufør, men følte meg sykere etter å ha vært på fontenehuset og valgte å bryte ut og heller starte opp med frivillig arbeid hvor det å slite og være utafor ikke var noe de satte fokus på. Mye bedre.

Anonymkode: 44c20...a1d

Har svart før i tråden, men må si meg enig. Mulig jeg var der på feil dag, men følte meg hensatt til en slags alternativklasse for folk med store utfordringer. Mange av de jeg var med var også psykisk utviklingshemmede.

For meg, som er normalt oppegående utenom depresjon og generalisert angst, ble dette helt feil sted. I ettertid lurer jeg på hvorfor dette tilbudet i det hele tatt ble foreslått for meg. 

Anonymkode: f82b8...a1a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har svart før i tråden, men må si meg enig. Mulig jeg var der på feil dag, men følte meg hensatt til en slags alternativklasse for folk med store utfordringer. Mange av de jeg var med var også psykisk utviklingshemmede.

For meg, som er normalt oppegående utenom depresjon og generalisert angst, ble dette helt feil sted. I ettertid lurer jeg på hvorfor dette tilbudet i det hele tatt ble foreslått for meg. 

Anonymkode: f82b8...a1a

Kan ikke si jeg kjenner igjen det du beskriver, men tar det på største alvor. Det er jo superviktig at folk får list til å komme og gi tilbudet en sjanse eller to :)  For jeg vet hvor mye godt jeg fikk ut av å gå der, og vil at flest mulig skal få best mulig møte med huset. 
Mitt første møte var kanskje annerledes? Jeg så raskt at det var veldig stor variasjon av folk her. På noen var de psykiske helseutfordringene tydelige, mens andre ikke. Det var litt uvant, men jeg for meg handla det om å bruke huset på en måte som funka for meg. Så var det jo såklart noen jeg kjente meg godt igjen i, mens andre ikke så mye. 
Uansett så håper jeg du finner noe som er bra for deg, og heier på din quest videre i livet :) /Håvard

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom et lignende opplegg og det var skikkelig nedverdigende så det holdt.

Følelsen var at det var en slags oppbevaring. Oppgavene jeg fikk var å sette klistremerker på varer, pakke om og lignende. Nå sier ikke jeg at jeg var for god til disse tingene, eller at oppgaven burde tilfalt andre.

Men det vekket null følelse av mestring. Det eneste det trigget var håpløshet og vonde tanker.

Psykisk ble jeg bare sykere og sykere. Heldigvis hadde jeg en kontaktperson som så at jeg ikke hadde det bra. 

For meg endte det i uførhet. Dette oppholdet var såpass tyngende at jeg har unngått å sette det på min cv. Det føltes som et større hull å føre det på, enn å la det være. 

Anonymkode: c8c08...64f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har vært innom et lignende opplegg og det var skikkelig nedverdigende så det holdt.

Følelsen var at det var en slags oppbevaring. Oppgavene jeg fikk var å sette klistremerker på varer, pakke om og lignende. Nå sier ikke jeg at jeg var for god til disse tingene, eller at oppgaven burde tilfalt andre.

Men det vekket null følelse av mestring. Det eneste det trigget var håpløshet og vonde tanker.

Psykisk ble jeg bare sykere og sykere. Heldigvis hadde jeg en kontaktperson som så at jeg ikke hadde det bra. 

For meg endte det i uførhet. Dette oppholdet var såpass tyngende at jeg har unngått å sette det på min cv. Det føltes som et større hull å føre det på, enn å la det være. 

Anonymkode: c8c08...64f

Hvor var dette da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fontenehuset passer nok for psykisk syke som er helt ute av arbeidslivet, eller studenter som ikke går på noe prestisjestudium. Jeg må innrømme at jeg hadde vært redd for at medstudenter eller gamle kolleger og sjefer skulle vite at jeg hang på Fontenehuset. Det hadde vært flaut. 

jeg håper det bare er mine egne fordommer som snakker her. Uansett er det vel ikke noe hus å drifte i denne pandemitiden?
 

Anonymkode: 38ffe...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fontenehuset passer nok for psykisk syke som er helt ute av arbeidslivet, eller studenter som ikke går på noe prestisjestudium. Jeg må innrømme at jeg hadde vært redd for at medstudenter eller gamle kolleger og sjefer skulle vite at jeg hang på Fontenehuset. Det hadde vært flaut. 

jeg håper det bare er mine egne fordommer som snakker her. Uansett er det vel ikke noe hus å drifte i denne pandemitiden?
 

Anonymkode: 38ffe...393

Hæ?

Anonymkode: 2629d...73b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på fontenehuset i 3 år da jeg kom meg fra langvarig psykisk sykdom. Jeg deltok aktivt i arbeidshverdagen der. Det er noen år siden nå, men jeg opplevde det som både nyttig og fornuftig. Jeg nådde et punkt hvor jeg følte jeg var kommet såpass langt at jeg fikk meg en utdannelse. Nå er jeg tilbake til et normalt liv og en jobb jeg trives i😊 for meg var det et sted å gå til fram til jeg var sterk nok til jobb. For noen er det mer permanent. Hvis alternativet er å gå hjemme så vil jeg anbefale deg å teste det ut. Men det er ikke for deg som klarer en vanlig jobb isteden.

Anonymkode: 27e8d...6fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.idunn.no/spa/2020/04/bidrar_medikalisering_av_ungdom_til_utstoetning_fra_skole_og

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/VdLW/diagnoseepidemiens-ofre

https://forskning.no/psykologi/gir-noen-kommuner-for-mye-psykisk-helsehjelp-til-barn-og-unge/1782519

https://utforsksinnet.no/overdiagnostisering-i-psykiatrien

Alle disse fire artiklene bekrefter ulempene med Fontenehuset. Det er mye fokus på sykdom og diagnoser, samt at syke mennesker blir pressa inn i lukka miljøer. Dette fører igjen til at porten inn i det ordinære arbeidslivet blir mer stengt. 

Anonymkode: 70554...98b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.5.2021 den 15.22):

https://www.idunn.no/spa/2020/04/bidrar_medikalisering_av_ungdom_til_utstoetning_fra_skole_og

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/VdLW/diagnoseepidemiens-ofre

https://forskning.no/psykologi/gir-noen-kommuner-for-mye-psykisk-helsehjelp-til-barn-og-unge/1782519

https://utforsksinnet.no/overdiagnostisering-i-psykiatrien

Alle disse fire artiklene bekrefter ulempene med Fontenehuset. Det er mye fokus på sykdom og diagnoser, samt at syke mennesker blir pressa inn i lukka miljøer. Dette fører igjen til at porten inn i det ordinære arbeidslivet blir mer stengt. 

Anonymkode: 70554...98b

Hva har disse artiklene med Fontenehuset å gjøre? Er det noen direkte link? 

Jeg var noen turer innom Fontenehuset i min "ungdom". Jeg forsto ikke egentlig konseptet, men var ikke der lenge. Jeg husker bare at det var noen folk med Asperger som var veldig opptatt av at vi skulle ha regler for alt vi gjorde på huset. ganske frustrerende. og noen veldig enkle oppgaver som folk skulle gjøre, som å skulle vaske do. 

Jeg kan ikke huske at det var noe særlig fokus på diagnoser eller psykiske lidelser på Fontenehuset. Uansett hva man kaller det, ( eller diagnostiserer) så er det mennesker som har det vondt. Forferdelig vondt! Så spørsmålet er om alle drar nytte av å henge der, eller om det bør være en midlertidig greie. For alvorlig syke mennesker uten jobb og nettverk , så er nok det bedre enn ingenting. For mennesker med mer ressurser, så kan de risikere å bli holdt tilbake, hvis de ikke ved hjelp av Fontenehuset kommer seg i noen jobb.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er vel akkurat det: At de som er medlemmer gjerne blir holdt tilbake og kanskje også blir enda mer syke. Da får de ikke mulighet til å komme seg vekk fra negative sosiale miljøer. 

Anonymkode: 70554...98b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er vel akkurat det: At de som er medlemmer gjerne blir holdt tilbake og kanskje også blir enda mer syke. Da får de ikke mulighet til å komme seg vekk fra negative sosiale miljøer. 

Anonymkode: 70554...98b

Nettopp, sliter man psykisk bør man omgås de som ikke sliter....sorry, men sånn er det. Jeg ble skikkelig deprimert av dette, kom meg heller over i en treningsgruppe 3 ganger i uka for "vanlige" mennesker. Det ga meg nytt liv og gnist.

Anonymkode: a7042...41d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber på dagsenter for folk med psykisk sykdom eller rus problematikk. Vi går turer med dem, prater, kan drive med hobbyer, spille spill. De kan også kjøpe seg middag, og annen mat. Er rett og slett ett fristed der man kan komme for å være sosial. 

Anonymkode: f1741...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 16.51):

Per dags dato er jeg arbeidsledig og jeg trenger derfor et sted å være på dagtid. Jeg savner å ha et nettverk å gå til som er tilgjengelig og åpent. Det MÅ ikke være retta mot arbeid eller skole, men det er ikke sånn at jeg har noe motstand mot det heller. Derfor tenker jeg at Fontenehuset kan være alternativ. 

Likevel er jeg skeptisk til Fontenehuset, kommunale dagsenter og lignende plasser. Jeg har dessverre vært inne i ulike miljøer hvor både rus og psykiske lidelser er sterkt framtredende. På disse stedene har det til tider vært mye useriøs klaging, personkonflikter, bekymringer og løgn. Derfor bør jeg kanskje heller finne meg en arena hvor de fleste menneskene har en positiv og sunn livsstil? Gjerne mennesker som har mange gode ressurser og som foretrekker en viss orden på livet sitt. Jeg har svært mange ulike hobbyer, blant annet politikk, musikk, fotografering, skriving, lesing, psykologi, markedsføring, spill og reiseliv.

Når jeg leser ulike diskusjonsforum virker det som at menneskene på Fontenehuset og andre slike dagsenter ikke er særlig selvstendige, engasjerte og ryddige. Det er mulig jeg tar feil her, men jeg vil jo helst være sammen med mennesker som gir glede, trivsel og positiv utvikling. Jeg ser veldig opptil ressursterke mennesker med orden i livet sitt 🙂

Anonymkode: 70554...98b

Hba med å jobbe frivillig et slikt sted? Da vil du innta en annen rolle, samtidig som du kan ha noe meningsfullt å gjøre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Snabeltann said:

Hba med å jobbe frivillig et slikt sted? Da vil du innta en annen rolle, samtidig som du kan ha noe meningsfullt å gjøre? 

Hva er forskjellen på et medlem og en frivillig? Sånn som jeg har lest det er det sånn at medlemmene jobber der frivillig og uten å motta lønn. 

Anonymkode: 70554...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...