Gå til innhold

Fontenehuset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med Fontenehuset? 

Hva gjør man på et sånt sted? Hvem er målgruppa? Hvordan er det sosiale miljøet? Er det kun psykisk syke mennesker der? 

 

Anonymkode: 70554...98b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på. 

Anonymkode: 94482...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med en kortere periode, det gikk mye i felles matlaging, tv spilling og filmtitting, samt at vi dro ut på klatreklubber, grilling og andre ting. Mener å huske at noen hadde arbeidsoppgaver der for å øve seg på å komme seg inn i arbeidslivet også, men det deltok ikke jeg i. 

Anonymkode: 44c20...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det verste opplegget jeg har vært med på. Passer ikke om du ikke er psykisk utviklingshemmet eller lignende.

Dro et par ganger, men skjønte fort at det ikke var stedet for meg.

Anonymkode: f82b8...a1a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er det verste opplegget jeg har vært med på. Passer ikke om du ikke er psykisk utviklingshemmet eller lignende.

Dro et par ganger, men skjønte fort at det ikke var stedet for meg.

Anonymkode: f82b8...a1a

Ja, helt grusomt.

Anonymkode: 63427...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bekjent som storkoser seg der. Han er litt spesiell da, men det virker som han virkelig har funnet sitt sted å være. Det er nok stort sett folk med en viss mengde bagasje som er der.

Anonymkode: 5c9f3...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har en bekjent som storkoser seg der. Han er litt spesiell da, men det virker som han virkelig har funnet sitt sted å være. Det er nok stort sett folk med en viss mengde bagasje som er der.

Anonymkode: 5c9f3...9dc

Blir man bedre av å henge med folk som har stor mengde bagasje? Fungerer det på lengre sikt?

Anonymkode: 38ffe...393

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Blir man bedre av å henge med folk som har stor mengde bagasje? Fungerer det på lengre sikt?

Anonymkode: 38ffe...393

De har jo noe til felles da. Mange faller nok utenfor i det vanlige samfunnet. Har ikke erfaring selv, men jeg tenker jo at de finner støtte i hverandre, er sosial, får et nettverk. Og når alle har noe i bagasjen er det gjerne ikke like skummelt å møte opp slik man er. Antar de er mer forståelsesfull og ikke har mye fordommer slik som mange andre kan ha...

Anonymkode: 5125f...94b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Blir man bedre av å henge med folk som har stor mengde bagasje? Fungerer det på lengre sikt?

Anonymkode: 38ffe...393

Nei, jeg ble dårligere. Man må komme seg videre i livet, vekk fra det dårlige og negative.

Anonymkode: 63427...f61

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De har jo noe til felles da. Mange faller nok utenfor i det vanlige samfunnet. Har ikke erfaring selv, men jeg tenker jo at de finner støtte i hverandre, er sosial, får et nettverk. Og når alle har noe i bagasjen er det gjerne ikke like skummelt å møte opp slik man er. Antar de er mer forståelsesfull og ikke har mye fordommer slik som mange andre kan ha...

Anonymkode: 5125f...94b

Enig i denne også. For noen er dette et alternartiv som funker.

Anonymkode: 63427...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner Ei som er på Fontenehuset nesten daglig.

Hun har med seg babyen sin og kaller det kontoret sitt, hun storkoser seg der og har fått masse venner og nettverk

Anonymkode: d9a60...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så leit å høre at noen har hatt dårlige opplevelser fra fontenehus. Det tar vi på det største alvor. Hele hensikten er at fontenehusene skal være et motiverende og godt sted å være. Både for deg som ønsker deg tilbake i jobb eller studier, og for deg som trenger et inspirerende sted å bruke tida og evnene dine.

Selv om tilbudet vårt er for mennesker som har eller har psykiske helseutfordringer, skal fontenehusene være et sted hvor fokuser er på det friske i oss  og det man får til. Det er slike positive felleskap som er styrken vår, og er grunnen til at flere og flere kommuner ønsker å etablere fontenehus. I Norge er vi snart 22 fontenehus, fra Senja i nord til Arendal i sør. Vi hadde ikke fått til en slik vekst uten å høre med medlemmene om hvordan de opplever det å være en del av fontenehusene. Derfor har vi en årlig undersøkelse hvor alle medlemmene får mulighet til å svare anonymt. I den nyeste undersøkelsen forteller 91 % av medlemmene at de opplever bedring av egen helse. 58 % forteller om redusert behov for innleggelse, 47 % av medlemmene er i jobb, praksis eller studier, og 57 % har fått større tro på egne muligheter i arbeidslivet. Selv om disse tallene er svært hyggelige, er det klart at vi alltid ønsker å bli bedre, og i hvert fall sørge for at ingen opplever det som blir beskrevet i denne tråden.

Jeg jobber i Fontenehus Norge som er samarbeids-organisajsonen for de snart 22 fontenehusene i Norge. Kanskje noen vil maile meg og fortelle hvilket fontenehus dette gjelder? Mail meg gjerne uansett på [email protected] hvis du vil si mer om hva som ikke funka for deg, eller om du har tanker om hva som hadde vært bedre. Vi vil veldig gjerne finne en god løsning!

 

// Alt godt fra Håvard i Fontenehus Norge www.fontenehus.no 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per dags dato er jeg arbeidsledig og jeg trenger derfor et sted å være på dagtid. Jeg savner å ha et nettverk å gå til som er tilgjengelig og åpent. Det MÅ ikke være retta mot arbeid eller skole, men det er ikke sånn at jeg har noe motstand mot det heller. Derfor tenker jeg at Fontenehuset kan være alternativ. 

Likevel er jeg skeptisk til Fontenehuset, kommunale dagsenter og lignende plasser. Jeg har dessverre vært inne i ulike miljøer hvor både rus og psykiske lidelser er sterkt framtredende. På disse stedene har det til tider vært mye useriøs klaging, personkonflikter, bekymringer og løgn. Derfor bør jeg kanskje heller finne meg en arena hvor de fleste menneskene har en positiv og sunn livsstil? Gjerne mennesker som har mange gode ressurser og som foretrekker en viss orden på livet sitt. Jeg har svært mange ulike hobbyer, blant annet politikk, musikk, fotografering, skriving, lesing, psykologi, markedsføring, spill og reiseliv.

Når jeg leser ulike diskusjonsforum virker det som at menneskene på Fontenehuset og andre slike dagsenter ikke er særlig selvstendige, engasjerte og ryddige. Det er mulig jeg tar feil her, men jeg vil jo helst være sammen med mennesker som gir glede, trivsel og positiv utvikling. Jeg ser veldig opptil ressursterke mennesker med orden i livet sitt 🙂

Anonymkode: 70554...98b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Per dags dato er jeg arbeidsledig og jeg trenger derfor et sted å være på dagtid. Jeg savner å ha et nettverk å gå til som er tilgjengelig og åpent. Det MÅ ikke være retta mot arbeid eller skole, men det er ikke sånn at jeg har noe motstand mot det heller. Derfor tenker jeg at Fontenehuset kan være alternativ. 

Likevel er jeg skeptisk til Fontenehuset, kommunale dagsenter og lignende plasser. Jeg har dessverre vært inne i ulike miljøer hvor både rus og psykiske lidelser er sterkt framtredende. På disse stedene har det til tider vært mye useriøs klaging, personkonflikter, bekymringer og løgn. Derfor bør jeg kanskje heller finne meg en arena hvor de fleste menneskene har en positiv og sunn livsstil? Gjerne mennesker som har mange gode ressurser og som foretrekker en viss orden på livet sitt. Jeg har svært mange ulike hobbyer, blant annet politikk, musikk, fotografering, skriving, lesing, psykologi, markedsføring, spill og reiseliv.

Når jeg leser ulike diskusjonsforum virker det som at menneskene på Fontenehuset og andre slike dagsenter ikke er særlig selvstendige, engasjerte og ryddige. Det er mulig jeg tar feil her, men jeg vil jo helst være sammen med mennesker som gir glede, trivsel og positiv utvikling. Jeg ser veldig opptil ressursterke mennesker med orden i livet sitt 🙂

Anonymkode: 70554...98b

Jeg er TS!

Anonymkode: 70554...98b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner akkurat hva du mener. Jeg søkte akkurat det samme som deg og fant akkurat det!  😃 Det var akkurat det du skrev: "en arena hvor de fleste menneskene har en positiv og sunn livsstil? Gjerne mennesker som har mange gode ressurser og som foretrekker en viss orden på livet sitt."   
Jeg fant det og kom meg videre i livet mitt. Nå er jeg ordinært ansatt i full jobb som kommunikasjonsrådgiver, har blitt far og har et godt liv. Jeg kjenner ikke igjen de negative beskrivelsene i det hele tatt, så jeg vil anbefale å gi det en sjanse eller to. Hva er ditt nærmeste fontenehus? Flere av fontenehusene har podcast. Kanskje det kan være noe å høre på for å et inntrykk?

Evt minidokumentarepisodene med Helsesista her:  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

havard@fontenehus. skrev (27 minutter siden):

Skjønner akkurat hva du mener. Jeg søkte akkurat det samme som deg og fant akkurat det!  😃 Det var akkurat det du skrev: "en arena hvor de fleste menneskene har en positiv og sunn livsstil? Gjerne mennesker som har mange gode ressurser og som foretrekker en viss orden på livet sitt."   
Jeg fant det og kom meg videre i livet mitt. Nå er jeg ordinært ansatt i full jobb som kommunikasjonsrådgiver, har blitt far og har et godt liv. Jeg kjenner ikke igjen de negative beskrivelsene i det hele tatt, så jeg vil anbefale å gi det en sjanse eller to. Hva er ditt nærmeste fontenehus? Flere av fontenehusene har podcast. Kanskje det kan være noe å høre på for å et inntrykk?

Evt minidokumentarepisodene med Helsesista her:  

 

Så passende at du akkurat nå lagde deg bruker som passet med tema osv....

Anonymkode: f90b6...0a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne starte opp et Fontenehus, men det var veldig dårlig oppfølging fra dere. 

Anonymkode: b39e6...d17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav sa jeg skulle dra dit, men jeg turte ikke da jeg er livredd for rusmisbrukere, funksjonshemmede eller bare mennesker som oppfører seg utenfor normalen. Like vell mente nav at fontenehuset var perfekt for meg. Men jeg sa nei, for jeg turte ikke. 

Anonymkode: ab2e2...79f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...