Gå til innhold

Jeg vil trene, men jeg kan ingenting :/

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I år fyller jeg 30 år, og jeg mekrer at jeg faktisk må ha en livsstilsendring. Kroppen legger på seg mer vekt enn før og ting begynner å henge. For å holde meg fin lengst mulig, så må jeg begynne å trene. Har endret spise vaner, og det har gått veldig bra, har fått mer energi 😊 

Så jeg vil begynne på et treningssenter. Men jeg kan absolutt ingenting... jeg er ufør og har så vidt råd til et abo på et treningssenter. Har ikke råd til privat timer hos pt. Vet man noen steder kan få en gratis time i starten, men jeg føler ikke det er nok...

hvor kan jeg lære? Er redd for å trene feil og gjøre øvelser feil. Jeg har en del feil belastninger i kroppen og ønsker ikke gjøre vondt verre heller. Dette sitter særlig i skuldre (høye skuldre), fordi jeg er anspent. Tenkte på svømming, men er redd for å gjøre det verre med høye skuldre, pga typiske svømmetak man tar for å komme seg frem. Om jeg tar et svømmetak i luften, så merker jeg jo at jeg hever skuldrene og spenner de musklene jeg ikke burde... 

Er på venteliste til psykomotorisk fysio, så får sikkert lært litt der, men jeg vil jo også trene på et treningssenter med de apparatene som finnes der

Anonymkode: e463c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sjekk om de har gruppetimer. Da kan du bli med på styrketimer og få veiledning. 

Anonymkode: 97ae5...914

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk den gratistimen når du melder deg inn til å gå gjennom noen grunnleggende øvelser innen feks styrke. Meld deg på timer der det er mulig å få hjelp til teknikk. Svømming er noe av det mest skånsomme du kan drive med. Pilates, yoga, spinning - hiv deg med😄

Anonymkode: 76acc...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange som kjenner på den samme usikkerheten som du gjør. Har du noen du kan gå sammen med?

På nett finnes det mye bra, og mye dårlig. Men det er absolutt mulig å finne noen tips der. Selv bruker jeg programmer fra en youtuber. Begynte med noen få av youtube videoene hans, og fikk meg etter hvert noen av programmene hans også.

Det du trenger, er å trene de store muskelgruppene. Selv bruker jeg få, men gode øvelser. Gjør det jeg kan gjøre, og gjør noe lettere på de øvelsene jeg ikke får til. Har også blitt mye sunnere i matveien.  Har 6 øvelser som går mye igjen, og tar stort sett hele kroppen. Er veldig glad i egenvekt, men bruker manualer på de øvelsene jeg ikke får til med kroppsvekt. Han har programmer både med og uten utstyr.

Du trenger ikke starte så hardt heller. Det første du skal gjøre, er å komme inn i en god vane. Selv begynte jeg å gå en halvtimes tur hver dag, og hadde 3 styrkeøkter for begynnere i uka. Plutselig var 8 kg borte, uten at jeg selv visste det engang. Begynn med det du kan, og sørg for at det er noe du kan fortsette med. Kontinuitet er faktisk viktigere enn intensitet. For det hjelper ikke med et godt program, som ikke blir brukt ;) 

Anonymkode: 3e87e...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funkygines treningsvideoer er en veldig fin start. Da kan du starte hjemme, helt gratis. Man blir sterk av å trene med kroppsvekt også, fordi du vil trene på høyere intensitet og med flere repetisjoner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du noen venner som trener på senteret? Spør om du kan henge deg på de i starten😊 det gjorde jeg, for å få litt opplæring og lære meg teknikker.. Det er gull! 

Anonymkode: 91fc1...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

YouTube og funkygine🙂 hvis du skal trene på senter så se på YouTube! Lykke til!

Anonymkode: 403fa...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg støttar svømming, eg. Helst krål, det gir god rørsle i skuldrane. Eg hadde stive skuldrar før, men blei mykje betre av svømming. Mannen er triatlet, og er veldig mjuk i skuldrane. Elles er det veldig lurt å spørje på treningssenteret om nokon kan hjelpe deg litt i gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (På 17.5.2021 den 18.16):

I år fyller jeg 30 år, og jeg mekrer at jeg faktisk må ha en livsstilsendring. Kroppen legger på seg mer vekt enn før og ting begynner å henge. For å holde meg fin lengst mulig, så må jeg begynne å trene. Har endret spise vaner, og det har gått veldig bra, har fått mer energi 😊 

Så jeg vil begynne på et treningssenter. Men jeg kan absolutt ingenting... jeg er ufør og har så vidt råd til et abo på et treningssenter. Har ikke råd til privat timer hos pt. Vet man noen steder kan få en gratis time i starten, men jeg føler ikke det er nok...

hvor kan jeg lære? Er redd for å trene feil og gjøre øvelser feil. Jeg har en del feil belastninger i kroppen og ønsker ikke gjøre vondt verre heller. Dette sitter særlig i skuldre (høye skuldre), fordi jeg er anspent. Tenkte på svømming, men er redd for å gjøre det verre med høye skuldre, pga typiske svømmetak man tar for å komme seg frem. Om jeg tar et svømmetak i luften, så merker jeg jo at jeg hever skuldrene og spenner de musklene jeg ikke burde... 

Er på venteliste til psykomotorisk fysio, så får sikkert lært litt der, men jeg vil jo også trene på et treningssenter med de apparatene som finnes der

Anonymkode: e463c...a6e

Sjekk YouTube for egenvektstrening og let opp en Tuftepark der du bor. Løp i skogen eller i en park. Kjøp deg en brukt landeveissykkel. Du trenger ikke være redd for skader i svømmebassenget, svømming er no impact, du skal trene MYE for å pådra deg skader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...