Gå til innhold

​ Slik kan det gå når man strikker uten å ha nok kunnskaper om garn 😀 Har du også noen historier å dele? ​


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik kan det gå når man strikker uten å ha nok kunnskaper om garn 😀

Har du også noen historier å dele? (I beste fall kan noen av oss lære av andres "tabber"/tabber).

Jeg hater trange sokker, og derfor strikket jeg sokkene litt ekstra store i tilfelle de skulle krympe. Det jeg ikke visste, var at superwashbehandlet garn (som jeg brukte til sokkene) ikke krymper men derimot kan utvide seg og bli større :sjokkbla:

Og nå sitter jeg her med mange par sokker som jeg kan svømme i. Jeg kan kanskje få bruk for de hvis jeg en dag faller på isen, brekker et ben og må ha gips på foten? Da vil sokkene passe perfekt utenpå gipsen! 🤣

Anonymkode: d7a79...32e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle strikke votter, så fulgte jeg den første oppskriften, viser seg at den var til mye tykkere garn så da fikk jeg meg en grytevott istedet. En ganske dyr grytevott 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vaske de med høysets sentrifugering og vanlig vask, superwash trenger juling for å holde formen 😅 mange vasker superwash på vanlig ullprogram, da vokser det 2-3 størrelser 

Anonymkode: 534a6...93d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må vaske de med høysets sentrifugering og vanlig vask, superwash trenger juling for å holde formen 😅 mange vasker superwash på vanlig ullprogram, da vokser det 2-3 størrelser 

Anonymkode: 534a6...93d

*høyeste sentrifugering 🙈

Anonymkode: 534a6...93d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må vaske de med høyeste sentrifugering og vanlig vask, superwash trenger juling for å holde formen 😅 mange vasker superwash på vanlig ullprogram, da vokser det 2-3 størrelser 

Anonymkode: 534a6...93d

:) Takk for råd! ♥️

Anonymkode: d7a79...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Du må vaske de med høysets sentrifugering og vanlig vask, superwash trenger juling for å holde formen 😅 mange vasker superwash på vanlig ullprogram, da vokser det 2-3 størrelser 

Anonymkode: 534a6...93d

What?😳 Da har jeg alltid gjort feil:blush:. Hva med vaskemiddel?

Jeg skulle strikke en lue og falt for fristelsen å bruke billiggarn fra Rusta. Etter damping var den ca dobbelt så stor, og elastisiteten var helt borte🙄. En gang for lenge siden skulle jeg prøve å strikke en genser, men var ikke klar over sammenhengen mellom garn, pinner og strikkefasthet. Trodde man bare kunne velge hvilket som helst garn som man synes var fint. Genseren ble knøttliten, og hadde ikke passet et barn engang😂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strikkefasthet-fadesen! 

På enkelte ting er jeg usedvanlig tunglært, og da blir prisen følgelig deretter.

Etter at jeg endelig hadde lært meg å sy (noe som utvider strikkeprosjekt-repertoaret enormt), ga jeg meg i kast med Flet
Utover syingen, inneholdt den også et par nye teknikker. Og jeg strikket og strikket, fullstappet av stolthet, selvgodhet, og - som det skulle vise seg i ettertid - overdreven tro på egne evner. Og verket - mitt magnus opus av garn og masker - vokste og vokste. Etter damping og blocking, ble sømmene utført med kirurgisk presisjon. Kry som en hane og med et barns spente forventning på julaften, var tiden kommet for å iføre meg skaperverket.

Men skaperverket passet ikke. Det var minst to størrelser for lite!!! Og ikke bare det - jeg fikk ikke engang hodet gjennom halsåpningen! Ermene var spent som pølseskinn! 

I forergrelsen over dumme garnet, dumme oppskriften, dumme strikkepinnene, demret det sakte men sikkert at feilen i all sannsynlighet lå hos strikkersken - altså meg. Og da ble jeg jo riktig pottesur. To ukers arbeid rett i vasken. Under bannskap og tårehulk ble genseren sprettet og rekket opp. 
I ettertid har såvel strikkeprøve* og maskeprøve** vært det allerførste som skjer før jeg gir meg i kast med et prosjekt. Det har vist seg å være det smarteste.

*Strikkeprøve - En kjapp test på 10x10 cm for å se hvordan et garn oppfører seg mht. maskebilde, struktur, mønster, fargekombinasjoner (altså, passer disse fargene sammen mht. mønsteret?), og vasking/damping. Hvis det viser seg at garnet ikke duger, så kan jeg alltids returnere/bytte resten av nøstene - og blir ikke brennende inne med garn jeg ikke kan/vil bruke.

**Maskeprøve - Prøven på 20x20 cm som gir meg strikkefastheten. Måler før og etter behandling for å få nødvendig informasjon om hvor stor forskjell det er på arbeidet under strikking og etter ferdigstillelse (siden det kan være forskjeller avhengig av garntype og strikkemetode - f.eks. mønster- og flettestrikk). 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (7 timer siden):

What?😳 Da har jeg alltid gjort feil:blush:. Hva med vaskemiddel?

Jeg skulle strikke en lue og falt for fristelsen å bruke billiggarn fra Rusta. Etter damping var den ca dobbelt så stor, og elastisiteten var helt borte🙄. En gang for lenge siden skulle jeg prøve å strikke en genser, men var ikke klar over sammenhengen mellom garn, pinner og strikkefasthet. Trodde man bare kunne velge hvilket som helst garn som man synes var fint. Genseren ble knøttliten, og hadde ikke passet et barn engang😂

Bruker ullvaskemiddel, selv om det er superwash så bør man bruke milo 😛 

Anonymkode: 534a6...93d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Adara skrev (På 17.5.2021 den 14.46):

Skulle strikke votter, så fulgte jeg den første oppskriften, viser seg at den var til mye tykkere garn så da fikk jeg meg en grytevott istedet. En ganske dyr grytevott 😅

:) Jeg strikket et par votter, og var nøye med å plassere tommelen på rett sted under strikkingen. Men da votten var ferdig  rekket jeg opp enden av votten for å lage skråavfellingen penere, og det som skjedde da jeg plukket opp maskene var at jeg presterte å plukke de opp slik at jeg strikket fellingen slik at det ble to stk høyrevotter og ingen  venstrevott :sukk:

Jeg tror at jeg skal rekke opp fellingen på den ene votten slik at tommelen blir plassert riktig slik at jeg får en venstrevott :) 

Anonymkode: 73808...c6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

:) Jeg strikket et par votter, og var nøye med å plassere tommelen på rett sted under strikkingen. Men da votten var ferdig  rekket jeg opp enden av votten for å lage skråavfellingen penere, og det som skjedde da jeg plukket opp maskene var at jeg presterte å plukke de opp slik at jeg strikket fellingen slik at det ble to stk høyrevotter og ingen  venstrevott :sukk:

Jeg tror at jeg skal rekke opp fellingen på den ene votten slik at tommelen blir plassert riktig slik at jeg får en venstrevott :) 

Anonymkode: 73808...c6b

Snart er venstrevotten ferdig. :) 

Anonymkode: 73808...c6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg skulle strikke mønstergenser (fine farger) i et mønster som var ment for ullgarn, men jeg ville ha bomull så jeg kunne bruke den på småkjølige sommerkvelder. Bomull og ull oppfører seg IKKE likt :fnise: . Den seg utover og ble omtrent 2 størrelser for vid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...