Gå til innhold

Forsent å male hus nå?


Snuppelure

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vil tro at det er for sent. Litt avhengig av hvor stort huset ditt er, og hvor mye jobb det blir. Kan du male på dagtid mange dager etter hverandre? Da kan det kanskje gå.

Problemet med maling er at huset må være helt tørt - og nå når det er rått om natten, så tar det lang tid i solveggen før huset er klart til maling. Deretter tar det ganske kort tid før det blir rått igjen, og da tørker malingen senere + at mørk maling blir matt når du maler på kvelden. Og du kan ikke male når sola står på veggen (selv om det kanskje er et mindre problem nå enn i juli)

Har du malt huset før, slik at du vet litt om omfanget på den jobben du skal starte? Du snakker om å skrape..... jeg får litt frysninger, for det er mye jobb etter min erfaring (jeg har nettopp skrapt og malt et gammelt hus - tre farger, stillas etc etc)

HVis du skraper helt inn til bart treverk, bør du også grunne med visir før du maler. Det betyr en tørkerunde til. Og når du skraper helt inn, så må du male to strøk.... Hvis du skal bytte farge, må du ihvertfall regne med to strøk.....

Jeg ville ikke anbefalt deg å begynne nå. Været er en risikofaktor, samt at det er rimelig surt å legge ned så mye penger og jobb det er å male hus - hvis det ikke blir vellykket, slik at du må gjøre det om igjen neste år...

Men du kan gå i en maleforretning og låne en fuktighetsmåler - da ser du ihvertfall om treverket er tørt nok nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi maler huset vårt nå, men er snart ferdig da.

Og hvis det er malere som skal gjøre jobben så blir vel de raskt ferdig.

Men jeg er ingen ekspert da.

Her jeg bor har jeg da sett malere stå og male hus nå. Tror da og at dagens maling tåler ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor har jeg da sett malere stå og male hus nå. Tror da og at dagens maling tåler ganske mye.

Jeg tror heller det er omvendt - pga nye krav til miljøvennlighet så tåler dagens malinger vesentlig mindre enn tidligere.

Faren med å male når det er rått i været er to:

1) Hvis treverket/underlaget ikke er tørt nok, så forsegler du fuktigheten og får garantert råteproblemer senere.

2) Hvis du maler med mørk maling på kvelden/ettermiddagen når det er rått, så får den malingen et matt, hvitaktig skjær når den tørker, og da må det males om igjen.

Hvis de malerne som holder på nå gjør det på regning og garanti, er det jo ikke noe problem. Jeg kjenner folk som har hatt malere til å spraymale hus som har stått ubehandlet i to år - et fint lag med farge oppå begynnende råte..... :overrasket:

Sjekk med et skikkelig malefirma hvis du vurderer å sette det bort. Generelt mener jeg at jobben med å male hus er så stor og dyr at det ikke lønner seg å rushe det. Vi brukte over to måneder på rigging av stillas, skraping, bytte ut vindusomramming og råtne vannbord, grunning, to strøk maling..... (Nå har vi rimelig høyt hus, men likevel.... vi hadde aldri forestilt oss hvor stor jobb det var)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Hvis treverket/underlaget ikke er tørt nok, så forsegler du fuktigheten og får garantert råteproblemer senere.
Utvendig maling er ca. 75% tett...nettopp fordi fuktighet skal kunne slippe ut gjennom malingen.....derfor er det viktig å bruke riktig type maling til de forskjellige malingsjobbene.

Jeg kjenner folk som har hatt malere til å spraymale hus som har stått ubehandlet i to år - et fint lag med farge oppå begynnende råte.....
Hus begynner da ikke å råtne selv om det står ubehandlet i to år. :overrasket: Riktignok er sannsynligheten stor for at det angripes av svartsopp, men det er ingen råtesopp. For å forhindre svartsopp anbefales det imidlertid å male ny kledning i løpet av tre uker.

...................

Det er mye smartere å male huset nå, enn i solskinn midt på sommeren iallefall.

Vi for vår del begynner overflatebehandlingen av utvendig kledning om ca. tre uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jajaj nå er de uansett i gang :-) Og vi maler huset hvitt, så det med mørk farge er ikke noe problem for oss. De var nesten ferdige med å skrape huset i går. så jeg regner med at de begynner å male i ettermiddag. De hadde store planer om å være ferdige på 4-5 dager (stor arbeidsgjeng) Så da er det vel bare å krysse fingrene for at være holder seg et par dager til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hus begynner da ikke å råtne selv om det står ubehandlet i to år. :overrasket:  Riktignok er sannsynligheten stor for at det angripes av svartsopp, men det er ingen råtesopp.  For å forhindre svartsopp anbefales det imidlertid å male ny kledning i løpet av tre uker.

...................

Det er mye smartere å male huset nå, enn i solskinn midt på sommeren iallefall. 

Vi for vår del begynner overflatebehandlingen av utvendig kledning om ca. tre uker.

Det huset jeg snakker om, sto helt ubehandlet - vi kunne følge med og se hvordan treverket mørknet i alle skjøter, mot vinduer og bunnlist. Det var nok ikke svartsopp, nei (selv om jeg skal innrømme at jeg ikke var innpå og sjekket graden av råte.)

Jeg er forøvrig ikke enig med deg i at det er smartere å male nå enn på sommeren. Selvfølgelig maler man ikke i solskinnet - man maler når veggen står i skygge - når den er tørr og fin.

Jeg har aldri hørt om 75% dekkevne på maling, du vil uansett ikke finne noen som anbefaler å male en vegg som ikke er tørr. Mener å huske at alt under 17% fuktighet er "godkjent".

Jeg ville aldri tatt sjansen på å starte med overflatebehandling av et hus i oktober. Det er ikke mange timene man får midt på dagen - etter at morgenduggen har tørket og før den rå kveldsluften kommer. Hvis panelet allerede står oppe, så ville jeg grunnet med Visir nå, og et strøk til med Visir før selve malejobben neste sommer.

Men nå er ikke jeg maler, da, bare en helt alminnelig "hobby-oppusser" som har brukt nok tid på å skrape gammel maling ;) og rydde opp etter andres slurvete malejobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twigi:

Ingen maling er 100% tett. Utvendig maling er mindre tett enn innvendig maling....som jeg skrev...ca. 75%.

For at treverk skal råtne...så må det være fuktig med dårlige muligheter til opptørking...et ubehandlet hus har god mulighet for opptørking. (Hvordan et hus som står ubehandlet i to år unngår svartsopp...er for meg et mysterium ;) )

Og jeg maler kledningen her om tre uker med den beste "samvittighet"...uten bruk av Visir til og med. :ler:

Hvis man bruker oljemaling...så går det forresten helt fint å male i kuldegrader også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om 75% dekkevne på maling
:overrasket: Jeg skrev da ikke dekkevne...jeg skrev at utvendig maling er ca. 75% tett.

Og forresten så tror jeg du har hørt om maling med ca. 75% dekkevne også...bare at det da kalles dekkbeis. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...