Gå til innhold

Den biologiske klokken som tikker forbi..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Er i litt tafatt, likegyldig og trist humør etter enda en pp uten resultat.. blir den 9 mnd. Mens har ikke kommet enda, IKM er 18 mai, men føler at det ikke har gått nå heller..

Fikk påvist lavt stoffskifte ifjor, men nådde endelig riktige verdier nå denne mnd. Og får resultat av progesteron-prøve over helgen.

Jeg er 38, og har fått beskjed om at vi skulle prøve tom juli, og ta kontakt i august om det ikke er resultat. Mannen fikk derimot beskjed om å levere sperm-prøve så fort som mulig, og ellers er alt i orden på meg. Hadde en SA ifjor sommer, og har hatt en kjemisk etter det, så jeg kan hvertfall bli gravid.

Er frustrert nå, for tiden går, og jeg mister motet. Legen snakker om prøverør, og i følge gynekolog er jeg for gammel for offentlig støtte, så vi lurer på om det hadde vært verdt det, for det er egentlig ingen garanti der heller..

Han har ei 19 år gammel jente fra før, og jeg er barnløs. Og nå lurer jeg på om jeg må forbli barnløs.. 

Noen tips til hva som helst?

Anonymkode: 9bb1d...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei. 

Er i litt tafatt, likegyldig og trist humør etter enda en pp uten resultat.. blir den 9 mnd. Mens har ikke kommet enda, IKM er 18 mai, men føler at det ikke har gått nå heller..

Fikk påvist lavt stoffskifte ifjor, men nådde endelig riktige verdier nå denne mnd. Og får resultat av progesteron-prøve over helgen.

Jeg er 38, og har fått beskjed om at vi skulle prøve tom juli, og ta kontakt i august om det ikke er resultat. Mannen fikk derimot beskjed om å levere sperm-prøve så fort som mulig, og ellers er alt i orden på meg. Hadde en SA ifjor sommer, og har hatt en kjemisk etter det, så jeg kan hvertfall bli gravid.

Er frustrert nå, for tiden går, og jeg mister motet. Legen snakker om prøverør, og i følge gynekolog er jeg for gammel for offentlig støtte, så vi lurer på om det hadde vært verdt det, for det er egentlig ingen garanti der heller..

Han har ei 19 år gammel jente fra før, og jeg er barnløs. Og nå lurer jeg på om jeg må forbli barnløs.. 

Noen tips til hva som helst?

Aldersgrensen på assistert befruktning er 44 år. 

Ser nå at det er privat. Er det en mulighet da?

Endret av likermegher
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
likermegher skrev (Akkurat nå):

Mente det jeg også, men i følge gynekolog, så må vi ut med 100.000 for ett forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
likermegher skrev (4 minutter siden):

Ser nå at det er privat. Er det en mulighet da?

Både ja og nei. Vi kunne alltids skrapt sammen pengene, men er jo ingen garanti for at det går på første forsøk. 

Ville du satset alt på ett kort, og om ikke det fungerer, så bare gi opp? Er så usikker på hva jeg vil. Hater å bli skuffet av negative tester om og om og om igjen. Og jeg blir ikke akkurat yngre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Både ja og nei. Vi kunne alltids skrapt sammen pengene, men er jo ingen garanti for at det går på første forsøk. 

Ville du satset alt på ett kort, og om ikke det fungerer, så bare gi opp? Er så usikker på hva jeg vil. Hater å bli skuffet av negative tester om og om og om igjen. Og jeg blir ikke akkurat yngre.. 

Vanskelig å svare på. Jeg har vært igjennom IVF selv, med positivt resultat etter første forsøk. Jeg var 33 da, så vi fikk hjelp fra det offentlige. Jeg var rimelig desperat etter et barn, så jeg tror jeg hadde gjort hva som helst for å få det til🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
likermegher skrev (4 timer siden):

Vanskelig å svare på. Jeg har vært igjennom IVF selv, med positivt resultat etter første forsøk. Jeg var 33 da, så vi fikk hjelp fra det offentlige. Jeg var rimelig desperat etter et barn, så jeg tror jeg hadde gjort hva som helst for å få det til🙈

Stod barn til forventningen? Ønsker meg også så gjerne barn, så mye at jeg er redd fallhøyden blir stor når det først er her med all jobben og bekymringene det kan medfølge.

Anonymkode: 2a7da...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Neutral90 skrev (34 minutter siden):

St Olavs grense er å ha søkt innen man fyller 39. 

Dette gjelder vel all offentlig ?

men har man allerede på frys så kan man bruke de til man er 46 år (Max frysetid 10 år)

Anonymkode: b003c...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette gjelder vel all offentlig ?

men har man allerede på frys så kan man bruke de til man er 46 år (Max frysetid 10 år)

Anonymkode: b003c...884

Nei, st Olavs hadde inntil sist mnd til og med 40 år, men måtte senke til 39 år pga økt pågang etter endringer i bioteknologiloven. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg strakk meg laaaangt for å få et barn. Det var absolutt verdt det! Det sies at man ikke blir lykkeligere av å få barn... men jeg mener at hvis ulykkeligheten din skyldes mangel på barn, da blir man nok i de fleste tilfellet lykkeligere. Det ble i alle fall jeg!

P.S. Det er likevel slitsomt så klart. Men veldig, veldig verdt det! 

Jeg er skeptisk til at du skulle måtte betale 100.000,- for et forsøk, hør med en klinikk istedenfor en advokat, du. Selv trengte vi surrogat og betalte over 1 mill.

Anonymkode: b7d1f...b0b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Offentlige har per i dag så lang venteliste, med sommeravvikling og alt så kan det ta opp til 1 år ventetid. Jeg ble henvist av min fastlege rett til privat, for å ikke sløse bort ventetid i det offentlige. Betaler 71.000kr for 3 forsøk. Ett forsøk koster ca 35.000kr. Starter på første forsøk om noen uker, og det er allerede verrdt det for min del ettersom jeg har et stort ønske om barn nå. Er 34 år. 

Anonymkode: 46987...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 19.10):

Stod barn til forventningen? Ønsker meg også så gjerne barn, så mye at jeg er redd fallhøyden blir stor når det først er her med all jobben og bekymringene det kan medfølge.

Jeg kunne ikke tenkte meg et liv uten barn. Det er slitsomt, men det går over jo eldre de blir. Men bekymringene går aldri over da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det er veldig strenge regler for ivf i offentlig nå. enda strengere enn det har vært før. de er veldig opptatt av det psykososiale, og om du har vært hos psykolog henter de inn opplysninger osv. vi fikk ikke hjelp pga dette her. utrolig sårt. mannen hadde hatt kreft. jeg derimot var helt frisk. men nå har jeg ny mann, og overgangsalderen har plutselig rammet meg-37 år gamme. Men det får så være, søke hjelp har jeg ivertfall ingen planer om flere ganger. Hadde gått rett på privat- istedet for å sitte i en kjempekø og få avslag pga filleting. 

Anonymkode: 99af3...d7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 14.05):

Mente det jeg også, men i følge gynekolog, så må vi ut med 100.000 for ett forsøk?

100.000,- er nok overdrevet. Ett forsøk koster rundt 30-40.000, så kommer medisiner i tillegg. Jeg trengte masse medisiner, tror det er mer vanlig med rundt 12.000,-, men det kommer an på hvor mye eggene dine trenger å stimuleres.

Anonymkode: 47b7c...31f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 14.05):

Tror vårt ene kom på ca 50 000, alt inkludert.

Anonymkode: 09ee4...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

det er veldig strenge regler for ivf i offentlig nå. enda strengere enn det har vært før. de er veldig opptatt av det psykososiale, og om du har vært hos psykolog henter de inn opplysninger osv. vi fikk ikke hjelp pga dette her. utrolig sårt. mannen hadde hatt kreft. jeg derimot var helt frisk. men nå har jeg ny mann, og overgangsalderen har plutselig rammet meg-37 år gamme. Men det får så være, søke hjelp har jeg ivertfall ingen planer om flere ganger. Hadde gått rett på privat- istedet for å sitte i en kjempekø og få avslag pga filleting. 

Hva ved det psykososiale er det de spør om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva ved det psykososiale er det de spør om?

psykisk helse, tidligere dps historikk, sjekke rulleblad ...møter du på feil lege er du stuck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få han til å levere sædprøve ASAP, det er virkelig ikke noe å somle med. For alt dere vet kan det være han som har et problem nå (19 år er lenge, så det garanterer ikke god sæd nå). 

Anonymkode: 31604...e31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ligger stoffskifteprøvene dine på ? 

TSH skal være mellom 0.5 og 2 når du blir gravid, og levaxindosen må økes med minst 20% umiddelbart ved positiv test. 

For lavt stoffskifte øker risikoen for sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt tips er å slutte å sutre over at du ikke har barn.

Anonymkode: 01762...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...