AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #21 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Haha, har du stått opp med feil fot i dag? 😀 Anonymkode: 52942...a62 Det er mange som skaffer seg kattunge uten å vite hva det innebærer. Eksempel: barna leker med hendene og lar kattungen småbite, plutselig er katten blitt stor og begynner å bite hele tiden, da omplasserer de katten fordi «den er helt rar, biter og biter og ingenting funker» så her har de skapt situasjonen selv og istedenfor å google og prøve ut ting så stempler de katten som en feil. Eksempel: mange vil ha kosekatt og blir skuffet når kattungen ikke møter opp til forventningene. Eksempel: Foreldre lar ungene bære og hoie med kattene uten å lære barna hva kattespråk og atferd katten har slik at katten utagerer, samme som første så blir det da noe feil på katten. Eksempel: man får seg katten når den er 8 uker på tross at man vet at de utvikler seg best og lærer viktige ting sammen med kattemor og kattunger til 12 uker minst, fordi man vil at kattungen skal knytte seg mer til eier, så når katten begynner å få atferdsproblemer av den grunn så skjønner de ingeeeeenting. Så jeg skjønner egentlig at hun tar det opp, det er så mange som går på den smellen om og om igjen. Men nå skriver jo TS at hun har lest seg opp så da får vi håpe at det går bra ☺️ Anonymkode: f4ec1...537 6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #22 Skrevet 14. mai 2021 Kattunger er litt skeptiske til alt som er nytt. Om den mot all formodning går ut , en gang, er den nok rett i nærheten. Bare gå ut og *pss pss* så vil den søke kontakt med trygge matmor/far. Det er når de blir vant til å bli sluppet ut at de kan stikke av som ungkatter. Eller hvis det er en hann på damejakt da Anonymkode: 30121...f28 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #23 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er mange som skaffer seg kattunge uten å vite hva det innebærer. Eksempel: barna leker med hendene og lar kattungen småbite, plutselig er katten blitt stor og begynner å bite hele tiden, da omplasserer de katten fordi «den er helt rar, biter og biter og ingenting funker» så her har de skapt situasjonen selv og istedenfor å google og prøve ut ting så stempler de katten som en feil. Eksempel: mange vil ha kosekatt og blir skuffet når kattungen ikke møter opp til forventningene. Eksempel: Foreldre lar ungene bære og hoie med kattene uten å lære barna hva kattespråk og atferd katten har slik at katten utagerer, samme som første så blir det da noe feil på katten. Eksempel: man får seg katten når den er 8 uker på tross at man vet at de utvikler seg best og lærer viktige ting sammen med kattemor og kattunger til 12 uker minst, fordi man vil at kattungen skal knytte seg mer til eier, så når katten begynner å få atferdsproblemer av den grunn så skjønner de ingeeeeenting. Så jeg skjønner egentlig at hun tar det opp, det er så mange som går på den smellen om og om igjen. Men nå skriver jo TS at hun har lest seg opp så da får vi håpe at det går bra ☺️ Anonymkode: f4ec1...537 Ja, for all del. Det var jeg, ts, som hadde den kommentaren. Ikke at jeg bryr meg, men for en «tone» å snakke til folk på? Helt greit å komme med råd, men dette ble jo bare en pekefinger. Men nå har det seg slik at jeg har hatt flere dyr (drevet oppdrett av dobbermann), og er VELDIG klar over at kattunger (egentlig alle dyr) skal ha fred. Det var ikke rådene i seg selv, men måten det blir skrevet på! Anonymkode: 52942...a62
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #24 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Haha, har du stått opp med feil fot i dag? 😀 Anonymkode: 52942...a62 Nei Anonymkode: eea4b...983 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #25 Skrevet 14. mai 2021 Følg instaen min katteguru for flere kattetips Anonymkode: af1ce...3b7
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #26 Skrevet 14. mai 2021 Vær forsiktig med lufting, også små sprekker i vinduer med slik barnesikring kan være store nok. En dag når LilleMy fortsatt var bare 5 måneder satt hun plutselig på trappa utfor ytterdøren. Det viste seg at hun hadde plass gjennom den sprekken i vinduet. Det hadde vi ikke trodd. Ble ikke noe mere lufting den sommeren. Små barn skal vel gjerne vise frem pus også så da har du ekstra trafikk inn og ut døren. Har ikke barn så aner ikke hva jeg snakker om, men kan du forklare til barna at pus skal holdes i spesielle soner før ytterdøra skal opp? Og etter et visst klokkeslett låses døra og så kan katten få gå fritt i hele huset. Anonymkode: 2e2e7...155
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #27 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, for all del. Det var jeg, ts, som hadde den kommentaren. Ikke at jeg bryr meg, men for en «tone» å snakke til folk på? Helt greit å komme med råd, men dette ble jo bare en pekefinger. Men nå har det seg slik at jeg har hatt flere dyr (drevet oppdrett av dobbermann), og er VELDIG klar over at kattunger (egentlig alle dyr) skal ha fred. Det var ikke rådene i seg selv, men måten det blir skrevet på! Anonymkode: 52942...a62 Hjelpes. Snakk om være nærtagende. Anonymkode: eea4b...983 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #28 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er mange som skaffer seg kattunge uten å vite hva det innebærer. Eksempel: barna leker med hendene og lar kattungen småbite, plutselig er katten blitt stor og begynner å bite hele tiden, da omplasserer de katten fordi «den er helt rar, biter og biter og ingenting funker» så her har de skapt situasjonen selv og istedenfor å google og prøve ut ting så stempler de katten som en feil. Eksempel: mange vil ha kosekatt og blir skuffet når kattungen ikke møter opp til forventningene. Eksempel: Foreldre lar ungene bære og hoie med kattene uten å lære barna hva kattespråk og atferd katten har slik at katten utagerer, samme som første så blir det da noe feil på katten. Eksempel: man får seg katten når den er 8 uker på tross at man vet at de utvikler seg best og lærer viktige ting sammen med kattemor og kattunger til 12 uker minst, fordi man vil at kattungen skal knytte seg mer til eier, så når katten begynner å få atferdsproblemer av den grunn så skjønner de ingeeeeenting. Så jeg skjønner egentlig at hun tar det opp, det er så mange som går på den smellen om og om igjen. Men nå skriver jo TS at hun har lest seg opp så da får vi håpe at det går bra ☺️ Anonymkode: f4ec1...537 Nettopp! Og ja det er lov å håpe,men lest seg opp eller ikke så er det umulig å overvåke barn 24/7. Her i huset ventet vi med anskaffelse katt inntil ungene var store nok Anonymkode: eea4b...983 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #29 Skrevet 14. mai 2021 Vi adopterte en voksen katt mai i fjor, men føler nesten det er vel så ille med voksen katt. Katten var nemlig sky, vokste opp på gård og var ikke vant til å være inne. Vi ble fortalt at hun var glad i barn og familievant, men organisasjonen ville vel bare bli kvitt katten... Vi hadde henne inne på eget rom til hun var trygg nok på meg. Hun møtte knapt barna og mannen denne tida, nettopp fordi hun var sky og ikke helt vant til folk. Nå tar sikkert ikke dette for lang tid med en kattunge, men å holde katten på eget rom, tenker jeg er lurt. Vi fikk anbefalt dette, men vet ikke om det gjelder kattunger også. Da vi slapp henne rundt i huset, hadde vi sommer her på sørlandet og ungene løp ut og inn (4, 6, 8 år), men katten skulle ikke ut helt enda - særlig ikke fordi hun var så sky og sannsynligvis ville stukket av. Vi endte med at jeg var ekstra mye innendørs denne tida, med katten på rommet hennes. Det er hennes safe house. Jeg luftet henne også et par ganger i bånd på terrassen, men hun ble aldri vant til selen. Så hadde vi en tid sammen innendørs på morgenen, formiddagen (lunsj) og kvelden. Da hadde vi katten her sammen med oss, og brukte tida sammen med henne. Da vi fikk kattunge for noen år siden, valgte vi bevisst å hente den på høsten! I september er det surt nok til at barna ikke flyr ut og inn av dørene de fleste dagene. Anonymkode: a5a31...ffb
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #30 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hjelpes. Snakk om være nærtagende. Anonymkode: eea4b...983 Ikke i det hele tatt 😊 Men jeg må innrømme at jeg synes det er en rar måte å kommunisere på. Den dagen jeg tar meg nær av en random kommentar på kvinneguiden, så må jeg logge av internett 😅 Anonymkode: 52942...a62
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #31 Skrevet 15. mai 2021 TS har rett, måten det ble skrevet på var frekt, men det er jo standarden på KG. Snart skal vel noen skryte av at de ikke har katt i det hele tatt fordi det er så dårlig for miljøet. Anonymkode: af1ce...3b7 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #32 Skrevet 15. mai 2021 FIRE småunger? Stakkars katt. Anonymkode: 5b479...7df 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #33 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): TS har rett, måten det ble skrevet på var frekt, men det er jo standarden på KG. Snart skal vel noen skryte av at de ikke har katt i det hele tatt fordi det er så dårlig for miljøet. Anonymkode: af1ce...3b7 Frekt å reagere på at noen med flere veldig små barn skal skaffe seg katt Anonymkode: eea4b...983 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #34 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 1.15): Bare husk at de skal være inne til de fyller ett år, evt ute fra 6 mnd med tilsyn eller sele. Min blir 1 år til helga og får fortsatt ikke være ute alene. Anonymkode: 70b20...52f Du må da ikke vente til de er 6 mnd med å ha de ute i sele? Vi begynte med sele da katten vår var 3 mnd og vi har planer om å la den gå ute alene ved 10 mnd alder (etter anbefaling fra veterinæren). Når det gjelder det TS lurer på, så tenker jeg kanskje det viktigste blir å vite hvordan man skal lokke katten inn igjen. Hvis uhellet er et faktum og kattungen er ute, må dere for guds skyld ikke begynne å løpe etter den. Jeg ser naboene våre gjøre dette hele tiden og da løper bare katten enda fortere bort. Lokk den inn med litt våtfor eller en leke den er interessert i. Lær barna at de ikke skal løpe mot katten for å få tak i den! Da det er en ganske naturlig ting for barn å gjøre 😅 Ellers må dere rett og slett bare passe veldig godt på. Ha øyne i nakken og alt det der. Siden dere har små barn, så er dere nok ganske vandt til det uansett. Ikke krisemaksimer, dette går fint Anonymkode: 60eed...c97 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå