Gå til innhold

Kattunger som kommer seg ut

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kommer ikke på en bedre tittel 😅 

Vi skal få oss kattunge. Har lest masse på nettet, og forstår det slik at de ikke ska ut alene før de er 8-9 mnd og kastrert. Vi får den i juli.

Jeg har barn i alderen 2-8 år, og de er ikke så flink til å feks lukke verandadøra på en fin sommerdag, eller om der plutselig ringer på døra, eller om de skal inn på do...jeg skal jo såklart snakke med de om det, men barn er barn osv...

noen fler som har vært borti problemstillingen? 

Anonymkode: 52942...a62

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare passe på, hele tiden. Ha katten på et eget rom når det skal luftes osv. 

Anonymkode: abe6f...a51

• Liker 7
Skrevet

Dere har jo noen måneder å øve på. Stopp barna og hent dem tilbake hver gang de glemmer døra. Eventuelt må dere ha kattungen på et avgrenset område,i alle fall når barna går ut/kommer hjem og mye skjer. Dere som foreldre får også et stort ansvar med å passe på. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Med 4 barn, i alderen 2-8...ser jeg for meg at det blir vanskelig. Det er godt mulig at det ikke blir kattunge, da. Vi kain jo øve masse, men barn er barn...akkurat som en kattunge som ser en sommerfugl, og følger etter. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare husk at de skal være inne til de fyller ett år, evt ute fra 6 mnd med tilsyn eller sele. Min blir 1 år til helga og får fortsatt ikke være ute alene.

Anonymkode: 70b20...52f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare husk at de skal være inne til de fyller ett år, evt ute fra 6 mnd med tilsyn eller sele. Min blir 1 år til helga og får fortsatt ikke være ute alene.

Anonymkode: 70b20...52f

Det er jo det TS spør om råd til. Fordi hun har mindre barn og hvordan sørge for at kattungen ikke kommer seg ut 

Anonymkode: 7ac0f...a3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Med 4 barn, i alderen 2-8...ser jeg for meg at det blir vanskelig. Det er godt mulig at det ikke blir kattunge, da. Vi kain jo øve masse, men barn er barn...akkurat som en kattunge som ser en sommerfugl, og følger etter. 

Ja dere risikerer jo at en kattunge blir borte. Barn er barn, å da må dere være bombesikre på at dere klarer å Holde kattungen inne. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan feste sikkerhetslenke på dørene, slik at alle tenker seg om en ekstra gang før døra åpnes. 

Når det er varmt og vi er inne er kattene på et eget rom, for da blir det for stressende å passe på alt av vinduer og dører. Bor imidlertid et sted der det ikke er "full sommer" så alt for ofte. 

Du kan også vurdere å ha gps på katten. Men denne blir ofte for stor på en liten kattunge.

Ellers er mitt beste tips at dyrebeskyttelsen har mange, voksne katter, som trenger et godt hjem. Da vet du også hva du får, blant annet om katten liker barn, og tåler høye lyder. 

Anonymkode: c74ea...a63

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ps, til lufting så finnes det både sikkerhetsnett(trixie, fåes på dyrebutikker/nett), du kan henge opp hønsenetting, du kan kjøpe en slik rist som kan festes i vinduet. Du kan lage en ramme av plank og feste hønsenetting på og  feste den med kroker slik at du kan åpne hele vinduet på fult gap. Det er et hav av løsninger slik at du kan lufte fritt uten å stenge kattene inne.

Det er egentlig lurest å ha de inne til 1 år og før det kan dere øve på å gå i bånd med de. Gjerne start å øv inne allerede når den er blitt trygg på dere(vil anbefale to kattunger, les den andre tråden her inne eller google fordelene) slik at den blir vandt med bånd. 

Jeg tror at om du forklarer godt så forstår barna(kanskje ikke de yngste) men ta mange prater om det og kanskje eldstemann kan være litt «politi», kanskje hen kan få litt ansvar for å passe på at dørene alltid lukkes og at søsknene gjør det de skal. Jeg har kjent mange klasser med 8åringer og til felles har de at de er veldig glad for å få ansvar og liker å passe på. Men da er det også viktig at det ikke blir hans feil om det plutselig skulle skje, at det er lov å ha uhell. «Det er dumt at det skjedde, men uhell skjer med alle og vi kan ikke passe på alt» du skjønner tegningen. Selvfølgelig må du som forelder ha hovedansvaret for å holde styr men det hjelper med en liten hjelper. 

Dere har ikke en gang slik at dere kan lukke en dør til? Eller muligheter for å sette opp nett eller grind? 

Anonymkode: f4ec1...537

• Liker 2
Skrevet

Vi har GPS på begge kattene og jeg synes det er uvurderlig! Minstemann er bare 8 måneder og får ikke lov til å gå ut alene, men smetter stadigvekk ut på terrassen når barna har døren åpen, og da er det godt å vite at jeg lett kan finne ham om han skulle vandre vekk fra hagen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
silkestrå skrev (32 minutter siden):

Vi har GPS på begge kattene og jeg synes det er uvurderlig! Minstemann er bare 8 måneder og får ikke lov til å gå ut alene, men smetter stadigvekk ut på terrassen når barna har døren åpen, og da er det godt å vite at jeg lett kan finne ham om han skulle vandre vekk fra hagen.

Gps er noe ALLE burde investere i om katten skal gå ut. Vi har det selv, å det er uvurderlig når hun ikke følger rutinen sin 

AnonymBruker
Skrevet
silkestrå skrev (38 minutter siden):

Hvilken har dere? Får snart pus selv og skal kjøpe en slik når katten blir gammel nok til å ferdes alene. Kjekt med erfaring da jeg aldri har vært borti slike før. 

Anonymkode: d4195...e00

AnonymBruker
Skrevet
silkestrå skrev (50 minutter siden):

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gps er noe ALLE burde investere i om katten skal gå ut. Vi har det selv, å det er uvurderlig når hun ikke følger rutinen sin 

Men de er litt for store for små kattunger å gå med...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men de er litt for store for små kattunger å gå med...

Ja katten bør være over året. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvilken har dere? Får snart pus selv og skal kjøpe en slik når katten blir gammel nok til å ferdes alene. Kjekt med erfaring da jeg aldri har vært borti slike før. 

Anonymkode: d4195...e00

Ikke den du siterte, men vi har tractive og er veldig fornøyd med den :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan jo komme med innspill om at det er ikke sikkert det blir noe stort problem, vår katt var overhode ikke interessert i gå ut som kattunge, han prøvde aldri. Hvis han ble sluppet ut så snudde han og løp inn igjen. Vi fikk ham 1. august og han var ikke ute noe før høsten året etter. 

Men det er jo klart man må være litt forsiktig uansett. Tror unger lett kan læres opp til å passe på dette, ikke undervurder de :) Vår 3åring hadde null problem med å forstå at hun ikke skulle slippe ut katten. Selv om dere skulle fått en voksen katt så må de jo holdes inne.

Id-merking og kastrering bør jo uansett være tidlig på plass, og å vende til sele er lurt. :)

Og øv på innkalling helt fra start - ha et lokkerop eller boks man rister på fast for å få katten til å komme også inne. Skulle pus komme seg ut kan man lettere rope inn hvis katten er vant til det.

GPS er også veldig lurt, men passer ikke de aller minste kattungene. Men kattungen til naboen har brukt Tractive siden han var 6 mnd og det har fungert fint (han er bare ute i hagen med de med tilsyn fremdeles, men de har på gps for sikkerhets skyld). 

Om dere ikke tørr å gi det et forsøk, sr om dere kan finne en katt som er leveringsklar i høst når man ikke lenger løpet så mye inn og ut, eventuelt spør om katten dere skal overta kan holdes av lenger :)

Anonymkode: c3431...b09

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ikke den du siterte, men vi har tractive og er veldig fornøyd med den :) 

Vi har Tractive vi også og er kjempefornøyd!

Angående størrelse på den er jeg enig i at den er litt stor for en liten kattunge. Men vår yngste, en Ragdoll, har brukt den siden han var ca fem - seks måneder og det går helt fint. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 22.21):

Kommer ikke på en bedre tittel 😅 

Vi skal få oss kattunge. Har lest masse på nettet, og forstår det slik at de ikke ska ut alene før de er 8-9 mnd og kastrert. Vi får den i juli.

Jeg har barn i alderen 2-8 år, og de er ikke så flink til å feks lukke verandadøra på en fin sommerdag, eller om der plutselig ringer på døra, eller om de skal inn på do...jeg skal jo såklart snakke med de om det, men barn er barn osv...

noen fler som har vært borti problemstillingen? 

For det første skal ikke katten slippes ut alene før året. Og for det andre så er det jo mange flere bekymringer med tanke på en kattunge å små barn. Kattungen trenger ho ro og fred og er ikke et leketøy,så  hvordan hat dere tenkt å forholde dere til det? 

Anonymkode: eea4b...983

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vurdert å finne en voksen katt? De må «bare» holdes inne i 6 uker. 

Anonymkode: 95f36...872

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

For det første skal ikke katten slippes ut alene før året. Og for det andre så er det jo mange flere bekymringer med tanke på en kattunge å små barn. Kattungen trenger ho ro og fred og er ikke et leketøy,så  hvordan hat dere tenkt å forholde dere til det? 

Anonymkode: eea4b...983

Haha, har du stått opp med feil fot i dag? 😀 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...