AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #41 Del Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er 32, mor og student. Er i akkurat samme situasjon som din datter bare at jeg har barn. Hvorfor i helvete er det greit at jeg skal dyttes lenger ned i køen? Forklar meg gjerne dette! Anonymkode: a0a84...d9e Det er ikke så mye å forklare annet enn at noen må være sist. Uansett blir du vaksinert før f.eks meg. Anonymkode: 29b71...bff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #42 Del Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du vet at du skal vente 3 måneder etter siste vaksinen til å bli gravid? Anonymkode: 53aae...124 Tull! Hvor er linken til info om dette?? Anonymkode: 68512...0ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #43 Del Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke så mye å forklare annet enn at noen må være sist. Uansett blir du vaksinert før f.eks meg. Anonymkode: 29b71...bff Hvordan det, hun er jo i siste gruppen. Anonymkode: 38ab4...fc6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #44 Del Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): På den andre siden er det de som er mellom 25 og 34 som har de minste barna/barn i barneskolealder. De har også ofret mye og «straffes» ytterligere gjennom at foreldrene får vaksine sist. Jeg synes at de nå skal rette fokus mot å få vaksinert flest mulig fortest mulig og ikke drive med den evinnelige diskusjonen rundt fordeling. Anonymkode: 58a27...548 Jeg synes det blir litt feil å se på det som straff og belønning. Regjeringen har nok antakeligvis tatt det meste av hensyn i betraktning. Når man er ung er det større sjanse for at man må foreta reiser fordi man ikke nødvendigvis er etablert ett bestemt sted, eller generelt treffer flest (da oftest innenfor anbefalningene). Å vaksinere de som farter mest vil jo ha positive konsekvenser for de som er 25-34 også, for når det bare er de igjen som ikke er blitt vaksinert så vil sjansen være mye mindre for at de faktisk smittes av noen. Jeg tror det vil føre til at samfunnet kan åpnes fortere igjen generelt. Som enkeltperson er det selvsagt kjipt å havne sist i køen, men så må man jo se det totale bilde også. Dessuten så er man jo alltids klar over at endringer i strategien kan skje, det har jo vært snakk om mulige endringer en god stund. Så kan regjeringen også ha tatt i betraktning enkelte andre hensyn enn smittespredning, og jeg synes ikke det blir feil det heller. Jeg tenker ekstra mye på de studentene som er helt nye. Det må være enda verre å være innesperret på en hybel når man knapt kjenner noen i området. For jeg synes det har vært ille nok å studere i pandemien, selv om jeg har noen studievenner. Alle har ofret mye, og i hver aldersgruppe fins det selvsagt folk som har hatt det ekstra utfordrende. Men regjeringen har tatt en total vurdering, og jeg tror virkelig ikke de ser på det som at noen skal straffes og andre belønnes. Noe som er bra. For det er visst mange som mener at unge, der mange faktisk har hatt det vanskelig, skal straffes fordi enkelte liker å feste (og bryte retningslinjer). Meg selv og de aller fleste jeg kjenner i min aldersgruppe har faktisk brydd seg masse om smittevern. Så sånt blir jo generaliserende, og det er ingen grunn til å straffe noen. Anonymkode: a8f9d...4d9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #45 Del Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er 32, mor og student. Er i akkurat samme situasjon som din datter bare at jeg har barn. Hvorfor i helvete er det greit at jeg skal dyttes lenger ned i køen? Forklar meg gjerne dette! Anonymkode: a0a84...d9e I alle aldersgrupper vil det være folk i ulike situasjoner. Men nå har regjeringen altså tatt en beslutning de tror er taktisk lurt for å hindre smittespredningen, og muligens også vurdert andre konsekvenser. Jeg skjønner at det er kjipt å være sist i køen, men noen må dessverre være det også. For min del tar jeg gladelig den plassen jeg får i vaksinekøen, for jeg stoler på at regjeringen ikke tar lett på valget om endring. Målet må være å minske de totale negative konsekvensene, og da må man ta en vurdering på det. Anonymkode: a8f9d...4d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #46 Del Skrevet 13. mai 2021 https://www.fhi.no/nyheter/2021/18-aringene-bor-vaksineres-samtidig-med-44-aringene-anbefaler-folkehelseins/ Regjeringen har fulgt anbefalningene til FHI, som baserer den på modelleringsresultater. Å prioritere viktige samfunnsfunksjoner er heller ikke blitt anbefalt. Jeg synes det er veldig bra at regjeringen følger disse anbefalningene i stedet for å begynne å prioritere selv. Som en liten rettelse til det jeg har skrevet fra før så er det FHI som har gjort vurderinger av konsekvenser, ikke nødvendigvis regjeringen selv, da de har valgt å følge FHIs anbefalninger. Anonymkode: a8f9d...4d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #47 Del Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nå har vi utsatt prøvingen for å ta vaksine, og nå har de plutselig bestemt at russen skal få vaksine før oss!? Bare fordi de har oppført seg uansvarlig! Jeg er 34 og frisk, så nå havner jeg jo bakerst i køen. Jeg må ha vaksinen, fordi jeg er i et utsatt yrke (mindre enn 1 meter til kunder), og vil ikke risikere å bli smittet som gravid. I tillegg har jeg tatt ut ferie i november for å kunne reise for første gang på to år, og da må jeg sikkert ha vaksinen. Ble skikkelig skuffet og lei, nå har vi vært flinke så lenge, og ofret så mye, og så må vi gi fra oss plassen til ungdom som ikke har gjort annet enn å feste den siste måneden! Anonymkode: 4ba83...80d Men nå er jo vaksinen for gravide også, så hvis du tør så har du mulighet til det. Anonymkode: b1ae1...194 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #48 Del Skrevet 13. mai 2021 Må ærlig talt si jeg synes det er verre at lærere på barneskolen og barnehageansatte i Oslo-området ikke har blitt prioritert, etter det nye viruset begynte å dominere før påske. De har gått på jobb hver dag og risikert egen helse uten beskyttelse siden dag 1. Har en venninne som er støttepedagog og er da innom tre avdelinger, og hun var vært i karantene 7 ganger det siste året.. Anonymkode: e9118...a4d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #49 Del Skrevet 13. mai 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Du vet at du skal vente 3 måneder etter siste vaksinen til å bli gravid? Anonymkode: 53aae...124 Hvor har du det fra? Det jeg har fått opplyst er en PP. Anonymkode: 8611b...2f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #50 Del Skrevet 13. mai 2021 https://sykepleien.no/2021/05/fhi-apner-koronavaksine-til-gravide Anonymkode: b1ae1...194 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #51 Del Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er 32, mor og student. Er i akkurat samme situasjon som din datter bare at jeg har barn. Hvorfor i helvete er det greit at jeg skal dyttes lenger ned i køen? Forklar meg gjerne dette! Anonymkode: a0a84...d9e Jeg har ikke sagt noe om hvordan køen bør være. Jeg har bare protestert på påstanden om at de unge «ikke gjør annet enn å feste». Anonymkode: 069e1...502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #52 Del Skrevet 24. mai 2021 har akkurat samme frustrasjon. Samboeren nekter å prøve inntil jeg er vaksinert. han vil ikke ta risikoen på hva som kan skje Evt med fosteret av å ta vaksine under svangerskap eller hva som kan skje med meg/fosteret dersom vi må vente hele graviditeten med å ta vaksina. han vil heller ikke ta risiko for at meg og evt baby får korona. vet han bare er omtenksom, men jeg er ikke like bekymret for dette som han. han har også vært sånn at "vi har jo ikke så dårlig tid (30år),og det går greit å vente til sommeren (fra jul). - men han har vært" klar" fra jul.jeg har hatt lyst på graviditeten og "venta" på han de siste to årene. ble rimelig irritert når dette kom! - og jeg hører det er 3mnd venting mellom 1og 2 dose i tillegg her i min by.. da ble det vel ikke noe i graviditet før juletider.. Anonymkode: 9a254...ce1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #53 Del Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 17.40): https://sykepleien.no/2021/05/fhi-apner-koronavaksine-til-gravide Anonymkode: b1ae1...194 som jeg leser dette innlegget: Vurderes dvs at jeg leser at de som har mer risiko for alvorlig forløp ved covud kan vaksineres - resten ser de enda at det er mer risiko for hva som Evt kan skje med foster dermed vil de ikke vaksineres. Anonymkode: 9a254...ce1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #54 Del Skrevet 25. mai 2021 Man kan ikke vurdere dette ut i fra hva hver enkelt person fortjener eller hvordan deres personlige liv er, men ut i fra hva som er best for samfunnet som helhet. Det er ungdom som sprer mest smitte, derfor vil det å gi dem vaksine hindre mye smitte, og da er det jo mindre sannsynlighet for at du også blir smittet. Det er ikke synd på noen bare fordi de får vaksine litt senere enn enkelte andre, med tanke på hvordan det står til i mange andre land har vi fint lite å klage på her, vi har derimot mye å være takknemlige for. Anonymkode: 17a13...fe2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #55 Del Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 22.15): Nå har vi utsatt prøvingen for å ta vaksine, og nå har de plutselig bestemt at russen skal få vaksine før oss!? Bare fordi de har oppført seg uansvarlig! Jeg er 34 og frisk, så nå havner jeg jo bakerst i køen. Jeg må ha vaksinen, fordi jeg er i et utsatt yrke (mindre enn 1 meter til kunder), og vil ikke risikere å bli smittet som gravid. I tillegg har jeg tatt ut ferie i november for å kunne reise for første gang på to år, og da må jeg sikkert ha vaksinen. Ble skikkelig skuffet og lei, nå har vi vært flinke så lenge, og ofret så mye, og så må vi gi fra oss plassen til ungdom som ikke har gjort annet enn å feste den siste måneden! Anonymkode: 4ba83...80d Godt poeng! Hvorfor har de ikke prioritert kvinner i fertil alder?? Anonymkode: fdc29...44c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #56 Del Skrevet 29. mai 2021 Forstår deg godt, ts. Tipper politikerene også forstår deg. Det ideelle hadde selvfølgelig vært om prioriteringen var mindre generell enn kun aldersgrupper, men det er sikkert for kostbart. De unge har lidd mye under dette, husker du ikke hvordan det var å være på terskelen til voksenlivet, full av hormoner? Det som er bra, er at vi alle vil få vaksinen, bare noen måneder igjen, hold ut! Anonymkode: 7c7c2...0a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stAre Skrevet 10. juni 2021 #57 Del Skrevet 10. juni 2021 (endret) . Endret 14. juni 2021 av stAre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå