Gå til innhold

Bytte navn

Fremhevede innlegg

Gjest Frk Åberg
Skrevet

En jeg kjenner byttet for- og etternavn, og hun angrer i dag. Hun syns det har vært mye styr, og hun føler hun aldri blir ferdig med det. Virker som hun stadig driver og viser noen ekstra papirer om hun skal ordne noe. Samtidig er det irriterende når hun treffer gamle venner. Hun vet ikke om hun skal bare late som hun heter det samme som før, eller om hun skal dra hele (den personlige) leksa om hvorfor hun skifta navn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Vet om ei jente som byttet fornavn fordi hun ville ha noe mer internasjonalt. Bestemoren hennes har skikkelige problemer og gråter bare det er snakk om det. :(

Gjest Bellatrix
Skrevet

Mannen min kuttet et fornavn da vi giftet oss. Vennene hans og familien prøver å si riktig, men sier feil av og til likevel. Ikke for å være kjipe, men fordi det er det de er vant til og gammel vane er vond å vende.

• 5 år senere...
Skrevet

Skal ha meg et mellomnavn, men jeg er litt forvittet hva forskjellen er mellom mellomnavn og etternavn?

http://www.lovdata.no/all/nl-20020607-019.html

§ 8. Fornavn

Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn.

§ 9. Mellomnavn

Navn som kan tas som etternavn, kan tas som mellomnavn.

Men jeg skal ha et navn i tillegg til fornavnet mitt, hvis jeg heter Britt, så vil jeg legge til Brita, altså Britt Brita, og det er vel fornavn, ikke mellomnavn jeg skal fylle ut?

Skrevet

Kan til en viss grad forstå at noen vil bytte etternavnet sitt,men fornavnet det skjønner jeg ikke.

Det er jo noe som foreldrene har valgt til deg.

Nei,jeg ville ihvertfall ikke gjort det.

Men det er jo noen da stakkars,som for noen veldig stygge navn,så det er vel kanskje derfor?

Jeg vurderer veldig stekt å legge til et mellomnavn. Har lenge ønsket meg et mer internasjonalt navn, samtidig som jeg vil beholde det fornavnet mine foreldre ga meg. For jeg liker det navnet også. :)

Skrevet

Noen som kan hjelpe, har gjort dette selv?

Gjest Krizzy
Skrevet

Skal ha meg et mellomnavn, men jeg er litt forvittet hva forskjellen er mellom mellomnavn og etternavn?

http://www.lovdata.no/all/nl-20020607-019.html

§ 8. Fornavn

Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn.

§ 9. Mellomnavn

Navn som kan tas som etternavn, kan tas som mellomnavn.

Men jeg skal ha et navn i tillegg til fornavnet mitt, hvis jeg heter Britt, så vil jeg legge til Brita, altså Britt Brita, og det er vel fornavn, ikke mellomnavn jeg skal fylle ut?

Ja, om du skal hete Britt Brita, så skal du legge til et ekstra fornavn. Brita er ikke et etternavn.

Gjest Krizzy
Skrevet

Jeg trodde at det var et mellomnavn jeg skulle legge til, men de sier at mellomnavn er etternavn.

http://www.regjeringen.no/pages/1940279/navn.bokm.pdf

Er det riktig på bildet?

Ja. :)

(Jeg trodde også det når sønnen min skullle få navn, men det var ikke sånn, nei. Fylte ut fornavn, mellomnavn, og etternavn. Skjønte lite når jeg fikk fødselsattesten med to fornavn, og et etternavn. :ler:)

Skrevet

Ja. :)

(Jeg trodde også det når sønnen min skullle få navn, men det var ikke sånn, nei. Fylte ut fornavn, mellomnavn, og etternavn. Skjønte lite når jeg fikk fødselsattesten med to fornavn, og et etternavn. :ler:)

Jeg er visst veldig treig idag, for den skjønte jeg ikke. Fikk han et etternavn som fornavn?

Gjest Krizzy
Skrevet

Jeg er visst veldig treig idag, for den skjønte jeg ikke. Fikk han et etternavn som fornavn?

:ler:

Jeg ønsket å gi han (bruker dine):

fornavn: Britt

mellomnavn: Brita

etternavn: "Hansen"

Han fikk:

fornavn: Brita Brita

etternavn: "Hansen"

Folkeregistret forklarte meg at siden Brita ikke var et etternavn, så kunne han ikke få det som mellomnavn, men det var et fornavn, så derfor to fornavn. :)

Skrevet

Ah. Så hva er da mellomnavn? Hvis man gifter seg, og skal ta mannens etternavn itillegg til sitt eget?

Britt Brita Olsen Hansen?

Logisk...

Gjest Krizzy
Skrevet

Ah. Så hva er da mellomnavn? Hvis man gifter seg, og skal ta mannens etternavn itillegg til sitt eget?

Britt Brita Olsen Hansen?

Logisk...

Ja. Olsen kan brukes som mellomnavn.

Jeg syns heller ikke at det er så logisk... :lol:

Skrevet

Men da satser vi på at jeg gjør det riktig, og at jeg får lov til dette. Spennende.

Takk for hjelpen

Gjest Marmot
Skrevet

Man kan bare ha ETT etternavn. Vil man ha to etternavn, blir det ene mellomnavn. Vil man at begge skal være etternavnet, må man bruke bindestrek.

• Liker 1
Skrevet

Bindestrek ja, der sa du noe. Det bestemmer jeg vel selv? Så lenge jeg ikke legger til bindestrek på skjemaet så blir det uten?

Gjest Krizzy
Skrevet

Men da satser vi på at jeg gjør det riktig, og at jeg får lov til dette. Spennende.

Takk for hjelpen

Bare hyggelig.

Lykke til! :)

Gjest Marmot
Skrevet

Bindestrek ja, der sa du noe. Det bestemmer jeg vel selv? Så lenge jeg ikke legger til bindestrek på skjemaet så blir det uten?

Jepp. Skriver du to etternavn uten bindestrek, flytter folkeregisteret det første navnet til mellomnavn.

Skrevet

Jeg skal ha 2 fornavn uten bindestrek

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...