Gå til innhold

Bytte navn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Enkelt og greit:

Jeg vil bytte fornavn.

Hvordan går jeg frem?

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Vil tro folkeregisteret kan hjelpe deg med rett skjema om du tar en telefon.

Skrevet

Folkeregisteret sender deg skjema for navneendring i posten som du fyller ut og returnerer.

Skrevet

Jeg byttet navnet mitt for snart ett år siden. Jeg bare fylte ut ett skjema og leverte det på ligningskontoret. 2 mnd senere da jeg skulle fylle ut person nummeret mitt på en nettside, fikk jeg opp mitt nye navn. :overrasket: fikk litt sjokk! Jeg fikk ingen brev om at de hadde byttet navnet mitt, men jeg var happy! :)

Skrevet
Enkelt og greit:

Jeg vil bytte fornavn.

Hvordan går jeg frem?

Er du sikker på at du vil det da? Tenk godt igjenom det iallefall.

Skrevet

Det er ikke noe problem. Det er "nicket" mitt som jeg har brukt i alle år(8-9år). Alle vennene mine kaller meg det og jeg har en tattoo på armen med det samme navnet.

Til og med moren min er enig, for å si det slik! :)

(NEI! Hahaha.. Ikke Jordbær)

• 10 måneder senere...
Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet

Jeg vil gjerne "legge til" et mellomnavn og etternavn, men er det ikke veldig mye styr med å få nye bankkort, nytt førerkort, melde fra til "alle" om navnendringen osv....?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vil gjerne "legge til" et mellomnavn og etternavn, men er det ikke veldig mye styr med å få nye bankkort, nytt førerkort, melde fra til "alle" om navnendringen osv....?

Det vil nok ta litt tid før alle registre klarer å oppdatere seg. Jeg har hatt samme navnet hele livet, men på det ene likningskontoret jeg har skattet til har de aldri kalrt å få med seg hva jeg heter :forvirret: Det er en liten feil de alltid gjør med navnet mitt (nei, jeg har ikke et vanskelig navn), of jeg har sagt fra mange ganger også... Har gitt opp litt, måtte i stedet bruke tida på å passe på å bli ilikna riktig skatt :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet

Kan til en viss grad forstå at noen vil bytte etternavnet sitt,men fornavnet det skjønner jeg ikke.

Det er jo noe som foreldrene har valgt til deg.

Nei,jeg ville ihvertfall ikke gjort det.

Men det er jo noen da stakkars,som for noen veldig stygge navn,så det er vel kanskje derfor?

Gjest Gjest
Skrevet

Veldig mye styr?? Tenk etter selv da før du spør.

Skal man ha nytt bankkort må du dra til banken. 10min-30min....

skal du ha nytt fører kort må du dra til biltilsynet.... xxmin kommer ann på hvor du bor....

Og så må du jammen innom en fotograf og skaffe deg nye bilder, av deg selv, selvfølgelig.

Du må vel innom folkeregisteret i kommunen din også....

Så om det er mye styr? Nei. Skulle rekke over det meste på en dag tenker jeg..... og til alle andre som trenger ditt nye navn så rekker det vel med en rask telefon.

Gjest Gjesta
Skrevet
er det ikke veldig mye styr med å få nye bankkort, nytt førerkort, melde fra til "alle" om navnendringen osv....?

Litt styr, men helt overkommelig. Og du må nesten ville det nok til å ta det lille ekstra styret hvis du først skal bytte/få ekstra navn.

Jeg skiftet navn for 13 år siden, både fornavn og etternavn, men fikk ikke nytt pass med det nye navnet i før det gamle utløp 6 år senere. Det ble istedet satt inn opplysninger om lovlig navneskifte, slik at folk i passkontrollen så at jeg var den samme personen som navnet på billetten. Mer mas enn for andre, men helt greit for å ha det navnet jeg ønsker.

Kan til en viss grad forstå at noen vil bytte etternavnet sitt,men fornavnet det skjønner jeg ikke.

Det er veldig greit og enkelt: du trenger ikke skjønne det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg la til et mellomnavn da jeg var 18, uten at foreldrene mine visste det - men de skjønte tegninga da det kom ny fødselsattest i posten...

Senere angret jeg, og da jeg giftet meg tok jeg bort navnet igjen. Orket ikke at presten skulle si det høyt i kirka :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Enkelt og greit:

Jeg vil bytte fornavn.

Hvordan går jeg frem?

På siden av saken...en bekjent som jeg har kjent siden han ble født, valgte i alder av 24 år og bytte navn. Trodde det skulle være etternavnet,men han byttet begge. jeg bruker det gamle navnet på han. Sikkert til irritasjon for han,men det er ikke lett for andre

Gjest Gjest
Skrevet
Litt styr, men helt overkommelig. Og du må nesten ville det nok til å ta det lille ekstra styret hvis du først skal bytte/få ekstra navn.

Jeg skiftet navn for 13 år siden, både fornavn og etternavn, men fikk ikke nytt pass med det nye navnet i før det gamle utløp 6 år senere. Det ble istedet satt inn opplysninger om lovlig navneskifte, slik at folk i passkontrollen så at jeg var den samme personen som navnet på billetten. Mer mas enn  for andre, men helt greit for å ha det navnet jeg ønsker.

Det er veldig greit og enkelt: du trenger ikke skjønne det.

Noe så teit.

Gjest Gjesta
Skrevet
Noe så teit.

Hadde jeg visst du ville reagere slik, skulle jeg selvsagt sjekket med deg først om det var greit. :ironi:

Skrevet

Jeg skiftet fornavn (dvs la til to fornavn) for 7 år siden, og skiftet etternavn da jeg giftet meg for tre år siden. Det er ikke særlig mye styr med det.

Du fyller ut skjemaet for det, leverer eller sender det til folkeregisteret. Når saken er behandlet får du en bekreftelse på navnendringen. Denne tar du kopi av og sender til banker osv som trenger ditt nye navn. Nytt bankkort kommer i posten. På vegstasjonen møtte jeg opp med kopi og bilde og fikk nytt førerkort. Det var vel stort sett det jeg gjorde, andre offentlige myndigheter bruker folkeregisteret, så de trenger du ikke å varsle.

Gjest Gjesta
Skrevet
På siden av saken...en bekjent som jeg har kjent siden han ble født, valgte i alder av 24 år og bytte navn. Trodde det skulle være etternavnet,men han byttet begge. jeg bruker det gamle navnet på han. Sikkert til irritasjon for han,men det er ikke lett for andre

Noe så respektløst. Kaller du han med hensikt feil navn for å demonstrere, eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...