Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 15.03):

Min erfaring er at universiteter og høyskoler legger lite til rette for at studenter skal kunne leve det virkelige liv med sykdom, dødsfall, dårlige perioder , tregedier med mer. Man skal være flink, flink , flink, uten mulighet til å forklare seg. Selvsagt skal man aldri sette pasienter eller andre i fare, men min erfaring er at det ikke alltid er i den kategorien.

Anonymkode: 67fcb...003

UH-sektoren kan gjerne legge til rette for studenter,  men da må det komme tidlig i problemfasen. Det er ofte fullt mulig å få både permisjoner, utvidet studierett, redusert studieprogresjon, at man godtar litt mer fravær enn egentlig lov på praksis. MEN om studenten bare lar det hangle og gå uten å ta kontakt, så har studiestedet ingen grunn til å ta hensyn.  Alt kommer an på hvor imøtekommende studenten er. Kommer studenten og krever det ene med det andre og det bare virker som masse unnskyldninger,  så er det ikke sikkert at studiestedet er så velvillig når studenten viser til kun dårlige resultater.  Det er mange involverte som kan være med å vurdere hvilke tiltak som kan settes inn for en student som sliter.  

Jeg har sett studenter som har fått flere ekstra års permisjon fordi de har slitt med noe, men også sett studenter som ikke har fått innvilget noe fordi de ikke helt klart å snakke sant, da viser ikke studenten vilje til å finne løsninger.  Forskriftene gir studiestedet stor frihet, og det ser man av saker som går videre til klagenemnda. For så lenge saken er godt dokumentert og følger forskriftene og studiestedet har vist tegn til å finne løsninger, så får ingen studenter gjennomslag i klagenemnda.   

Anonymkode: fb9fa...911

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva gjorde du i disse tilfellene? Meldte du fra om at tvilsmeldingene var hevnaksjoner? Eller sto du bare å så på at uskyldige studenter fikk dette mot seg?

Anonymkode: 699f8...6f5

Meldte fra om det, men fikk beskjed om at det var opp til institusjonsansvarlig å vurdere. Uansett hva jeg gjorde så vil det alltid være folk her på forumet som mener at jeg gjorde feil. 

Anonymkode: 0d92b...802

AnonymBruker
Skrevet

Å bli meldt ser jeg på som uproblematisk. Om du har oppført deg som et vanlig anstendig menneske vel å merke :) 

Er helt enig med deg forøvrig angående den der sjelden eller aldri setningen. Jeg tror ikke så mye på det. Men, jeg skulle ønske medstudenter faktisk var flinkere til å melde i tilfeller der det faktisk er viktig å melde.

Anonymkode: 49a6c...026

Problemet er ikke skikkethetsvurdering i seg selv, men at det å stå i det, uansett hvordan du har oppført deg, er et sant helvete fordi du aldri kan vite hvordan de som skal vurdere dette, vurderer det. Og dersom du blir vurdert som uskikket så er det jo snakk om fremtiden din. Utdanningen og fremtiden din er på en måte truet. Ikke minst er det tungt å oppleve at noen mener du er uskikket til å gjøre jobben. Man kan si hva man vil om dette, men det er mye verre enn hva man kan se for seg. Det høres kanskje for noen ut som easy peasy, men det er et helvete og det vet man ikke før man står i det. Kan hende noen vil mene at jeg tar feil, men de er isåfall blant de mest psykisk sterke av oss og de færreste har den egenskapen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvordan kan dere som medelever vite at tvilsmeldinger ikke føltes reelt fra den sim sendte den, utifra hvordan DE tolker forskriftene.   
En tvilsmelding vil bli vurdert, men jeg har sett flere tvilsmeldinger som ikke engang blir sendt til skikkethetsansvarlig på studiet. men blitt værende hos praksisansvarlig, programansvarlig og studiekonsulenten, som har valgt å ikke gå videre med den.  Eneste som ble var at tvilsmeldingene ble lagt inn i studentmappen.    

At det foregår en skikketsvurdering på en student behøver ikke være noe som noen andre enn studenten og de som har med studenten på praksisstedet.  Synes flere som føler seg utsatt bør gå i seg og se om det faktisk ER noe i det.   Kan forstå om det føles som personlighetskollisjon og at man føler det som feil, men INGEN av de jeg har vært borti i skikketssaker har oppført seg helt bra i MINE øyne (og det ikke som student), men knapt noen av sakene gikk videre til skikkethetsnemnda.  

Anonymkode: 1d862...4cb

Når man ser den som blir meldt utføre jobben i praksis, og i tillegg kjenner den som melder og vet at dette er en som er litt «psycho» og bare har valgt å hate den som meldes, så er det ikke så vanskelig å vite dersom det er åpenlyst bullshit. Da er det revnende likegyldig hvordan den som melder tolker forskriftene. 

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si at jeg har vært borti studenter som gjerne VILLE levere tvilsmelding på medstudenter, men var livredde for at den som det skulle sendes inn tvilsmelding på ville finne ut hvem som sendte det og det ville få konsekvenser.   Har også sett praksislærere ikke sende inn tvilsmeldinger fordi de ikke orket å stå i prosessen, og bare håpet at neste lærerer ville ta tak i det, det samme gjaldt å stryke studenter i praksis. Har i ettertid hørt praksislærere innrømme at en student aldri skulle ha fått blitt ferdig utdannet den profesjonen. 

På noen studiesteder så kan studenter som prater seg i mellom få følelse av at enkelte lærere både stryker flere studenter i praksis og har flere tvilsmeldinger. Dette har god grunn. Er det svake studenter som man er litt mer usikker på når de skal ut i praksis, så får de "sterkere" praksislærere som passer på mer og som er mer obs.  Nye, ferske praksislærere sendes i større grad ut til studenter som anses som flinke med forventningen om at studenten vil klare seg.

Har også sett at skikkethetssaker har blitt opprettet allerede FØR studenten har kommet ut i praksis, det har vært nok med praksisøving før......  

Som sagt, jeg har aldri ment at skikkethetsvurdering ikke er viktig eller nødvendig. Problemet er måten det gjøres på. 

- TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

UH-sektoren kan gjerne legge til rette for studenter,  men da må det komme tidlig i problemfasen. Det er ofte fullt mulig å få både permisjoner, utvidet studierett, redusert studieprogresjon, at man godtar litt mer fravær enn egentlig lov på praksis. MEN om studenten bare lar det hangle og gå uten å ta kontakt, så har studiestedet ingen grunn til å ta hensyn.  Alt kommer an på hvor imøtekommende studenten er. Kommer studenten og krever det ene med det andre og det bare virker som masse unnskyldninger,  så er det ikke sikkert at studiestedet er så velvillig når studenten viser til kun dårlige resultater.  Det er mange involverte som kan være med å vurdere hvilke tiltak som kan settes inn for en student som sliter.  

Jeg har sett studenter som har fått flere ekstra års permisjon fordi de har slitt med noe, men også sett studenter som ikke har fått innvilget noe fordi de ikke helt klart å snakke sant, da viser ikke studenten vilje til å finne løsninger.  Forskriftene gir studiestedet stor frihet, og det ser man av saker som går videre til klagenemnda. For så lenge saken er godt dokumentert og følger forskriftene og studiestedet har vist tegn til å finne løsninger, så får ingen studenter gjennomslag i klagenemnda.   

Mange studenter er i en sårbar situasjon når de kommer rett fra videregående og starter på studiet som 19-åring. For mange er den endringen i seg selv, samt det å flytte hjemmefra, en stor omveltning i livet og det kan være overveldende med alt man skal gjøre og sette seg inn i. Ikke minst er det ikke så veldig uforståelig at de ikke har noen som helst anelse om hva de har rett til eller hva som finnes av hjelpetilbud. Jeg synes man bør være litt romslig i møte med disse studentene og heller møte dem litt i døra enn å bare kappe hendene rett av dem bare fordi de ikke har stålkontroll med en gang. Det er bare kynisk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange studenter er i en sårbar situasjon når de kommer rett fra videregående og starter på studiet som 19-åring. For mange er den endringen i seg selv, samt det å flytte hjemmefra, en stor omveltning i livet og det kan være overveldende med alt man skal gjøre og sette seg inn i. Ikke minst er det ikke så veldig uforståelig at de ikke har noen som helst anelse om hva de har rett til eller hva som finnes av hjelpetilbud. Jeg synes man bør være litt romslig i møte med disse studentene og heller møte dem litt i døra enn å bare kappe hendene rett av dem bare fordi de ikke har stålkontroll med en gang. Det er bare kynisk. 

Er helt enig. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle kommet meg gjennom skukkehetsaken min uten hjelp fra studentjurist og andre hjelpeorganisasjoner på høyskolen.

Anonymkode: 346f7...061

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har erfaring med dette. Var i en dårlig periode psykisk, mye som hadde hendt, og virket stresset og nervøs på praksis. En av de andre ansatte tok det opp som mangel på kunnskap, trodde at jeg var nervøs fordi jeg ikke kunne ting. Praksislærer holdt et ekstra øye med meg en dag. Ble klarert samme dag. Resten av tiden gikk det bedre og ingen problemer siden.

Anonymkode: f8435...fa1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 15.11):

Studentene du beskriver kan muligens stryke i praksis, men de blir ikke skikkethetsvurdert. Det er to forskjellige ting. Pasientsikkerhet veier alltid tyngst, så jeg stryker heller en student enn at denne personen skal bestå praksis hvis det kan innebære en risiko for pasienter, uansett årsak. Praksis kan tas om igjen, det betyr ikke at studenten er uegnet for yrket. 

Skikkethetsvurdering er noe helt annet. Jeg har bedt om at en student ble skikkethetsvurdert en gang. Denne personen truet både pasienter og personale, og oppsøkte dem på fritiden. 

Anonymkode: bfa4d...950

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har erfaring med dette. Var i en dårlig periode psykisk, mye som hadde hendt, og virket stresset og nervøs på praksis. En av de andre ansatte tok det opp som mangel på kunnskap, trodde at jeg var nervøs fordi jeg ikke kunne ting. Praksislærer holdt et ekstra øye med meg en dag. Ble klarert samme dag. Resten av tiden gikk det bedre og ingen problemer siden.

Anonymkode: f8435...fa1

Tror ikke du var i en særskilt sikkerhetsvurdering🤦

Anonymkode: 9f9e4...516

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Studentene du beskriver kan muligens stryke i praksis, men de blir ikke skikkethetsvurdert. Det er to forskjellige ting. Pasientsikkerhet veier alltid tyngst, så jeg stryker heller en student enn at denne personen skal bestå praksis hvis det kan innebære en risiko for pasienter, uansett årsak. Praksis kan tas om igjen, det betyr ikke at studenten er uegnet for yrket. 

Skikkethetsvurdering er noe helt annet. Jeg har bedt om at en student ble skikkethetsvurdert en gang. Denne personen truet både pasienter og personale, og oppsøkte dem på fritiden. 

Du tar feil. Skikkethetsvurdering skjer løpende gjennom hele studiet, og særkilt skikkethetsvurdering kan ofte skje i sammenheng med tvil knyttet til praksis. Tro meg, jeg vet hva jeg snakker om. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, skikkethetsvurderinger foregår i alle 3 årene, kontinuerlig.

Anonymkode: 49a6c...026

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg studerte til barnehagelærer meldte klassen min inn en medstudent første året som fortalte åpent i klassen at hun slo barnet sitt og låste ham inne og at hun mente fysisk avstraffelse burde være lov i barnehage og skole. 

Hun måtte slutte, takk og lov. 

Anonymkode: 3b2f5...567

• Nyttig 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Det er som det skrives her relativt sjeldent at saker havner i nemnd. Det som oftest skjer med studenter som havner i en særskilt skikkethetsvurdering er at de får utvidet veiledning, de blir veiledet ut av studiet eller at man finner ut etter samtale nr 1 at dette egentlig ikke er en skikkethetssak. De sakene som havner i nemnd er der hvor man har prøvd hardt å veilede studenten uten at det har ført frem og det er ofte snakk om ganske alvorlige saker også. Og som nevnt så kan en del skikkethetssaker handle om for lite og dårlig veiledning i løpet av løpet som først kommer frem på et senere tidspunkt. Det er stor forskjell på praksisveiledere der ute! 

Selv har jeg fått en tvilsmelding mot meg , men der er vel eneste utfall at jeg blir veiledet ut av studiet vil jeg tro mtp at jeg ikke har flere forsøk å gjennomføre på. De anbefalte uansett at jeg ble med på vurderingssamtalen... Det  gjorde vondt å se tvilsmeldingen, det var rett og slett en utleverende logg på stort og smått fra praksisperioden hvor man nærmest aktivt har leita etter feil å ta meg på. Men men sånn er det. 

Anonymkode: bbc19...c78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...