Gå til innhold

Syk, men legen har ikke svar. Hva da?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er syk, med hovedproblem utmattelse. Har i tillegg følgende symptomer: svimmelhet, følelse av fyllesyk/influensa, vondt i ledd, nummen i ansikt og lår, blir plutselig gelé i bena, hjernetåke og akutt diaré når jeg plutselig får dropp i formen. Under trening får jeg følelsen av å være frisk. 

Har blitt litt bedre, med noen gode dager innimellom. Før det plutselig slår til igjen, uten at jeg kan se noe årsak.

Har vært til fastlegen, som har tatt «alle» blodprøver, samt CT av hodet. Ingenting galt. Får ikke videre hjelp. Ingen private leger i 50 mils omkrets, og er pr i dag ikke i stand til å reise så langt. Hva gjør jeg? Er så fortvilet og lei av å se på at livet går fra meg.

Anonymkode: e65b5...df4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan begynte det? Hvordan var livssituasjonen din da? Hvordan er livssituasjonen din nå? Har du hatt de samme symptomene hele tiden, eller har nye dukket opp? Er det noe du kan gjøre for å lindre plagene? Er det noe su kan gjøre for å fremprovosere plagene? Hvordan ser en typisk uke ut (før logg over aktivitet, symptomer, søvn, kosthold og annet som kan være nyttig for legen). 

Anonymkode: c9669...225

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får du ikke videre hjelp? Er det sånn at legen mener det er psykiske årsaker? Da må han i det minste henvise deg til psykisk helsehjelp.

Anonymkode: ad4cd...d4f

AnonymBruker
Skrevet

Ingen løsning annet enn å reise mange mil for privat lege, dessverre. Offentlig helsevesen er en vits. Jeg var fattig og forsøkte få helsehjelp i mange år. Var ikke før jeg arvet millioner og kunne få behandling privat at jeg fikk endelig riktig diagnose og behandling. 

Anonymkode: 4213e...58e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du, hvor lenge har det vært slik, er du i jobb?

Det er dessverre et veldig vanlig problem.. spesielt for kvinner.

Er du stresset? Les om langvarige stressreaksjoner. Stressmestringskurs er også noe legen kan henvise til. Mitt beste råd er å akseptere formen slik den er nå, for stresser du med å bli «frisk» stresser du jo, og da tar det lengre tid. Det vil gå seg til på sikt!❤️

Anonymkode: bb7a0...794

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger å bli henvist til spesialist ved et sykehus. Det er faktisk fastlegen sin jobb. Når ikke legen selv finner ut, da sender man videre. Det høres nevrologisk ut.

Anonymkode: 54f2f...89e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må til spesialist ja. Du bør ha MR av hode, sjekke lunger med røntgen og mage sjekkes med ultralyd. Du tar flere blodprøver. 

Egentlig tror jeg at jeg ville blitt henvist til ME-spesialist ved sykehus. Du nevner mange av symptomene jeg har (har ME), og ved en slik utredning sjekkes absolutt alt som kan gi utmattelse. Blodprøvene fastlegen tar er langt fra like detaljerte.

Jeg sier ikke at du har ME, men du har en utmattelse som ikke forklares ved enkle ting som d-vitaminmangel og hormonkrøll, da er det på tide å gå grundig til verks. Lykke til :) Er du heldig finner du noe som kan behandles underveis.

Anonymkode: e3d54...5fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du trenger å bli henvist til spesialist ved et sykehus. Det er faktisk fastlegen sin jobb. Når ikke legen selv finner ut, da sender man videre. Det høres nevrologisk ut.

Anonymkode: 54f2f...89e

Man blir ikke henvist til spesialist dersom det ikke er noen indikasjon på sykdom, spesielt på blodprøvene.. Da får man bare henvisningen i retur.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan begynte det? Hvordan var livssituasjonen din da? Hvordan er livssituasjonen din nå? Har du hatt de samme symptomene hele tiden, eller har nye dukket opp? Er det noe du kan gjøre for å lindre plagene? Er det noe su kan gjøre for å fremprovosere plagene? Hvordan ser en typisk uke ut (før logg over aktivitet, symptomer, søvn, kosthold og annet som kan være nyttig for legen). 

Hadde første lignende for 10 år siden, ble da akutt syk og innlagt på sykehus, konklusjonen ble illebefinnende. Gikk seg til etter 2-3 mnd da.

Har hatt lignende flere ganger siden, men ikke i så alvorlig grad. Og heller ikke så langvarig som nå. Vært sykemeldt 1 år. Var i en noe stressende periode da det startet for 1 år siden, men ikke stressende nok til at det burde ha skylda. Har roet helt ned det siste året.

Symptomene har vært omtrent de samme siste år.

klarer ikke å finne noe som fremprovoserer plagene. Men trening lindrer stortsett. Enkelte dager blir det verre av trening. Finner liksom ikke noe mønster. Bortsett fra at jeg ble mye dårligere etter barnet vårt skadet seg og etter at vi var vitne til en bilulykke, men begge gangene gikk det seg til etter noen dager.

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvorfor får du ikke videre hjelp? Er det sånn at legen mener det er psykiske årsaker? Da må han i det minste henvise deg til psykisk helsehjelp.

Anonymkode: ad4cd...d4f

Møter bare på skuldertrekk hos legen, og med beskjed om at han ikke vet hva som feiler meg. Men så er jeg på 3. vikar det siste året, og føler de gir seg litt blaffen. (Står på venteliste til ny lege, men med stor legemangel er jeg langt bak i køen)

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvor gammel er du, hvor lenge har det vært slik, er du i jobb?

Det er dessverre et veldig vanlig problem.. spesielt for kvinner.

Er du stresset? Les om langvarige stressreaksjoner. Stressmestringskurs er også noe legen kan henvise til. Mitt beste råd er å akseptere formen slik den er nå, for stresser du med å bli «frisk» stresser du jo, og da tar det lengre tid. Det vil gå seg til på sikt!❤️

Er i begynnelsen av 30-årene. Er i delvis jobb nå, håper å engang komme tilbake i full jobb. Har skrevet lengre opp om hvor lenge det har vært slik.

Klarer ikke å slå meg til ro med at det er stress som forårsaker dette. Det er flere ting som ikke stemmer. Fastlegen var også enig i at det ikke stemte, før han gikk i permisjon.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du må til spesialist ja. Du bør ha MR av hode, sjekke lunger med røntgen og mage sjekkes med ultralyd. Du tar flere blodprøver. 

Egentlig tror jeg at jeg ville blitt henvist til ME-spesialist ved sykehus. Du nevner mange av symptomene jeg har (har ME), og ved en slik utredning sjekkes absolutt alt som kan gi utmattelse. Blodprøvene fastlegen tar er langt fra like detaljerte.

Jeg sier ikke at du har ME, men du har en utmattelse som ikke forklares ved enkle ting som d-vitaminmangel og hormonkrøll, da er det på tide å gå grundig til verks. Lykke til :) Er du heldig finner du noe som kan behandles underveis.

Me har den ene vikaren utelukket. Hadde håpet på en slik utredning, da jeg har forstått at den er grundig.

Har spurt om mr, men det er vist ikke noe som tilsier at det er nødvendig.

Vet liksom ikke hvor jeg skal starte. Har ikke energi til å sloss, og ikke kunnskap nok heller.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Dette kunne faktisk vært meg for et par år siden, samme alder og symptomer. Jeg ble sendt til revmatolog og kom ut derfra med Fibromyalgi, så var det gastroskopi da ble det IBS. Så endte jeg opp med hjerneblødning til slutt, for min del hadde det ikke hjulpet med en CT for det ville ikke ha vist noe uansett. Her måtte jeg nok hatt MR med kontrast eventuelt angiografi for å kunne se årsaken før blødningen. 

Ikke for å skremme deg jeg sier dette og det er veldig lite sannsynlig at du har det samme da det er ytterst sjeldent men greit å være obs. Med tanke på symptomene så hadde jeg ikke gitt meg før jeg hadde fått en skikkelig undersøkelse i MR med kontrast.

Anonymkode: d3bef...5b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Me har den ene vikaren utelukket. Hadde håpet på en slik utredning, da jeg har forstått at den er grundig.

Har spurt om mr, men det er vist ikke noe som tilsier at det er nødvendig.

Vet liksom ikke hvor jeg skal starte. Har ikke energi til å sloss, og ikke kunnskap nok heller.

ts

Da kan ikke den vikaren nok, for ME er det du stort sett ender opp med etter at ALT annet er utelukket, og du har diagnosekriteriene tilstede (Canada-kriteriene, finnes lett tilgjengelig på nett for alle). Så det er bare å troppe opp på legesenteret igjen og si at ME kan ikke utelukkes så tidlig, og du vil henvises videre. Eller bytt legesenter og start på nytt. Det er dessverre typisk at få leger kan nok om utmattelse.

Du vil ikke ha ME altså, bare så det er sagt. Utredningen er grundig, og jeg forstår at du ikke orker å kjempe. Du fortjener svar. Om ikke annet så finner du til slutt likesinnede, og det har mye å si. Mennesker i samme situasjon som forstår. 

I mellomtiden kan jeg anbefale å hvile med god samvittighet. Gjør mindre enn du bør. Gjør kun det aller viktigste, og tillatt deg selv å hvile imens. Hvis når du er sliten, og om du en dag føler deg litt bedre, hvil da også.

Det finnes grupper på FB også, f.eks en for ME (tror den heter utredning) hvor mange kunnskapsrike mennesker kan peke deg i riktig retning etter i hvilken landsdel du er, og du kan også spørre anonymt der. Bare et tips for å ha en retning å lete i. Jeg vet litt om hvordan du har det, og jeg vet hvor vanskelig det er å få hjelp ❤️ 

Andre retninger å se etter er fibromyalgi, søvnproblemer (søvn-klinikk kan være aktuelt), lupus, borreliose etc. Bare for å nevne noe av det som ofte må utelukkes. Har du familiemedlemmer eller venner som kan være litt støtte for deg også? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men trening lindrer stortsett. Enkelte dager blir det verre av trening. Finner liksom ikke noe mønster. Bortsett fra at jeg ble mye dårligere etter barnet vårt skadet seg og etter at vi var vitne til en bilulykke, men begge gangene gikk det seg til etter noen dager.

Hvis jeg var deg ville jeg begynt å føre nøye logg, gjør det i et par måneder så ser du kanskje et mønster og vil lettere kunne finne noen svar. Det kan også være nyttig for fastlegen, for han har antagelig enda ikke skjønt hvor sterkt du er plaget.

Hvis trening som regel hjelper, høres det ut som at du bør få et tilpasset opplegg fra en fysioterapeut. En fysioterapeut vil kunne hjelpe deg med å finne tålegrensen din slik at du ikke overdriver treningen men tar den i riktig tempo. Stabil og jevn økning fremfor skippertak og overtrening.

Ellers høres det ut som at du har opplevd noen ting som du kanskje bør få bearbeidet sammen med en profesjonell. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er disse opplevelsene som har gitt deg somatiske plager, men tror du uansett kan ha godt av å få bistand til å bearbeide ting på riktig måte. Det har vi alle godt av.

Så hvis jeg var deg ville jeg forsøkt å gripe dette an fra flere synsvinkler og prøvd både fysioterapi og psykolog, og så sett det hele an om et halvt års tid. Hvis du ikke opplever noe bedring på den tiden bør du vurdere å bytte fastlege eller oppsøke råd fra annen lege, og da kan en god logg være til stor nytte. God bedring!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Egentlig tror jeg at jeg ville blitt henvist til ME-spesialist ved sykehus. Du nevner mange av symptomene jeg har (har ME), og ved en slik utredning sjekkes absolutt alt som kan gi utmattelse.

Det er definitivt ikke ME ettersom TS blir bedre når TS trener.

Anonymkode: 35e0b...69e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hei ts. Høres ut som meg som ble utbrent for et års tid siden. Kronisk stress sitter lenge i kroppen. Jeg har trappet noe opp i jobb, men er ikke mye som skal til før det bikker over igjen. Dersom det er utbrenthet du har så er det tid, hvile og atter tid og hvile du trenger. Sunt kosthold og moderat aktivitet dersom du klarer det. 

Anonymkode: 9f427...283

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er syk, med hovedproblem utmattelse. Har i tillegg følgende symptomer: svimmelhet, følelse av fyllesyk/influensa, vondt i ledd, nummen i ansikt og lår, blir plutselig gelé i bena, hjernetåke og akutt diaré når jeg plutselig får dropp i formen. Under trening får jeg følelsen av å være frisk. 

Har blitt litt bedre, med noen gode dager innimellom. Før det plutselig slår til igjen, uten at jeg kan se noe årsak.

Har vært til fastlegen, som har tatt «alle» blodprøver, samt CT av hodet. Ingenting galt. Får ikke videre hjelp. Ingen private leger i 50 mils omkrets, og er pr i dag ikke i stand til å reise så langt. Hva gjør jeg? Er så fortvilet og lei av å se på at livet går fra meg.

Dette kan være alt eller "ingenting". Når du skriver "akutt diaré ved dropp i formen" tenker jeg at det er på sin plass med kolonskopi. Kan du ha ulceriøs kolitt eller chrons? Der er utmattelse med diverse plager "normalt" å ha. Ellers ligner dine symptomer på egentlig "alt". Fra MS til ME (men det er det ikke ettersom du blir bedre av å trene) til fibro til IBS til intoleranser til nevrologiske lidelser. 

Uansett må du henvises til spesialist! Du skal ikke akseptere å gå rundt slik over lang tid. Det må da finnes en lege rundt deg som kan ta deg inn i nærheten? Da offentlige leger. Du vet at du kan be om time hos hvilken som helst lege i dag, selv om det er fastlegeordning? 

Anonymkode: 35e0b...69e

• Liker 1
Skrevet

Jeg regner med at du er utredet for Addisons? 

AnonymBruker
Skrevet

Ut i fra mange av symptomene så kan de ligne på noe ubalanse i stoffskiftet. Anbefaler deg å ta nye prøver for dette. 

Anonymkode: 406e5...df0

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er kanskje søkt, men jeg husker et tilfelle jeg hadde... Målt vitamin D i serum? Ikke 25 som alle gjør, men 1.25(OH)2D3? En annen ting jeg kom til å tenke på er at det er noen få som får opphoping av jern om de har litt forhøyede jernverdier. Sannsynligvis er ikke dette til hjelp, men de to tingene er de eneste jeg kan tenke meg utenom det som vanligvis undersøkes og det som er nevnt her. Det ene KAN ramme 3% og det andre KAN ramme 1,5%. De rammer bare disse få prosentene om forholdene ligger til rette for det.

Endret av Majer
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be legen om å ta revmatiske blodprøver.

SLE eller sekundær sjøgrens minner om slik du beskriver. 

Hvordan er øynene og munnen? Er du tørr? 

Anonymkode: bb3a5...fa1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...