Gå til innhold

Syk, men legen har ikke svar. Hva da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er definitivt ikke ME ettersom TS blir bedre når TS trener.

Anonymkode: 35e0b...69e


Noen med ME klarer å kamuflere symptomene på kort sikt ved å trene/presse seg til aktivitet. Adrenalin osv føles godt.

Smellen ME-syke får kommer typisk 2-3 dager etter aktivitet, akkurat når en begynner å tenke at ‘denne gangen gikk det jo bra’. Med full oppblussing av symptomer, hovne lymfekjertler, IBS, hovne ledd, muskelsmerter osv.

Litt som å tisse i buksa for å holde seg varm 😜

Noe som typisk er veldig vanskelig for nysyke og forstå og se mønsteret i.

Anonymkode: 1ae15...249

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener ikke si du har ME altså TS.

Men har vært i dine sko, med symptombilde uten klart svar, utall vikarleger, for dårlig helse til å reise, ingen lokale alternativ.

Det første som fikk ballen til å rulle var å få en fastlege som faktisk var en fast lege.

Deretter samme rådet som en annen har nevnt - dagbok/logg. Sett opp et skjema for alle dagene i en uke på ett ark, del inn i passe bolker av tid. Noter i stikkordsform. I tillegg et lite felt nederst for hver dag, hvor du noterer generelt - møkkadag/smerter/kvalme/bra dag og slike ting.

Det gir legen enkelt oversikt på en helt annen måte, hvordan du egentlig har det. Enn når en skal prøve å huske og forklare i timen. ‘Utmattet’ er f.eks et ord  som er ullent. Å se konkret at du må hvile/sove så og så lenge i løpet av en dag, at du maks kan være aktiv så og så mye på en dag eller uke - det forteller en helt annen historie.

Dernest - kjemp for å få så mye utredning som mulig.

Husk at om du må reise til sykehus så kan du ha krav på å ha med deg ledsager, om du er for dårlig. Du kan også få overnatting i tillegg til reise, om det er nødvendig pga helsetilstand. Må dokumenteres av lege.

På flyplass kan en bestille ledsagertjeneste, da blir en hentet og brakt av/på fly i rullestol. Anbefales! Sparer en for mye belasting. Ørepropper og mørke solbriller hjelper.

 

Anonymkode: 1ae15...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er syk, med hovedproblem utmattelse. Har i tillegg følgende symptomer: svimmelhet, følelse av fyllesyk/influensa, vondt i ledd, nummen i ansikt og lår, blir plutselig gelé i bena, hjernetåke og akutt diaré når jeg plutselig får dropp i formen. Under trening får jeg følelsen av å være frisk. 
 

Har blitt litt bedre, med noen gode dager innimellom. Før det plutselig slår til igjen, uten at jeg kan se noe årsak.

 Har vært til fastlegen, som har tatt «alle» blodprøver, samt CT av hodet. Ingenting galt. Får ikke videre hjelp. Ingen private leger i 50 mils omkrets, og er pr i dag ikke i stand til å reise så langt. Hva gjør jeg? Er så fortvilet og lei av å se på at livet går fra meg.

Anonymkode: e65b5...df4

Har du prøvd å sjekke deg for cøliaki? Husk at du må spise gluten til alle prøver er tatt. 

Ellers vil jeg anbefale funksjonell medisin. De kan ha videosamtale, og man får tilsendt prøver man kan ta. 

Anonymkode: 57cb7...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor gammel er du, hvor lenge har det vært slik, er du i jobb?

Det er dessverre et veldig vanlig problem.. spesielt for kvinner.

Er du stresset? Les om langvarige stressreaksjoner. Stressmestringskurs er også noe legen kan henvise til. Mitt beste råd er å akseptere formen slik den er nå, for stresser du med å bli «frisk» stresser du jo, og da tar det lengre tid. Det vil gå seg til på sikt!❤️

Anonymkode: bb7a0...794

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei ts. Høres ut som meg som ble utbrent for et års tid siden. Kronisk stress sitter lenge i kroppen. Jeg har trappet noe opp i jobb, men er ikke mye som skal til før det bikker over igjen. Dersom det er utbrenthet du har så er det tid, hvile og atter tid og hvile du trenger. Sunt kosthold og moderat aktivitet dersom du klarer det. 

Anonymkode: 9f427...283

Signerer disse to. Jeg har akkurat de samme symptomene som deg ts og jeg har en psykisk lidelse hvor dette er noen av symptomene jeg får når kroppen stresser. Stress er ikke å ha mye å gjøre, fly fra jobb til trening til x og y, men noe som i mitt tilfelle har blitt kronisk så jeg kjenner på slike ting selv om jeg er i ro hele dagen. 

Les deg opp på kronisk stress.

Anonymkode: 6fb75...941

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger full utredning for revmatiske og autoimmune sykdommer. Det kreves stort sett laang utredning og masse (vente) tid. Særlig nå under corona der slike sykdommer ikke blir prioritert. Du sier du har tatt ‘alle’ blodprøver. Det er ALLTID noen blodprøver som ikke er blitt tatt. Fastlegene har sjeldent så god oversikt man skulle håpet og trodd. Har du feks målt kalium og stoffskifte? Disse kan gi slike symptomer med for lavt/høyt. Du bør også måle om du har immunstoffer mot feks kyssesyke (mononuklose)  og borreliose (tidligere flåttbitt). Som begge kan gi slike symptomer som langtidsvirkninger. Herpesvirus vil også kunne sette kroppen ut av spill. Har du (hatt) utbrudd med herpes?

ME diagnose kan først stilles etter at alle andre sykdommer/tilstander utelukkes. Fordi ME er eneste sykdom som ikke kan bevises. Det at du føler deg friskere etter trening tyder derimot på at det ikke er ME. Da ville nok trening slått deg ut.

Dette er en kamp, og den har såvidt startet. Men du kan også være heldig og det vil forsvinne av seg selv. Slike diffuse tilstander symptomer forsvinner ofte like fort som de kom i ulike stadier av livet. 
 

Lykke til🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er sykemeldt, må du vel ha en diagnose som sykemeldingsgrunn?

Anonymkode: 98593...9fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har de samme symptomene, og jeg har allergi. 

Anonymkode: 882e0...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har du prøvd å sjekke deg for cøliaki? Husk at du må spise gluten til alle prøver er tatt. 

Ellers vil jeg anbefale funksjonell medisin. De kan ha videosamtale, og man får tilsendt prøver man kan ta. 

Anonymkode: 57cb7...c87

hvor gjør man dette? jeg har lignende situsjon som ts, men fått ME som hoved-diagnose. tviler på det stemmer, men ble lettest for legene.

har ibs og nettopp tatt gastro som viser rødme(?) i magen. null oppfølging😌

har lest om funksjonell helse i oslo, men med skyhøyt lån som følge av store helseutgifter og nedsatt arbeidsevne har jeg neppe råd...🥲

Anonymkode: 8f0c7...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er definitivt ikke ME ettersom TS blir bedre når TS trener.

Anonymkode: 35e0b...69e

Poenget mitt var at det er en grundig utredning. Jeg som ME-pasient selv er fullstendig klar over at trening ikke gjør det bedre, men mye verre. Men takk for at du påpekte det for andre som kanskje var i tvil :)

Anonymkode: e3d54...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At alt av blodprøver er fine er ikke det samme som at alt er ok. Om du ligger lavt eller høyt innenfor referanseverdi har mye å si på feks stoffskiftet. Be om å få se prøveresultat.

Anonymkode: 2f273...b75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...