Gå til innhold

NAV og tiltak, er det bare tull med de?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men hvorfor er det NAV som skal ordne opp, han er vel en voksen mann? Hva har han holdt på med i disse årene da? Hvilken utdanning har han begynt på feks?

Anonymkode: 32f06...ff3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fra han sendte 4-5 meldinger til NAV, og ringte i fjor høst har det tatt til nå før han hørte noe tilbake. Saksbehandler har bare sagt at det skal kartlegges og utredes vita eksternt firma (tiltak), og at de ikke kan bestemme noe før det er gjennomført. Han har ikke fått gjort noe særlig denne tiden, han har søkt jobber men med stor arbeidsledighet og som ufaglært i yrker som passer har han ikke fått noe mer enn et par intervjuer.

Han har ikke greid å få noe deltidsjobb som fungerer med helsa, han fikk intervju til en jobb som telefonselger men det var for det meste provisjonsbasert og gikk ut på å lure eldre folk til å ta i mot en prøve for så å bli sendt regning etc, med andre ord moralsk forkastelig. Lett å tenke at man bare kan få seg en deltidsjobb, men da jeg studerte her var det umulig, ingen på mitt kull hadde jobb utenom de som hadde tilkalling hos steder de jobbet før studiet (sykepleier, ergoterapeut og en vernepleier), og jeg gikk ikke på krykker eller hadde fysiske begrensninger.

All inntekt går med på å betale huslån og faste utgifter, vi har ikke råd til å reise på ferie og slikt - så kommer ikke til å bruke penger på kurs, de fleste kurs er uansett bare tull som ikke leder til jobb (skoler som tar skyhøy pris uten noe særlige krav til søkere) - må nok på universitet eller høyskole for å få riktig kompetanse. Han tenkte også på fagbrev innen kontor, men det går ikke om man allerede har et fagbrev eller videregående fra før. Aller helst hadde det vært best med litt arbeidserfaring innen et felt som fungerer på krykker, slik at han kunne jobbet og ikke studert.

Eksamen han må ta trenger han ikke lese til, er matematikk (må visst ha flere timer med matematikk nå enn tidligere på yrkesfag) noe han er svært god i. Han kunne tenkt seg omskolering innen informatikk/data som han har mye kunnskap om fra tidligere -  men som krever at han enten har lang erfaring, gode resultater/prosjekt å vise til eller utdannelse.

Er forsåvidt helt enig med dere som sier at man må ta tak i egen situasjon, men jeg blir nok mest frustrert av NAV da jeg vet at han er litt treg til å sette i gang ting på eget iniativ. Litt sånn "vi venter og ser" (altså han venter og ser mens jeg blir gal 😛 ). Jeg tenker jo at om de ikke har planer om omskolering eller videre utredning kunne de ha droppet å forlenge AAP etter 3 år, mye av det som irriterer meg er at alt det de har brukt på han disse årene - det er faktisk 16000 i måneden, så kan det hende at det fører til nøyaktig ingenting.

Anonymkode: 43aa4...c35

Men da har han vært i tiltak? Hva sier rapportene?

Du kan ikke ha en "vent og se" holdning når du er på AAP, det har du ikke tid til. Og man må selv ta ansvar og initiativ til videre avklaring. Man kan ikke gi seg, det vil kun gå utover en selv.

Anonymkode: a3446...6a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En voksen oppegående mann er selv ansvarlig for å skaffe seg jobb og inntekt.

Anonymkode: 2b59b...962

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Arbeidstrening er i mange tilfeller ren utnytting av mennesker og økonomien i NAV.

 

Ts: jeg ville begynt å kreve mer fra saksbehandler. Krev et fysisk møte, og informer på det møtet at dere krever fysiske møter fremover for å garantere fremdrift.  Da beslaglegger dere tiden til saksbehandler og Nav, og de vil til slutt ønske å «bli kvitt» dere (med det resultatet at noe vil skje.) 

(Finnes det rapporter? Gå gjennom de fysisk med saksbehandler.)

Anonymkode: 56d94...f0d

Tviler at noen som er frisk nok til å studere, får AAP videre hvis det blir nok mas. AAP og studier er ikke nødvendigvis forenelig. 

Anonymkode: 5f111...9d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du høres ut som du finner på unnskyldninger. Jeg skrev at han kunne ta kurs for å forberede seg for eksamen han tenker å ta evt finne litteratur for studie han kunne tenkt seg å ta. Da kan han bruke tiden fornuftig. Selvfølgelig hjelper det med kurs og veiledning i matte. Tok matteeksamen selv på universitetet nylig og nettstudier var gull verdt.

Så lenge han er over 30-år så kan han få ekstra studielån da ender han opp med 16000 i mnd, og det er vel det han har nå også. Men for å være ærlig så tror jeg neppe han kommer noen vei da dere finner på unnskyldninger.

Anonymkode: bec97...071

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes du høres ut som du finner på unnskyldninger. Jeg skrev at han kunne ta kurs for å forberede seg for eksamen han tenker å ta evt finne litteratur for studie han kunne tenkt seg å ta. Da kan han bruke tiden fornuftig. Selvfølgelig hjelper det med kurs og veiledning i matte. Tok matteeksamen selv på universitetet nylig og nettstudier var gull verdt.

Så lenge han er over 30-år så kan han få ekstra studielån da ender han opp med 16000 i mnd, og det er vel det han har nå også. Men for å være ærlig så tror jeg neppe han kommer noen vei da dere finner på unnskyldninger.

Anonymkode: bec97...071

Han er som sagt veldig god i matematikk så det er det ikke behov for. Vi har ikke råd til at han skal studere, lånet må betales tilbake. 

Jeg lurte på om kartlegging av arbeidsevne brukte å ta så lang tid, og om det var vanlig å måtte få ny informasjon om en uhelbredelig skade så ofte - ser jo fra tråden at det er helt vanlig og at tiltak ikke fører til noe jobb. 

Anonymkode: 43aa4...c35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det har vi ikke råd til. Han søker jobber innenfor det han tror kommer til å fungere, men trenger formell utdannelse.

Anonymkode: 43aa4...c35

Økonomi er ikke noe nav tar hensyn til når man er på aap. Det er kun helse og arbeidsevne som gjelder. Dessuten har mannen din en utdannelse og da får han ikke mere utdannelse fra nav, de prioriterer å hjelpe med utdannelse hos klienter som ikke har noen utdannelse.

Anonymkode: 2158a...1a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan både studere og ta imot studielån samtidig uten at det går ut over AAP. Hvis han har helse til det, kan han ta påbygg fag som privatist.

Det sitter nok en lege i bakgrunnen hos NAV som sier at "her ser vi det an" 

Desverre gjør de det veldig uoversiktelig for folk hva som egentlig skjer på innsiden.

Falt ut av jobb i 2014 på grunn av helsa. Står fortsatt på AAP. Går endelig mot en uføregrad. Hvis jeg hadde klart meg uten, hadde jeg kommet meg til helvete ut av denne driten for lenge siden.

Kan jobbe intill 60% uten å miste AAP. Timene man jobber erstatter timene AAP så det lønner seg uansett.

Har prøvd å jobbe litt, har prøvd å studere litt, men det har ikke fungert. Har ikke nok gode timer i løpet av en uke til å komme så langt desverre.

Går mot en uføregrad. Begrenset hvilke jobber jeg klarer, og de jeg klarer, klarer jeg ikke hver  dag hele uka.

Man kan prøve å hjelpe seg selv, selv om man er i AAP. Men så klart, risikerer jo at NAV røsker deg ut av det du holder på med neste gang de finner på noen sprell til deg . Så om han klarer å studere som privatist er det ingenting i veien for det.

I arbeidslivet før jeg ble syk, jobbet jeg sammen med multihandicappede, en som var blind. En i rullestol som hadde med seg assistent på jobb. De klarte vanlige jobber. Det var ikke krav til utdanning for å være der. Jeg har heller ikke utdanning ut over videregående.

Det er ikke automatikk i at man får omskolering fordi man ikke klarer samme stillingen man hadde før. 

Hvis han bestemmer seg for det, og ikke sliter med kroniske smerter eller andre problemer ut over at han ikke kan bruke foten like godt. Så er det bare å ta fatt. NAV går tregt, og slettes ikke sikkert at man får hjelpen man håper på.

Man kan gjøre ting selv om man er i AAP. Men så klart, må ta høyde for der man står. Til og med NAV må vel klare å avse han den dagen han må stille for å få utført privatisteksamen.

Hvis dere får det til på egen hånd, bare gjør det. Hilsen en som har sirkulert i systemet lenge. Dere risikerer å sitte med livet på hold. Hvis han etter 3 år SÅ får innvilget utdanning, utvider de bare AAP ytterligere. NAV gjør som de vil.

Anonymkode: 57bdc...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han er som sagt veldig god i matematikk så det er det ikke behov for. Vi har ikke råd til at han skal studere, lånet må betales tilbake. 

Jeg lurte på om kartlegging av arbeidsevne brukte å ta så lang tid, og om det var vanlig å måtte få ny informasjon om en uhelbredelig skade så ofte - ser jo fra tråden at det er helt vanlig og at tiltak ikke fører til noe jobb. 

Anonymkode: 43aa4...c35

En utdannelse (bachelor)  = bedre lønn = råd til å betale tilbake studielån. 

Det beste er alltid å ta ansvar selv og å invistere i egen fremtid. 

Anonymkode: 67270...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv på aap jobber litt og studerer. Har utdannelse fra før, men aldri bekreftet at jeg ikke kan bruke denne. Min erfaring er at man må være veldig på og be om konkrete ting, utdannelse kan være et tiltak. Jeg har fått innvilget utdannelse som tiltak. Jeg bruker aktivitetsplanen aktivt og har også vært i behandling som også er i aktivitetsplanen. Egentrening er også i aktivitetsplanen. Bruker mannen din denne? Han må faktisk vise at han klarer å følge opp planer og tiltak. Han kan selv finne et utdannelse ham tror han kan klare og argumentere for å ha den som tiltak mens han er på aap. Hva med fysio og rehabilitering? Gjør han det? Om han ikke har kontakt med veileder og bruker aktivitetsplanen så må han begynne med det. Han risikerer at vedtaket går ut uten at han er avklart for eventuell uføregrad (om det går den veien). 

Anonymkode: da358...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er selv på aap jobber litt og studerer. Har utdannelse fra før, men aldri bekreftet at jeg ikke kan bruke denne. Min erfaring er at man må være veldig på og be om konkrete ting, utdannelse kan være et tiltak. Jeg har fått innvilget utdannelse som tiltak. Jeg bruker aktivitetsplanen aktivt og har også vært i behandling som også er i aktivitetsplanen. Egentrening er også i aktivitetsplanen. Bruker mannen din denne? Han må faktisk vise at han klarer å følge opp planer og tiltak. Han kan selv finne et utdannelse ham tror han kan klare og argumentere for å ha den som tiltak mens han er på aap. Hva med fysio og rehabilitering? Gjør han det? Om han ikke har kontakt med veileder og bruker aktivitetsplanen så må han begynne med det. Han risikerer at vedtaket går ut uten at han er avklart for eventuell uføregrad (om det går den veien). 

Anonymkode: da358...c2b

Hei, er det som oftest de på AAP som får slik støtte. De med dagpenger er det ikke aktuelt?

Anonymkode: d4d6c...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han er som sagt veldig god i matematikk så det er det ikke behov for. Vi har ikke råd til at han skal studere, lånet må betales tilbake. 

Jeg lurte på om kartlegging av arbeidsevne brukte å ta så lang tid, og om det var vanlig å måtte få ny informasjon om en uhelbredelig skade så ofte - ser jo fra tråden at det er helt vanlig og at tiltak ikke fører til noe jobb. 

Anonymkode: 43aa4...c35

Selvfølgelig må lånet betales tilbake. Men etter studiene så sitter man som regel med en inntekt på 450000-500000 i året mot halvparten av det han har i dag. Det virker ikke som dere tenker løsningsorienterende og langsiktig. Jeg tviler på at han får noe gjennom nav. Det virker som han har arbeidsevne så lenge det ikke er fysisk arbeid, så da er det kontorjobb han trenger, og de jobbene er det nesten umulig å få uten utdannelse.  Jeg kommer til å sitte igjen med ca 300000 kr i studielån når jeg er ferdig med min utadnnelse, og det blir vel 2000-3000 kr å betale i mnd, men lønna mi kommer mest sannsynlig til å øke med mye mer enn det så da blir det null stress å betale tilbake. Med mulighet for å få utsatt månedsbetaling hele 36 ganger så tenker jeg at vi er heldige i Norge som har denne muligheten.

 

Anonymkode: bec97...071

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om noen som til og med fikk Yoga på tiltaksplanen sin. Så useriøst

Anonymkode: 2b2f3...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Kan både studere og ta imot studielån samtidig uten at det går ut over AAP. Hvis han har helse til det, kan han ta påbygg fag som privatist.

Saksbehandler sa at det måtte godkjennes som tiltak og være en del av aktivitetsplanen, ellers ville han miste AAP. Så han har faktisk fått beskjed om at han ikke kan melde seg opp til eksamen før det er godkjent - og fått beskjed om å vente på utredning/kartlegging. Kjenner jeg blir irritert om han kunne tatt eksamen for lenge siden.

 

Anonymkode: 43aa4...c35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Saksbehandler sa at det måtte godkjennes som tiltak og være en del av aktivitetsplanen, ellers ville han miste AAP. Så han har faktisk fått beskjed om at han ikke kan melde seg opp til eksamen før det er godkjent - og fått beskjed om å vente på utredning/kartlegging. Kjenner jeg blir irritert om han kunne tatt eksamen for lenge siden.

 

Anonymkode: 43aa4...c35

Man kan studere uten at det er et tiltak gjennom NAV. Men da som en egenaktivitet. Men, du risikerer at NAV krever at du deltar i et arbeidsrettet tiltak for å bli avklart, de blir det ikke tatt hensyn til egenaktiviteten/studiene. Men NAV ønsker å vite at man tar det som en egenaktivitet. Så det er en risiko at man ikke får gjort det ferdig når det går som en egenaktivtet.

Anonymkode: a3446...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan studere uten at det er et tiltak gjennom NAV. Men da som en egenaktivitet. Men, du risikerer at NAV krever at du deltar i et arbeidsrettet tiltak for å bli avklart, de blir det ikke tatt hensyn til egenaktiviteten/studiene. Men NAV ønsker å vite at man tar det som en egenaktivitet. Så det er en risiko at man ikke får gjort det ferdig når det går som en egenaktivtet.

Anonymkode: a3446...6a3

Det er stikk motsatt av hva som er sagt her, om han meldte seg opp til privatisteksamen ville han miste AAP. Finnes det noe informasjon om dette på sidene til NAV som han kan vise saksbehandleren (Jeg finner ikke noe om det)?

Anonymkode: 43aa4...c35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 hours ago, AnonymBruker said:

Men da har han vært i tiltak? Hva sier rapportene?

Du kan ikke ha en "vent og se" holdning når du er på AAP, det har du ikke tid til. Og man må selv ta ansvar og initiativ til videre avklaring. Man kan ikke gi seg, det vil kun gå utover en selv.

Anonymkode: a3446...6a3

Det ble avbrutt pga covid (fjor vår), og ventet siden da. Svært vanskelig å få tak i saksbehandler og får ikke svar på meldinger før det har gått måneder - da ofte uten ordentlige svar.

Anonymkode: 43aa4...c35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er stikk motsatt av hva som er sagt her, om han meldte seg opp til privatisteksamen ville han miste AAP. Finnes det noe informasjon om dette på sidene til NAV som han kan vise saksbehandleren (Jeg finner ikke noe om det)?

Anonymkode: 43aa4...c35

Det er ikke noe automatisk at man mister AAP ved å ta en eksamen, men det er lurt å snakke med veilederen sin om det først. Dette går på skjønn og alle veiledere forstår at det er positivt å gjøre ferdig utdanningen sin. 

Jeg er veileder på AAP og lar gjerne folk få ta en eksamen som mangler, jeg har også godkjent utdanning som egenaktivitet når NAV ikke kan godkjenne det som et tiltak (eks at man har en brukbar utdanning fra tidligere eller har brukt opp rettighetene sine om utdanning), men har da sagt i fra at man kan bli søkt inn til et arbeidsrettet tiltak i samme periode, for videre avklaring.

Hvis det ikke nytter å få tak i veilederen hans, hverken skriftlig i aktivitetsplanen eller på telefon, så må han sende en serviceklage. En veileder skal svare innen 24 timer i aktivitetsplanen og to virkedager om man har ringt inn. Det kan jo avvike, men da skal det være en god grunn.

Anonymkode: a3446...6a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det ble avbrutt pga covid (fjor vår), og ventet siden da. Svært vanskelig å få tak i saksbehandler og får ikke svar på meldinger før det har gått måneder - da ofte uten ordentlige svar.

Anonymkode: 43aa4...c35

Han må bare mase, om og om igjen. Og sende serviceklage, om og om igjen. 

Det har vært utfordringer med arbeidsrettede tiltak og korona, men mange steder åpner de nå litt opp igjen. Og om ikke annet så må man i hvert fall få kartlagt muligheter og ønsker videre. 

Anonymkode: a3446...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager men man MÅ være på sin egen sak, være sin egen saksbehandler og lage egen fremdriftsplan i samarbeid med nav. Tar ikke nav kontakt med deg, så må du ta ko takt med nav. Det er altfor mange som sitter på gjerde og vente på at nav skal finne opp kruttet for deg, men de har ett tonn andre saker og strekker ikke over alt eller klarer å være i forkant. Er i NAV-systemet selv og min saksbehandler sier bare ja til alt jeg foreslår for jeg sjekker og ordner selv, lager min egen plan OG har fått de til å se over saken min sammen led rådgivende overlege, så jeg vet i god tid når før saken min har frist hva jeg MÅ igjennom. Skjønner det finnes kompliserte saker rundt om og at det ikke alltid lar seg gjøre å bli ferdig avklart, men skrevet dette for å opplyse andre litt om at det er veldig dumt å sitte å vente på initiativ fra nav, de har mer en nok saker å jobbe med, så sørg for at de prioriterer din ved å være på og ha initiativ . 

Anonymkode: 990dd...5f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...