Gå til innhold

NAV og tiltak, er det bare tull med de?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min har en skade i et kne + nedover i foten, som gjør at han ikke lenger kan jobbe med det han er utdannet som (fysisk arbeid). Han har nå vært på AAP i over 3 år, snart 4, og det virker som om NAV ikke gjør noe som helst, jeg begynner å bli frustrert så håper noen her kan forklare meg hvordan det er NAV egentlig fungerer.

De første 2 årene skjedde det ingenting på AAP, de fikk oversendt noen bilder fra legen (mener det var CT eller MR), så skulle NAV sin lege (? skjønner ikke helt vitsen med at spesialist på sykehuset + fastlegen ordner bilder og papirarbeid bare for at NAV skal gjøre det på nytt igjen) ha nye bilder og skrive ny rapport.

Dette ble gjort. Så gikk det et år til og han ble søkt inn på tiltak, der skulle han lære å skrive CV og ta en personlighetstest. CVn er super for det han er utdannet som, han hadde jobbet i over 20 år, fast, før denne skaden og aldri hatt problemer med å bytte jobb om han ble lei arbeidsoppgaver. Personlighetstesten viste at han likte fysisk arbeid og var kreativ - med andre ord helt unyttig, dette kunne han fortelle de på forhånd.

Under tiltak måtte han også få nye bilder av kneet, som viste at det fortsatt ikke var noen endring, akkurat slik legene hadde sagt da dette ikke er noe som blir bra. Så skal de ha en rapport fra fastlegen, som da selvfølgelig sier akkurat det samme. Så går det nesten enda et år og AAP blir forlenget da de ikke har konkludert, og sikkert pga. covid 19. Nå har han igjen fått beskjed om tiltak, NAV har kommet frem til at han ikke kan fortsette å jobbe med det han gjorde før (no shit), så de har søkt han inn på et nytt tiltak.

Han blir kontaktet av disse tiltaksfolkene, og de vil ha nye bilder av skaden og en rapport fra legen. Han skal ta en personlighetstest og få hjelp med CV. Han selv ønsker å videreutdanne seg, fra før hadde han fagbrev og tenkte det kunne vært lurt å ta påbygg som privatist for å få et vitnemål fra videregående slik at han kan studere eller ta et årsstudium eller lignende for å kunne ha en kontorjobb innen det han jobbet med før. NAV sier videreutdanning er mest aktuelt, men først må det utredes arbeidsevne og hva han passer til før de kan godkjenne at han tar eksamen uten å miste AAP.

Jeg får helt fnatt kjenner jeg, og det har snart gått 4 år - han kunne tatt påbygg OG fått en bachelorgrad på den samme tiden. Håper NAV at skaden skal bli bra av seg selv til tross for at spesialistene på Riksen og fastlegen sier at det ikke er mulig? Virker som om det er uendelig sløsing med ressurser der og at målet er at ingen skal få jobb, slik at NAVs egne folk har jobb.

Han har sagt han ønsker å omskolere seg, kan gå opp som privatist og lese på egen hånd, eller ta sertifikater/kurs innen samme bransje for å få andre arbeidsoppgaver, men det eneste NAV virker å være opptatt av er disse personlighetstestene og bilder av kneet. Han har begynt å tulle med å få amputert bort foten så det ikke er noe mer å få bilder av nå 😛

Er det bare å fortsette å bli med på alt tullet de setter opp, eller bruker de å komme med noe fornuftig til slutt?

 

Anonymkode: 43aa4...c35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som classic NAV det der ja. NAVs ansatte må jo fylle tiden med noe vet du. 

Tipper de forsøker dra ut tiden slik at han skal bli lei og finne på noe selv (og betale selv), så slipper de å betale for omskolering/kursing osv.

Hadde en venn her som var under NAV og trengte hjelp til omskolering. Slet med psyken og har ikke kropp til fysisk jobb (kronisk betennelse under føttene blant annet).  De kom fram til at de ønsket å jobbe med tekst/språk/oversetting/whatever da de er meget språkkyndige og har godt gehør. NAV var enig i dette men ville ikke hjelpe med hverken utplassering, kurs, omskolering, osv. Det var uaktuelt og "urealistisk" å jobbe med noe slikt.

Men de kunne hjelpe å omskolere til helsearbeider. En ekstremt fysisk (og psykisk) belastende jobb. Når de visste at denne personen hadde fysiske problemer. 🤪🤪🤪🤪

Anonymkode: 99eeb...7e0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som classic NAV det der ja. NAVs ansatte må jo fylle tiden med noe vet du. 

Tipper de forsøker dra ut tiden slik at han skal bli lei og finne på noe selv (og betale selv), så slipper de å betale for omskolering/kursing osv.

Hadde en venn her som var under NAV og trengte hjelp til omskolering. Slet med psyken og har ikke kropp til fysisk jobb (kronisk betennelse under føttene blant annet).  De kom fram til at de ønsket å jobbe med tekst/språk/oversetting/whatever da de er meget språkkyndige og har godt gehør. NAV var enig i dette men ville ikke hjelpe med hverken utplassering, kurs, omskolering, osv. Det var uaktuelt og "urealistisk" å jobbe med noe slikt.

Men de kunne hjelpe å omskolere til helsearbeider. En ekstremt fysisk (og psykisk) belastende jobb. Når de visste at denne personen hadde fysiske problemer. 🤪🤪🤪🤪

Anonymkode: 99eeb...7e0

Haha ja han har jo sagt at han nå bare vil ha seg en jobb, fordi han blir smågal av å bare gå hjemme og være "hjemmeværende kone" mens jeg tjener penger og betaler lån. Jeg skjønner ikke hvorfor de må gjøre det så vanskelig for folk som har bevist at de har arbeidsmoral og har stått på i alle år, de kunne latt han omskolere seg fra starten av uten alt dette tullet. Spesielt dette med privatisteksamen provoserer meg litt, han mister AAP om han melder seg opp, men samtidig ville det ikke hatt noe som helst å si for de om han tok eksamen - med mindre det skulle krasje med den en dagen i året de krever nye bilder. Jeg har også inntrykk av at de bare haler ut tiden, med unnskyldninger om å kartlegge arbeidsevne - han vet da godt selv at han ikke kan ha en jobb som belaster kneet, trenger ikke noe test for å finne ut at han ikke blir personlig trener på SATS.

Han har ikke blitt tilbudt noe utplassering i butikk, kontor eller annet, tiltaksmøter (det har vært under 5 på alle disse årene) har foregått på telefon, samt på nett for å utføre disse personlighetstestene. Føles også litt urettferdig at de som får dagpenger kan studere uten å miste støtte, men er du på AAP og går hjemme hele dagen kan du ikke studere - hvor er logikken.

Morsomt at du trekker frem det eksempelet med språk/oversetting, for det er akkurat det jeg jobber innen - og det er en bransje som ofte skriker etter folk, men ja NAV hadde vel utredet seg frem til at motivasjon og ønske ikke var noe å bry seg om... regner med de kan omskolere til helsearbeider fordi det er dette ca alle voksenopplæringene i landet tilbyr...

nå høres jeg skikkelig bitter og negativ ut, men går det ikke an å få gjort noe med NAV? Hele systemet er håpløst og koster ekstremt mye penger, og gir veldig lite resultat.

Anonymkode: 43aa4...c35

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre politikk har gitt en ukultur i NAV der de mistenker alle som er syke og/ eller har skader. Det fører til unødvendig mye papirarbeid og søknadsprosesser og ditt og datt. Høyre vil kutte ned på kostnader knyttet til nav, men det de gjør er å øke kostnadene fordi de må betale for all arbeidet med søknader og diverse, samt at det tar TID. Mange blir gående på AAP og annet mye lengre enn de egentlig ville trengt for å komme i arbeid eller bli ferdig avklart. 

Det er ikke uvanlig med historier som din manns. Noen har selvsagt "enkle" sykdommer og har en enkel prosess i NAV. Men veldig ofte blir det mye tull og alt tar laaaaaaang tid. 

Ikke noe hat mot saksbehandlere og lignende, de gjør gjerne så godt de kan med de begrensede muligheter de har, men NAV systemet trenger en skikkelig oppvask. Det blir verre og verre. 

Anonymkode: f3007...881

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull med NAV.

Anonymkode: 2e664...886

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NAV leker butikk, hehe. 

Anonymkode: 5b285...8bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke forbudt å ta tak i egen situasjon, søke på skole, skaffe seg mer utdanning og søke en jobb man kan klare. Det er ikke sånn at alt trenger å være opp til NAV, det er faktisk lov å gjøre en innsats selv. Men det er greiere å klage sant? Sitte på rævva og syte over at andre ikke gjør noe? Men å gjøre noe selv, nei det har ikke mannen din klart på årevis. Da er det ikke bare å skylde på nav gitt. 

Anonymkode: e894b...902

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han kan ta videreutdannelse og da vet han kan jobbe så er det bare å hoppe av systemet og gjøre det. 

Opplegget med tester og søknader pluss cv er faktisk ganske nyttig for mange av de som faller ut av arbeidet. Det handler om å hjelpe med å søke jobber, hjelpe klienten til å se at andre jobber kan være aktuelle og det handler også om at nav skal bli kjent med den enkelte klients evner, ønsker og muligheter for å komme i jobb. 

Anonymkode: 2158a...1a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå er det jo ikke forbudt å ta tak i egen situasjon, søke på skole, skaffe seg mer utdanning og søke en jobb man kan klare. Det er ikke sånn at alt trenger å være opp til NAV, det er faktisk lov å gjøre en innsats selv. Men det er greiere å klage sant? Sitte på rævva og syte over at andre ikke gjør noe? Men å gjøre noe selv, nei det har ikke mannen din klart på årevis. Da er det ikke bare å skylde på nav gitt. 

Anonymkode: e894b...902

Det har vi ikke råd til. Han søker jobber innenfor det han tror kommer til å fungere, men trenger formell utdannelse.

Anonymkode: 43aa4...c35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom noe av det samme. Måtte omskolere meg men NAV dro ut tiden. Tilslutt så ble jeg lei og søkte bachleor og lån og stipend og begynte å studere. Fant meg en liten deltidsjobb ved siden av. (Har en mann som jobber heltid ). Og er så glad for at jeg gjorde det. 

Enten så kan han gjøre noe lignende eller så kan han begynne å lese på det som er aktuelt å gå opp i eksamen og gjøre seg kjent med pensum, slik at når/hvis han får grønt signal så kan han bare gå opp til eksamen. Mye nettbaserte kurs og studier som ikke er så altfor dyre som kan hjelpe ham å komme i mål.

Anonymkode: bec97...071

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Haha ja han har jo sagt at han nå bare vil ha seg en jobb, fordi han blir smågal av å bare gå hjemme og være "hjemmeværende kone" mens jeg tjener penger og betaler lån. Jeg skjønner ikke hvorfor de må gjøre det så vanskelig for folk som har bevist at de har arbeidsmoral og har stått på i alle år, de kunne latt han omskolere seg fra starten av uten alt dette tullet. Spesielt dette med privatisteksamen provoserer meg litt, han mister AAP om han melder seg opp, men samtidig ville det ikke hatt noe som helst å si for de om han tok eksamen - med mindre det skulle krasje med den en dagen i året de krever nye bilder. Jeg har også inntrykk av at de bare haler ut tiden, med unnskyldninger om å kartlegge arbeidsevne - han vet da godt selv at han ikke kan ha en jobb som belaster kneet, trenger ikke noe test for å finne ut at han ikke blir personlig trener på SATS.

Han har ikke blitt tilbudt noe utplassering i butikk, kontor eller annet, tiltaksmøter (det har vært under 5 på alle disse årene) har foregått på telefon, samt på nett for å utføre disse personlighetstestene. Føles også litt urettferdig at de som får dagpenger kan studere uten å miste støtte, men er du på AAP og går hjemme hele dagen kan du ikke studere - hvor er logikken.

Morsomt at du trekker frem det eksempelet med språk/oversetting, for det er akkurat det jeg jobber innen - og det er en bransje som ofte skriker etter folk, men ja NAV hadde vel utredet seg frem til at motivasjon og ønske ikke var noe å bry seg om... regner med de kan omskolere til helsearbeider fordi det er dette ca alle voksenopplæringene i landet tilbyr...

nå høres jeg skikkelig bitter og negativ ut, men går det ikke an å få gjort noe med NAV? Hele systemet er håpløst og koster ekstremt mye penger, og gir veldig lite resultat.

Anonymkode: 43aa4...c35

Kompisen min støtte faktisk på noen som tilfeldigvis trengte oversetting på et prosjekt - men det var bare et lite prosjekt hos noen som var "på gjennomreise" nærmest. Men wow! Jeg ante ikke at det var mangel på folk engang. Man må kanskje være "inne" i det for å høre noe om det 😂

Synes det er helt talentløst at NAV ikke prøver hardere/mer effektivt å hjelpe folk - med noe de kan/vil gjøre - istedet for å bare forsøke lempe de over i noe de overhodet ikke passer inn i.  Men det er  visst "normalen"

Anonymkode: 99eeb...7e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det har vi ikke råd til. Han søker jobber innenfor det han tror kommer til å fungere, men trenger formell utdannelse.

Anonymkode: 43aa4...c35

Er du sikker på at dere ikke har råd hvis han tar opp maks lån og stipend. Ja, han får studielån men det er vel verdt det. For det er vel like før han mister AAP og da er sosialen neste. 

Anonymkode: bec97...071

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har han gjort på denne tiden? 

Man må ta ansvar for egen sak. En veileder har ca 100 brukere på AAP, da får de som roper høyest, sier seg selv. Det er null problem å skrive til veilederen sin og spørre om hva som er neste steg. Kanskje utdanning, jobbspesialist el. 

Anonymkode: a3446...6a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke ta tak selv? Voksne mennesker å klare det.

Anonymkode: 0a0d6...40c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva har han gjort på denne tiden? 

Man må ta ansvar for egen sak. En veileder har ca 100 brukere på AAP, da får de som roper høyest, sier seg selv. Det er null problem å skrive til veilederen sin og spørre om hva som er neste steg. Kanskje utdanning, jobbspesialist el. 

Anonymkode: a3446...6a3

Fra han sendte 4-5 meldinger til NAV, og ringte i fjor høst har det tatt til nå før han hørte noe tilbake. Saksbehandler har bare sagt at det skal kartlegges og utredes vita eksternt firma (tiltak), og at de ikke kan bestemme noe før det er gjennomført. Han har ikke fått gjort noe særlig denne tiden, han har søkt jobber men med stor arbeidsledighet og som ufaglært i yrker som passer har han ikke fått noe mer enn et par intervjuer.

Quote

Jeg har vært gjennom noe av det samme. Måtte omskolere meg men NAV dro ut tiden. Tilslutt så ble jeg lei og søkte bachleor og lån og stipend og begynte å studere. Fant meg en liten deltidsjobb ved siden av. (Har en mann som jobber heltid ). Og er så glad for at jeg gjorde det. 

Enten så kan han gjøre noe lignende eller så kan han begynne å lese på det som er aktuelt å gå opp i eksamen og gjøre seg kjent med pensum, slik at når/hvis han får grønt signal så kan han bare gå opp til eksamen. Mye nettbaserte kurs og studier som ikke er så altfor dyre som kan hjelpe ham å komme i mål.

Han har ikke greid å få noe deltidsjobb som fungerer med helsa, han fikk intervju til en jobb som telefonselger men det var for det meste provisjonsbasert og gikk ut på å lure eldre folk til å ta i mot en prøve for så å bli sendt regning etc, med andre ord moralsk forkastelig. Lett å tenke at man bare kan få seg en deltidsjobb, men da jeg studerte her var det umulig, ingen på mitt kull hadde jobb utenom de som hadde tilkalling hos steder de jobbet før studiet (sykepleier, ergoterapeut og en vernepleier), og jeg gikk ikke på krykker eller hadde fysiske begrensninger.

All inntekt går med på å betale huslån og faste utgifter, vi har ikke råd til å reise på ferie og slikt - så kommer ikke til å bruke penger på kurs, de fleste kurs er uansett bare tull som ikke leder til jobb (skoler som tar skyhøy pris uten noe særlige krav til søkere) - må nok på universitet eller høyskole for å få riktig kompetanse. Han tenkte også på fagbrev innen kontor, men det går ikke om man allerede har et fagbrev eller videregående fra før. Aller helst hadde det vært best med litt arbeidserfaring innen et felt som fungerer på krykker, slik at han kunne jobbet og ikke studert.

Eksamen han må ta trenger han ikke lese til, er matematikk (må visst ha flere timer med matematikk nå enn tidligere på yrkesfag) noe han er svært god i. Han kunne tenkt seg omskolering innen informatikk/data som han har mye kunnskap om fra tidligere -  men som krever at han enten har lang erfaring, gode resultater/prosjekt å vise til eller utdannelse.

Er forsåvidt helt enig med dere som sier at man må ta tak i egen situasjon, men jeg blir nok mest frustrert av NAV da jeg vet at han er litt treg til å sette i gang ting på eget iniativ. Litt sånn "vi venter og ser" (altså han venter og ser mens jeg blir gal 😛 ). Jeg tenker jo at om de ikke har planer om omskolering eller videre utredning kunne de ha droppet å forlenge AAP etter 3 år, mye av det som irriterer meg er at alt det de har brukt på han disse årene - det er faktisk 16000 i måneden, så kan det hende at det fører til nøyaktig ingenting.

Anonymkode: 43aa4...c35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Seriøst? Er du klar over hvor mange som har flere hundre tusen i studielån, fordi de ikke sitter på ræva i 4 år og venter på at NAV skal betale. Fokuset er å komme ut i jobb, ikke belaste systemet eller skattebetalerne. Mange med mye større funksjonsnedsettelse som finansierer utdanningen sin selv.

Anonymkode: 5f111...9d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Seriøst? Er du klar over hvor mange som har flere hundre tusen i studielån, fordi de ikke sitter på ræva i 4 år og venter på at NAV skal betale. Fokuset er å komme ut i jobb, ikke belaste systemet eller skattebetalerne. Mange med mye større funksjonsnedsettelse som finansierer utdanningen sin selv.

Anonymkode: 5f111...9d3

Mannen har allerede en utdannelse, og vi har ikke råd til at han skal utdanne seg på nytt. Les tråden.

Anonymkode: 43aa4...c35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannen har allerede en utdannelse, og vi har ikke råd til at han skal utdanne seg på nytt. Les tråden.

Anonymkode: 43aa4...c35

Råd?? Det er en grunn til at man har lånekassa? Regnestykket er meget enkelt. 66 % prosent av lav lønn i 4 år, eller 3 år med studier og jobb til 500-700.000kr i året, med 2000kr til lånekassa hver måned etter endt utdanning. Pensjonsgivende inntekt som er høyere enn sosial /AAP. Hvem tar seg ikke råd til dette?  Problemet er vel at dere forventet at NAV (felleskapet) skal ta regningen? 

Anonymkode: 5f111...9d3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om dere får noen god svar i løpet av 5 år, så bør dere være heldig. 

Les denne så forstår hvordan NAV fungerer:

https://www.tv2.no/a/9541237/

Anonymkode: 2e664...886

Arbeidstrening er i mange tilfeller ren utnytting av mennesker og økonomien i NAV.

 

Ts: jeg ville begynt å kreve mer fra saksbehandler. Krev et fysisk møte, og informer på det møtet at dere krever fysiske møter fremover for å garantere fremdrift.  Da beslaglegger dere tiden til saksbehandler og Nav, og de vil til slutt ønske å «bli kvitt» dere (med det resultatet at noe vil skje.) 

(Finnes det rapporter? Gå gjennom de fysisk med saksbehandler.)

Anonymkode: 56d94...f0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...