Gå til innhold

Kommende kontaktlærer blitt gravid.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er enig i kommentaren du siterer. Selvfølgelig kan man få barn, men man går ikke inn som kontaktlærer i 1. klasse når man allerede flere måneder før vet at man er gravid. Hilsen lærer (med barn, som prøver på fler).
 

Snakk med lederen din, er mitt tips. Orienter dem om situasjonen så fort som mulig, slik at de har tid til å finne og sette inn vikar, legge en god kabal. Så kan vikaren bli kjent helt fra start i alle fall, og overgangen bli god for elevene. 

Anonymkode: 18bc4...bf7

Dette er jo helt vilt. Jeg er gravid og kontaktlærer. Mener du at jeg skal slutte i jobben min av hensyn til klassen min, ellers er jeg egoistisk? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjør på! Livet kan skje med alle. Og hvis dette er en klasse du trives godt i, er det jo ikke utenkelig at du får fortsette som kontaktlærer for dem etter sommerferien når du muligens er ferdig i permisjon igjen.

Anonymkode: 62ded...a81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Har vært i nesten samme situasjon selv, skulle begynne i ny jobb og hadde plutselig blitt gravid med nr.2. Grudde meg veldig til å fortelle lederen min om dette, men det gikk helt fint. Livet ditt og familie er viktigere enn en jobb, selv om jobben også føles veldig viktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prikkete_kjole skrev (37 minutter siden):

Dette er jo helt vilt. Jeg er gravid og kontaktlærer. Mener du at jeg skal slutte i jobben min av hensyn til klassen min, ellers er jeg egoistisk? 

Det er ikke det jeg sier, er det vel? Er du lærer og likevel er leseforståelsen så skral? Du har jo ikke visst at du var gravid flere måneder i forkant av skolestart for en førsteklasse i fjor. Det er ingen som sier man skal slutte som kontaktlærer, men det ER egoistisk å bli kontaktlærer for en førsteklasse når man vet om flere måneder på forhånd at man er gravid og ikke har mulighet for å følge en gjeng med nye skolestartere gjennom det første året, og dermed skape et unødvendig stressmoment for dem. Er du kontaktlærer for eldre trinn er det mindre relevant, det er det også hvis man blir gravid senere i året. Her er det snakk om ts som vet nå i mai at hun er en mnd på vei, og dermed ryker i permisjon rundt jul, det er rimelig stor forskjell.  

Anonymkode: 6ad48...1eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke det jeg sier, er det vel? Er du lærer og likevel er leseforståelsen så skral? Du har jo ikke visst at du var gravid flere måneder i forkant av skolestart for en førsteklasse i fjor. Det er ingen som sier man skal slutte som kontaktlærer, men det ER egoistisk å bli kontaktlærer for en førsteklasse når man vet om flere måneder på forhånd at man er gravid og ikke har mulighet for å følge en gjeng med nye skolestartere gjennom det første året, og dermed skape et unødvendig stressmoment for dem. Er du kontaktlærer for eldre trinn er det mindre relevant, det er det også hvis man blir gravid senere i året. Her er det snakk om ts som vet nå i mai at hun er en mnd på vei, og dermed ryker i permisjon rundt jul, det er rimelig stor forskjell.  

Anonymkode: 6ad48...1eb

Samtidig har hun fått en mulighet innen sin karriere som hun har lyst på. Mye kan skje i en graviditet, og hvis hun skulle være så uheldig å miste barnet så har hun kanskje sagt fra seg en jobbmulighet til ingen nytte. 

 

Anonymkode: 62ded...a81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke det jeg sier, er det vel? Er du lærer og likevel er leseforståelsen så skral? Du har jo ikke visst at du var gravid flere måneder i forkant av skolestart for en førsteklasse i fjor. Det er ingen som sier man skal slutte som kontaktlærer, men det ER egoistisk å bli kontaktlærer for en førsteklasse når man vet om flere måneder på forhånd at man er gravid og ikke har mulighet for å følge en gjeng med nye skolestartere gjennom det første året, og dermed skape et unødvendig stressmoment for dem. Er du kontaktlærer for eldre trinn er det mindre relevant, det er det også hvis man blir gravid senere i året. Her er det snakk om ts som vet nå i mai at hun er en mnd på vei, og dermed ryker i permisjon rundt jul, det er rimelig stor forskjell.  

Anonymkode: 6ad48...1eb

Man kan ikke tenke sånn, selv om man er aldri så mye idealistisk lærer. Og jeg er altså også lærer. Man kan ha så mange gode intensjoner i livet man vil, plutselig blir man syk eller skadet og blir borte fra jobb en periode helt uplanlagt, og det skal man jo ikke ha dårlig samvittighet for. Det er fremdeles tidlig og TS kan miste barnet i magen og da er det ihvertfall dumt å ha takket nei til drømmestillingen. 

Ikke hør på disse som skal gi deg dårlig samvittighet, TS. Takk ja til jobben og rug i vei. Forhåpentligvis kan du fortelle om gode nyheter om familieforøkelse til sjefen i høst. Du kommer til å bli en superkul gravid kontaktlærer frem til jul, også kommer klassen din til å ha en superkul vikarlærer en kort termin, også kommer du tilbake med ny glød og glede til å være kontaktlæreren deres i flere år fremover :) Det kommer til å bli bra, og du kommer til å vokse og lære av å bli mor og bli en enda bedre lærer :)

Anonymkode: afaf4...479

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nok takket nei, siden det er flere som ønsker funksjonen. Du får nye sjanser.

Dumt å planlegge et bytte, når man vet hvor avhengige en del barn er sb stabilitet. Spesielt på så små barn. Klassen til sønnen min slet gjennom hele barneskolen, etter flere bytter i tredjeklasse. En ting er å være kontaktlærer og bli gravid, noe helt annet å planlegge å bli kontaktlærer når du er 3 mnd på vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prikkete_kjole skrev (3 timer siden):

Seriøst? Hvis man er lærer i første klasse kan man ikke få egne barn, mener du? 

Poenget er vel at Ts bare er der for skolebarna i 3 måneder også forsvinner i nesten et år omtrent. Da kan man vurdere å drøye kontaktlærerjobben 1 år, siden man uansett bare får knappe 3 måneder som kontaktlærer. 

Anonymkode: 10784...176

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke det jeg sier, er det vel? Er du lærer og likevel er leseforståelsen så skral? Du har jo ikke visst at du var gravid flere måneder i forkant av skolestart for en førsteklasse i fjor. Det er ingen som sier man skal slutte som kontaktlærer, men det ER egoistisk å bli kontaktlærer for en førsteklasse når man vet om flere måneder på forhånd at man er gravid og ikke har mulighet for å følge en gjeng med nye skolestartere gjennom det første året, og dermed skape et unødvendig stressmoment for dem. Er du kontaktlærer for eldre trinn er det mindre relevant, det er det også hvis man blir gravid senere i året. Her er det snakk om ts som vet nå i mai at hun er en mnd på vei, og dermed ryker i permisjon rundt jul, det er rimelig stor forskjell.  

Anonymkode: 6ad48...1eb

Nei, jeg sliter ikke med leseforståelsen, men satte innlegget mitt litt på spissen både for å få fram et poeng og fordi noen holdninger i denne tråden er latterlig provoserende. Det jeg reagerte på og svarte på, og som du sa deg enig i, var at det ville være egoistisk for en lærer å gå inn i en kontaktlærerstilling i første klasse hvis hun er gravid. Jeg syns ikke veien derfra er særlig lang til å mene at det er egoistisk å bli gravid som kontaktlærer, punktum. Det kan være nye elever i en 5. klasse også. Det kan være særlig sårbare elever som kun den ene læreren har oppnådd spesielt god og viktig kontakt med. Hverdagen er slik for lærere, og hvis man skal sette hensynet til klassen over ønsket om å få egne barn eller "vente til det passer" vil man faktisk forbli barnløs. Det er en hårreisende holdning, uten noen respekt for lærer som menneske og privatperson. Det finnes allerede en holdning der ute til at læreryrket skal være et slags kall, man skal være selvoppofrende idealist. Det er sjelden jeg har sett det så tydelig som i denne tråden, for her er det altså flere som får seg til å mene at det er egoistisk å bli gravid når man er lærer og man bør enten unngå å bli gravid eller si fra seg kontaktlæreransvar.

Til slutt må jeg bare si at det er jo helt fantastisk at TS ønsker å være kontaktlærer. Det å være kontaktlærer er en viktig og givende jobb, men dere skal være klar over at det er en stor oppgave som lærere i liten grad blir kompensert for. Hvis man skal gjøre en god jobb som kontaktlærer er man helt nødt til å jobbe gratis. Det er frivillig arbeid man ikke får betalt for. 

Til slutt er jeg enig i at det er lurt å ta opp graviditeten med ledelsen tidlig, slik at de kan gjøre eventuelle endringer i kabalen om de mener det er mest hensiktsmessig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer at folk blir gravide, blir syke, havner i ulykker, tar studiepermisjon osv. Aldri noen garanti for at livet ikke skjer. 
Vår kontaktlærer har vært gravid og hun har hatt større operasjon. Vært borte lenge i flere runder og det har vært helt uproblematisk😊 Ungene klarer seg

Anonymkode: 57cc4...4cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...