Gå til innhold

Kommende kontaktlærer blitt gravid.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann, 

Av en eller annen grunn spiller samvittigheten min meg et puss her nå, jeg har blitt gravid (er jo veldig tidlig enda, så kan absolutt gå begge veier - men kjenner allerede på dette), og jeg jobber som lærer på barneskole. Har alltid ønsker å jobbe som kontaktlærer, ettersom jeg virkelig føler at relasjonsbygging er en av mine sterke sider. 

Det at rektor ønsker meg som kontaktlærer tar jeg virkelig til meg, har kun jobbet der ett år, og er mange andre timelærere som også ønsker seg en kontaktlærerstilling - som har arbeidet der mye lengre.


Jeg har fått beskjed at rektor ønsker meg til en kontaktlærerstilling fra høsten av, jubelen stod i taket, og gleden stor. 3 dager senere tisser jeg på en test - 2 streker lyser mot meg. Og tankekjøret begynner. 
 

Hva synes dere med-pedagoger om dette? Synes jo selv det er veldig synd å skulle forsvinne fra klassen til jul. 
Kjenner det nesten går mot mine verdier med tanke på viktigheten av en stabil og trygg relasjon til klasseleder. Noen med lignende erfaringer fra tidligere? 

Anonymkode: fa42a...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid vært kontaktlærer og har vært gravid to ganger. Vi er mennesker vi også og har lov å bli gravide :) Jeg husker selv at jeg hadde gravide kontaktlærere på barneskolen og syntes det var spennende. Det er jo super læringssituasjon også, lærer barn om graviditet, plager man har under graviditeten, fødsel og velferdsordninger osv. Koselig med engasjerte elever som hjelper til å finne på navn og som vil holde baby når den er kommet. Tenk positivt og helhetlig! 

Anonymkode: afaf4...479

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble ene læreren gravid, og sykemeldt med én gang, og klassen fikk 5 forskjellige vikarer på få mnd, i tillegg til korona som slo ned i fjor. Var vanskelig å følge med på hvem man skulle forholde seg til osv. Men nå er vi vant til mange kontaktlærere på få år, pga mange bytter. Synes det er dumt for barna dog.

Anonymkode: 50953...ab0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer støtt og stadig at kontaktlærere blir gravide. Livet ditt skal ikke stanse opp av den grunn. Som regel dukker det opp EN fast vikar, så det er ikke kontaktlæreren i permisjon sin feil dersom de ikke makter å få på plass en fast vikar på skolen. Det er virkelig administrasjonens ansvar. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spør om dette på KG ;) 

Selvsagt skal du ikke takke nei til en mulighet du ønsker. 

Anonymkode: 113e2...d60

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer aldri til å være noen som takker deg for å tenke på alle andre fremfor deg selv ❤️ Har du lyst til å være kontaktlærer, vær det! Et halvt år er lenge det, heller en god kontaktlærer et halvt år, enn en middelmådig et helt år :) 

Anonymkode: e997f...2c1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen hjertelig takk for gode saklige svar! Setter veldig stor pris på det. Rart med den der samvittigheten innimellom, kan spille oss et puss..!

Da hopper jeg nok gledelig ut i rollen som gravid kontaktlærer til høsten!🤩

Anonymkode: fa42a...bdc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lett takket ja til rollen som kontaktlærer. Jeg ville i alle fall ikke takket nei når du nettopp har funnet det ut! 

Siden det er så kort tid til ferien trenger du ikke si noe til arbeidsgiver før over sommeren heller. 

Du vil også få en del mer penger under permisjonen når du får kontaktlærertillegg før du går ut i permisjon. 

Anonymkode: fbe3f...85e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en pappa som takket nei til å være kontaktlærer et år pga pappapermisjon. Han ønsker trygghet og stabilitet for elevene sine og er kun timelærer dette året. Han skal tilbake som kontaktlærer til høsten. Hvis du velger å takke ja, ville jeg sørget for at skolen ansetter en fast i ditt fravær slik at elevene slipper mange vikarer. 

Anonymkode: b7a25...252

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Kjenner en pappa som takket nei til å være kontaktlærer et år pga pappapermisjon. Han ønsker trygghet og stabilitet for elevene sine og er kun timelærer dette året. Han skal tilbake som kontaktlærer til høsten. Hvis du velger å takke ja, ville jeg sørget for at skolen ansetter en fast i ditt fravær slik at elevene slipper mange vikarer. 

Anonymkode: b7a25...252

Det er jo veldig dumt gjort av han, da får han jo lavere lønn i permisjon 😕

Man kan jo nårsomhelst ha fravær fra jobben, feks i forbindelse med etterutdanning eller at man blir syk/skadet og sykemeldt, man kan ikke unngå å takke ja til bedre stillinger på grunn av perioder med fravær. 

Det er skolen som har ansvar for å sette inn vikar og det er vanlig å sette inn en fast vikar. Jeg er sykemeldt i slutten av et svangerskap nå og elevene mine har fått en fast vikar som er en faglærer de kjenner godt fra før.

Anonymkode: afaf4...479

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo veldig dumt gjort av han, da får han jo lavere lønn i permisjon 😕

Man kan jo nårsomhelst ha fravær fra jobben, feks i forbindelse med etterutdanning eller at man blir syk/skadet og sykemeldt, man kan ikke unngå å takke ja til bedre stillinger på grunn av perioder med fravær. 

Det er skolen som har ansvar for å sette inn vikar og det er vanlig å sette inn en fast vikar. Jeg er sykemeldt i slutten av et svangerskap nå og elevene mine har fått en fast vikar som er en faglærer de kjenner godt fra før.

Anonymkode: afaf4...479

Ja, jeg ser den, men nå er denne pappaen en som setter elevene foran litt ekstra lønn. 

Anonymkode: b7a25...252

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes virkerlig at alle må kunne få barn når de ønsker det og uten å ta hensyn til arbeidsgiver. 

Som forelder har jeg dessverre dårlig erfaring med gravid kontaktlærer. Det er ikke lærer sin skyld, men mangel på økonomi i kommunen og dårlig organisering fra rektor gjorde at det ble fire år med mye kaos og utallige vikarer (kontaktlærer fikk to barn i løpet av småskolen). Det er ikke meningen at du skal få dårlig samvittighet, men i mange skoler vil det ha stor betydning for stabiliteten til elevene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er jo veldig dumt gjort av han, da får han jo lavere lønn i permisjon 😕

Man kan jo nårsomhelst ha fravær fra jobben, feks i forbindelse med etterutdanning eller at man blir syk/skadet og sykemeldt, man kan ikke unngå å takke ja til bedre stillinger på grunn av perioder med fravær. 

Det er skolen som har ansvar for å sette inn vikar og det er vanlig å sette inn en fast vikar. Jeg er sykemeldt i slutten av et svangerskap nå og elevene mine har fått en fast vikar som er en faglærer de kjenner godt fra før.

Anonymkode: afaf4...479

Alle mener heldigvis ikke at penger er viktigst. 

Anonymkode: 2a0be...2f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle mener heldigvis ikke at penger er viktigst. 

Anonymkode: 2a0be...2f6

 

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg ser den, men nå er denne pappaen en som setter elevene foran litt ekstra lønn. 

Anonymkode: b7a25...252

For en ekstremt hoven og nedlatende holdning.  Som om man selv er den eneste som kan være en god kontaktlærer? Jeg har full tiltro til min kollega som er vikar for meg og jeg vet at elevene liker henne godt. Det er ikke noe konkret sammenheng mellom kontaktlærer som har har en termins fravær og at elevene mistrives... Hvis rektor/ledelsen ikke evner å sette inn en god vikar er det deres problem. 

Anonymkode: afaf4...479

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det har mye å si hvilket klassetrinn det er snakk om. Er det for 1.klasse så syns jeg det er veldig egoistisk å forsvinne midt i året, i tillegg til å risikere mye fravær underveis. Er det snakk om f.eks 5 .klasse så er jo de vant til skolen og takler et bytte bedre. 

Anonymkode: 6ad48...1eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du har selvsagt rett til å bli gravid selv om du er kontaktlærer. Helt absurd å tenke noe annet. 

Endret av prikkete_kjole
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns det har mye å si hvilket klassetrinn det er snakk om. Er det for 1.klasse så syns jeg det er veldig egoistisk å forsvinne midt i året, i tillegg til å risikere mye fravær underveis. Er det snakk om f.eks 5 .klasse så er jo de vant til skolen og takler et bytte bedre. 

Anonymkode: 6ad48...1eb

Seriøst? Hvis man er lærer i første klasse kan man ikke få egne barn, mener du? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prikkete_kjole skrev (1 time siden):

Seriøst? Hvis man er lærer i første klasse kan man ikke få egne barn, mener du? 

Jeg er enig i kommentaren du siterer. Selvfølgelig kan man få barn, men man går ikke inn som kontaktlærer i 1. klasse når man allerede flere måneder før vet at man er gravid. Hilsen lærer (med barn, som prøver på fler).
 

Snakk med lederen din, er mitt tips. Orienter dem om situasjonen så fort som mulig, slik at de har tid til å finne og sette inn vikar, legge en god kabal. Så kan vikaren bli kjent helt fra start i alle fall, og overgangen bli god for elevene. 

Anonymkode: 18bc4...bf7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prikkete_kjole skrev (1 time siden):

Seriøst? Hvis man er lærer i første klasse kan man ikke få egne barn, mener du? 

Jo, men man går ikke inn som kontaktlærer i en førsteklasse når man vet om at man er gravid mange måneder før skolestart. Da går man inn som kontaktlærer i en eldre klasse, eller venter til man er tilbake fra permisjon. 

Anonymkode: 6ad48...1eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jo, men man går ikke inn som kontaktlærer i en førsteklasse når man vet om at man er gravid mange måneder før skolestart. Da går man inn som kontaktlærer i en eldre klasse, eller venter til man er tilbake fra permisjon. 

Anonymkode: 6ad48...1eb

Dette er jo helt vilt. Jeg er gravid og kontaktlærer. Mener du at jeg skal slutte i jobben min av hensyn til klassen min, ellers er jeg egoistisk? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...