Gå til innhold

Stalkere i helsevesenet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanlig er det at mennesker som jobber i helsevesenet stalker og trakasserer tidligere pasienter på forum? Typ bruker infoen de har for å sende ubegrunnede bekymringsmeldinger til barnevernet? 

Og er disse egentlig klar over hvor lite anonym en slik melding er? 

Og hva bør egentlig være passende reaksjon fra fornærmedes side?

Forslag?? 

Anonymkode: 04ae3...77b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på det er spesielt vanlig. Jeg har riktignok blitt stalket fysisk av en tidligere psykolog, men tror nok sånne tilfeller er temmelig sjeldne. Skjønner ikke engang hvordan en behandler kan finne deg på et forum - og hvis du legger ut informasjon av en type som gir grunn til bekymringsmeldinger på et åpent forum, under fullt navn, er det vel mulig at denne eller disse behandlerne har hatt noen ekte grunner til å være bekymret...?

Anonymkode: 8aff8...810

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så du mener at denne personen vet du har en bruker her inne og bruker livet sitt på å stalke deg for å sende ubegrunnede bekymringsmeldinger til barnevernet?

Beklager, men det høres helt søkt ut. Helsepersonell er forøvrig pliktig til å sende bekymringsmelding til barnevernet om de mistenker at barnet blir utsatt for omsorgssvikt, og svært mange som utsetter barn for omsorgssvikt og blir meldt til barnevernet mener at det er ubegrunnet fordi de ikke har selvinnsikt. 

Anonymkode: 23d7a...e07

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Dette har ikke skjedd meg. Spørsmålet mitt er rent hypotetisk - tenkte kanskje dette var en vanlig problemstilling. 

Hvem skriver her med fullt navn? Moderatorene er de eneste som kan grave frem epost adresse etc. Men SLIKT gjør de vel ikke? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er ganske uvanlig. 

Kan det være noe du forestiller deg? 

Hvis ikke kan du melde fra til arbeidsplassen. I akutt psykiatri har vi utvidet taushetsplikt. Det betyr at vi ikke en gang kan snakke om hendelser anonymisert slik man kan for eksempel i bolig. 

Anonymkode: 839ae...b2b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror det er ganske uvanlig. 

Kan det være noe du forestiller deg? 

Hvis ikke kan du melde fra til arbeidsplassen. I akutt psykiatri har vi utvidet taushetsplikt. Det betyr at vi ikke en gang kan snakke om hendelser anonymisert slik man kan for eksempel i bolig. 

Anonymkode: 839ae...b2b

Jeg "forestiller" meg ingenting. Full kontroll, u see. Snakker fortsatt rent hypotetisk selvsagt. 

Utvidet taushetsplikt ja. Interessant. Takk for input. 

AnonymBruker
Skrevet

Brudd på taushetsplikt kan frata de autorisasjonen. Spesielt hvis de bruker den for ubegrunnede bekymringer. Personen som blir meldt, får lese ordrett hva som er sagt, er brev håndskrevet og sendt inn, får man se brev, konvolutt, og man får vite hvem som har meldt. 

Anonymkode: 2aac0...10c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Brudd på taushetsplikt kan frata de autorisasjonen. Spesielt hvis de bruker den for ubegrunnede bekymringer. Personen som blir meldt, får lese ordrett hva som er sagt, er brev håndskrevet og sendt inn, får man se brev, konvolutt, og man får vite hvem som har meldt. 

Ja.. man ville få lese meldingen i sin helhet og kunne se hvilken person som har sittet på nok info til å kunne identifisere en gitt anonym bruker på forum. Det ville vært helt åpenlyst om melder f.eks brukte detaljer i meldingen som kommer fra journal. Det ville vært VELDIG dumt gjort... Bra ingen gjør slikt i virkeligheten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvor vanlig er det at mennesker som jobber i helsevesenet stalker og trakasserer tidligere pasienter på forum? Typ bruker infoen de har for å sende ubegrunnede bekymringsmeldinger til barnevernet? 

Og er disse egentlig klar over hvor lite anonym en slik melding er? 

Og hva bør egentlig være passende reaksjon fra fornærmedes side?

Forslag?? 

Dette har jeg aldri opplevd.

Anonymkode: 7ad17...c13

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det motsatte. En psykisk syk pasient som trakasserte meg på telefon. Veldig ubehagelig.

Anonymkode: 537a8...da6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har opplevd det motsatte. En psykisk syk pasient som trakasserte meg på telefon. Veldig ubehagelig.

Anonymkode: 537a8...da6

Ja. Det er sikkert ubehagelig men litt off-topic her da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man bryter ikke taushetsplikten når man melder til barnevernet. Se helsepersonelloven paragraf 23. 

Jeg har forøvrig selv meldt til barnevernet mange ganger ang en spesifikk familie, og der fikk ikke foreldrene informasjon om hvem som meldte før barna ble fjernet fra hjemmet etter flere år. Dette var fordi det ville skade barna om foreldrene fikk denne informasjonen, fordi det at barna hadde så mye kontakt med meg var sett på som en sterk beskyttende faktor for barna siden de fikk omsorg, mat og klær av meg, noe de altså ikke fikk hjemme der de ble utsatt for vold.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man bryter ikke taushetsplikten når man melder til barnevernet. Se helsepersonelloven paragraf 23. 

Jeg har forøvrig selv meldt til barnevernet mange ganger ang en spesifikk familie, og der fikk ikke foreldrene informasjon om hvem som meldte før barna ble fjernet fra hjemmet etter flere år. Dette var fordi det ville skade barna om foreldrene fikk denne informasjonen, fordi det at barna hadde så mye kontakt med meg var sett på som en sterk beskyttende faktor for barna siden de fikk omsorg, mat og klær av meg, noe de altså ikke fikk hjemme der de ble utsatt for vold.

Her er det snakk om et tenkt scenario der det ikke foreligger omsorgssvikt eller fare for barnas ve og vel. Det kan jo tenkes at en slikt melding, selv om den til slutt skulle henlegges kunne føre til såpass bryderi for den innmeldte at vedkommende kunne komme på å bruke litt energi på å finne ut eksakt hvilket imbissil av et individ som fant det for godt å melde. Det er tenkbart mulig når meldingen åpenbart stammer fra personell med tilgang til taushetsbelagt informasjonen og man hadde hatt et begrenset antall mulige kandidater å sjekke ut i saken 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet i barneverntjenesten og har aldri opplevd den problemstillingen. Om helsepersonell har sendt bekymringsmelding er det på bakgrunn av det de observerer under behandlingstimer feks, de bruker ikke sladder for å melde. 

Anonymkode: 2a5f5...96c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobbet i barneverntjenesten og har aldri opplevd den problemstillingen. Om helsepersonell har sendt bekymringsmelding er det på bakgrunn av det de observerer under behandlingstimer feks, de bruker ikke sladder for å melde. 

Litt usikker på om jeg skjønte spørsmålet egentlig så kanskje jeg ikke egentlig svarte på det du spurte om, men om man som helsepersonell melder så skal de gjøre det i kraft av sin arbeidsgiver eller offentlige tittel, da er det det de har fått vite via jobben de melder på bakgrunn av. Om de som privatpersoner melder så kan de ikke melde med det de vet via jobben, da må i såfall de via sin stilling melde og kan da ikke være anonyme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Her er det snakk om et tenkt scenario der det ikke foreligger omsorgssvikt eller fare for barnas ve og vel. Det kan jo tenkes at en slikt melding, selv om den til slutt skulle henlegges kunne føre til såpass bryderi for den innmeldte at vedkommende kunne komme på å bruke litt energi på å finne ut eksakt hvilket imbissil av et individ som fant det for godt å melde. Det er tenkbart mulig når meldingen åpenbart stammer fra personell med tilgang til taushetsbelagt informasjonen og man hadde hatt et begrenset antall mulige kandidater å sjekke ut i saken 🤷‍♀️

Saken er jo den at helsepersonell må melde når de mistenker omsorgssvikt og er ikke pliktig til å ha bevis for dette når de melder. Så det kan godt skje at barna ikke blir utsatt for omsorgssvikt selv om det mistenkes at de blir det av helsepersonellet. I saken jeg meldte og der barna nå er fjernet fra hjemmet, ble den henlagt mange ganger av barnevernet, og barnevernet sa direkte til mor at bekymringsmeldingen var feil, selv om barna hadde merker etter vold til tider og var så preget av alvorlig omsorgssvikt at jeg aldri har sett noe lignende hverken før eller siden. De er ødelagt for livet fordi det ikke ble tatt alvorlig fra begynnelsen av. Så at barnevernet henlegger betyr heller ikke at barna ikke blir utsatt for omsorgssvikt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så la oss si noen i helsevesenet som på fritiden subber rundt som moderator på forum, lignende Kvinneguiden, kjenner igjen en tidligere pasient og bruker informasjon om vedkommendes tidligere psykiske utfordringer, noe de da har fra journal og kontakt i behandlingsforløp, koblet sammen med diverse poster uten veldig konkrete faresignaler (altså som seff ikke handler om omsorgssvikt og eller vold, men heller av typen "nå er jeg litt sliten av å være forelder") skrevet anonymt på forumet til å fucke opp for denne brukeren privat. Jeg tenker dette ville vært brudd på bruk av taushetsbelagt informasjon og rett til privat kommunikasjon men hva vet jeg. Får håpe det ikke blir en reell problemstilling. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Litt usikker på om jeg skjønte spørsmålet egentlig så kanskje jeg ikke egentlig svarte på det du spurte om, men om man som helsepersonell melder så skal de gjøre det i kraft av sin arbeidsgiver eller offentlige tittel, da er det det de har fått vite via jobben de melder på bakgrunn av. Om de som privatpersoner melder så kan de ikke melde med det de vet via jobben, da må i såfall de via sin stilling melde og kan da ikke være anonyme. 

Nok et interessant moment. Takk 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Skyv

AnonymBruker
Skrevet

Kollegaer hadde også blitt aktuelle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...