Gå til innhold

Er dritt lei av noen klær jeg har, men klarer ikke kaste dem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er veldig opptatt av miljø og at vi skal forbruke minst mulig. Jeg får så mye angst av å se på alle mennesker som eksisterer og forbruket vårt. Jeg har noen klær jeg er ekstremt lei av, jeg blir nesten deppa når jeg tar dem på meg. De er opp til 10 år gamle noen av dem, og de har jo ikke lenger elastisiteten. Og de minner om vonde tider. Jeg føler jeg ser ut som samme person som for 5 år siden liksom i noen av de også. Jeg har bare ikke klart å kaste de fordi de er jo brukbare, og jeg vil gi det bort om det ikke blir solgt. 
Jeg har alltid tenkt at det ikke er noen unnskyldning å kjøpe seg nytt bare fordi man ikke lenger synes sine gamle klær er noe stas. Prøver å tenke at en gang var jeg jo glad for denne også.. men de gjør meg ikke glad. Lettere deppa. Kjøpte meg ny genser i vinter fordi jeg hadde mangel på det, og føler meg mye bedre i den. En fornyelse av meg. 
Hva kan jeg gjøre med disse klærne? Levere i kontainer? Kommer det dit det skal? Er det ikke egentlig litt dårlig å gi vekk sine brukte ting til folk som liksom trenger det? Behandle dem som søppel?

Er det noen som vet hva som egentlig skjer om de resirkuleres? Jeg klarer bare ikke helt å se for meg prosessen. 

Anonymkode: 45210...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Søppel kan du kaste med god samvittighet, som slitte klær du beskriver her. Virker ikke som om du er en av de som bør ha dårlig samvittighet for overforbruk. Kast litt med en gang, så bra for deg siden du også har dårlige følelser knyttet til disse. 

Anonymkode: d1c9b...03d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Søppel kan du kaste med god samvittighet, som slitte klær du beskriver her. Virker ikke som om du er en av de som bør ha dårlig samvittighet for overforbruk. Kast litt med en gang, så bra for deg siden du også har dårlige følelser knyttet til disse. 

Anonymkode: d1c9b...03d

de er ikke hullete....fullt brukbare. bare ikke like sterk elastistet som da jeg kjøpte dem.. nei, da er bedre å gi dem bort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes nok av steder du kan gi dem til noen som trenger klær. Så lenge de ser ok ut, så kan de fint brukes av andre. 

Gi bort på finn, send til trengende i østeuropa, gi til uff eller fretex.

Å bruke klær som gir deg en dårlig følelse, kan være overraskende ødeleggende for selvfølelsen. Du vil få det mye bedre av å kjøpe nye/"nye". Om du er opptatt av miljø kan du fint handle brukt, enten i bruktbutikker eller på finn. Mye fint å finne. Handler du i vanlige butikker, så les deg litt opp på hvem som driver/produserer på en ok måte (dvs hold deg unna H&M og en del andre store kjeder).

Anonymkode: 636cc...2e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det finnes nok av steder du kan gi dem til noen som trenger klær. Så lenge de ser ok ut, så kan de fint brukes av andre. 

Gi bort på finn, send til trengende i østeuropa, gi til uff eller fretex.

Å bruke klær som gir deg en dårlig følelse, kan være overraskende ødeleggende for selvfølelsen. Du vil få det mye bedre av å kjøpe nye/"nye". Om du er opptatt av miljø kan du fint handle brukt, enten i bruktbutikker eller på finn. Mye fint å finne. Handler du i vanlige butikker, så les deg litt opp på hvem som driver/produserer på en ok måte (dvs hold deg unna H&M og en del andre store kjeder).

Anonymkode: 636cc...2e1

Det er nettopp det, hvor skal grensa gå for å kvitte seg med klær? Noen får jo nesten dårlig følelse av å bruke dem bare 1 år. Noen kan ikke gå ut av et kjøpesenter uten å ha shoppet, fordi det gir en dårlig følelse. Grensa mi går altså der klærne minner meg om fortiden og jeg ligner for mye på den jeg var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1. Lever klærne i Fretex/UFF-boksen.

2. Klikk deg inn på Finn og kjøp nye, brukte, klær. 

Problem solved :) 

Anonymkode: 31b0f...dd0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.5.2021 den 12.45):

Det er nettopp det, hvor skal grensa gå for å kvitte seg med klær? Noen får jo nesten dårlig følelse av å bruke dem bare 1 år. Noen kan ikke gå ut av et kjøpesenter uten å ha shoppet, fordi det gir en dårlig følelse. Grensa mi går altså der klærne minner meg om fortiden og jeg ligner for mye på den jeg var.

At klærne gir deg en dårlig følelse er en veldig god grunn til å kvitte seg med dem med verdens beste samvittighet. Og når du har hatt dem i 10 år er det ikke noe å tenke på engang, du er allerede langt over snittet for hvor lenge de fleste bruker et plagg før de kasserer det. 

Du har en veldig overutviklet samvittighetsfølelse, synes jeg. Men du kan jo prøve å tenke på det sånn: Hvis du gir bort klærne til f.eks. UFF eller Fretex mens de fremdeles er brukbare kan jo noen andre få glede av dem. Og du slipper å føle deg dårlig av dem. Vinn/vinn, altså. 

Anonymkode: cfde7...f97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi de bort. Også kanskje du kan kjøpe nye brukte klær? Jeg elsker brukte klær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Klær som er ødelagt kaster jeg. For meg er "mistet elastisiteten" ødelagt - men det kan jo være vi har forskjellig mening om hva "mistet elastisiteten" betyr.

Klær som kan repareres fikser jeg - f.eks. sy i knapper. 

Klær som av en eller annen grunn ikke er interessante for meg lenger - f.eks. for store eller for små - men som er hele og rene gir jeg til Fretex eller en av de andre med slik container.

Jeg har arvet en del klær fra bekjente - ting de ikke kan bruke lenger. Og jeg nøler ikke med å gi bort fullt brukenes ting til andre som trenger dem. 

Jeg kjøper nytt når jeg har behov for det uten å ha dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også opptatt av miljø, men noen ganger får jeg lyst på noe «nytt».

Jeg har ting i garderoben min som jeg er glad i og fortsatt liker, til tross for at jeg har hatt dem i 10-15 år. Men av og til kjøper jeg et vintage silkesjal eller en veske som jeg «vet» at jeg liker veldig godt der og da, men kommer til å være lei av etter noen sesonger. Da selger jeg eller leverer tilbake til kretsløpet igjen.

Dersom jeg faktisk kjøper noe nytt, fokuserer jeg på kvalitet og plagg jeg tror at jeg vil ha glede av lenge.

Har dårlig miljøsamvittighet for mange ting i hverdagen, og det er mange områder jeg har forbedringspotensiale på. Men akkurat dette har jeg et avslappet forhold til...

Man må finne en balanse. Dersom man nekter seg selv for mye, er sjansen større for at man gir opp.

Hva med å kjøpe noe «nytt» i en bruktbutikk, og pakke vekk de klærne du er mest lei av i en periode? Du kan ta dem frem igjen om et år, og dersom de fortsatt gir deg en dårlig følelse kan du gi dem til en bruktbutikk?

Anonymkode: 74ced...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ingen som vil ha gamle, stygge klær. Det er bare mer arbeid for de som sorterer ut dårlige klær å gå gjennom når folk kaster søppel i gjenbruk eller til fattige

Anonymkode: 9eb43...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...