AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #1 Del Skrevet 9. mai 2021 Jeg har en venninne som jeg vet prøver på en baby. Hun har en veldig «det skjer når det skjer» filosofi. Som i utgangspunktet er bra. Men jeg snakket med henne før jul om sykluser og slikt og du kan vel kanskje si at hun er litt «blond» på biologi og kvinnekroppen og slikt. Hun forstår ikke hva EL er og at det er da man er fruktbar og sånn. Så fortalte hun meg at hun alltid har hatt uregelmessig mens og at den kunne komme så sjeldent som hver 4 mnd. Jeg tenker jo at dette kanskje ikke lover så bra og at hun burde snakke med en gynekolog og kanskje sjekke seg. Men jeg tørr ikke si det og hun er så optimistisk og sier bare «det blir når det blir» «plutselig er jeg gravid».. men nå har de prøvd siden oktober og ingenting har skjedd enda. men hva tenker dere? Burde jeg foreslå at hun kanskje burde ta en liten sjekk eller eventuelt «prøve» litt mer strukturert? Eller skal jeg bare holde meg godt utenfor? Anonymkode: 55518...0b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #2 Del Skrevet 9. mai 2021 Hold deg langt unna! Dette har du virkelig ikke noe med! Og siden oktober er virkelig ikke lenge. Når hun har prøvd i et år kan hun be om hjelp og skjekk, men det er hennes valg! Seriøst, ikke bland deg! Anonymkode: de59d...d1c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #3 Del Skrevet 9. mai 2021 Skader vel ikke å gi vennlige tips. Anonymkode: 647a9...234 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 9. mai 2021 #4 Del Skrevet 9. mai 2021 Her bør du hjelpe til litt, ja. Du skriver selv at hun åpenbart ikke kan særlig mye om biologi. Det må vel være greit å forbarme seg over en stakkar som ikke kan så mye om det, og opplyse dem litt. Anbefal henne en tur til gynekolog også, og be henne spesielt nevne de sjeldne menstruasjonene der. Ikke alle kan så mye om menneskekroppen. En gutt i klassen min da vi gikk i sjette eller sjuende, sa en dag vi satt i garderoben i friminuttet at "jeg gruer meg til jeg får mensen"... 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 9. mai 2021 #5 Del Skrevet 9. mai 2021 Million skrev (1 minutt siden): Ikke alle kan så mye om menneskekroppen. En gutt i klassen min da vi gikk i sjette eller sjuende, sa en dag vi satt i garderoben i friminuttet at "jeg gruer meg til jeg får mensen"... Æg dør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #6 Del Skrevet 9. mai 2021 Hvordan er det mulig å ikke kjenne til noe så grunnleggende som eggløsning? jeg ville ha spurt henne om hun har vært hos gynekolog og sjekket alt, noe som er fornuftig å gjøre uansett - og spesielt om de prøver å få barn. Hvis hun svarte at hun aldri har vært hos gynekolog, ville jeg oppfordret henne til det og sagt: "Det er viktig å sjekke at alt virker som det skal" og lignende. Anonymkode: fad2e...c4e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #7 Del Skrevet 9. mai 2021 Jeg hadde nok snakket med henne om det dersom det var min venninne. Eventuelt funnet en artikkel om PCOS/sjelden eggløsning og sendt den til henne. Skrevet noe om at ”Hei, jeg kom over denne artikkelen og kom på at du nevnte at du sjeldent har eggløsning. Kanskje verdt å ta en titt på denne? Mye nyttig info!” Anonymkode: 1af32...535 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #8 Del Skrevet 9. mai 2021 Jeg visste heller ikke noe da jeg først begynte å prøve, men jeg lærte det når jeg trengte å vite det. Det samme vil hun. Anonymkode: de59d...d1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lily_88 Skrevet 9. mai 2021 #9 Del Skrevet 9. mai 2021 Jeg tror du bare holder dette for deg selv. Jeg sier AKKURAT det samme som henne, fordi jeg ønsker ikke barn. men folk maser og graver, men jeg og mannen har aldri ønsket barn. så da er det enklere å si ''skjer det, så skjer det''. Mange klarer desverre ikke å skjønne at noen damer ikke vil ha barn, for hvis man sier det høyt, blir man bombardert om at man kommer til å angre og at man ikke er verdt noe som menneske hvis man ikke føder et barn. Eller, hun har et stort barneønske om familieliv og alt det der, men sliter å bli gravid og gjør alt mulig. kanskje det er sårt for henne? vær en venninne og snakk om andre ting. kroppen hennes får hun styre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #10 Del Skrevet 9. mai 2021 Lily_88 skrev (Akkurat nå): Jeg tror du bare holder dette for deg selv. Jeg sier AKKURAT det samme som henne, fordi jeg ønsker ikke barn. men folk maser og graver, men jeg og mannen har aldri ønsket barn. så da er det enklere å si ''skjer det, så skjer det''. Mange klarer desverre ikke å skjønne at noen damer ikke vil ha barn, for hvis man sier det høyt, blir man bombardert om at man kommer til å angre og at man ikke er verdt noe som menneske hvis man ikke føder et barn. Eller, hun har et stort barneønske om familieliv og alt det der, men sliter å bli gravid og gjør alt mulig. kanskje det er sårt for henne? vær en venninne og snakk om andre ting. kroppen hennes får hun styre selv. Jeg er av de som synes det er kjempe sårt. Jeg hater når folk skal snakke om dette med meg, spørre, grave komme med råd. Jeg svarer "det skjer når det skjer" men må nesten holde meg så jeg ikke begynner å gråte. Kan ikke folk passe sine egne saker? Anonymkode: de59d...d1c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #11 Del Skrevet 9. mai 2021 Lily_88 skrev (4 minutter siden): Jeg tror du bare holder dette for deg selv. Jeg sier AKKURAT det samme som henne, fordi jeg ønsker ikke barn. men folk maser og graver, men jeg og mannen har aldri ønsket barn. så da er det enklere å si ''skjer det, så skjer det''. Mange klarer desverre ikke å skjønne at noen damer ikke vil ha barn, for hvis man sier det høyt, blir man bombardert om at man kommer til å angre og at man ikke er verdt noe som menneske hvis man ikke føder et barn. Eller, hun har et stort barneønske om familieliv og alt det der, men sliter å bli gravid og gjør alt mulig. kanskje det er sårt for henne? vær en venninne og snakk om andre ting. kroppen hennes får hun styre selv. Jeg vet hun ønsker seg barn. Jeg og en annen venninne av oss er gravid nå og hun driver og regner på når hun må bli gravid for at hun skal rekke å være i permisjon med oss og sånn.. så tror hun vil det veldig. Så syns det er litt sårt å tenke på at hun kanskje tenker at det kan skje når som helst, men kanskje hun trenger litt hjelp? 😕 Anonymkode: 55518...0b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #12 Del Skrevet 9. mai 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Eller skal jeg bare holde meg godt utenfor? Anonymkode: 55518...0b5 Selvfølgelig. Jeg forstår ikke denne trangen som så mange har til å blande seg inn i andre menneskers liv. Anonymkode: 11602...731 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #13 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig. Jeg forstår ikke denne trangen som så mange har til å blande seg inn i andre menneskers liv. Anonymkode: 11602...731 Er ikke en trang til å blande seg, men hvis jeg vet at hun ikke kan så mye om det og kan potensielt spare henne mange mnd kanskje år med tung prøving uten at noe skjer er det kanskje noe hun hadde villet? Anonymkode: 55518...0b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #14 Del Skrevet 9. mai 2021 Hvis du vet hun ønsker det veldig, og hun likevel sier "skjer det så skjer det", så hadde jeg tatt det som et signal om at hun ikke vil ha en åpen og sår samtale om prøving med dere. Å slite med å bli gravid kan være en belastning, i tillegg til at det er tungt for et parforhold. Jeg har sett forhold rakne av telling av dager og timing med eggløsning, så jeg forstår godt at mange vil la det gli så lenge som mulig. Hvis hun er åpen for å snakke, så kan du jo nevne et par ting, men ikke gjør det som "råd". Bare kom med eksempler fra din egen erfaring. Anonymkode: 947b4...b75 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fiffig Skrevet 9. mai 2021 #15 Del Skrevet 9. mai 2021 Det kommer jo litt an på hvordan hun er som menneske og hvor åpent og ærlig vennskapet deres er. Med mine nærmeste venner har jeg null problem med å komme med opplysninger osv, men det er en gjensidig greie hvor vi setter pris på tilbakemeldinger. Jeg har også enkelte venner som jeg vet at potensielt kan ta seg nær av ting, til dem gir jeg bare råd om de spesifikt uttrykk et ønske om det. Du kjenner henne best. Hvordan reagerer hun vanligvis på råd? Og råd kan hjelpe; jeg tipset en venninne som slet noen måneder fordi hun stolte blindt på app-en om å prøve tester. Og vips, så viste det seg at eggløsning kom tidligere enn hun trodde og hun blei gravid. Ikke alltid det går så lett, naturligvis, men som det fremgår av denne tråden også; folk har et veldig ulikt syn på råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #16 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg hadde nok snakket med henne om det dersom det var min venninne. Eventuelt funnet en artikkel om PCOS/sjelden eggløsning og sendt den til henne. Skrevet noe om at ”Hei, jeg kom over denne artikkelen og kom på at du nevnte at du sjeldent har eggløsning. Kanskje verdt å ta en titt på denne? Mye nyttig info!” Anonymkode: 1af32...535 Nei, man skal ikke diagnostisere venninner Anonymkode: 3fc2a...a9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #17 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvordan er det mulig å ikke kjenne til noe så grunnleggende som eggløsning? Anonymkode: fad2e...c4e Jeg tipper at hun vet hva eggløsning er, men bare ikke skjønner hva EL er. Anonymkode: ed668...c88 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #18 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg vet hun ønsker seg barn. Jeg og en annen venninne av oss er gravid nå og hun driver og regner på når hun må bli gravid for at hun skal rekke å være i permisjon med oss og sånn.. så tror hun vil det veldig. Så syns det er litt sårt å tenke på at hun kanskje tenker at det kan skje når som helst, men kanskje hun trenger litt hjelp? 😕 Anonymkode: 55518...0b5 Du kjenner henne åpenbart bedre enn oss, så du vet best om du bør komme med råd eller ikke. Det virker som du på en måte prøver å overtale oss på kg om at det beste å gjøre er å hjelpe henne. Så hvorfor spørr du da? Jeg hadde for eksempel ikke sagt det til min venninne. Men om din venninne er så «blond» som du skriver, så hadde jeg kanskje sagt de gangene hun nevner barn, graviditet og sen mens at det skader ikke å sjekke om alt er som det skal siden hun får mensen hver 4 mnd. Velg ordene dine med omhu og ikke dra det for langt. Om hun oppriktig er nysgjerrig vil hun grave tilbake. Anonymkode: f5410...f76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå