Hatsumomo Skrevet 9. mai 2021 #1 Del Skrevet 9. mai 2021 (endret) https://www.nrk.no/urix/tyske-vaksinemotstandere-bruker-jodestjernen-til-sin-kamp-1.15488731 Sitat Nå er den sekskantede stjernen blitt et symbol i antivaksine og antitiltaksmiljøet. Det startet i Tsjekkia og har spredd seg til Tyskland. Tyske vaksinemotstandere stiller nå i koronademonstrasjoner med armbind med en gul stjerne på. Ordet «jøde» er byttet ut med «uvaksinert». Enkelte sammenligner seg med ofrene for nazismen. De mener tyske myndigheter nekter borgernes deres lovmessige friheter med strenge smitteverntiltak Sitat Deler av anti-tiltaksmiljøet har nære bånd til ytrehøyre-partier. Andre har sluttet seg til konspirasjonsteoretikerne i gruppen Querdenker. Det er så langt ut på viddene at det er til å hyle av. Dette tyder på at enkelte vaksinemotstandere er rett og slett mindre intelligente, det mangler noe helt klart hos disse menneskene når de kan sammenligne seg med jøder som ble drept. Man ser tydelig hva slags grupperinger disse folka tilhører. Endret 9. mai 2021 av Hatsumomo 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nan4y5 Skrevet 9. mai 2021 #2 Del Skrevet 9. mai 2021 Hatsumomo skrev (15 minutter siden): https://www.nrk.no/urix/tyske-vaksinemotstandere-bruker-jodestjernen-til-sin-kamp-1.15488731 Det er så langt ut på viddene at det er til å hyle av. Dette tyder på at enkelte vaksinemotstandere er rett og slett mindre intelligente, det mangler noe helt klart hos disse menneskene når de kan sammenligne seg med jøder som ble drept. Man ser tydelig hva slags grupperinger disse folka tilhører. Hvorfor har du en så svart/hvit holdning over dette? Jeg er helt enig i at det å bli utestengt av samfunnet, ikke er like ille som å bli drept i konsentrasjonsleir. Men de sammenligner seg jo selvfølgelig med hvordan jødene hadde det FØR krigen, og ikke med holocaust og konsentrasjonsleirer. De prøver jo å gjør befolkningen bevisst over "history repeating itself". At man ikke engang har en åpen debatt om de negative sidene ved å innføre vaksinasjonspass osv, gjør jo at det blir nødvendig å bruke så sterke sammenligninger, for å faktisk bli hørt. Dette skrev jeg i en annen tråd: Jeg synes at de som aksepterer alt dette ukritisk, og avfeier alle som uttrykker bekymring for demokratiet og hva dette kan sette presedens for i fremtiden, er like ureflekterte og dumme, som de mest ekstreme på andre siden som mener at 5G skapte korona eller at korona ikke eksisterer. Jeg reagerer på at man ikke engang kan snakke om disse tingene, uten at andre latterliggjør eller bruker hersketeknikker som å kalle en for konspirasjonsteoretiker. Det er polariserende, og deler befolkningen inn i 2 grupper, noe som er veldig bekymringsverdig. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christie Skrevet 9. mai 2021 #3 Del Skrevet 9. mai 2021 Nan4y5 skrev (2 minutter siden): Hvorfor har du en så svart/hvit holdning over dette? Jeg er helt enig i at det å bli utestengt av samfunnet, ikke er like ille som å bli drept i konsentrasjonsleir. Men de sammenligner seg jo selvfølgelig med hvordan jødene hadde det FØR krigen, og ikke med holocaust og konsentrasjonsleirer. De prøver jo å gjør befolkningen bevisst over "history repeating itself". At man ikke engang har en åpen debatt om de negative sidene ved å innføre vaksinasjonspass osv, gjør jo at det blir nødvendig å bruke så sterke sammenligninger, for å faktisk bli hørt. Dette skrev jeg i en annen tråd: Jeg synes at de som aksepterer alt dette ukritisk, og avfeier alle som uttrykker bekymring for demokratiet og hva dette kan sette presedens for i fremtiden, er like ureflekterte og dumme, som de mest ekstreme på andre siden som mener at 5G skapte korona eller at korona ikke eksisterer. Jeg reagerer på at man ikke engang kan snakke om disse tingene, uten at andre latterliggjør eller bruker hersketeknikker som å kalle en for konspirasjonsteoretiker. Det er polariserende, og deler befolkningen inn i 2 grupper, noe som er veldig bekymringsverdig. Veldig godt skrevet. Jeg er ikke vaksinemotstander, jeg har fulgt vaksinasjonsprogrammet for ungene mine. Men jeg stiller kritiske spørsmål ved bl.a. covid-vaksinen, jeg er velger å undersøke flere sider av saken, jeg aksepterer ikke alt ukritisk. Jeg er bekymret for hva et vaksinasjonspass evt vil gjøre med samfunnet, hvilke skiller det vil føre til blant vaksinerte og uvaksinerte og hvordan man blir sett på og rakket ned på hvis man ikke vil ta vaksinen. Hvis jeg stiller kritiske spørsmål offentlig blir jeg umiddelbart stemplet som konspirasjonsteoretiker og latterliggjort. I min verden er det ikke en svakhet å stille kritiske spørsmål og undersøke ting selv og ikke ta alt man blir presentert for god fisk. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tamsi Skrevet 9. mai 2021 #4 Del Skrevet 9. mai 2021 Noe så respektløst og historieløst, selv til de gærneste av antivaxxerne å være. De trenger ikke å gå DIT for å få frem poenget sitt. Jeg kan godta skepsis, men dette er bare å pisse på folk. Og så i tyskland da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 9. mai 2021 Forfatter #5 Del Skrevet 9. mai 2021 (endret) Tamsi skrev (9 minutter siden): Noe så respektløst og historieløst, selv til de gærneste av antivaxxerne å være. De trenger ikke å gå DIT for å få frem poenget sitt. Jeg kan godta skepsis, men dette er bare å pisse på folk. Og så i tyskland da. En ting er å være skeptisk til vaksiner, men når man drar det dit hen så mister man all troverdighet og kan ikke forvente å bli respektert for sitt syn eller i det hele tatt på noen måte bli tatt alvorlig. Dette kan ikke møtes med annet enn hoderisting. Er man skeptisk til vaksiner og syntes dette var hinsides drøyt, flott - men om man syntes sammenligningen har noe for seg så bør man virkelig stikke fingeren i jorden og tenke seg om et par ganger. Endret 9. mai 2021 av Hatsumomo 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snowbrigade Skrevet 9. mai 2021 #6 Del Skrevet 9. mai 2021 Hvis jeg skal være like usmakelig som vaksinemotstanderne er her, bare andre veien: Neida, la oss droppe vaksinepass. Her er det frihet til å velge, uansett hvor skadelig man er for andre mennesker. Kan vi ikke slutte å straffeforfølge drapsmenn og overgripere også? De har jo bare tatt et annet valg enn andre, vi må ikke kneble dem på den måten og hindre de å være seg selv! ...dette er en grusom og overdreven sammenlikning, men den er nærmere virkeligheten enn det å sammenlikne vaksinepass med holocaust. Vaksine motstanderne bremser gjenåpningen av samfunnet på grunn av sin egen overbevisning, og kan gi økt sjanse for senskader/alvorlig sykdom og død for de rundt seg, selv om sjansene for det siste er veldig små. Mener vaksinemotstanderne at jødene var skadelige for de rundt seg, og valgte det selv? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rocka69 Skrevet 9. mai 2021 #7 Del Skrevet 9. mai 2021 Tipper det er etterkommer av Baader-Meinhof som står bak. Verken jødeforfølgelse, slavehandelen eller andre folkemord som f.eks. Tyrkias folkemord mot Armenere kan brukes i denne sammenhengen. Og bruke den gule davidsstjernen som symbol for sin motstand mot vaksiner, smittevern og coronapass fornærmer de mer enn 6 millioner jødene som ble utryddet av Tyskland i årene 1933 - 1945, og ikke minst mot alle etterkommere som har overlevd. Og mot alle de som kjempet fra å frigjøre Europa fra Hitlers jerngrep. Trolig så vil den tyske Riksdagen i løpet av få dager forby å bruke dette symbolet, og gjøre det kriminelt. Det finns fornuftige tyskere som innser denne galskapen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest irkan90 Skrevet 9. mai 2021 #8 Del Skrevet 9. mai 2021 Helt hinsides smakløst og totalt historieløst. 10 minutter siden, Nan4y5 said: Hvorfor har du en så svart/hvit holdning over dette? Jeg er helt enig i at det å bli utestengt av samfunnet, ikke er like ille som å bli drept i konsentrasjonsleir. Men de sammenligner seg jo selvfølgelig med hvordan jødene hadde det FØR krigen, og ikke med holocaust og konsentrasjonsleirer. De prøver jo å gjør befolkningen bevisst over "history repeating itself". At man ikke engang har en åpen debatt om de negative sidene ved å innføre vaksinasjonspass osv, gjør jo at det blir nødvendig å bruke så sterke sammenligninger, for å faktisk bli hørt. Dette skrev jeg i en annen tråd: Jeg synes at de som aksepterer alt dette ukritisk, og avfeier alle som uttrykker bekymring for demokratiet og hva dette kan sette presedens for i fremtiden, er like ureflekterte og dumme, som de mest ekstreme på andre siden som mener at 5G skapte korona eller at korona ikke eksisterer. Jeg reagerer på at man ikke engang kan snakke om disse tingene, uten at andre latterliggjør eller bruker hersketeknikker som å kalle en for konspirasjonsteoretiker. Det er polariserende, og deler befolkningen inn i 2 grupper, noe som er veldig bekymringsverdig. Det finnes ingen paralleller mellom måten vaksinemotstandere behandles på i dag, og måten jøder ble behandlet på før krigen. Det finnes ingen "Mein Kampf" der vaksinemotstandere beskrives som undermennesker, ei heller en politikk der millioner av vaksinemotstandere skal interneres og gasses i hjel. Derimot sitter alle vaksinemotstandere trygt og godt på rommet sitt og skriver side opp og side ned om det de tror på. Det er ingen som stopper dem, ingen som fengsler dem. Derimot blir man motsagt. Det må man rett og slett tåle i et fritt og åpent samfunn. Det finnes argumenter for at koronapass ikke bør innføres, men å påstå, som Example og du gjorde i den andre tråden, at rettsstaten er under angrep tangerer til den konspiratoriske. Det samme gjelder dette her. Å mene at en selv blir forfulgt på lik linje med jødene er paranoid. Setter du det attpåtil i en politisk kontekst og mener at samfunnet og staten konspirerer for å "tie" deg, er det per definisjon en konspirasjonsteori, for det har ingen basis i virkeligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 9. mai 2021 #9 Del Skrevet 9. mai 2021 irkan90 skrev (Akkurat nå): Helt hinsides smakløst og totalt historieløst. Det finnes ingen paralleller mellom måten vaksinemotstandere behandles på i dag, og måten jøder ble behandlet på før krigen. Det finnes ingen "Mein Kampf" der vaksinemotstandere beskrives som undermennesker, ei heller en politikk der millioner av vaksinemotstandere skal interneres og gasses i hjel. Derimot sitter alle vaksinemotstandere trygt og godt på rommet sitt og skriver side opp og side ned om det de tror på. Det er ingen som stopper dem, ingen som fengsler dem. Derimot blir man motsagt. Det må man rett og slett tåle i et fritt og åpent samfunn. Det finnes argumenter for at koronapass ikke bør innføres, men å påstå, som Example og du gjorde i den andre tråden, at rettsstaten er under angrep tangerer til den konspiratoriske. Det samme gjelder dette her. Å mene at en selv blir forfulgt på lik linje med jødene er paranoid. Setter du det attpåtil i en politisk kontekst og mener at samfunnet og staten konspirerer for å "tie" deg, er det per definisjon en konspirasjonsteori, for det har ingen basis i virkeligheten. Historieløse er det nok andre enn de som er skeptiske til vaksinepass som er. Hvis man først skal bruke argumentet om behandling av jødene (jeg mener man ikke bør bruke det eksempelet reelt - men nå er det jo allerede på bordet i denne tråden) så kan man jo si at jødehatet begynte et sted det også. Det er ikke slik at en gruppe i samfunnet blir utstøtt over natta - det skjer over tid, og gjerne med ulike former for politiske retorikk og handlinger som start. Det blir selvfølgelig ikke like ille for de som ikke har koronapass, men et slikt pass kan likevel føre til diskriminering i mange sammenhenger, særlig når det innføres før alle som vil ha vaksine faktisk får tilbud om det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 9. mai 2021 #10 Del Skrevet 9. mai 2021 irkan90 skrev (3 minutter siden): Helt hinsides smakløst og totalt historieløst. Det finnes ingen paralleller mellom måten vaksinemotstandere behandles på i dag, og måten jøder ble behandlet på før krigen. Det finnes ingen "Mein Kampf" der vaksinemotstandere beskrives som undermennesker, ei heller en politikk der millioner av vaksinemotstandere skal interneres og gasses i hjel. Derimot sitter alle vaksinemotstandere trygt og godt på rommet sitt og skriver side opp og side ned om det de tror på. Det er ingen som stopper dem, ingen som fengsler dem. Derimot blir man motsagt. Det må man rett og slett tåle i et fritt og åpent samfunn. Det finnes argumenter for at koronapass ikke bør innføres, men å påstå, som Example og du gjorde i den andre tråden, at rettsstaten er under angrep tangerer til den konspiratoriske. Det samme gjelder dette her. Å mene at en selv blir forfulgt på lik linje med jødene er paranoid. Setter du det attpåtil i en politisk kontekst og mener at samfunnet og staten konspirerer for å "tie" deg, er det per definisjon en konspirasjonsteori, for det har ingen basis i virkeligheten. På sett og vis kan man faktisk argumentere for at rettsstaten er under angrep. For å forskjellsbehandle med koronpass må det jo lov- og forskriftsendringer til. Det er slett ikke uproblematisk i en rettslig sammenheng, og de som forstår juss forstår også at slike handlinger kan skape presedens for fremtidige pandemier og andre alvorlige situasjoner. Man trenger ikke å forutsette et ondsinnet ønske om å forskjellsbehandle, men selv om det er gode intensjoner bak så er veien til helvete gjerne brolagt med gode intensjoner der man ikke ser alle konsekvenser av det man foretar seg, som f. eks. diskriminering på arbeidsmarkedet og at de som ikke får tatt vaksine ikke lenger kan delta i arbeidslivet. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nan4y5 Skrevet 9. mai 2021 #11 Del Skrevet 9. mai 2021 (endret) irkan90 skrev (14 minutter siden): Å mene at en selv blir forfulgt på lik linje med jødene er paranoid. Setter du det attpåtil i en politisk kontekst og mener at samfunnet og staten konspirerer for å "tie" deg, er det per definisjon en konspirasjonsteori, for det har ingen basis i virkeligheten. Dette mener jeg ikke! Det er nettopp det her jeg reagerer på; uttaler man seg negativt om hva som helst som har med korona å gjøre, blir man tillagt meninger og satt i båsen "konspirasjonsteoretiker" Det er RETNINGEN vi går mot som er problemet. Både vaksinepasset og fullmaktsloven regjeringen ønsker å innføre, er demokratisk galskap. Det å si at fullmaktsloven ligner veldig på den fullmaktsloven som ble innført i Tyskland før krigen, er ikke en konspirasjonsteori, men sant. Uansett hvor ubehagelig det er. Jeg sier IKKE at jeg tror disse tingene skal misbrukes til det samme, for det gjør jeg ikke, men det er jo galskap å gå i denne retningen her! Hvorfor engang ta sjansen? Sannsynligvis er Kina og deres totalitære regime en mye bedre sammenligning. Erna Solberg sa selv at slik det er i Norge nå etter korona, kan sammenlignes med "stater vi ikke liker å sammenligne oss med". Det er jo ikke snakk om en brå overgang over natten, men det settes en presedens for fremtiden. Uansett hvor usannsynlig dere mener disse tingene er, hvorfor engang RISIKERE at det blir sånn? Endret 9. mai 2021 av Nan4y5 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest irkan90 Skrevet 9. mai 2021 #12 Del Skrevet 9. mai 2021 2 minutter siden, Capt. Obvious said: Historieløse er det nok andre enn de som er skeptiske til vaksinepass som er. Hvis man først skal bruke argumentet om behandling av jødene (jeg mener man ikke bør bruke det eksempelet reelt - men nå er det jo allerede på bordet i denne tråden) så kan man jo si at jødehatet begynte et sted det også. Det er ikke slik at en gruppe i samfunnet blir utstøtt over natta - det skjer over tid, og gjerne med ulike former for politiske retorikk og handlinger som start. Det blir selvfølgelig ikke like ille for de som ikke har koronapass, men et slikt pass kan likevel føre til diskriminering i mange sammenhenger, særlig når det innføres før alle som vil ha vaksine faktisk får tilbud om det. Vi er langt langt unna en situasjon der vaksinemotstandere behandles slik jødene ble behandlet. Argumentet ditt er derfor like gyldig for sosialister eller senterpartivelgere, som det er for vaksinemotstandere. Hatet begynte et sted, gjorde det ikke? Betyr det at sosialister skal frykte å bli internert av Erna? At senterpartivelgere bør forberede seg på apokalypsen? Jeg og mange andre respekterer at du ikke ønsker å ta vaksinen. Jeg har selv en mor som har takket nei to ganger. Greit, har jeg sagt, men da kan jeg ikke komme på besøk til jeg er immun selv. Vil ikke ha hennes død eller sykdom på min samvittighet. Men å pålegge at mennesker som tar vaksinen, og derfor ikke utgjør noen smitterisiko, skal sitte inne og tvinne tommeltotter i solidaritet for ditt valg, det er å gå for langt. Når man da attpåtil sammenligner sin egen situasjon med fordommer mot jødene, er man langt ute å kjøre, og utviser null respekt for mennesker som har levd under, og dødd av, et diktatur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rocka69 Skrevet 9. mai 2021 #13 Del Skrevet 9. mai 2021 irkan90 skrev (1 minutt siden): Vi er langt langt unna en situasjon der vaksinemotstandere behandles slik jødene ble behandlet. Argumentet ditt er derfor like gyldig for sosialister eller senterpartivelgere, som det er for vaksinemotstandere. Hatet begynte et sted, gjorde det ikke? Betyr det at sosialister skal frykte å bli internert av Erna? At senterpartivelgere bør forberede seg på apokalypsen? Jeg og mange andre respekterer at du ikke ønsker å ta vaksinen. Jeg har selv en mor som har takket nei to ganger. Greit, har jeg sagt, men da kan jeg ikke komme på besøk til jeg er immun selv. Vil ikke ha hennes død eller sykdom på min samvittighet. Men å pålegge at mennesker som tar vaksinen, og derfor ikke utgjør noen smitterisiko, skal sitte inne og tvinne tommeltotter i solidaritet for ditt valg, det er å gå for langt. Når man da attpåtil sammenligner sin egen situasjon med fordommer mot jødene, er man langt ute å kjøre, og utviser null respekt for mennesker som har levd under, og dødd av, et diktatur. Signerer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 9. mai 2021 #14 Del Skrevet 9. mai 2021 irkan90 skrev (3 minutter siden): Vi er langt langt unna en situasjon der vaksinemotstandere behandles slik jødene ble behandlet. Argumentet ditt er derfor like gyldig for sosialister eller senterpartivelgere, som det er for vaksinemotstandere. Hatet begynte et sted, gjorde det ikke? Betyr det at sosialister skal frykte å bli internert av Erna? At senterpartivelgere bør forberede seg på apokalypsen? Jeg og mange andre respekterer at du ikke ønsker å ta vaksinen. Jeg har selv en mor som har takket nei to ganger. Greit, har jeg sagt, men da kan jeg ikke komme på besøk til jeg er immun selv. Vil ikke ha hennes død eller sykdom på min samvittighet. Men å pålegge at mennesker som tar vaksinen, og derfor ikke utgjør noen smitterisiko, skal sitte inne og tvinne tommeltotter i solidaritet for ditt valg, det er å gå for langt. Når man da attpåtil sammenligner sin egen situasjon med fordommer mot jødene, er man langt ute å kjøre, og utviser null respekt for mennesker som har levd under, og dødd av, et diktatur. Du får nok lese det som står skrevet og ikke det du tror det står skrevet. Jeg har ikke påstått at vaksinemotstandere behandles slik jødene ble behandlet til syvende og sist. Det jeg skrev var at alt misnøye og hat mot en del av befolkningen begynner et sted. Hvis man først må benytte dette jødeargumentet, så var det jo heller ikke slik at alle hatet jøder fra dag en. Dette handler ikke om meg eller vaksinemotstand generelt, men om skepsis til koronapasset for min del. For det er dette passet som vil dele befolkningen i to hvis det innføres. Selv ønsker jeg vaksine fort som mulig, men jeg er likevel ikke for innføringen av et koronapass. Igjen, som skrevet til det kjedsommelige: Man kan ikke åpne opp samfunnet for alle de vaksinerte siden svært mange av de som jobber i kundeorienterte yrker ikke vil være vaksinert på en god stund ennå. Så ja, jeg forventer faktisk at de vaksinerte sitter inne og tvinner tommeltotter en en stund til, helt til flere har blitt vaksinert og man kan åpne opp på en trygg måte for alle, ikke bare velfødde vaksinerte 45+ åringer som bare vil dra til syden og på kulturtilbud så fort som mulig på bekostning av alle de som ennå ikke har fått vaksine. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest irkan90 Skrevet 9. mai 2021 #15 Del Skrevet 9. mai 2021 (endret) 12 minutter siden, Nan4y5 said: Dette mener jeg ikke! Det er nettopp det her jeg reagerer på; uttaler man seg negativt om hva som helst som har med korona å gjøre, blir man tillagt meninger og satt i båsen "konspirasjonsteoretiker" Det er RETNINGEN vi går mot som er problemet. Både vaksinepasset og fullmaktsloven regjeringen ønsker å innføre, er demokratisk galskap. Det å si at fullmaktsloven ligner veldig på den fullmaktsloven som ble innført i Tyskland før krigen, er ikke en konspirasjonsteori, men sant. Uansett hvor ubehagelig det er. Jeg sier IKKE at jeg tror disse tingene skal misbrukes til det samme, for det gjør jeg ikke, men det er jo galskap å gå i denne retningen her! Hvorfor engang ta sjansen? Sannsynligvis er Kina og deres totalitære regime en mye bedre sammenligning. Erna Solberg sa selv at slik det er i Norge nå etter korona, kan sammenlignes med "stater vi ikke liker å sammenligne oss med". Det er jo ikke snakk om en brå overgang over natten, men det settes en presedens for fremtiden. Uansett hvor usannsynlig dere mener disse tingene er, hvorfor engang RISIKERE at det blir sånn? Det stemmer ikke. Jeg er selv kritisk til hvor fort Raymond åpner opp Oslo, eller til at vi ikke prioriterer russen og de unge som bor i kollektiv fremfor 50 åringer med bil og hus og familie. Jeg er kritisk til at regjeringen ikke hadde forberedt seg på noe alle eksperter hadde advart om i årevis, og at det tok dem over en måned å agere fra de første meldingene tikket inn fra Wuhan. Men jeg mener ikke at rettsstaten er under angrep, eller at kritikk og diskusjoner forties av samfunnet og staten. Det er en konspirasjonsteori. At folk er uenige med deg eller meg er ikke det samme som at vi blir kneblet. Endret 9. mai 2021 av irkan90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest irkan90 Skrevet 9. mai 2021 #16 Del Skrevet 9. mai 2021 5 minutter siden, Capt. Obvious said: Du får nok lese det som står skrevet og ikke det du tror det står skrevet. Jeg har ikke påstått at vaksinemotstandere behandles slik jødene ble behandlet til syvende og sist. Det jeg skrev var at alt misnøye og hat mot en del av befolkningen begynner et sted. Hvis man først må benytte dette jødeargumentet, så var det jo heller ikke slik at alle hatet jøder fra dag en. Du må nok lese det jeg skrev en gang til. Per nå er det ingenting som tyder på at vaksinemotstandere eller kritikere av koronastrategier blir behandlet noe særlig annerledes enn sosialister, senterpartimedlemmer, eller en hvilket som helst annen gruppe som deltar i den politiske debatten. Det er normalt å bli motsagt i et demokrati. Det er også vanlig å bli gjenstand for hersketeknikker. At du føler ubehag av dette er normalt, og at du føler et ekstra ubehag fordi vi lever i en krevende situasjon er forståelig. Det betyr derimot ikke at du kan sammenligne deg selv med jøder anno 1933. Arbeiderpartiet for eksempel går fra tid til annen inn i en offerrolle etter 22. Juli. Man skal alltid være oppmerksom på ekstremisme, om det så er venstrevridd eller høyrevridd, men å påstå og å gjenta at man er et offer for skjulte krefter, er både tendensiøst og lite konstruktivt. Dere gjør det samme. Jeg har bodd i et diktatur og har politisk og juridisk arbeidserfaring fra slike land, og mener derfor at jeg kan uttale meg med litt mer tyngde enn de aller fleste. Fra mitt ståsted er det null risiko for diktatur eller totalitære bevegelser i Norge, både på kort og lang sikt. Jeg har tiltro til myndigheten våre og rettsstaten, selv om jeg er uenig i en del av det de finner på. Men at jeg er uenig i valgene som tas må jeg bare finne meg i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 9. mai 2021 #17 Del Skrevet 9. mai 2021 (endret) irkan90 skrev (2 timer siden): Du må nok lese det jeg skrev en gang til. Per nå er det ingenting som tyder på at vaksinemotstandere eller kritikere av koronastrategier blir behandlet noe særlig annerledes enn sosialister, senterpartimedlemmer, eller en hvilket som helst annen gruppe som deltar i den politiske debatten. Det er normalt å bli motsagt i et demokrati. Det er også vanlig å bli gjenstand for hersketeknikker. At du føler ubehag av dette er normalt, og at du føler et ekstra ubehag fordi vi lever i en krevende situasjon er forståelig. Det betyr derimot ikke at du kan sammenligne deg selv med jøder anno 1933. Arbeiderpartiet for eksempel går fra tid til annen inn i en offerrolle etter 22. Juli. Man skal alltid være oppmerksom på ekstremisme, om det så er venstrevridd eller høyrevridd, men å påstå og å gjenta at man er et offer for skjulte krefter, er både tendensiøst og lite konstruktivt. Dere gjør det samme. Jeg har bodd i et diktatur og har politisk og juridisk arbeidserfaring fra slike land, og mener derfor at jeg kan uttale meg med litt mer tyngde enn de aller fleste. Fra mitt ståsted er det null risiko for diktatur eller totalitære bevegelser i Norge, både på kort og lang sikt. Jeg har tiltro til myndigheten våre og rettsstaten, selv om jeg er uenig i en del av det de finner på. Men at jeg er uenig i valgene som tas må jeg bare finne meg i. Per nå nei, men om du hadde lest det jeg hadde skrevet, så er det ingen som har hevdet at man blir behandlet som jødene ble heller. I den grad noen benytter hersketeknikker så er det du som gjør det. Ja, det er normalt å bli motsagt, det tåler jeg fint. Men det samme gjelder jo dere som er for koronapass, dere må faktisk tåle at andre påpeker de store og negative konsekvensene som kan komme ut av en ordning som vaksinepass. Gjør AP det? Jeg syntes AP oppførte seg eksemplarisk i etterkant av 22. juli. Det er faktisk ikke mange partier i mange land som greier å opptre så rasjonelt i etterkant av en så stor katastrofe, der andre heller hadde agert med enormt sinne og lovnader om hevn mot ekstremister. Andre av oss har også utenlandserfaring, det gjelder ikke bare deg, og det du sier er deg vel egentlig ingen som kan hevde noe sted. At risikoen er lav for totalitær endring i Norge betyr ikke at det ikke kan skje. Det er nettopp fordi det er så mange som jobber med å bevare, kritisere for radikale endringer og si sin mening blant jurister, i embetsverket og andre deler i det norske demokratiet at det har gått bra. Dvs. den samme delen av debatten dere ikke ønsker velkommen, så ironisk nok er det på grunn av sånne som deg at man må ha gode mekanismer og debatter i samfunnet for at det ikke skal gå galt. Det var jo bla. på grunnlag av at mange jurister fulgte med i timen at man fikk stanset en videre utredning om portforbud. Endret 9. mai 2021 av Capt. Obvious 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest irkan90 Skrevet 9. mai 2021 #18 Del Skrevet 9. mai 2021 (endret) 15 minutter siden, Capt. Obvious said: Per nå nei, men om du hadde lest det jeg hadde skrevet, så er det ingen som har hevdet at man blir behandlet som jødene ble heller. I den grad noen benytter hersketeknikker så er det du som gjør det. Ja, det er normalt å bli motsagt, det tåler jeg fint. Men det samme gjelder jo dere som er for koronapass, dere må faktisk tåle at andre påpeker de store og negative konsekvensene som kan komme ut av en ordning som vaksinepass. Gjør AP det? Jeg syntes AP oppførte seg eksemplarisk i etterkant av 22. juli. Det er faktisk ikke mange partier i mange land som greier å opptre så rasjonelt i etterkant av en så stor katastrofe, der andre hadde agert med enormt sinne og lovnader om hevn mot ekstremister. Andre av oss har også utenlandserfaring, det gjelder ikke bare deg, og det du sier er deg vel egentlig ingen som kan hevde noe sted. At risikoen er lav for totalitær endring i Norge betyr ikke at det ikke kan skje. Det er nettopp fordi det er så mange som jobber med å bevare, kritisere for radikale endringer og si sin mening blant jurister, i embetsverket og andre deler i det norske demokratiet at det har gått bra. Dvs. den samme delen av debatten dere ikke ønsker velkommen, så ironisk nok er det på grunn av sånne som deg at man må ha gode mekanismer og debatter i samfunnet for at det ikke skal gå galt. Igjen, du er hjertelig velkommen til å si hva du vil. Folk er bare uenige. Deal with it! Jeg har aldri sagt at du er en trussel mot demokratiet, så jeg skal ha meg frabedt at du sier det om meg. Vi utveksler meninger. Det er det vi gjør i et demokrati. Hvis du føler deg truet av det er det ditt problem. Jeg stemmer AP, så akkurat der slår du inn en åpen dør. Det betyr dog ikke at jeg mener AP til enhver tid gjør det rette, på samme måte som regjeringen og myndighetene har sine styrker og svakheter. Så hvordan i all videste verden har jeg blitt til en folkefiende, i følge deg? Jeg står inne for det jeg har sagt: sammenligninger med jødeforfølgelsen, eller opptakten til den, med måten kritikere av regjeringen og Europas koronastrategi behandles på, er usmakelig og historieløst. Endret 9. mai 2021 av irkan90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 9. mai 2021 #19 Del Skrevet 9. mai 2021 irkan90 skrev (1 minutt siden): Igjen, du er hjertelig velkommen til å si hva du vil. Folk er bare uenige. Deal with it! Jeg har aldri sagt at du er en trussel mot demokratiet, så jeg skal ha meg frabedt at du sier det om meg. Vi utveksler meninger. Det er det vi gjør i et demokrati. Hvis du føler deg truet av det er det ditt problem. Jeg stemmer AP, så akkurat der slår du inn en åpen dør. Det betyr dog ikke at jeg mener AP til enhver tid gjør det rette, på samme måte som regjeringen og myndighetene har sine styrker og svakheter. Så hvordan i all videste verden har jeg blitt til en folkefiende, i følge deg? Jeg står i slike debatter nesten hver dag, så det er ikke jeg som har et problem med dette tydeligvis. Ja, hvis du ikke ønsker slike debatter velkommen, så utgjør man en trussel for demokratiet. Det er fint, og nei, jeg mener ikke at AP alltid gjør det rette, men du skal lete lenge etter en reaksjon som AP utviste i kjølvannet av 22. juli. De aller fleste partier i de aller fleste land hadde sverget til hevn, og de statslederne som hadde hatt mulighet til å gjennomføre det hadde gjort det også. Hvis man ikke tåler eller ønsker debatt om viktige debatter som kommer til å påvirke enormt mange menneskers liv i negativ grad i lengre tid (hvis uvaksinerte blir avskåret fra å delta i samfunnet på mange arenaer i en lengre periode) så kan man hvert fall ikke hevde at man kjemper for et godt samfunn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest irkan90 Skrevet 9. mai 2021 #20 Del Skrevet 9. mai 2021 (endret) 3 hours ago, Capt. Obvious said: Jeg står i slike debatter nesten hver dag, så det er ikke jeg som har et problem med dette tydeligvis. Ja, hvis du ikke ønsker slike debatter velkommen, så utgjør man en trussel for demokratiet. Det er fint, og nei, jeg mener ikke at AP alltid gjør det rette, men du skal lete lenge etter en reaksjon som AP utviste i kjølvannet av 22. juli. De aller fleste partier i de aller fleste land hadde sverget til hevn, og de statslederne som hadde hatt mulighet til å gjennomføre det hadde gjort det også. Hvis man ikke tåler eller ønsker debatt om viktige debatter som kommer til å påvirke enormt mange menneskers liv i negativ grad i lengre tid (hvis uvaksinerte blir avskåret fra å delta i samfunnet på mange arenaer i en lengre periode) så kan man hvert fall ikke hevde at man kjemper for et godt samfunn. Vi har en debatt nå, har vi ikke? Her på KG, i avisene, og på TV? Vi har en kontinuerlig debatt og løpende vurderinger av hytteforbud, skjenkestopp, portforbud, rød eller gult nivå i skolene, forbud mot arrangementer, forbud mot besøk hjemme, koronapass, karantene og hjemmeisolasjon, vaksinestrategi.... Det er omtrent det eneste vi i dette landet har diskutert og debattert i over et år. Så da spør jeg deg: hva mener du med at debatten ikke ønskes velkommen? Hvordan skulle det sett ut? Du velger å se embetsverket og rettssystemets reaksjon på enkelte tiltak som en trussel et tegn på at demokratiet er i forfall. Jeg ser på det som en styrke. Er ikke det vi har hatt nå definisjonen på et levende og sterkt demokrati, hvor de ulike grenene av statsapparatet korrigerer hverandre, og hvor regjeringen og folkevalgte stilles til ansvar for sine tiltak? Endret 9. mai 2021 av irkan90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg